Onko tämä bulkkausta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

JFG

Laitan tällaisen peruskyssärin tänne aloittelijoiden osioon, vaikken pidäkään itseäni enää aloittelijana.

Jeps, eli mulla on näemmä aina ollut treenissä ongelmana liian vähäinen ravinto. Nyt olen koittanut syödä niin paljon kuin vain omaan elintapaan mahdollista. Pitkässä juoksussa en kykene mihinkään HC 6-7 krt proteiinipitoinen pieni annos-vähän hiilareita ym ym juttuihin.

Uskon kuitenkin kehittyvän pitkässä juoksussa pikkuhiljaa, jos järkiperäistän hiukan tapojani, enkä mitään 1-2 kk kestäviä HC hommia, jotka ei vain mulle sovi. Olenhan nytkin jo tuplannut penkkitulokseni treenihistoriani aikana. Ja se tulos näyttää säilyvän hyvin, vaikka treenitaukoja tulisikin.

Pitää syödä enemmän protskuja, näin myös teen. Samalla tulee kyllä vedettyä myös hiilareita, ihan väkisikin, koska vaikea löytää hyvänmakuisia, helposti tehtäviä ruokia jossa ei ole hiilaria. (Joo on olemassa paskanmakuisia proteiinilitkuja ym ym) mutta meikäpoika tykkää oikeasta ruoasta eli KANASTA, PIHVEISTÄ, McD-aterioista, JAUHELIHASTA, TonnikalaLEIVISTÄ, KANANMUNALEIVISTÄ, nam nam nam.

Jos hiilari tuo mukanaan läskiä, niin ei haittaa. Läski lähtee multa ihan itsestään pois, jos aloitan vaikka aerobisen urheilun.

Onko tämä nyt sitä bulkkausta, kun noita hiilareitakin tulee vedettyä? Voiko noi hiilarit jotenkin haitata lihaksen kasvua? :eek:

Bulkkaushan tarkoittaa sitä, että syödään enemmän, kuin kulutetaan. Jos näin teet, niin bulkkaat.
Hiilarit eivät haittaa lihasten kasvua. Elimistö tarvitsee myös hiilihydraatteja.

Samalla joku vois selittää, miksi massaa kasvatetaan hiilareilla kun se lihas kuitenkin rakennetaan roteiinista, vai eikö? Ku se läski ei käsittääkseni muutu lihakseksi?

Kun syö hiilihydraattia, niin insuliinitaso nousee. Insuliini tukee lihasmassan kasvua ja
estää lihaskudoksen vähenemistä.

Desert sanoi:
Kun syö hiilihydraattia, niin insuliinitaso nousee. Insuliini tukee lihasmassan kasvua ja

Moro Desertti! Ja Hyvää huomenta. Pystykkö selittämään tuon insuliinhomman vähän tarkempaan? (Laiska ei jaxa lähteä searchaamaan)

Hiilareista saa myös energiaa, jolloin elimistön ei tarvitse ottaa sitä kaikkea proteiineista ja rasvoista. Pakkohan niitä on jonkin verran syödä, jotta on kiva kakkia:)

Joku minua 60 kiloa kevyempi heppu ajatteli neuvoa painonpudotusasioissa minua, ja keskustelu meni suunnilleen näin (vastaukset lakonisella, matalalla ja vittuuntuneella äänellä, tuttu Kaurismäen elokuvista):

- muista syödä kuituja sitten vaan paljo
- ja miks vitussa?
- no että kakka luistaa
- paska luistaa, kun sen rasvaa kunnolla

Tjaa, vai insuliini kasvattaa lihakset... Näkyypä noi kasvavan ilmankin.

Insuliini on lihakskudoksen kannalta käsittääkseni lähinnä anti-katabolinen hormoni (kaiketi jossain määrin myös suoraan anabolinenkin), aminohapot ovat anabolisia, molemmat yhdessä antavat parhaan tuloksen lihaksen kasvun kannalta. Eli jos katsotaan ihan puhtaasti lihaksen kasvua, niin kaikkein parasta olisi kaiketi, jos insuliini- ja aminohappotasot olisivat jatkuvasti korkealla. Tietysti tuo ei käytännössä ehkä toimi ihan niin simppelisti.

Lisäksi se insuliini vaikuttaa toki muutenkin, muun muassa vapaan testosteronin määrään, eli kun bulkatessa on tarkoitus kasvattaa lihasmassaa, niin ei liene mitään syytä välttää hiilihydraatteja. Mitään haittaa niistä ei ole.

Tahvo Tohveli sanoi:
Lisäksi se insuliini vaikuttaa toki muutenkin, muun muassa vapaan testosteronin määrään, eli kun bulkatessa on tarkoitus kasvattaa lihasmassaa, niin ei liene mitään syytä välttää hiilihydraatteja. Mitään haittaa niistä ei ole.

Kumpaanko suuntaan vaikuttaa vapaan teston määrään, lisääkö vai vähentääkö? (Oletan että lisäävät, mutta suoraan viestistäsi ei ilmene).

Muistan vain jostain lukeneeni että hiilareita ei pitäisi popsia ennen nukkumaanmenoa. Se varmaan liittyi tohon laihana pysymiseen, ei lihaksen hankintaa, kai... (saatan vetää ennen koisimista pari kolme tonnikanaleipää).

TOSIN lisäksi voisi hh vaikuttaa negatiivisesti unen laatuun, joka täten voisi epäsuorasti vaikuttaa negatiivisesti myös lihasmassan hankintaan...?

JFG sanoi:
Kumpaanko suuntaan vaikuttaa vapaan teston määrään, lisääkö vai vähentääkö? (Oletan että lisäävät, mutta suoraan viestistäsi ei ilmene).

Inhiboi SHBG:tä eli lisää vapaan testosteronin määrää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
JFG sanoi:
TOSIN lisäksi voisi hh vaikuttaa negatiivisesti unen laatuun

Tämä tuntuisi olevan vähän kaksipiippuinen juttu. En tiedä miten asia on tieteelliseltä kantilta, mutta itselläni hh ennen nukkumaanmenoa parantaa unta syvemmäksi. Aamulla on paljon levänneempi olo kuin pelkkiä protskuja illalla syöneenä. Protskuiltapalan jälkeen monesti nukun levottomasti, hikoilen ja näen painajaisia. Tämä on ihan mutua.

Desert sanoi:

Ja insuliini mahdollistaa glukoosin imeytymisen soluihin.

Cockton sanoi:
Tjaa, vai insuliini kasvattaa lihakset... Näkyypä noi kasvavan ilmankin.

Pari kojausta. Insuliini edesauttaa sitä kasvamista, se ei itsessään kasvata niitä lihaksia. Ja vielä se toinen asia eli kyllä elimistösi tuottaa sitä insuliinia, jos se vaan toimii oikein.

Runsashiilarisen aterian jälkeen tulee helposti "taju kankaalla" -olo, joka tietysti ajoittuessaan iltaan alkaa helposti tuntumaan normaalilta väsytykseltä.

Mä vähän nyt kyllä jäin ihmettelemään tuota insuliinia. Minä kun olin käsityksessä että insuliini haittaa kasvuhormonin erittymistä / vaikutusta.

Jos siis hiilaripitoisella ravinnolla lihakset käyttävät glukoosia energiakseen, ja tässä insuliini kuljettaa sitä tavaraa, niin eikös ne edelleen kuitenkin rakenneta aminohapoista, eli ravinnon proteiineista?

exitusletalis sanoi:
Tämä tuntuisi olevan vähän kaksipiippuinen juttu. En tiedä miten asia on tieteelliseltä kantilta, mutta itselläni hh ennen nukkumaanmenoa parantaa unta syvemmäksi. Aamulla on paljon levänneempi olo kuin pelkkiä protskuja illalla syöneenä. Protskuiltapalan jälkeen monesti nukun levottomasti, hikoilen ja näen painajaisia. Tämä on ihan mutua.
Itse huomasin ihan saman tässä vastikään, pistin prodejauhon sekaan maltoa ihan kunnolla (oli muuten niin karmean makuista) ja kyllä tuli niin seinä vastaan että oli pakko mennä nukkumaan ja kiskasinpa 12h unet. Tän jälkeen tehny samaa muutamaankin otteeseen ja tuntuu että nukahtais paremmin. Ennen juonu pelkän prodejuoman ennen nukkumaanmenoa, tosin mitään painajaisia en ole nähny (tai ainakaan muista), mutta unta saa usein odotella monia tunteja. Voihan olla tosiaan, että oli vain univelkaa tai muuta, mutta kokeilu ainakin jatkuu, hieman upeeta kerrankin herätä aamusti hyvin levänneenä eikä niin että silmät kourassa saa varoa seiniä.

edit. voiskohan olla jotain tekemistä sen faktan kanssa että päivällä tulee aika vähän hiilareita, muistaakseni ketoillessakin ne vähät hiilarit kannattaisi jättää iltaan unta parantamaan?

Käsittääkseni ennemminkin aamulla hh:t häiritsevät ketoosia vähiten.

Aika jännä jos pitää hiilari -> taju kankaalle -ketjua hyvänä asiana... :jahas:

Ei hiilareita missään nimessä ennen nukkumaanmenoa! Ne tuppaavat kertymään yön aikana fläsäksi ja keskikehonrakennus ei nyt ilmeisesti tälläkään kertaa ollut kyseessä. Sen sijaan illalla ja ennen yöpuulle käymistä paljon hidasta protskua katabolista tilaa voittamaan. Ja aamulla sitten heti nopeaa protskua koneeseen kääntämään katabolinen tila anaboliseksi. Hiilarit siis ennen kaikkea palautusjuomaan ja treenin jälkeiselle aterialle ja aamupalalle.

jos vetäsee nopeita hiilareita runsaasti huiviin ni eikös se nosta insuliinia ja sit ku se insuliini laskee niin tulee väsy?????

Cockton sanoi:
Runsashiilarisen aterian jälkeen tulee helposti "taju kankaalla" -olo, joka tietysti ajoittuessaan iltaan alkaa helposti tuntumaan normaalilta väsytykseltä.

Tuo on todella yksilöllistä, minulla ei vaikuta hiilihydraatit olotilaan mitenkään.

Cockton sanoi:
Mä vähän nyt kyllä jäin ihmettelemään tuota insuliinia. Minä kun olin käsityksessä että insuliini haittaa kasvuhormonin erittymistä / vaikutusta.

Jos en ole ihan väärässä, niin kasvuhormonin vaikutus lihaksistoon on fysiologisilla annostuksilla aika olematon. Lisäksi kasvuhormoni vaikuttaa kasvuun lähinnä stimuloimalla IGF-1:n erittymistä ja insuliini sitoutuu myös niihin IGF-1-reseptoreihin (heikommin tosin, kuin itse IGF-1). Viisaammat korjatkoon, jos olen ihan väärässä.

JOJ sanoi:
Ei hiilareita missään nimessä ennen nukkumaanmenoa! Ne tuppaavat kertymään yön aikana fläsäksi ja keskikehonrakennus ei nyt ilmeisesti tälläkään kertaa ollut kyseessä.

Hiilareita ei muuteta rasvaksi merkittävässä määrin kovinkaan helposti, ne vain vähentävät rasvojen käyttöä energiaksi. Jos energiamäärät ovat samoja, niin se on ihan sama syökö siellä illalla rasvaa vai hiilareita. Eri asia, jos syö pelkkää proteiinia, sillä on läskin kertymismielessä pieni etu muihin nähden.

Mniska sanoi:
jos vetäsee nopeita hiilareita runsaasti huiviin ni eikös se nosta insuliinia ja sit ku se insuliini laskee niin tulee väsy?????

Ei, se insuliini laskee veren glukoosipitoisuutta ja se aiheuttaa "oireita" joillain ihmisillä.

Suositut

Back
Ylös Bottom