Onko ylikuntoa olemassakaan?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaiken tämän kokeneena vähän vituttaa, kun jegi sanoo olleensa ylikunnossa, mutta viikon huililla se meni ohi
Joo,näin oon vähän kanssa ymmärtänyt,että ei se kyllä ylikuntoa oo,jos viikossa ohi menee...Toki itellä ei moista oo ollu,mutta tää onkin mulle harrastus,enkä kolistele rautoja jokapäivä...

Akuutti ylikunto = syntyy lyhyessä ajassa, muutamassa viikossa, kun treenataan yli sietokyvyn.
Krooninen ylikunto = pitkällä aikavälillä syntynyt tila, esim. akuutin ylikunnon iskiessä treeniä ei kevennetä / levätä, jatketaan vaan itsepäisesti treeniä, vaikka sarjapainot laskee ja elimistö varoittelee.

Akuutista ylikunnosta palautuminen kestää viikon pari, kroonisesta ylikunnosta kuukausia, jopa vuosi.

Eikös se näin mene?

Oon pistänyt merkille, että siinä kuinka toi akuutti ylikunto iskee, on älyttömän paljon eroa eri henkilöiden välillä. Tuntuu, että täällä pakkiksella kovin moni ei edes ajaudu tuohon akuuttiin ylikuntotilaan, joka taas kuulostaa todella oudolta, kun itselle iskee akuutti ylikunto aika tasan tarkaan neljän kovan viikon jälkeen. Tuntomerkithän ovat selkeät; lepopulssi koholla, ei saa illalla unta ja nenän limakalvot kuivuvat.

Pitää vaan hyväksyä se, että ei kaikki voi palautua yhtä nopeasti. Mulla on aina ollut liikunnan numero 7, oon aina ollut paska kaikessa liikunnassa ja intin cooper kruunasi kaiken - 1950 m. On siis aivan ymmärrettävää, ettei mun hermosto palaudu yhtä hyvin kuin semmoisella liikunnallisesti lahjakkaalla kaverilla, jolla oli aina koululiikunta 9 tai 10, ja joka oli hyvä lajissa kuin lajissa ja juoksi armeijassa cooperissa 2800 m, vaikka ei ollut harrastunut liikuntaa vuosikausiin.

Täytyykin opetella tuntemaan omat palautumisresurssinsa ja sen jälkeen rakentaa itselle sopiva ohjelma. Ei kaikki voi palautua yhtä hyvin.

Cold_ sanoi:
Akuutti ylikunto = syntyy lyhyessä ajassa, muutamassa viikossa, kun treenataan yli sietokyvyn.
Krooninen ylikunto = pitkällä aikavälillä syntynyt tila, esim. akuutin ylikunnon iskiessä treeniä ei kevennetä / levätä, jatketaan vaan itsepäisesti treeniä, vaikka sarjapainot laskee ja elimistö varoittelee.

Akuutista ylikunnosta palautuminen kestää viikon pari, kroonisesta ylikunnosta kuukausia, jopa vuosi.

Eikös se näin mene?

kyllä samaa muistelisin massaa!voimaa!- kirjasesta ainakin. :)

La-resistance sanoi:
onkos kevyillä viikoilla sitten mitään virkaa? vai olenko ihan hakoteillä

On niillä virkaa jos ne oikeasti pysyy kevyinä. Itselle ne ei toimi, en vain osaa löysäillä salilla, pidän ennemmin ylimääräisiä lepopäiviä aina tarvittaessa.

Timba79 sanoi:
On niillä virkaa jos ne oikeasti pysyy kevyinä. Itselle ne ei toimi, en vain osaa löysäillä salilla, pidän ennemmin ylimääräisiä lepopäiviä aina tarvittaessa.

Periaatteessa kevytviikko toimisi myös siten että esim. puolitat sarjojen määrän, muuten sama teho sarjoissa kun normaalisti, mutta tällöin työmäärä puolittuu.

Mulla oli kaksi vuotta sitten syksyllä kolme kuukautta yhtämittaisesti lämpöä/kuumetta n.37,3 astetta. Olin aloittanut salilla käynnin ja aerobiset treenit saman vuoden alussa, ja tahti oli kova, jopa 11 tuntia treeniä viikossa. Kuumeilu alkoi tavallisesta flunssasta, mutta jatkui aina vaan, vaikka flunssa meni menojaan. Lääkärit :david: eivät osanneet sanoa mitään, eikä veriarvoissa oikein näkynyt mitään poikkeavaa. Voimat olivat kuitenkin lopussa, joten en pystynyt treenaamaan. Epäilin itse ylikuntoa. Joulukuussa olo oli taas normaali ja pääsin iki-onnellisena takaisin salille. :hyper:

Nyt pelkään, että sama on toistumassa. Olin flunssassa 15 päivää sitten ja pari päivää oli aika heikko olo. Nuha kesti muutaman päivän, eikä muita oireita kuumeen lisäksi ollut. Kuume / lämpö (37,3) on kuitenkin vaivannut jo kaksi viikkoa. Treeni on ollut kovaa ennen tätä, koska en vaan osaa hellittää - sata lasissa niin raudan parissa kuin lenkilläkin. :whip:
Ravintopuoli on kyllä kunnossa, ja uni tulee usein ongelmitta iltaisin. Voiko silti olla, että oon taas piipussa?

OutOfShape sanoi:
Ihmisen kroppa kestää kuitenkin melkoiset määrät treenaamista, pelätäänkö ylikuntoa liikaakin?
Kun noita naistenlehtiä tulee silloin tällöin luettua, niin on kyllä huomannut että "ylikunto" on suunnilleen nyt joku muotijuttu niissä. Oikea ylikunto ei tietysti ole todellakaan leikin asia, mutta vähän arveluttaa, että keski-ikäisiä perus-sauvakävelijätätejäkin pelotellaan ylikunnolla, ihan kuin se iskisi heti jos tekee kaksi lenkkiä viikossa yhden sijaan.

Anaboli sanoi:
Periaatteessa kevytviikko toimisi myös siten että esim. puolitat sarjojen määrän, muuten sama teho sarjoissa kun normaalisti, mutta tällöin työmäärä puolittuu.

Eli ihan vastaava homma jos teen nykyisellä, eli normaalin 1 on ja 1 off tahdin sijasta vedän hetken 1 on ja 2 off. Tällöin lepoa tulee tuplat normaaliin nähden. Tosin aina välillä on viikonloppumenoja, esim. porukoiden luokse toiselle paikkakunnalle ja tällöin ei tule treenattua. Tällaisessa kohdassa tulee pe, la ja su lepoa ja tuon jälkeen on yleensä paikat palautuneet ja virtaa taas riittävästi jatkaa normaalirytmiä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:
Eli ihan vastaava homma jos teen nykyisellä, eli normaalin 1 on ja 1 off tahdin sijasta vedän hetken 1 on ja 2 off. Tällöin lepoa tulee tuplat normaaliin nähden. Tosin aina välillä on viikonloppumenoja, esim. porukoiden luokse toiselle paikkakunnalle ja tällöin ei tule treenattua. Tällaisessa kohdassa tulee pe, la ja su lepoa ja tuon jälkeen on yleensä paikat palautuneet ja virtaa taas riittävästi jatkaa normaalirytmiä.

Pitää paikkansa ja kuulostaa käytännölliseltä sun tapauksessa.

Itse treenaan 3 kertaa viikossa ma, ke ja pe, joten välipäiviä ei paljo enää parane ottaa tai jää pian 2 treenin/vko, ja olen huomannut että parhaiten palautuu, kun treenaa tasaisin väliajoin ja välillä kevyemmin (eli puolet vähemmän sarjoja kierron ajan).

Mulla vähänkin viikonloppua pitempi tauko saa aikaan sen, että jos tekee tauon jälkeen kovat treenit, niin akuuttiylikunto kolkuttaa helposti, ilmeisesti peruskunto heikkenee nopeasti tauolla..? Näin ei käy, jos tuntuu ylikunnon oireita ja tällöin treenaa hetken kevyemmin ja sitten jatkaa kovaa treeniä.

Tarkkoja jos ollaan, ylikuntoa ei ole olemassakaan. Ylirasitustila on oikea nimitys. Sori pilkunviilailu, mutta hämää varmaan esim. alottelijoita tuo "ylikunto" nimike.

On ylikuntokin olemassa. Jos esimerkiksi tarvitsisi vetää 30 leukaa voittaakseen vedon, mutta vetääkin 35. Silloin on tilanteeseen nähden tarpeettoman hyvässä kunnossa. Ylikunnossa.

Tämä pohdinta oli tredin kannalta äärimmäisen olennainen, joten takaisin asiaan...

Vai ylikuntoa, no kyllä mulla ainakin jonkin sorttinen tila oli...
muutamia vuosia sitten..
Treenasin 5-6 kertaa viikossa salilla "aikuisten oikeasti" ei rehellisesti sanoen MUUTA TEKEMISTÄ :wall: , olosuhteissa jossa ulkoilman lämpötila oli min 30 astetta ja max 45 astetta plussan puolella... salin ilmastointi kuiten OK...
ruoka ei siis hirveästi maistunut ja töitä tehtiin ulkona edellä mainituissa olosuhteissa 4-6 tuntia/vrk... :eek:
Pari viikkoa jaksoin ja sitten poksahti: paino seilas "ees taas", safka ei maistunu, flunssainen olotila, väsynyt muttei unta millään ja kaiken kukkuraksi lekurilla käynti ja diagnoosina sydämmen rytmihäiriöitä, vakavahko ylikunto ja pakkolepoa..
siinäpä mun tarina josta on oppiakin jäänyt, luojan kiitos.. :worship: :rock:

T:Neidon Puoliso

Jossain luki, että Arska on treenannut huippuvuosina aina ylikunnon rajamailla, koska silloin reeni kulkee jne. Melkoista taiteilua jos pitää paikkaansa, ja voi olla :anssi:

Art Artwood sanoi aikanaan että ei ole ylikuntoa...on vain alisyömistä. Tilanne on ehkä joskus näinkin mutta jossain ne rajat tulevat vastaan jolloin keho ei vaih ota vastaan lisäravintomääriä ja heittä ne rasvoiksi. Se miksi nuo ammattilaiset ovat siinä rajamailla on se että ne kemiat pelaavat juuri niin että poistavat ylikuntoa ja kun muutama ylimääräinen sarja tai rasitukseen johtava pakkotoisto heitetään säännöllisesti normaalisetin päälle , antavat nuo kemiat paljon paremman vasteen...Ovatko muut samoilla linjoilla Or Am I Walking alone

ace-oo- sanoi:
Jossain luki, että Arska on treenannut huippuvuosina aina ylikunnon rajamailla, koska silloin reeni kulkee jne. Melkoista taiteilua jos pitää paikkaansa, ja voi olla :anssi:

Urheilijat keikkuu monesti huippukunnon/ylirasitustilan tietämillä. Treeni ON silloin tehokasta. Se raja vaan on hiuksenhieno ja helposti sitten lipsahdetaan väärälle puolelle.

Mitä ootte muuten mieltä, onko ruokavaliolla merkitystä hermoston palautumiseen? Jos mielestänne hermosto palautuu paremmin plussakaloreilla, niin mihin se perustuu?

Voiko hyvillä rasvoilla olla vaikutusta hermoston palautumiseen? Hyvin niukkaan vedetty rasvan saanti haittaisi hermoston palautumista?

viäntäjä sanoi:
Urheilijat keikkuu monesti huippukunnon/ylirasitustilan tietämillä. Treeni ON silloin tehokasta. Se raja vaan on hiuksenhieno ja helposti sitten lipsahdetaan väärälle puolelle.

Juu toi on tietysti totta...eli niin kovaa on treenatava että ei ainakaan jäädä kauas tuosta ylikunnosta...muuten ollaan reenattu liian kevyesti ja maksimiresursseja ei ole käytetty. Itse ainakin kun teen 3 kertaa kehon läpi kovaa, niin se viimenen kierto on jo aika tukkosta, mutta 1 palauttava kierto väliin ja taas kulkee.

Jotaisen on löydettävä se oma tapa treenata. Ammattilaiset tietenkin erikseen.

OutOfShape sanoi:
Nykyajan ihminen on sedentaari joka tapauksessa verrattuna siihen, mitä kroppa on evoluution myötä luotu kestämään. Lisäksi mitä paremmassa kunnossa on sitä nopeammin myös palautuminen tapahtuu.

Paitsi, että nykyään se stressi on jatkuvaa. Jos nyt katselee karvaisia veljiämme luonnossa, niin toki heillä on stressiä, mutta siellä myös rentoudutaan kaivelemalla tuntikausia loisia kaverin turkista. Kovakin hetkellinen stressi on kestettävissä, jos sitä seuraa stressittömämpi jakso. Nykyihmisellä vain tuppaa olemaan koko ajan jotain stressiä päällä, siitä kai ne ongelmat johtuvat pitkälti.

Back
Ylös Bottom