ootteko lukenu sinuhe egyptiläisen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja james
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Hippa

Mullakin eka yritys tyssäsi siihen todella tylsään alkuun. Ne ekat parikymmentä sivua on jotai ihan sikatylsää, mutta sen jälkeen kirja on aivan uskomaton lukuelämys!

Mutta eikö tuo alku ollutkin, ainakin kielellisesti, uskomattoman "kaunis" ja koskettava? Näin muistelisin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole lukenut,mutta otan tästä opikseni ja luen.

"Täällä pohjantähden alla" on kyllä luettu ja oli hyvä.

Originally posted by Agony
Mutta eikö tuo alku ollutkin, ainakin kielellisesti, uskomattoman "kaunis" ja koskettava? Näin muistelisin...

Kyllähän sitä aikuisempana tajuaa jo sitä alkuakin vähän enemmän :)

Se alku on sellaista filosofista pohdintaa. Ei se mikään huono ole, mutta ekan kerran avatessani kirjan hyydyin siihen, että luulin koko kirjan olevan samaa sepitystä.

Originally posted by Jylli81
:offtopic:
Tuo :0: muuten tarkoittaa nollaa tähteä.
:5: taas sitten tarkoittaa viittä tähteä, jonka ilmeisesti tarkoitit antaa arvosanaksi Sinuhe-Egyptiläiselle.

P.S. En tarkoita tätä vittuiluksi!

Kiitos, kun kerroit :) En huomannut, että kaikki hymiöt ei mahdu tuohon laatikkoon, vaan niitä saa lisää klikkaamalla tota Get More -kohtaa.

Hola,

kyllähän Sinuhe on pirun hyvä kirja..ja Nefernefernefer on ehkä pahin bi-aatzi miesmuistiin "..puheesi on kärpästen surinaa korvissani.." jne. Tyly ämmä.
Enemmän pidin kuitenkin esim Waltarin Johannes Angeloksesta.

Sinuhe kuuluu mulla sellaisiin vakiokirjoihin, joita luen aina tasaisin väliajoin uudestaan.

Sehän on ehdottomasti nk. elämänfilosofinen teos, jota pitää lukea ikään kuin "rivien välistä". Siksi sen ajatukset ehkä aukenevatkin paremmin jos lukijalla on jo vähän ikää ja kokemusta. Muistan itsekin lukeneeni sen ensimmäisen kerran joskus yläasteella ja vaikka teksti heti kolahtikin niin tuolloin mun käsitys kyseisen kirjan sisällöstä oli kyllä aikalailla erilainen kuin nykyisin.

Joskus ala-asteella lukenut, ehkä pitäisi uudestaan muistin virkistämiseksi kahlata läpi. Muistiin jäi Nefer*3 lisäksi myös Kaptah joka osasi varastaa juuri sopivissa määrin. Erinomainen kirja. Ei kovin raskaslukuista tekstiä mutta paksuutta löytyy. Tulee vastaan jälleen se ongelma "niin paljon hyviä kirjoja, niin vähän aikaa".

Originally posted by Dee
Sinuhe kuuluu mulla sellaisiin vakiokirjoihin, joita luen aina tasaisin väliajoin uudestaan.

Sehän on ehdottomasti nk. elämänfilosofinen teos, jota pitää lukea ikään kuin "rivien välistä". Siksi sen ajatukset ehkä aukenevatkin paremmin jos lukijalla on jo vähän ikää ja kokemusta. Muistan itsekin lukeneeni sen ensimmäisen kerran joskus yläasteella ja vaikka teksti heti kolahtikin niin tuolloin mun käsitys kyseisen kirjan sisällöstä oli kyllä aikalailla erilainen kuin nykyisin.

Luin sen noin vuosi takaperin ja pidin kyllä. Elämänfilosofinen teos todellakin, siinä olet oikeassa Dee. Tuota kirjaa täytyy osilta lukea ihan ajatuksella ja välillä se onkin raskaahkoa luettavaa. Täytynee se joskus lukea uudelleen sitten jos ja kun jotain järkeäkin olisi matkan varrella tarttunut.
Kyllä tämä kirja kannattaisi mielestäni lukea jos jotain suurempaa eeposta ajattelette lukevanne. :thumbs:

Luin Sinuhen kesälomalla loppuun, todella suositeltava teos. Myös muut Waltarin teokset kannattaa tarkistaa.

...En sitten tiedä mikä kuuluu yleissivistykseen, mutta Danten jumalaisen näytelmän, Nietzschen fröliche wissenschaftin sekä Sinuhe egyptiläisen lukeneena voin sanoa, että ei kyllä houkuttele kahlaamaan yksikään uudelleen itseään läpi.
..Yleissivistykseen kuuluva = puudutus?

Nojoo. Tykkäsin kumminkin. Menee tää posti samaan sarjaan kuin Tomilla. :david: Sori.

Sinuhe on hyvä mutta Turms Kuolematon/Johannes Angelos/Ihmiskunnan viholliset ovat huippuja.
:haart:

joo, on ihan mielenkiintoinen.alotin sen illalla ja kun heräsin ni jatkoin lukemista. taitaa mennä tähän tahtiin pari päivää...

Erittäin hyvä kirja. Jos muistan oikein niin Waltari ei ikinä elämänsä aikana käynyt itse Egyptissä vaikka kirjan perusteella voisi kuvitella sen asuneen siellä :)
Turms kuolematon on myös lukemisen arvoinen.
Onkos kellään kokemuksia niistä Mikael Karvajalka-kirjoista? Ei ole itse tullut luettua, joskus kuullut kehuttavan hauskoiksi.

Originally posted by Jarna-Petteri
Onkos kellään kokemuksia niistä Mikael Karvajalka-kirjoista? Ei ole itse tullut luettua, joskus kuullut kehuttavan hauskoiksi.

Veikkaisin, että jos tykkäät Sinuhesta, tykkäät Mikael Karvajalasta ja Mikael Hakimista.

Originally posted by Jarna-Petteri
Erittäin hyvä kirja. Jos muistan oikein niin Waltari ei ikinä elämänsä aikana käynyt itse Egyptissä vaikka kirjan perusteella voisi kuvitella sen asuneen siellä :)

Ja kun kävelee Luxorissa Niilin rannalla, voi melkein haistaa rasvassa paistetun kalan käryn.

"Ken kerran on juonut Niilin vettä, sen janoa ei mikään muu vesi voi sammuttaa."

Nimim. "Egyptissä asunut ja sinne aina palaava"

Originally posted by james
...jos ootte ni mitä mieltä? pitäs alkaa just lukee sitä,kuuluu kai vähän niinku yleis sivistykseen.(kuten bill phillips-doping :D

Moi,

Sinuhe kuuluu kyllä ehdottomasti yleissivistäviin opuksiin!Waltarilla on muitakin Sinuhen tapaisia kirjoja kuten Ihmiskunnan viholliset, mutta Sinuhea voi pitää hänen pääteoksenaan. Sinuhe on kirja joka kannattaa lukea muutamaan otteeseen, sillä se on hienon tarinan lisäksi mainio läpileikkaus elämästä. Itse olen lukenut koko Waltarin tuotannon ja Sinuhenkin kolme kertaa suomeksi ja kerran englanniksi.

Heh, hienoa nähdä että "vanhakin" kirjallisuus vielä uppoaa...!

-Tuomas Alhonen-:evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom