Onko perinnöstä keskustelu "tabu"?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
hmm, tuo ennakkoperinnon antaminen on vähän niin ja näin. Isoisäni on 83 vuotias. Pitäisikö hänen nyt alkaa jakaa ennakkoperintöä lapsilleen? Hän on henkisesti kuin fyysisestikkin erittäin hyvässä kunnossa (ei esim sairasta juuri koskaan, eikä syö lääkkeitä yms.) ja saattaa hyvinkin elää vielä 20 vuotta. Eikö se olisi parempi että vaarini saa itse käyttää omaisuuttaan omaan elämäänsä eikä jakaa niitä pois ja kituutella sitten vedellä ja leivällä loppuelämä (mikä saattaa helposti käydä, koska vanhemmilla ihmisillä tuo rahan arvo ei aina välttämättä ole kohdillaan MK>€).
Kyllähän tuo ennakkoperinnön antaminen on aina jokaisesta kiinni. Ja mielestäni tietysti tuon rahan antaminen riippuu aika pitkälti siitä tilillä olevasta summasta. Eihän se tietenkään ole järkevää viimeisiä senttejä antaa pois, mutta siinä vaiheessa jos sinne eläkeläispariskunnan tilille on kertynyt vähän reilumpia summia, jota ei nykyisellä kitsaalla elämäntyylillä saada millään tuhlattua ja kun jokaisesta eläkkeestä jää vielä iso osa säästöönkin.

Ja harvemmin vanhat ihmiset tekee mitään hirveitä elämäntapa muutoksia vanhoilla päivillä ja ala tuhlaamaan mielipuolen lailla ja matkustamaan, kun ei se kunto ainakaan vanhetessa parane. Niin miksei sitten antaisi omille lapsilleen sen ylimääräisen rahan sieltä tililtä kun se kuitenkin jossain vaiheessa heille tulee, kunhan siitä on ensin otettu verot pois. Ja tällä ylimääräisellä en tosiaankaan tarkoita sitä, että annetaan kaikki rahat pois.

Mielestäni on oikeus ja kohtuus, että näitä perintöveroja yritetään parhaan mukaan kiertää ja välttää kun esim. maalla on vaikka kuinka monia maataloja, joista jokainen sukupolvi maksamaan vuorollaan veroja. Luulisi että kerta riittää.
Aivan älyvapaata touhua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen huomannut, että perinnönjaon ollessa ajankohtainen, yhdestä jos toisesta aiemmin niin yksimielisestä ja mukavasta suvusta löytyy kasapäin ahneita kusipäitä, oli se jaettava omaisuus kuinka pieni tai suuri tahansa. Näinollen parempi vaan mällätä omaisuus eläessään, niin ei tarvitse jättää sukulaisia jälkeensä tappelemaan ja siltoja polttamaan. Tätä periaattetta taitaa vanhempi polvi meidän suvussamme toteuttaa ja hyvä niin.
 
Turha siitä on puhua ku en oo mitään saamassa :D ainakaan että voitolle jäisin..

(nimin. faija aloitti tyhjästä ja nyt hänellä on 1000000e velkaa)

Noh onneks velat ei periydy. ;)
 
Perintöveroa voi kiertää laittamalla jokaisen perikuntaan kuuluvan tilille vuosittain useita tuhansia euroja. En muista oliko se 4800e vai 6400e vai mitä, mutta kuitenkin lahjaveron kattorajasumma. Jos on vaikkapa Mikko 60v jolla on paljon rahaa, ja hän siirtää yhteen perheeseen (vanhemmat ja kaksi lasta) 10v ajan jokaiselle vaikka tuon 6400e, niin perheellähän on sitten 256 000e verotonta perintöä :)
 
Yksi hyvä tapa on vanhempien siirtää heidän vanhempien antama perintö suoraan omille lapsilleen. Jolloin vältytään kaksinkertaiselta verotukselta ja lapsenlapset pääsevät vielä hyötymään rahoista silloin kun niitä tarvitsee. Eli yksi sukupolvi pois välistä. Muutenhan kaikki perii siinä 50-70v iässä ja rahoilla ei ole niin suurta tarvetta (yleensä) kuin omilla lapsilla jotka ovat 20-30v. Lisäksi hallintaoikeustestamentit pienentävät verorasitusta.
 
Perintöveroa voi kiertää laittamalla jokaisen perikuntaan kuuluvan tilille vuosittain useita tuhansia euroja. En muista oliko se 4800e vai 6400e vai mitä, mutta kuitenkin lahjaveron kattorajasumma. Jos on vaikkapa Mikko 60v jolla on paljon rahaa, ja hän siirtää yhteen perheeseen (vanhemmat ja kaksi lasta) 10v ajan jokaiselle vaikka tuon 6400e, niin perheellähän on sitten 256 000e verotonta perintöä :)
Se summa on 3400 euroa ja sen voi lahjoittaa vain kolmen vuoden välein. Että näin.
 
