Opetusvideot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AndyS
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Menee hieman off-topiciksi, mutta on tässä yksi tuommoinen braekdown-videokin mukana. Lomachenkon pätkä oli niin hyvä että pitää katsoa ajan kanssa useampaankin kertaan.

Mitä tulee tuohon full contact karateen niin väittäisin itseasiassa olevani varsin hyvin perillä potkunyrkkeilyn historiallisesta kehityksestä ja karateakin olen treenannut 7 vuotta (tyylinä Sankukai) vaikken saavuttanut kuin värivöitä. Katoja osaan vieläkin ainakin yhden niin että saan sen läpi ja otteluitakin kävin lajissa muutaman. Hooft on syntynyt 70-luvun alussa ja aloittanut lajin ilmeisesti 80-luvulla, joten peilasin hänen tekemistään lähinnä sen aikaiseen tilanteeseen. Tässä muutamia vanhoja potkunyrkkeilymatseja. Ensimmäisenä Benny "the Jet" Urquidezin ottelu, joka on analysoitu kevyesti.

Matsi on käyty 1977, jolloin Hooft on ollut todennäköisesti esikoulussa. Nähdäkseni liikkuminen ei mienkään radikaalisti poikkea nykyaikaisesta. Urquidez on tyypilinen yläpotkuottelija ja perustaa alapotkujen puolustamisen väistöihin tavalla, joka ei useimmilta onnistu. Tunnusomaista on kuitenkin tuommoinen tosi kimmoisa liike, jota itse haluaisin nähdä enemmänkin nykyaikana. Seuraavana sitten vuodelta 1983 Fred Royersin matsi. Royersin tunnenkin jollain lailla ja hän on yksi eniten arvostamiani valmentajia. Hän on nimenomaan karatetaustainen (mm. Euroopan mestari 1979). Tämä on siis jokseenkin sitä miltä hyvätasoinen potkunyrkkeily on näyttänyt Hooftin aloitellessa lajia. Liike on edelleen kimmoisaa päkiälikettä ilman täysiä askeleita.

Sitten vähän toisenlaista menoa. Itse Chuck Norris ottelemassa. Amerikkalaista karatea vuodelta 1966. Onko tämä nyt sitä mihin tarkoitat Hooftin tyylin pohjautuvan? Tiedän että tällaista on kyllä ollut mutta Hooftin nuoruudessa laji oli kyllä jo siinä vaiheessa että moisella tyylillä ei olisi paljon juhlittu ja minun on vaikea uskoa, että 80-luvun hollannissa kukaan olisi otellut näin.

Eikun Hooftin filosofia pohjautuu siihen "askellukseen", ei välttämättä oma tyyli ja sen pointtina on lyönnin tai potkun ajoituksen parantaminen ja kombojen jatkuminen .. Lähteenä siis ukon omat horinat jostakin mestari alapotkijasta jonka tyyli perustui nimenomaan tuohon karaten askellukseen ... Näin hän on itse sitä selittänyt, paremmin en osaa kertoa

Vasuria vastaan ottelemisesta. Alussa perusjuttuja ja sitten muutama kombinaatio. Tuo etupotku reiteen, johon kaveri perustaa hommansa, ei ole potkunyrkkeilyssä sallittu tekniikka, niin en ole sen käyttöön kovin paljon tutustunut. Viimeisessä kombinaatiossa ihan hyvä idea mikä usein unohtuu, kun vasurin kanssa korostetaan aina sitä etujalan ulkopuolelle siirtymistä. Onhan se hyvä olla toisellakin puolella, kun vain pääsee kulmaamaan.

View: https://www.youtube.com/watch?v=DkmsIg9P-Sw

Tornadopotkuhan on ihan vakiintunut nimitys ko. tekniikalle. Ei se nyt tietenkään mikään perustekniikka ole niin kuin vaikka alapotku, mutta en ne mitään syytä miksi sitä ei voisi tehdä potkunyrkkeilyssä tai thainyrkkeilyssä. En heti löytänyt videota niistä, mutta tässä käytännön suoritus vapaaottelusta.

View: https://www.facebook.com/FightVideosChannel/videos/942960425814798/

Potkuhan perustuu siihen, että vastustaja luulee sieltä tulevan esim. takapotkun ja laskee käsiä, mikä muutenkin tapahtuu helposti kun lähdetään epävarmana peruuttamaan. Sehän on siis se vakioreaktio kun toinen alkaa pyörähtämään, koska sillä saa sekä kiertolyönnin, takapotkun että takakiertopotkun väistettyä. Tornadopotkun pointti on kuitenkin siinä että se ulottuu pidemmälle kuin nämä ja tulos on parhaassa tapauksessa juuri tuo videolla nähty.

Tässä videossa on opetuksellista antia, olen itse aina ollut tämän tyylisen ottelutyylin ja tavan ihailija ja tämä on se millaisena näen thainyrkkeilyn olemuksen. Tämä ei kuitenkaan ole koko kuva koska tässä matsissa oli ilmeisesti rajoittavia sääntöjä monien tekniikoiden suhteen.
Huomattavaa on myös se, että vastustaja oli juuri voittanut 5 thaikkua putkeen, henkilökohtaiset ominaisuudet olivat niin hyviä, että rajoitetuilla säännöillä ilmeisesti taas kilpaillen, vastustajat eivät pärjänneet, vaikka varmasti olivat ihan samojen stadioneiden veteraaneja kuin Chanpuek.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ois hyvä mut empä usko että tapahtuu samallailla.
Syystä että siinä missä bodarit usein hiukka narsisteja ja haluavat olla esillä niin kamppailijat usein enemmänkin hiljaisia,
Tää yleistys sit ei tietenkään koske kaikkia :)

Sinällään vähän Hassua,ku miettii miten paljon haastavampia kamppailulajit on.kyllä somea kannattaisi hyödyntää

Itseasiassa pari vuotta sitten tein eräänlaista vlogia, joka kyllä todellisuudessa oli pikemmin podcast. Istuin vain paikoillani, eikä kuvalla ole oikeastaan mitään lisäarvoa puheeseen. Osia tuli yhteensä kahdeksan. Mikko Rupposellahan oli vähän saman tapaisia videoita.

View: https://www.youtube.com/watch?v=GTtjUZlnjD4

Olen miettinytkin asiaa, mutta en ole oikein löytänyt järkevää konseptia asialle. En itse kilpaillut niin korkealla tasolla, että sillä olisi isompaa mielenkiintoa ja matsejakin tahtoi olla niin harvakseltaan, että homman seuraaminen olisi ollut hankalaa, niin kisa-vlogia en koskaan laittanut siihen tyyliin kuin Tuomas Simola. Kenties voisi harkita jotain sellaista, missä esiintyisi KBT:n ottelijoita laajemminkin, niin se ei häiritsisi kenenkään yksittäisen henkilön tekemistä kovin pahasti ja kisoja tulisi tiheämmin.

Kamppailulajeissa on sellainen ongelma, että treenien aikana kuvaaminen on paljon hankalampaa kuin punttitreeneissä. Niissähän treenikaverin on helppo kuvata harjoittelua, kun pitää itse taukoa. Kamppailutreenit taas ovat ohjattuja ja tauoilla on opetus käynnissä, jolloin ei voi puhua siihen päälle. Ja se treenikaveri tosiaan treenaa yhtaikaa eikä voi samalla kuvata päähenkilöä. Toki ennen ja jälkeen treenien kuvaaminen olisi ihan mahdollista.

Eli kiinnostava ajatus, mutta konsepti vaatisi hieman kehittelyä niin että siitä saisi oikeasti seuraamiskelpoista kamaa.

Mun miellestä pelkkä höpöttely huono kuten punttivideoissa. Kiinnostavampi kattoa kun mukana treeniä.
Vois toimia silleen että laittais aina erän pari mukaan välineitä tai sparria. Toistaako sit itseenä ni asia eri. Mut niinhän se tekee myös puntissa.

Back
Ylös Bottom