Akuutti ylikunto = syntyy lyhyessä ajassa, muutamassa viikossa, kun treenataan yli sietokyvyn.
Krooninen ylikunto = pitkällä aikavälillä syntynyt tila, esim. akuutin ylikunnon iskiessä treeniä ei kevennetä / levätä, jatketaan vaan itsepäisesti treeniä, vaikka sarjapainot laskee ja elimistö varoittelee.
Akuutista ylikunnosta palautuminen kestää viikon pari, kroonisesta ylikunnosta kuukausia, jopa vuosi.
Eikös se näin mene?
Oon pistänyt merkille, että siinä kuinka toi akuutti ylikunto iskee, on älyttömän paljon eroa eri henkilöiden välillä. Tuntuu, että täällä pakkiksella kovin moni ei edes ajaudu tuohon akuuttiin ylikuntotilaan, joka taas kuulostaa todella oudolta, kun itselle iskee akuutti ylikunto aika tasan tarkaan neljän kovan viikon jälkeen. Tuntomerkithän ovat selkeät; lepopulssi koholla, ei saa illalla unta ja nenän limakalvot kuivuvat.
Pitää vaan hyväksyä se, että ei kaikki voi palautua yhtä nopeasti. Mulla on aina ollut liikunnan numero 7, oon aina ollut paska kaikessa liikunnassa ja intin cooper kruunasi kaiken - 1950 m. On siis aivan ymmärrettävää, ettei mun hermosto palaudu yhtä hyvin kuin semmoisella liikunnallisesti lahjakkaalla kaverilla, jolla oli aina koululiikunta 9 tai 10, ja joka oli hyvä lajissa kuin lajissa ja juoksi armeijassa cooperissa 2800 m, vaikka ei ollut harrastunut liikuntaa vuosikausiin.
Täytyykin opetella tuntemaan omat palautumisresurssinsa ja sen jälkeen rakentaa itselle sopiva ohjelma. Ei kaikki voi palautua yhtä hyvin.