Aika vähän on tosta ollut puhetta. Ruokapöydässä pamauttaa yhtäkkiä missä asunnon paperit on ja niin edes päin säikytti vähäsen. Ainut lapsi isän puolelta olen ja näyttäisihän sillä tuota omaisuutta kertyneen.
Sitten tulevaisuudessa jos kaikki muu menee vituiksi niin on sentään jotain mihin turvautua.
 
Kyllähän tuo mutsi on jo suunnitellut, miten meille systerin kanssa jäisi mahdollisimman vähän perintöasioita selviteltäväksi. Esim. rahalahjoituksen vuosittaiset sallitut määrät, milloin kannattaa myydä tuo meiän lapsuudenkoti jne. Joskus se mulle nuo selitteli, hoiteli tuossa pari vuotta sitten mummon kuolinpesän asiat ja tuntus nyt tietävän vähän kaikenlaista siitä... Jep, tietää kyllä mistä minäkin olen neuroottisuuteni perinyt :D
 
Yksi keino on myös haalia kokoon suurempi porukka esim 10-x määrä ihmisiä joille lahjoittaja lahjoittaa joka 3. vuosi sen 3400€ "syntymäpäivälahjana" ja nämä 10-x määrä ihmisiä lahjoittavat saamansa 3400€ vaikkapa lahjoittajan lapselle "syntymäpäivälahjana" tms. Ei ole rajaa kuinka monelta ihmiseltä voi saada verottomia lahjoja.;) Toinen epävarmempi keino on "hävitä" nettipokerissa rahat toiselle... Myös voi ottaa lainan pankista mihin lahjoittaja laittaa vakuuden ja lainan ottaja "kadottaa" rahat sekä heittäytyy varattomaksi. Tällöin takaaja maksaa lainan pois ja lainan ottaja menettää luottotiedot 5vuodeksi. Edellytyksenä, ettei takaaja käytä regressio-oikeuttaan eli vaadi rahoja siltä kenelle meni takaamaan. Suuremmilla summilla kannattavaa...
 
Tai kuten jo aikaisemmin joku sanoi käteisenä.

Annat vaikka 1000 000 käteisellä jollekkin ja se joku ostaa sillä vaikka asunnon auton ja osakkeita omiin nimiin niin verottaja nopeasti kyllä kyselee perään mistä rahat on saatu ja laittaa arvioverotuksen kyytipojaksi.
 
Annat vaikka 1000 000 käteisellä jollekkin ja se joku ostaa sillä vaikka asunnon auton ja osakkeita omiin nimiin niin verottaja nopeasti kyllä kyselee perään mistä rahat on saatu ja laittaa arvioverotuksen kyytipojaksi.

Ei nyt liiotella:D .

Ei verottomalla ennakkoperinnöllä mitään omaisuuksia hankita.
 
Tai kuten jo aikaisemmin joku sanoi käteisenä.

Tää nyt ei vaan toimi. Kunnon summan jos saat käteisenä niin a) verottaja kysyy lahjoittajalta mihin summa on käytetty/hävinnyt ja b) verottaja kysyy sinulta millä varoilla olet ostanut hyödykkeen x.

Tietty jos otat käteistä ja pidät sen piironginlaatikossa niin sitten ei varmaan kukaan kysele perään, mutta joutuisit niin liruttamalla käyttämään rahat että koko hommassa ei olisi mitään mieltä. Ja edelleen verottaja voisi käydä lahjoittajan kimppuun kyselemään miten varallisuus on mystisesti vähentynyt summalla x. Siinä vaiheessa on aika turha keksiä satuja kuinka on syöty vähän parempia sisäfileitä viime vuonna.
 
Toivon ja luulen että asia ei ole ajankohtainen vielä pitkään aikaan (10-30vuoteen) ja lisäksi olen esittänyt toiveen että käyttävät omaisuutensa ennen kuolemaansa koska ovat sen ansainneetkin.
 
Perimisestä puhutaan meillä paljon, ja ollaan ns. 'etukäteen viisaita' mahdollisuuksien mukaan, aiemmista virheistä oppineena. Perintöasiat eivät siis missään nimessä ole tabu, vaan ennemminkin kohtalaisen yleinen puheenaihe. Kaikki kenties lähti liikenteeseen siitä, kun isäni kuoli minun ollessani 16-vuotias, ja minusta tuli ainoana lapsena hänen perijänsä, vanhempani kun eivät olleet naimisissa joten äitini arvo isän puolisona oli lain silmissä tasan nolla.

Siitä sitten äidinäitini kuollessa jo hieman opittiin, ja kun oli menossa erittäin riskialttiiseen leikkaukseen niin äidinisä ja äitini kävivät vetämättä mummon tilin tyhjäksi [asiasta sovittiin etukäteen], ihan vain siltä varalta jos jotain kävisi. Fiksu veto oli, mummo kuoli pari päivää leikkauksen jälkeen ja tili tietty jäädytettiin ym, muttei sillä enää ollut merkitystä koska se ehdittiin tyhjentää.

Siitä viisastuneena vaarini teki nimelliset tonttikaupat äitini kanssa ym, jottei äitini ainoana lapsena joutuisi makselemaan sitten tuplana kaikenlaisia veroja kun ne jo ovat kerran mummostakin maksettu jne. Asioiden kanssa osattiin toimia jo aika fiksusti.

Äitini näistä asioista viisastuneena meni vajaa 50-vuotiaana ensimmäistä kertaa elämässään naimisiin, ja isäpuoleni testamenttasi omaisuutensa minulle. Tässä on kaikenlaisia venkuroita ja vänkyröitä, mutta noin päällisin puolin asiat on suunniteltu niin että jos äitini, tai isäpuoleni, tai molemmat kuolevat niin minä perin ainoana lapsena kaiken [isäpuolellani ei ole lapsia eikä elossa olevia sukulaisia lukuunottamatta 85-vuotiasta miljonääritätiään, jonka omaisuus puolestaan siirtyy isäpuolelleni]. Asiat on suunniteltu jotakuinkin niin ettei kukaan jäisi puille paljaille tai joutuisi maksamaan kohtuuttomia summia.

Itse perin isän puolelta mummoni ja vaarini, varmaankin 5-10v sisällä. Olen perijänä isäni tilalla kahden tätini ja yhden setäni rinnalla, eli koska isäni on 'tipahtanut välistä' pois hänen kuolemansa johdosta niin olen ikäänkuin isäni asemassa kun aika koittaa siellä päässä. Siltä puolelta omaisuutta on kohtalaisen paljon [ilmeisesti aika reippaastikin] eikä perinnönjaosta puhuta siellä puolella lainkaan, joten voisin luulla hieman kinoja tulevan :D Noh, minulle riittää että saan 1/4 kaikesta kun ne kahden tätini ja yhden setäni kanssa pistetään neljään osaan. Tavaroista en ala tappelemaan, pyydän niitä jotka minua kiinnostaisivat, mutta pidän mummoni ja vaarini lapsia ensisijaisina päättäjinä, minä lapsenlapsena tyydyn jämiin.

Aiomme mennä Megamasan kanssa naimisiin, ei pelkästään rakkaudesta vaan myöskin perintöasioiden, ja muiden tärkeiden suhteen ja mahdollisten lasten turvaamisen takia. Avoliittokin tosin voi toimia, mutta koen yhden paperin avioliitosta olevan helpompi kuin kymmeniä eri lippuja ja lappuja ja testamentteja siitä mikä tavara kenellekin kuuluu, ja kuka sen saa jos jompikumpi kupsahtaa [avoliitossahan, ilman erillisiä testamentteja ja tavaroiden omistuslappuja sekä henkivakuutuksia sun muita ensisijaiset perijät ovat avopuolison vanhemmet, eikä suinkaan elämänkumppani]. Megamass on myöskin ainoa lapsi sekä perijä vanhemmistaan, joten oletan meidän tekevän myöskin avioehdon. Vain tosin siinä määrin että jos ero tulee, niin kumpikaan ei pääse käsiksi tontteihin, mökkeihin, tai vanhempiensa koteihin koska niitä ei sinänsä 'ansaitse' eivätkä ole alunperin yhteistä omaisuutta.

Täytyypä taas asiasta jutella kun seuraavaksi mennään vanhemmillemme, perijöitä ollaan monesta suunnasta, minä etenkin :D
 
Kyllähän sitä jotain roposia saattaa ehkä tippua, tosin ei niillä vielä kuuhun mennä. En kyllä hirveästi viitsi elämääni niiden varaan laske ja toivottavasti ei ihan heti tarvise lähteä miettimään mitä tekee perintörahoilla.
 
Annat vaikka 1000 000 käteisellä jollekkin ja se joku ostaa sillä vaikka asunnon auton ja osakkeita omiin nimiin niin verottaja nopeasti kyllä kyselee perään mistä rahat on saatu ja laittaa arvioverotuksen kyytipojaksi.
Mahtaako kysellä? Onko heittää omia/tutun/tuttujen tuttujen kokemuksia? Ja miten tuo mahtaa käytännössä tapahtua? Tuleeko kotiin kirje, jossa verottaja suoraan kysyy että mistäs sait nuo massit. Ok, tuo 1000 000 on aika paljon mutta jos puhutaan vaikka 100 000 eurosta. Veikkaanpa että verottajalla on parempaa tekemistä kuin kytätä yksittäisen ihmisen tiliotteita ja ostoksia...varsinkaan jos ei ihan miljoonista puhuta.
 
Back
Ylös Bottom