Operaationi Elämänmuutos

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Heti ensimmäiseksi, haluan sanoa tervehdykset kaikille. Toiseksi sanon moderaattoreille(Admineille...) että jos on threadi väärässä paikassa, niin siirtäkää ihmeessä.

Haluaisin kertoa jotain itsestäni. Aivan niinkuin otsikkokin sanoo, nyt on edessä elintapojen muutos.

Olen 18-vuotias jätkä. Ja kokoa on mukavasti n.190 cm/95 kg. Eli olen jo aika isokokoinen (ikäisekseni kynikseksi:) ) Ja olen päättänyt vähän remontoida elämäntapojani. Olen lapsesta asti ollut ikäisiäni vähän isompi (pidempi ja pyöreämpi) ja olen saanut oman osani aina kuulla siitä. No sitten tuli murrosikä, venähdinpä nopeasti ikäisiäni tovereita vähän pidemmäksi. Ja silloin alkoi liikuntakin kiinnostaa. Tuli pelattua paljon jalkapalloa/koripalloa/sulkapalloa, lähes kaikenlaisia lajeja. Ja sain sillä tavalla itseni normaali liikunnalla, sellaiseksi normaalin kokoiseksi (lapsen pyöreys katosi) jannuksi. Mutta silloin alkoi ongelmat pari vuotta vanhempien jätkien kanssa:(.
No mutta minäpä olen aika jääräpää, ja ei minua koulukiusaaminen/väkivalta loppujen lopuksi pelottanut, enkä ole saanut mitään elinikäisiä traumoja siitä. Se oikeastaan kovetti minua, ja kasvatti kummasti.:thumbs: Mutta nyt olen aloittanut työt uudessa työpaikassa, ja olen vähän laiskistunut, ja hankkinut vähän vararengasta vatsan ympärille. Ja työpaikkani on eräänlaista asiakaspalvelua, missä olisi myös ihan hyvä saada vähän auktoriteettia oman kokonsa puolesta, joten tuntui hyvältä idealta aloittaa salilla käynti.

Käytössäni on kotisali kellarissa:rock: Siellä on seinään pultattu penkki( minkä selkänojaa saa muunnettua eri asentoihin), vetotalja, hauistanko (sellainen kiero;)), käsipainot (irtopainoilla) ja vatsalihas penkki. Vielä kun mankan saan sinne viritettyä ja patterin, niin sitten alkaa olla aika luksus-mallinen sali minun mielestäni:)

Tulokseni eivät ole kovin taivaallisia, mutta jokaisenhan on täytynyt aloittaa jostakin. En ole aivan päivän tasalla maksimi tuloksistani (on aikaa kun on viimeeksi tullut salilla kokeiltua) mutta muistaakseni esimerkiksi penkkipunnerrus: n 80-90 kg (tangon painosta ei varmuutta), hauiskääntöä on tainnut tulla pari kertaa pyristeltyä 30 kg, ja se mistä minä minä olen ollut ylpeä, niin maasta veto, sitä en pahemmin ikinä treenannut, mutta 120-130 kilolla (en kyllä muista tarkalleen kumpi) 3 toistoa. :david: Eli olen suurinpiirtein "tavallisessa" kunnossa.

Tavoitteeni treenaamisessa on tulla lihaksikaammaksi, kadottaa tuota ylimääräistä rasvaa vatsan päältä, ja tietenkin VOIMA! Haluan saada siis oikeaa lihaa tämän ruhon ympärille. Tiedän sen olevan pitkäprosessi, ja olen henkisesti valmistautunut siihen. Mutta uskon, että kahdessa vuodessa voisin saada jo selvästi näkyviä muutoksia vartalooni.

Sali ohjelman pohjana on Arnoldin kultainen kuusikko. Tosin pienin omin muunnelmin (ja toivon että, jos tässä on jotain pahasti pielessä niin otan neuvoja mielelläni vastaan, mutta ei käydä haromaan pikkuasioita.)

Alkulämmittely n.20 min
1. Takakyykky/Mave
3 x 8 toistoa (ajatellut niin että joka toinen vko Mave/Kyykky)

2. Penkkipunnerrus
Leveällä otteella 2x8 ja 1x6 toistoilla (Tosin Miken 2x6 vaikuttaa aika hyvältä:) vuoroviikottain suora/vino penkki)

3. Ylätalja leveällä otteella
3x15 toistot (Ylätalja vähän samalla tavalla kuin vetäis leukoja, kämmenet itseään kohti, ja tämä koska puuttuu leuanveto "putki")

4. Niskan takaa punnerrus
3x8 toistoilla, leveällä otteella

5 Hauiskääntö tangolla
3x10 toistoa

6. Istumaan nousut
3x8 toistoa, lisäpainolla

Loppuvenyttely n.20 min
Tätä ajattelin nyt työstää jonkin aikaa Maanantai,Keskiviikko ja Perjantai rytmillä ja katsoa jos hommasta tulee jotain. Ainahan sitä voi muunnella lisää jos tökkii.

Treenaamisen suurin ongelma varmaankin muodostuu kahdesta asiasta. Ensimmäinen on ruokapuoli, se on aivan retuperällä(!) Olen nyt jo aika reilusti lukenut ruokailuun liittyviä juttuja tuolta Ravinto-osiosta, joten tietoa löytyy, mutta sen käytäntöön laittaminen voi olla vähän toinen juttu:evil: Mutta kyllä sen kun vähän näkee vaivaa, niin saa kohdalleen, vaatii vain totuttelua, ja itselleni otan sellaisen varovaisen lähestymisen tähän asiaan. Aion pitää kirjaa viikon ajan mitä syön, ja katsoa sitten miten asiaa muutetaan.
Toinen SUUREN ongelman aiheuttaja voi olla unirytmini. Koska olen paljon myös yö aikaan töissä, niin tulee auttamatta valvottua pitkään, ja yö-unia ei montaa tuntia tule. Tosin luulisin tämänkin tasaantuvan, kun jatkan vähän aikaa treenaamista. Kyllä se varmasti on hyvä treeni ja sauna, mitkä saavat miehen kuin miehen nukahtamaan:D

Tässä tämä nyt on. Laitan välillä tänne juttua edistymisestäni.

Haluan vielä sanoa, että Pakkiksella on todella paljon tietoa aloitteleville saliharrastajille, ja siitä on ollut paljon apua minua vaivanneissa kysymyksissä. Kiitos siitä ylläpitäjille ja kaikille, jotka jaksavat auttaa vähäosaisempia:thumbs:

Edit: Typoja

Käytössäni on kotisali kellarissa:rock: Siellä on seinään pultattu penkki( minkä selkänojaa saa muunnettua eri asentoihin), vetotalja, hauistanko (sellainen kiero;)), käsipainot (irtopainoilla) ja vatsalihas penkki. Vielä kun mankan saan sinne viritettyä ja patterin, niin sitten alkaa olla aika luksus-mallinen sali minun mielestäni:)

Kyykkytelineet?

Alkulämmittely n.20 min
1. Takakyykky/Mave
3 x 8 toistoa (ajatellut niin että joka toinen vko Mave/Kyykky)

Joka toinen viikko voi olla vähän turhan harvoin. Harkitse vaikka jokatoisessa treenissä kyykky, jokatoisessa mave. Tai sitten mave+etukyykky ja takakyykky+sjmv vuorotellen.

Kannattaa tuolta treeni osiosta lukea eristävistä liikkeistä ja laittaa niitä mukaan tohon treeniin. Ja jos ymmärsin oikein niin treenaat koko kropan kolmesti viikkoon, ei oo (ehkä) paras mahdollinen ainakaan pitemmän päälle. Eli kannattaa lukea myös vähän jaottelusta. Kyllä se siitä, kun vielä vähän vipareita. Niin minä olen ainakin saanut vähän jo muotoja olkapäille. Ja vaikka aloittelija olen vielä itsekkin, niin tsemppiä vaan. :thumbs:

Kyllä toi arnoldin kultanen kuusikko sopii oikein hyvin aloittelevalle bodarille. Myöhemmin voi sitten vaikka vaihtaa 2-jakoiseen jollon tulee eristäviäkin liikkeitä muutama ;)

Kerrankin järkevä aloitusposti, oletkin ottanut jo paljon asioista selvää! :)
Tangon painonhan saat helposti tsekattua niin että pomppaan henkilövaa'alle ensiksi ilman ja sitten tanko käsissä, saatpahan mielenrauhan tonkin kannalta. Kyykkyteline olisi hyvä hommata tai valmistaa itse. Tuttuni mökillä moinen on rakennettu kakkosnelosista ja moisella pääset alkuun jos ei nyt oikeaa ole mistään saatavilla.

Tulipa mieleen nyt, miksei aikaisemmin oo tullut paljon kotisalissa kyykkäiltyä... (aika :david: olo juuri nyt)

Täytyypä jonkinlainen viritelmä sinne rakentaa, ja katsoa tammikuun tilistä jos ostaisi sinne sen telineen:)
Sitä odotellessa taidan siis tehdä Mavea, ja harjoitella tekniikkaa kyykkäyksessä(mitä kyllä varmasti täytyy Mavessakin harjoitella).

Huomenna salille ensimmäistä kertaa pitkään aikaan tosi toimiin (saapi nähdä kuinka paljon "vapinaa" suorituksissa), vähän on jo malttamaton olo:)

Eka treeni suju ihan mukavasti:)
Hiki virtasi, ja oli oikeasti olo, että nyt on tehty. Tosin huomasin sen, että ei kannata (ainakaan alkuun, kunnes tottuu) käydä punttiksella, jos on menossa illalla töihin. Vaikka oli parin tunnin väli, niin oli perkeleen väsynyt olo... (toisaalta, enpä muista yötä milloin olisi tullut nukuttua niin hyvin, kuin tuon päivän jälkeen:))

Ruoka puolesta havaitsin, että taitaapi olla paljon matkaa edes "terveelliseen" ruoka valioon. Olen nyt kolme pävää kirjannut ruokailuani, enkä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa:eek: Esimerkiksi se että pitäisi saada n.250-300 grammaa protskua/pvä ei taida tulla ihan parista ruisleivästä, kahvista, suklaapatukasta, ja töiden jälkeen syödystä kahdesta lenkki makkarasta...:david: Töitä riittää syömisten kohdalleen saamisessa, mutta töitähän tässä on alettu tekemäänkin! (tonnikala purkit naaman edessä:D)

E: typo

Kannattaa alkaa syömään huomattavasti terveellisemmin ja säännöllisemmin jos haluaa saada jotain oikeasti aikaan. Toki kukaan ei pakota, mutta se on huomattavasti parempi tie siihen mitä tavoittelet :)

Ei muuta kuin www.kalorilaskuri.fi suunnaksi tai pakettien kyljistä katselet paljonko mikäkin tuote sisältää mitäkin (pr,hh,r) :)

Ota alussa rauhallisesti, koska sulla tulee paikat muuten ihan h*lvetin kipeäksi. Muistan oman ensimmäisen treenikerran (eipä siitäkään paljoa aikaa ole mennyt) kun vedin sen minkä jaksoin ja siitä olikin sitten monta tuskallista päivää ja yötä edessä kun joka paikka oli niiiiiiiin kipeänä ettäh :D

Terveisin nimim. Oman elämänmuutoksen helmikuussa aloittanut :)

Toinen SUUREN ongelman aiheuttaja voi olla unirytmini. Koska olen paljon myös yö aikaan töissä, niin tulee auttamatta valvottua pitkään, ja yö-unia ei montaa tuntia tule.

Minäkin olisin kiinnostunt unirtymistä, että miten se voi vaikuttaa tuloksiin? Tai ylipäänsä treenaamiseen ja tässä tapauksessa laihduttamiseen? Toki järkikin sanoo, että lyhyet ja huonot yöunet aiheuttaa väsymystä, ehkä stressiä ja ärtymystäkin mutta onko sillä muuten väliä kehittymisen kannalta?

Mutuiluna voisin sanoa, että itsellä ainakin säännöllinen rytmi, juuri sellainen, jossa nukutaan nimenomaan öisin ja käydään koulussa/töissä päivisin tuottaa parhaimman virkeystason ja olon.

Minäkin olisin kiinnostunt unirtymistä, että miten se voi vaikuttaa tuloksiin? Tai ylipäänsä treenaamiseen ja tässä tapauksessa laihduttamiseen? Toki järkikin sanoo, että lyhyet ja huonot yöunet aiheuttaa väsymystä, ehkä stressiä ja ärtymystäkin mutta onko sillä muuten väliä kehittymisen kannalta?

Mutuiluna voisin sanoa, että itsellä ainakin säännöllinen rytmi, juuri sellainen, jossa nukutaan nimenomaan öisin ja käydään koulussa/töissä päivisin tuottaa parhaimman virkeystason ja olon.

Mulla on katkeamaton kolmivuorotyö ja mietin itsekin tuota miten vaikuttaa tuloksiin ja treenaamiseen, mutta en ole huomannut oikeastaan mitään muutosta entiseen. En tarkoita, etteikö kehitystä ole tullut, vaan sitä ettei kehityksen tahdissa ole radikaalia eroa :)

Lisäksi olen korjannut syömistä parempaan suuntaan (nostanut hiilareita) tämän yötyön myötä joka on edesauttanut salilla jaksamista suuresti.

Olen tehnyt niin, että ennen yövuoroa olen käynyt treenaamassa salilla, siitä sitten töihin ja aamulla nukkumaan. Siitä kun herännyt niin jälleen ennen yövuoroa treeneihin.

Työvuoro on sellainen, että kaksi aamua, kaksi iltaa ja kaksi yötä, neljä vapaata. Hyvin tuossa pääsee treenaamaan ja jaksaa, ei valittamista. Tuleepahan ainakin vaihtelua treeniaikoihin :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toivottavasti into riittää, uskon että pärjäät hyvin kunhan motivaatio ei ala laskemaan! :)

No joo, mitä minä 15 v olen neuvomaan :F

Motivaation suhteen ei kyllä varmasti ole hätää:)
Itseasiassa tulee tehtyä jopa vähän enempi sarjoja, mitä ohjelmassa on suunniteltu. Jokaisesta liikkeestä tulee tehtyä sellainen viimeinen rutistus( pienen huili tauon jälkeen), että vähän vähemmän painoja, ja toistoja niin paljon kun menee (jossain 15-20 välillä):D Loppuvenyttelyn suhteen olen kyllä vähän malttamaton, ei oikein jaksaisi enää siihen paneutua kunnolla, mutta täytyyhän se tehdä.

Ruokapuolesta sen verran, että ei se kyllä todellakaan ole vielä kohdallaan, mutta olen alkanut syömään kyllä reilusti enemmän ja terveellisemmin, elikkäs oikeaan suuntaan on sekin etenemässä.

Punttiksesta sen verran vielä, että maastavetoa teen nyt aika pienillä painoilla kun yritän saada tekniikan kohdalleen. Vähänkin kun teen "raskailla" painoilla niin selkä tuppaa menemään sellaiseen kaareen, että varmasti paukkuu jos jatkan:david:
Sitten tuli penkkiä kokeiltua ja 80 kg meni suht kylmiltään, ja aika "koti" puhtaasti, ettei perse nousut, eikä selkäkään mennyt pahemmin kaarelle.

No kerron lisää taas jossain vaiheessa:)

Mukavaa että reeni maittaa!
Pieninä huomioina voisin kuitenkin mainita muutaman asian, mitkä sattui tulemaan mieleen:
Joka treenikerta ei ole hyvä vetää failureen asti (eli niin kauan, että ei jaksa enää tehdä toistoa), sillä se vaikuttaa hermoston palautumiseen yms.
Penkistä se vielä, että pieni kaari selässä kuuluukin tekniikkaan, sitä on turha välttää. Tekniikka neuvoja liikkeisiin -alueella on penkistä hyvä threadi, jonka sisältö on helposti ymmärrettävää. :)

Täältä vähän vertaistukea! Olin kunnon kaljamaha vielä (olen kyllä vieläkin kaljamaha) semmoinen 7 viikkoa sitten, nyt on tippunut ainakin se 7 kiloa tasasella kilo/viikko-tahdilla. Eilen kävin pitkästä aikaa taas salilla ja nyt on kyllä aivan mahtava olo. Ruokapuoli on korjaantunut kanssa toooosi paljon mulla, oon jättäny alkoholin melkein kokonaan pois ja alkanut syömään enemmän kasviksia ja muitä terveellisempiä vaihtoehtoja, kaikki pizzat ja muut on kokonaan pois kuten myös turhat välipalat ja naposteltavat.

Nii monta vuotta menny pelkkään lihoamiseen että ehkä vähän liian paljon hehkutan saavutuksiani mutta on nii mahtava olo kun kerrankin sai itteään kunnolla niskasta kiinni.

Raportoi Taituri tosiaan edistymistä ihmeessä tänne.

Näitä on kyllä aina yhtä mukava lukea:D Hienoa kun edes jotkut tajuavat muuttaa elämäntapojaan hieman järkevämpään suuntaan:) Tollaset lenkkimakkarat ja patukat kannattaa tosiaan jättää pois. Kaloreita on meinaan sen verran paljon ettei noiden lisäksi mitään muuta koko päivänä tarvitse melkein syödäkkään... Ja kyllä terveellinenkin ruoka hyvää on:rock: Sitä paitsi, sitä saa syödä enemmän:D Mut tärkeetähän tossa kaikessa on se että homma pysyy mukava ja mielekkäänä ettei ihan pakkopullaksi mene...

Vähänkin kun teen "raskailla" painoilla niin selkä tuppaa menemään sellaiseen kaareen, että varmasti paukkuu jos jatkan

Tohon on yks tosi hyvä apu eli alat treenaan keskivartaloo oikein kovasti :) sit ku se kunnossa ni en usko et ihan heti selkä notkuu..:thumbs:

Tohon on yks tosi hyvä apu eli alat treenaan keskivartaloo oikein kovasti :) sit ku se kunnossa ni en usko et ihan heti selkä notkuu..:thumbs:

Jep, ja uskon kyllä, että vähän kun saa toistoja alle, ja sellaista varmuutta, niin alkaa sujumaan.

Nyt on ollut parin päivän tauko treenaamisesta, joulu hössötysten takia, mutta ei se oikeastaan haittaa, jouluhan on kerran vuodessa vaan:rolleyes:

Hyvää joulua kaikille!

No niin nyt alkaa olla lomat vietelty joten on aika palailla puntille. :)

Huomasin tossa treeniä tehdessä, että jos mavessa saan polvet 90 asteen kulmaan niin välillä tuntuu vihlasevan aika pahasti. Nyt sitten teen liikeradan vähän suurremmassa kulmassa, mutta jäin miettimään tätä asiaa.

Joskus olen polviani kolhinut, ja saanut ne huutamaan leipää, eli onko minulla polvet vain niin huonossa kunnossa, etten oikein voi tehdä sitä ihan täydellä liikeradalla? Jos näin on niin saanko mahdollisesti treenattua niitä sellaiseen kuntoon, että ne kestäisivät?

Sitten mietin sitäkin, että voiko kyseessä olla jokin tekniikka virhe? Jalat kyllä ovat noin hartianleveydellä, ja olen kokeillut jalkaterien asennon muuttamista. Kun pidin jalkateriä vähän ulospäin, se helpotti vähän sitä kipua mikä polviin tuli, mutta ei paljoa. Mietin vain, että jos kyse olisi pahasta tekniikka virheestä, niin eikö sen pitäisi käydä enemmän selälle? Näin olen lukemastani päätellyt.

Valaiskaapa tietämätöntä:worship: Raportoin taas myöhemmin lisää.

No niin, on aika taas kertoilla tapahtumia.

Ravintopuoli on menossa parempaan päin, eli olen alkanut jo vähän tarkkailemaan, mitä sinne suuhuni laitan. En ole vielä pahemmin laskenut niitä kalori arvoja, tai hiilihydraatteja, rasvoja, proteiineja. Ajattelen asian itseni tuntien fiksusti, ja muutan pikkuhiljaa parempaan suuntaan. Koska jos teen sellaisen kertamuutoksen, niin se ei kohdallani kauan kestä.

Treeni on ollut vähän ailahtelevaa. Sitä joutuu nyt "raahautumaan" puntille, eli ei vain omasta puhtaasta tahdosta. Muuten treeni on itseasiassa alkanut sujumaan hyvin. Luin tuossa foorumeita, ja innostuin liikkeen negatiivisesta-osuudesta. Jotenka aloin keskittymään siihen paremmin. Tämä johti taas siihen, että pystyin tiputtamaan sarja painoja (aika paljon itseasiassa) ja pystyn myös tekemään liikkeet teknillisesti paremmin. Eli kohdallani se meinaa sitä että liike pysyy alusta loppuun hallussa. Hyvä minä!:hyvä:

Lepo puoli onkin sitten jotain käsittämättömän hirveää:wtf: En nimittäin saa öisin unta millään. Mikä sinällään ei olisi paha asia, mutta päivälläkään ei saa unta, kun on asiat mitkä pitää hoitaa... Ja tätä on oikeasti jatkunut jo aika pitkään (itseasiassa kun käyn miettimään niin tätä on jatkunut enemmän tai vähemmän TODELLA pitkään). Jotenka olen älyttömän uupunut koko ajan, ja joskus on sellaisia päiviä, ihan kuin olisi talvihorroksessa. Toivottavasti tämä korjaantuu, ennen kuin mitään vakavaa tästä seuraa..

Tässä taas kuulumiset, raportoin lisää myöhemmin. Operaatio Elämänmuutos jatkuu!

terve taituri!

hienolta kuulostaa nää sun suunnitelmat:thumbs:

Mulle jotenkin tuli sellainen olo, että voisin varoittaa sua sellaisesta möröstä kuin ylikunto. tosin mun veli aina sanoo, ettei ole ylikuntoa, vaan alisyömistä, mutta..:david: kuitenkin. Kannattaa lukaista täältäkin pakkotoiston sivuilta vähän tietoa siitä, sillä se iskee päälle aika salakavalasti. suuria riskitekijöitä on sun tilanteessa vähäinen lepo, ilmeisesti hiukan yksipuoleinen liikunta ja laihdutussuunnitelmat. oireita monilla on esim.unettomuus, kohonnut leposyke tai ainakin mulla on ollut ylikunnossa "täpinä olo" kokoajan, tyyliin puristellut pienenpientä hauista hullunkiilto silmissä ja suggeroinut päähän seuraavan treenin kulun.... :lol2: väsyäkään ei välttämättä ole, toisilla taas suunnaton.

Minkä verran käyt lenkillä? siis esim.työmatkakävelyä, hyötyliikuntaa, varsinaisia lenkkejä? Ne rakentavat peruskuntoa, antavat elimistölle happea ja tuovat virkeän olon. punttitreeniin minun mielestäni ihan vaikka kävelylenkeillä on isokin merkitys, koska hapenkuljetus toimii paremmin eikä kuona-aineet ja nesteet kerry niin pahasti.

Miten rentoudut? jos lepo jää noin vähiin, niin kai jotenkin relaat? otat ehkä pienet päikkärit tai jotain?

kalorilaskurissa pystyy muuten tosi helpolla ynnäillä päivän muonat, ja saa aika helpolla tietää miten paljon saa esim protskuja. aika pienellä rahalla sitä sivustoa voi kokeilla vähän aikaa, eikä heti tarvi maksaa koko vuosimaksua. kannattaa kokeilla :)

tsemiä hurjasti operaatioon!!!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom