Onko oikeudenmukaista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Espoolaista perheenisää syytetään laittomasta uhkauksesta hänen osoiteltuaan asuntoonsa tunkeutumassa ollutta miestä tyhjällä revolverilla.

Välikohtaus sattui kaksi vuotta sitten hieman ennen puolta yötä.

Perheen 7- ja 11-vuotiaat pojat olivat nukkumassa ja äiti ja isä katsomassa televisiota, kun ovikello soi. Pihalla seisoi kolme miestä.

Kun ovea ei avattu, ovikellon rinkutus jatkui. Välillä ovea myös hakattiin.

Muutaman minuutin kuluttua ryminää alkoi kuulua olohuoneesta, parvekkeelle johtavalta takaovelta. Perheenisä pelkäsi, että koko ovi hajoaa, ja meni katsomaan.

- Otin revolverin ja laitoin sen taskuun. Panoksia en ottanut, isä kertoo.

"Mene takaisin!"
Isä avasi olohuoneesta takapihalle johtavan oven. Vaimo jäi yläkertaan soittamaan poliiseja.

Samassa ovea hakannut mies pyrki sisälle. Tuolloin isä iski häntä nyrkillä. Sisäänpyrkijä kaatui.

- En siinä pimeydessä nähnyt, mihin iskin. Iskuja oli varmaan kaksi, 42-vuotias perheenisä kertoo.

- Hänen takanaan tuli toinen mies.

- Siinä tilanteessa en voinut muuta kuin ottaa revolverin taskusta ja huutaa "mene takaisin".

Käskytys tehosi ja toinen mies perääntyi.

- Sain oven kiinni ja sytytin ulkovalon. Vasta sitten lasin läpi näin, että ensimmäinen mies oli entinen työntekijäni, espoolainen yrittäjä kertoo.

Yövieras vaatii kärsimyskorvauksia
Poliisi tavoitti taloon tunkeutumassa olleen miehen seuraavana päivänä.

Kuulusteluissa 30-vuotias hyvinkääläinen myönsi käyneensä entisen työnantajansa kotiovella, mutta kertoi, ettei muista yön tapahtumista paljonkaan.

Hän muisti kuitenkin hyvin selvästi, kuinka hänen entinen työnantajansa uhkasi häntä aseella. Tunkeutuja kertoi kärsineensä pelkotiloista siitä lähtien.

Hän totesi saaneensa myös haavoja päähänsä. Hän vaatii perheenisältä yli 3 000 euron kärsimyskorvauksia.

Välikohtaus tulee Espoon käräjäoikeuden käsittelyyn kevättalvella. Apulaissyyttäjä vaatii perheenisälle laittomasta uhkauksesta ja pahoinpitelystä ehdollista vankeusrangaistusta tai ainakin "tuntuvaa sakkorangaistusta".

Tunkeutujaa syytetään kotirauhan rikkomisesta. Hänelle esitetään sakkorangaistusta.

PETRI ELONHEIMO
petri.elonheimo@iltalehti.fi

Tämmönen juttu Ilta-Lehdessä. Jos tossa pitää kaikki paikkansa, niin kyllä taas tuntuu mukavalta asua Suomessa. Jos joku tulee väkisin kämppääsi sisään, vaikka toi oven itse avasikin, niin kyllä siinä mun mielestä ainakin lyödä saa. Varsinkin jos on lapsia talossa. Voin kuvitella, kun se tunkeutuja on esittänyt itkevää ja kertoo "pelkotiloistaan". Vois vaikka ruvata rosvoks, kun noin helppoa tuntuu olevan, saa ite hyvässä tapauksessa pienemmät sakot kuin talon omistaja. :david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, ei suomessa ole aina reilua miten kohdellaan ihmistä joka yrittää puollustaa omaisuuttaan tai kotiaan.
Vastaavasti sitten varasta tai kotiin murtautujaa taputellaan päähän jos jotain ikävää tapahtuu murtokeikalla.
Tuo rikollisten suojelu suomessa on vähän liian hyvää.
Jos joku murtautuu mun kotiini tai autooni niin luulisi että tekee sen omalla vastuullaan, mutta eihän se suomessa niin mene.

Hän muisti kuitenkin hyvin selvästi, kuinka hänen entinen työnantajansa uhkasi häntä aseella. Tunkeutuja kertoi kärsineensä pelkotiloista siitä lähtien.

Hän totesi saaneensa myös haavoja päähänsä. Hän vaatii perheenisältä yli 3 000 euron kärsimyskorvauksia.

Eikö tuo jo hävetä?

Tosiasia taitaa olla, että meilkin kaikki vastaavanlaiset tapaukset käräjille meneekin. Mielenkiinnolla odotan mikä on tuomio.

En oikein usko että tuossa jutussa on ihan kaikki mitä tapahtui. No todella ihmeellistä joka tapauksessa.
Eihän tuossa tilanteessa voi muutakaan tehdä kun kerran eukko ja kakarat paikalla, yksin ollessaa voisi tietty poistua toista kautta ja soittaa poliisit mutta kyllä minä sallisin vaikka pesismailan tuon kaltaisessa tapauksessa kun ei niitä tunkeutujia voi sisään päästää missään nimessä.

Ja saisi ne luoditkin olla siinä revolverissa... :curs:

Voisin melkein mutuna sanoa että laiton uhkaus ei mene läpi. Pahoinpitelyssä voisi mennä hätävarjelun liioittelun kautta jonkunlainen syyte läpi, mutta kuitenkin sanoisin että tilanteen perusteella voisi olla syytä olettaa että kahden uhkaavasti sisääntulevan miehen kohtaamisessa ei perheenisällä olisi ollut juuri vaihtoehtoja. Mielestäni aseella uhkaaminen on varsin oiva keino tuossa tilanteessa, noin olisin itsekin tehnyt. Tosin panokset piipussa :D

Kyllähän tuollainen menee käräjille ja tottakai asianosaiset ajaa asiaa omalta kantiltaan. Syyttäjän tehtävä on syyttää rikoksesta epäiltyjä, ei puolustaa. Sitä varten on eri ihmiset. Oikeuslaitoksen toiminta ei perustu siihen että kaikki nyökyttelee yleiselle (lehdistä luetulle) mielipiteelle vaan eri osapuolet hakevat toisen toiminnasta puutteita ja tuovat esiin myös helposti pimentoon jäävät näkökannat.

Vitun pelleilyä, ei voi ymmärtää. :|

Eipä ole oikeuksia puolustaa itseään tai omaisuuttaa jos tuo juttu on täysin oikein ja mitään salaamatta kirjoitettu. Sakothan siinä tuo isä saa. Ja huonolla tuurilla menettää aseensa valtiolle. Saman tyylinen juttuhan oli se Pielavedellä huoltamoyrittäjän tapaus kun hänen liikkeeseen murtauduttiin ja yritettiin anastaa aseita. No yrittäjä sitten lasautti haulikolla ilmaan ja sitten täyteisellä rosvojen auton renkaaseen. Enemmän sitä yrittäjää sitten oikeudessa syytettiin kuin rosvoja.
Joka tapauksessa itsekin jos vaan joku yrittäisi tunkeutua kotiini niin lataisin aseen ja olisin sitten ottamassa sitä vierailija vastaan... :curs:

mitenkähän mä oon aina ollu vähän niinkuin siinä uskossa että oma koti on oma linna - sinne ei ole mitään asiaa jos ei pyydetä. poliisillakaan ei sinne ole asiaa jos asunnon haltija ei niin tahdo, ilman etsintälupaa - ja sitä ei taas myönnetä ihan lievin perustein.

mikäli tarina on mennyt lööpin mukaan, niin isälle täydet tunnustukset. itse en olisi toiminut noinkaan lievästi - kun nyt kumminkin muistaa että talossa oli lisäksi vielä jälkikasvu sekä oma kulta kyseisellä hetkellä.

be that as it may, minulle kotini on edelleenkin oma linnani - eikä sinne edelleenkään ole kenelläkään kutsumattomalla vieraalla mitään asiaa. kutsutut onkin sitten ihan asia erikseen. :haart:

Jos revolveri oli luvallinen ja tuomio tulee laittomasta uhkauksesta, järjestän yhden miehen mielenosoituksen Turun tuomiokirkolla, munasillaan.

keijo s sanoi:
Oikeuslaitoksen toiminta ei perustu siihen että kaikki nyökyttelee yleiselle (lehdistä luetulle) mielipiteelle...
Näinhän se on. Tästä tapauksesta en tiedä, mutta se viime vuotinen poikien kaappausjutun käsittely lehdissä oli aikamoista yhteen suuntaan vetämistä. Puolusteltiin ainoastaan poikien äitiä ja tehtiin isästä hirviö.

keijo s sanoi:
...vaan eri osapuolet hakevat toisen toiminnasta puutteita ja tuovat esiin myös helposti pimentoon jäävät näkökannat.
Aivan. Tässäkin tapauksessa luotetaan vain perheenisän kertomukseen, sillä eihän uskollinen ja rakastava perheenisä ole mitään pahaa tehnyt, eihän? Toki kotiansa saa puolustaa ja mikäli asia meni niinkuin lehdessä luki, niin toivottavasti kaverille ei tule mitään sanktioita.

Jos olisin tuomari, eikä päähaavoista ole lääkärin lausuntoa, päättelisin, ettei sellaisia ole ollut.

Edelleen, jos olisin tuomari, päättelisin, että jos ihminen myöntää, ettei muista illan tapahtumista paljoakaan, hän on todennäköisesti ollut joko hulluna juovuksissa tai huumeissa. Ja on saanut tasan sitä, mitä on tilannut.

mielessäni tuollaisessa tilanteessa pitäisi kaiken paitsi pysyvien ruumiinvammojen aiheuttamisen olla sallittua. (murtuneet jäsenet ja suht syvätkin viiltohaavat paranee ajan kanssa. :evil: )

Ja millaisia pelkotiloja perheen lapset ovat mahtaneet saada, kysyn vaan?

Mielestäni perheenisä on itse asiassa toiminut varsin maltillisesti; jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, olisin todennäköisesti lyönyt nyrkin sijasta marmorikaulimella, ja ihan varmuuden vuoksi useampaan kertaan. hittoako sitä tyhjää asetta näyttelemään.

keijo s sanoi:
Syyttäjän tehtävä on syyttää rikoksesta epäiltyjä, ei puolustaa. Sitä varten on eri ihmiset. Oikeuslaitoksen toiminta ei perustu siihen että kaikki nyökyttelee yleiselle (lehdistä luetulle) mielipiteelle
Ensimmäinen järkevä kommentti. Tuon ylläolevan kun kaikki tajuaisivat...
:rolleyes:

Jep, tämä on Suomi. Raiskauksessakin lieventävä asianhaara on se että uhrilla on minihame. :wall:

Pecman sanoi:
Ensimmäinen järkevä kommentti. Tuon ylläolevan kun kaikki tajuaisivat...
:rolleyes:
Mä ainakin kirjoitin, että JOS juttu pitää paikkansa. Ja omastakin mielestä se kaappausjuttu meni jo ihan farssiksi.

Mutta jos joku mun kotiin väkisin tunkee ja en ole yksin, niin varmasti lyön ensimmäisellä sopivalla esineellä oli se sitten tuoli tai kaiutin, jos tosissaan joku meinaa sisälle tulla.

Ja jos ase olisi, niin voisin pitää sen jopa ladattuna, sen voi hyvin ehtiä tyhjentämään ennen kuin poliisit tulee. Siis ei kuitenkaan välttämättä siihen tunkeutujaan, vaan panokset pois. :rolleyes:

Veikkaan että oikeudessa perheenisä todetaan syyttömäksi ja rosmoille pistetään tuomio kotirauhan rikkomisesta. Mutta mistä näitä etukäteen tietää...

Huppe sanoi:
Jep, tämä on Suomi. Raiskauksessakin lieventävä asianhaara on se että uhrilla on minihame. :wall:

Ja varmaan jos raiskaaja ei ole saanut pillua viikkoon ja häntä todistettavasti panettaa :D

taicaviitta sanoi:
mitenkähän mä oon aina ollu vähän niinkuin siinä uskossa että oma koti on oma linna - sinne ei ole mitään asiaa jos ei pyydetä. poliisillakaan ei sinne ole asiaa jos asunnon haltija ei niin tahdo, ilman etsintälupaa - ja sitä ei taas myönnetä ihan lievin perustein.
:

Ei nyt sekoiteta USAa ja suomea. Suomen poijat sinisissä ryskyttää oven läpi käytännössä saranapuolelta laillisesti ilman mitään lupia jos vaan siltä tuntuu :david:

Aina yhtä huvittavia nämä "minä olISIn tehnyt siinä tilanteessa näin..." -jutut. Joopa joo. Sitäpä ei koskaan saada oikeasti tietää mitä kukakin olISI tehnyt. Vitun konditionaali pitäISI poistaa kieliopista... Ainakin vähentäISI tätä lässytystä. Vai vielä marmorikaulimia, herranjumala.

taicaviitta sanoi:

Ellen nyt ole ihan väärin ymmärtänyt, niin polliisisetä ei aina tarvitse kotietsintälupaa kun se tulee visiitille. Lukaseppa vaikka Finlexistä poliisilain 14-17§, ei tartte etsintälupaa. Eri juttu on, jos rikos on jo tapahtunut, silloin ne sedät toimii pakkokeinolain ja esitutkintalain antamilla valtuuksilla. Poliisilaki antaa valtuuksia toimia ennen rikoksen tapahtumista. Kaiken lisäksi tarpeen vaatiessa ne sedät saattaa tulla asuntoon karmit kaulassa, jos ovi ei aukene... Tosin luulisin, että näin menetellään vain ääritilanteessa. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

PikkuTroyn asuntoon ei kyllä muuten kutsumattomilla ole asiaa! Olisin todennäköisesti itsekkin toiminut kuten ko. perheenisä, vaikkakin sakkojen uhalla. Onneksi asunnon varustuksiin kuuluu senverran rekvisiittaa, että pienen attackin saa torjuttua. :evil:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom