Opintorahaan 15 % korotus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
I like Smart because she's smart. :D

Ihan sama, en jaksa vääntää koko aiheesta enää. Valmistun muutenkin piakkoin, eli oikeastaanhan mun pitäis alkaa lobbaamaan sen puolesta, että tutkinnot tulee Suomessa maksullisiksi, niitä ei rahoiteta enää verovaroista ja opintotuet sekä asumislisät lakkautetaan.

Köyhät kyykkyyn ja opiskelijat syväkyykkyyn. Varsinkin stadilaiset. ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
I like Smart because she's smart. :D

Ihan sama, en jaksa vääntää koko aiheesta enää. Valmistun muutenkin piakkoin, eli oikeastaanhan mun pitäis alkaa lobbaamaan sen puolesta, että tutkinnot tulee Suomessa maksullisiksi, niitä ei rahoiteta enää verovaroista ja opintotuet sekä asumislisät lakkautetaan.

Köyhät kyykkyyn ja opiskelijat syväkyykkyyn. Varsinkin stadilaiset. ;)

Itse olin tätä mieltä opiskeluaikanakin. Rahoitin opintoni työllä ja se joka väittää, että ei voi opiskella ja tehdä työtä (osa-aikaista) samaan aikaan, puhuu paskaa.

Mä väitän, että jollain ~30€ korotuksella ei ole mitään väliä paitsi niille, jotka eivät jaksa tehdä mitään duunia koulun ohella, dokailevat vaan.
 
Tutkintoja on erilaisia. Joissakin ei tarvitse istua koulun penkillä lähes ollenkaan, toisissa taas se 8h päivässä ja päälle tottakai itseopiskelu ja muu. Toki jos valmistuu maisteriksi 6+ vuodessa saattaa opiskelu olla sen verran rennompaa, että työnteolla elättää itsensä. Sitäpaitsi kaikkialla/kaikille ei työntekomahdollisuutta suoda, vaikka töitä haluaisi tehdäkin. Tokihan lainaa voisi aina ottaa, "niinhän ne jenkitkin tekee". Siitä ei sen enempää, koska muualla on asiat jo verotuksen, palkkojen ja muiden asioiden suhteen aivan eri tavalla.

Itse kannatan korotusta asumislisään ja opintorahaan. Onneksi jälkimmäinen on tulossa.
 
Riippuu ihan paikkakunnasta, Oulusta tiedän nyt ainakin yhden työpaikan jota voisin tehdä opiskeluaikanakin. Harmi vaan että tämä työ on öisin ja päivät pitäis olla koulussa. Oman alan töistä turha edes haaveilla, suurin osa luokkakavereistakin painaa edelleen paskaduuneja vaikka viimeinen vuosi pitäis alkaa nyt syksyllä :rolleyes:
No ok, onhan tietysti puhelinmyynti. Mutta en nyt satu omamaan sitä hunajaista ääntä jolla niitä lehtiä myydään...
 
On tässä taas aika vahvasti Helsinki-lisä kuvioissa? Voiko oikeesti olla, että jopa pohjosemassa opiskellu voi valmistuessaan päässä töihin? Ainakin ite oon päässy, ja en varmaan ole erikoistapaus. Kenties?

Kenties ei tarvi olla valmistunutkaan?

Näin pöljänä poikana sanoisin, että aika sama missä Suomen korkeakoulussa on tutkinnon suorittanut. Toki edelleen ymmärrän, että helsinkiläisillä on pakko huutaa omia koulujaan über alles.

Jos Helsingissä on tilkkutäkkikoulu, jossa ommellaan, niin pakkohan sen on olla paras vain sen takia, koska se on Helsingissä....
 
Siis en nyt sitä tarkoita että sen Helsingin koulun paperin avulla sen paremmin töihin pääsis.
Mutta kenties siellä on enemmän työpaikkoja, sitä en osaa sanoa.
Ja koko mun alahan on menossa Kiinaan ja muutenkin alaspäin, yt-neuvottelut näkyy olevan arkipäivää...
 
Näin pöljänä poikana sanoisin, että aika sama missä Suomen korkeakoulussa on tutkinnon suorittanut. Toki edelleen ymmärrän, että helsinkiläisillä on pakko huutaa omia koulujaan über alles.

Tämä on ihan totta, kyllä se korkeakoulututkinto tms. on samanarvoinen riippumatta missä se on suoritettu. Tietenkin joillekin elitisteille saattaa merkitä, että paperit on tulostettu hkkk leimalla, mutta oikeasti vain pienelle osalle.
 
On tässä taas aika vahvasti Helsinki-lisä kuvioissa? Voiko oikeesti olla, että jopa pohjosemassa opiskellu voi valmistuessaan päässä töihin? Ainakin ite oon päässy, ja en varmaan ole erikoistapaus. Kenties?

Kenties ei tarvi olla valmistunutkaan?

Näin pöljänä poikana sanoisin, että aika sama missä Suomen korkeakoulussa on tutkinnon suorittanut. Toki edelleen ymmärrän, että helsinkiläisillä on pakko huutaa omia koulujaan über alles.

Jos Helsingissä on tilkkutäkkikoulu, jossa ommellaan, niin pakkohan sen on olla paras vain sen takia, koska se on Helsingissä....
Näinhän se on. Joillakin aloilla on vain ongelmana esimerkiksi kurssitarjonta. Ei kuopiossa pysty opiskelemaan astrofysiikkaa, eikä Turussakaan geofysiikkaa. Itse osaaminen tulee toki varmasti muualta ja vaikka olisi valmistunut missä, voi silti hakea pääkaupunkiseudulta töitä.

Saa nähdä miten itsellä onnistaa muutaman vuoden kuluttua :D
 
Siis en nyt sitä tarkoita että sen Helsingin koulun paperin avulla sen paremmin töihin pääsis.
Mutta kenties siellä on enemmän työpaikkoja, sitä en osaa sanoa.
Ja koko mun alahan on menossa Kiinaan ja muutenkin alaspäin, yt-neuvottelut näkyy olevan arkipäivää...

Vaikka kävisit koulut Rovaniemellä, niin tietty voit mennä Helsinkiin duuniin, ei kai sillä ole merkitystä? Ei siinä tietty mitään järkeä ole ellei se ole ainoa vaihtoehto.
 
Tarkkaan en itsekään tiedä. Kyllähän esim. AMKsta löytyy koulutusohjelmia, joita on vain Helsingissä.

no ite opiskelen/opiskelin jyväskylässä koulutusohjelmassa jota ei löydy mistään muualta Suomesta. (eikä todennäköisesti ulkomailtakaan...)

ei sinne helsinkiin ole mikään pakko mennä..
 
Lähinnä vertailuna tarkotin vastaavia opintoaloja. Eikös Turun AMK:ssa ollu joku sirkuslinjakin ainoana Suomessa :) Vai oliko se Turussa? Aika nihkee sitä mihinkään on verrata :D

Rovaniemeltä tosin valmistuu useammastakin laitoksesta Pelletieteiden maistereita :D
 
Onhan toki paljon koulutusohjelmia, joita on vain tietyssä kaupungissa. Niin AMK kuin Yliopisto tai jopa toisen asteen koululutuksena.

Esim.
Palopäällystö Kuopiossa
Liikuntatieteellinen Jyväskylässä
Tuo Sniffarin mainitsema Sirkuslinja Turussa
Eläinlääketieteellinen Helsingissä
Poliisikoulu Tampereella
Ravitsemustieteellinen Kuopiossa (tosin Hkissä voi valmistua/työllistyä lähes samoihin tehtäviin)
Hammasteekniikka Helsingissä
Taideteollinen jne.

Onhan se vähän idioottia vaihtaa toiveammattiaan eläinlääkäristä tradenomiin vain sen takia, että jälkimmäiseen voit valmistua lähes mistä tahansa Suomen kaupungista ja mahdollisesti voit asua opiskeluaikasi halvassa opiskelijakämpässä...

Edelleenkään en itse valita. Itse olen valintani tehnyt. Mielestäni on vaan typerää sanoa, ettei johonkin tiettyyn kaupunkiin ole pakko muuttaa opintojen perässä, oli kaupunki sitten Helsinki, Tampere, Turku tai mikä muu tahansa.

Työllistyminen on varmaan nykypäivänä aika samoissa opinahjosta riippumatta. Osaajalle löytyy aina töitä, vaikka ei olisi vielä paperit koulusta ulkonakaan. Ymmärrän kyllä senkin jos joku haluaa valmistua ns. arvostetusta koulusta ja sillä ehkä erottua työnhakumarkkinoilla edukseen.
 
Työllistyminen on varmaan nykypäivänä aika samoissa opinahjosta riippumatta. Osaajalle löytyy aina töitä, vaikka ei olisi vielä paperit koulusta ulkonakaan. Ymmärrän kyllä senkin jos joku haluaa valmistua ns. arvostetusta koulusta ja sillä ehkä erottua työnhakumarkkinoilla edukseen.

Veikkaan että suurimmalla osalla työnantajia kuitenkin opiskelupaikkaa enemmän merkitsee pätevyys(no shit?) ja se minkälainen ihminen on kyseessä.. Toki joku voi painottaa sitten enemmän sitä tutkinnon arvostusta, mutta itse en näe sitä kovinkaan relevanttina jos pätevyys on muuten kohdillaan.
 
Enkö mä sanonut just noin?
Lisäsin vain ymmärtäväni sen, jos joku haluaa opiskella tietyssä koulussa ja saada siitä itselleen paremman ja varmemman mielen...
 
Ei mulla ainakaan ole ollut mitään ongelmia tulla toimeen PK-seudulla opiskelijabudjetillakaan, vaikka ei tuo korotus nyt haitaksi ole (ehkä 5 kk saan siitä nauttia, siis ehkä). Toisaalta ikänsä täällä asuneena on jo hintatasoon jne. tottunut. Välillä on ollut töitä samalla, välillä ei. Helsingin yliopistoon hakeminen oli helpointa, koska ei tarvinnut alkaa heti miettiä muuttamista, ja nykyään voi lähes mitä tahansa opintokokonaisuuksia tehdä myös muihin yliopistoihin etäopintoina (ei mitään pääainetta tietenkään).

En tajua, miten kaikki on joillekin niin vitun vaikeeta.
 
Sehän on totta, että esim asumistukea saa enemmän samanlaiseen kämppään Helsingissä kuin Rymättylässä. Sekin nostaa Helsingin vuokria ja kämppien hintoja. Vaikkakin varmaan aika harva Kelan asiakas asuu hki ytimessä.
 
Enkö mä sanonut just noin?
Lisäsin vain ymmärtäväni sen, jos joku haluaa opiskella tietyssä koulussa ja saada siitä itselleen paremman ja varmemman mielen...

Juu, eipä mulla tohon sun kommenttiin mitään vastaansanottavaa ollutkaan, kunhan myötäilin, älä hermostu.. :) Ymmärrän mäkin että joku haluaa sen tutkinnon "arvostetummasta" koulusta, vaikka se ei välttämättä käytännössä tarkoitakaan sen parempia työllistymismahdollisuuksia.
Ja tottakai jos jossain paikassa on tarjolla esim. sellaisia itseään kiinnostavia pääainevaihtoehtoja mitä muualta ei löydy, on valinta aika selvä.. Pääasiassa kuitenkaan Suomessa ei aivan hirveästi ole väliä sillä missä olet opintosi suorittanut.

Ja mitä tuohon asumistuen porrastamiseen alueittain(siitä kai tässä oli puhe) tulee, siihen tuskin lienee kuitenkaan tarvetta, kun asumistuki kuitenkin määräytyy maksettavan vuokran mukaan. Helsingistäkin kuitenkin saanee asuntoja sillä 300€/kk, jos on valmis tinkimään sijainnista ja koosta. Joutuu nimittäin yksin asuva opiskelija tinkimään noista muissakin kaupungeissa, jos meinaa pelkällä opintotuella elää. Opintolainan kanssahan tukien pitäisi riittää jo isompaankin kämppään.
 
Veikkaan että suurimmalla osalla työnantajia kuitenkin opiskelupaikkaa enemmän merkitsee pätevyys(no shit?) ja se minkälainen ihminen on kyseessä.. Toki joku voi painottaa sitten enemmän sitä tutkinnon arvostusta, mutta itse en näe sitä kovinkaan relevanttina jos pätevyys on muuten kohdillaan.

Ymmärrän mäkin että joku haluaa sen tutkinnon "arvostetummasta" koulusta, vaikka se ei välttämättä käytännössä tarkoitakaan sen parempia työllistymismahdollisuuksia. Ja tottakai jos jossain paikassa on tarjolla esim. sellaisia itseään kiinnostavia pääainevaihtoehtoja mitä muualta ei löydy, on valinta aika selvä.. Pääasiassa kuitenkaan Suomessa ei aivan hirveästi ole väliä sillä missä olet opintosi suorittanut.

Ja mitä tuohon asumistuen porrastamiseen alueittain(siitä kai tässä oli puhe) tulee, siihen tuskin lienee kuitenkaan tarvetta, kun asumistuki kuitenkin määräytyy maksettavan vuokran mukaan. Helsingistäkin kuitenkin saanee asuntoja sillä 300€/kk, jos on valmis tinkimään sijainnista ja koosta. Joutuu nimittäin yksin asuva opiskelija tinkimään noista muissakin kaupungeissa, jos meinaa pelkällä opintotuella elää. Opintolainan kanssahan tukien pitäisi riittää jo isompaankin kämppään.

Otetaan yksi esimerkki tutkintojen arvostuksesta: Helsingin oikiksesta valmistuneita arvostetaan työmarkkinoilla enemmän kuin Rovaniemeltä valmistuneita. Ei se ole "ihan sama" mistä sitä valmistuu. Monien tutkintojen osalta varmasti näin on, mutta ei kaikkien. Helsingin valintaa opiskelupaikaksi tukee vielä se, että kun pääsee nimekkääseen asianajofirmaan harjoitteluun/töihin, niin tällä on huomattava merkitys urakehitykselle.

Kuten edellä on jo sanottu, pätevyyshän se toki ratkaisee. Tietenkin silloin tällöin palkataan tehtäviin sopivin (suhteet yms.) eikä pätevintä. Miten osoittaa pätevyys, jos ei ole työkokemusta? Tässä mun mielestä tutkinnon (mahdollinen) arvostus ratkaisee.

Helsingistä ei taida muuten irrota asuntoa 300 eurolla. Idästä voi ehkä jotain löytyä.

Pahoittelut sekavasta tekstistä, vähän kiirus. Niin, ja en opiskele oikiksessa.
 
Vaikka kävisit koulut Rovaniemellä, niin tietty voit mennä Helsinkiin duuniin, ei kai sillä ole merkitystä? Ei siinä tietty mitään järkeä ole ellei se ole ainoa vaihtoehto.

No ei toki ole. Sattuu vaan olemaan tuo avopuoliskokin niin ei sitä niin vaan lähdetä sinne Helsinkiin, edes harjotteluja tekemään. Toinen ongelma tossa olis raha, kahden kämpän vuokrat jne..
Sitte vielä sellanen että itse kun viihdyn varsinkin kesäaikaan paljon paremmin maalla, joten Oulukin tuntuu liian isolta ja ahtaalta :D
 
Back
Ylös Bottom