ei ne nyt taida ihan noin vaan ryskyttää oven läpi saranapuoleltakaan. toinen asia on, jos kyseessä on rikollisjärjestö (esim. nimeltämainitsemattomat päristelijät), niin sinne toki saatetaan mennäkin sieltä saranapuolelta - tarpeellinen voiman käyttö lienee ihan perusteltua siinä tapauksessa. taitaa olla kyllä siinäkin vaiheessa luvat kunnossa suomen pojilla sinisissä mennä sinne.
ääritilanteet erikseen. voihan se olla että mikäli henkilöä epäillään vahvoin perustein jostakin törkeästä todennäköisesti tuomioon johtavasta rikoksesta, niin poliisisetä ei saata siinä tapauksessa tarvitakaan sitä lupaa. kysymykseni kuuluukin, että kuka pakkotoistolaisista tunnustaa omaavansa niin vahvan rikollisen taustan (hei, kuka meistä nyt täysin synnitön olisi?), että voi odottaa niiden setien ilmaantuvan ovelleen ja tulevan sisälle kielloistasi huolimatta - ilman lupia?
pointtini oli, että ´nuhteeton´ kansalainen saa olla huoletta kyseisistä tapauksista. ei ne poliisit kotiisi tule, jos kiellät. eri asia on todellakin, jos on niin ´paha poika/tyttö´, että sinne olisi aihetta jo tullakin. en siis todellakaan puhunut replyssäni mistään rikollisen toiminnan omaavasta yksilöstä, vaan lähdin olettamuksesta että pakkotoiston lukijoista on - ainakin suurin osa - sen verran nuhteettomia ettei sinne hat-hat miehet olisi tulossa (saranapuolelta) kyläilemään. suomi on edelleen suomi.QUOTE]
Hmm, nus nus, mutta kuitenkin. Mikäli kansalainen on todellakin nuhteeton, niin miksi ihmeessä poliisit tulisivat ylipäätään käymään vierailulla?? Jos poliisisetä palauttaa esim. löytötavaraa, niin ei hän varmaan silloin tarjoa "jerkkua" saranoihin.
Ei poliisin tarvitse epäillä mistään törkeästä rikoksesta rikkoakseen kansalaisen oven(tai avata sen yleisavaimella) ja rikkoa näin kotirauhan suojaa nauttivan alueen. Esimerkiksi: PikkuTroy on nauttinut viikonloppuna hieman liikaa mallasviskiä, josta vaimoke oikeutetusti huomauttaa. Ohjaan vaimokkeen sanan säilän voimalla vaatekomeroon, jonne hän kiltisti itkien meneekin. Samalla rikon voimissani hieman astioita voimasanojen säestyksellä, olenhan juuri päivällä nostanut uudet ennätykset lankkupenkissä. Vaimoke soittaa hätänumeroon ja kertoo, että mies uhkaa tappaa ja riehuu hulluna, vaikka moista uhkausta eikä päällekarkausta ole tapahtunutkaan. Ei siis rikosta!
Paikalle kaartaa uljaasti lain vartijat. Poliisisetä kilauttaa Troyn ovikelloa. Ilmoitan eteisestä, että menkääpä vittuun, minun pirttiini ette tuu...
Vaikka kyse ei ole rikoksesta(ei pahoinpitelyä, ei laitonta uhkausta), niin mikäli esimerkkitapauksessa ei yleisavainta löydy ja PikkuTroy ei laske vittuillessaan sinivuokkoja sisään, niin ovi kuin kotirauhakin menee rikki ilman kotietsintälupia ja ylitörkeitä rikoksia. ---> PikkuTroy löytääpi aamusella itsensä todennäköisesti päihtyneiden säilöönottotiloista, kiinniotettuna poliisilakiperusteisesti, kotirauhan suojaamiseksi.
Näin voi käydä myös Suomessa, eikä siihen tarvita nahkaliivejä, jonka rintamuksessa lukee 1%. Edellä kuvattu tilanne saattaa tapahtua myös sille Pakkiksen kynikselle, kiltille humanistille, joka ottaa sen ainoan kerran viinaa vuodessa ja kyykkytreenit ovat menneet perseelleen samana päivänä.
Kotirauha on Suomessa suojattu kuitenkin aika hyvin ja hyvä niin. Tässä Espoon tapauksessa isukki saattas hyvällä tuurilla päästä pienillä sakoilla hätävarjelun liioitteluna tehdystä pahoipitelystä. Mutta, kuten monet jo asian ilmaisivatkin, iltapäivälehdillä tuppaa olemaan aika mustavalkoinen kanta asioihin, vaikea ottaa kovin kärkkästi kantaa... Edelleen, myös minun kotiini ei ole muilla kutsumattomilla vierailla asiaa, paitsi viranomaisilla. He eivät varmaankaan ihan hupina pistäydy kahvilla.
Epäilijöille tiedoksi. Poliisi ei ole rikkonut minun oveani koskaan, eikä edes käynyt kylässä, olen siis kiltti poika. :haart: Eikä minulla ole mitään humanisteja vastaan. :piis:
[mod]Korjasin edellisen sotkusi, mutta tätä en edes yritä. Älä lyhennä niitä quoteja, jos homma ei ole hallussa. -Tomi[/mod]