Onko massakausi sen arvoinen?

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Noniin, taas täältä pistää silmään minulla tämä väite: "vain plussakaloreilla voi kasvattaa lihasta". Se ei ensinnäkään ole minun kohdallani koskaan pitänyt paikkaansa vaan päinvastoin, ja toisekseen tämän väitteen yleisin perustelukaan ei ole loppuun asti looginen.

Selityshän on yleensä se että "jos ei tule plussa-kaloreita, mistä lihakset saisivat rakennusaineensa ja -energiansa?" Miten sitten selitätte sen että murrosiässä pituutta voi tulla 10 cm lisää vuodessa, ja samalla paino voi ylipainoisilla jopa tippua reilusti. Kuten minulla: pudotin 10 kiloa samalla kun kasvoin kymmenen senttiä. Ja ennen kuin joku ehdottaa: nämä muutokset eivät tapahtuneet vuorotellen vaan nimenomaan koko ajan käsikädessä. myöskään lihasmassa ei todellakaan pienentynyt, vaan kasvoi selvästi kun aloin käydä salillakin jonkin verran.

Elimistö PYSTYY käyttämään rasvaa pitääkseen yllä normaalia aineenvaihduntaa ja samalla käyttämään syötyä energiaa lihasten kasvattamiseen. Ruoan laadulla on tietenkin iso osa tässä.

En väitä että tilanne olisi sama niillä, jotka ovat reenanneet vuosia ja joilla on huomattavan paljon lihasmassaa. Siitä minulla ei ole (vielä) omaa kokemusta joten uskon mitä isommat sanovat. mutta ainakin vielä 186cm pitkä satakiloinen (ei ylipainoa rasvasta) pystyy helposti reenaamaan +-0 -syömisellä lisää lihasmassaa ja samalla jopa pudottamaan rasvan määrää. olen nähnyt sen omalla kohdallani joka ikisellä intensiivisellä salireenijaksolla ja en muuta suostu uskomaan. :D Jos joku voi sanomiseni nyt kumota jollain niin sitten uskon. :) mutta tähän asti perustelut eivät ole minulle riittäneet ja kokemuskin sanoo muuta.

Selityshän on yleensä se että "jos ei tule plussa-kaloreita, mistä lihakset saisivat rakennusaineensa ja -energiansa?" Miten sitten selitätte sen että murrosiässä pituutta voi tulla 10 cm lisää vuodessa, ja samalla paino voi ylipainoisilla jopa tippua reilusti. Kuten minulla: pudotin 10 kiloa samalla kun kasvoin kymmenen senttiä. Ja ennen kuin joku ehdottaa: nämä muutokset eivät tapahtuneet vuorotellen vaan nimenomaan koko ajan käsikädessä. myöskään lihasmassa ei todellakaan pienentynyt, vaan kasvoi selvästi kun aloin käydä salillakin jonkin verran.

Pitäsköhän siellä biologian tunnilla siirtyä etupulpettiin istumaan.

Se Dipin linkki kerto tästä aiheesta kaiken oleellisen.

Miten sitten selitätte sen että murrosiässä pituutta voi tulla 10 cm lisää vuodessa, ja samalla paino voi ylipainoisilla jopa tippua reilusti.
Mitäs murrosiässä tapahtuu? Tapahtuisiko hormonitasoille jotain? Totta hemmetissä silloin tapahtuu kehossa muutoksia rasvan ja lihasten keskinäisessä määrässä. Jos keksit miten sama tehdään murrosiän jälkeen ilman lääkkeitä niin olet rikas mies.

Itse olen omasta mielestä aloittelija (varsinkin kun peiliin katsoo), mutta olen sitä mieltä, että maltillisesti plussalla oleminen on ehkä ainoa järkevä tapa saada lihasta (ja läskiä), ainakin jos mennään samoilla vuosiluvuilla kuin minä olen. Ei tuota testoa kassit enää varmasti kiertoon niin paljoa pukkaa, että lihaa tulisi lisää nollasyömisellä.

Olen tähän reiluun 1,5v "uraani" saanut mahdutettua yhden kokeellisen massakauden jossa vedin muutaman kilon lisää painoa. Tein tämän n. 6-8kk punttauksen aloittamisesta ja treenipainot lähti selkeästi nousuun. Tuon jälkeen dieettasin 3kk painoa 10kg alas, eli enemmän kuin lähtötilanne massakauteen oli. Nyt 10kg kevyempänä, 3kk nollakaloreilla vetäneenä treenipainot on samat kuin massakauden lopussa ja nämä VÄHÄISET lihat paremmin esillä.

Kynäri olen ja tulen varmasti vielä pitkään olemaan, mutta tarkoituksena on aloittaa uusi massakausi joskus syksyn aikana. Ei vaan passaisi kauheasti ottaa alkuun kiloja kun olisi loppuvuodesta mahduttava vielä pukuun :D

Kyllä henkilökohtaisesti suosittelen tuota massakautta. Niin moni puhuu sen puolesta, eikä oikeastaan kukaan vastaan, ainakaan järkevin perustein.

Tähän "lihakset kasvaa miinuskaloreilla aloittelijoilla" viitaten.

Eikös tämä ole aivan hölynpölyä? Jos voimat kasvaa miinuskaloreilla niin sehän johtuu (kai?) vain hermotuksen parantumisesta jota voi tapahtua paljoinkin aloittelijoilla. Eli voima kasvaa mutta lihakset ei.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Tähän "lihakset kasvaa miinuskaloreilla aloittelijoilla" viitaten.

Eikös tämä ole aivan hölynpölyä? Jos voimat kasvaa miinuskaloreilla niin sehän johtuu (kai?) vain hermotuksen parantumisesta jota voi tapahtua paljoinkin aloittelijoilla. Eli voima kasvaa mutta lihakset ei.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Väittääkö joku oikeasti, että aloittelijakin tarvitsee plussakalorit ja 2g proteiinia per painokilo kehittyäkseen?

No ei munassa tarvitse, se nyt on niin moneen kertaan ja niin monelta taholta todettu.

Itse olen harrastanut lajia 1,5 vuotta, ja melkein kaikki lihakset mitä olen kehittänyt (yli 80%)
tuli ensimmäisten kuukausien aikana, vaikka en tiennyt ravinto/treeniasioista yhtään mitään.

Noniin, taas täältä pistää silmään minulla tämä väite: "vain plussakaloreilla voi kasvattaa lihasta". Se ei ensinnäkään ole minun kohdallani koskaan pitänyt paikkaansa vaan päinvastoin, ja toisekseen tämän väitteen yleisin perustelukaan ei ole loppuun asti looginen.

Elimistö PYSTYY käyttämään rasvaa pitääkseen yllä normaalia aineenvaihduntaa ja samalla käyttämään syötyä energiaa lihasten kasvattamiseen. Ruoan laadulla on tietenkin iso osa tässä.

En väitä että tilanne olisi sama niillä, jotka ovat reenanneet vuosia ja joilla on huomattavan paljon lihasmassaa. Siitä minulla ei ole (vielä) omaa kokemusta joten uskon mitä isommat sanovat. mutta ainakin vielä 186cm pitkä satakiloinen (ei ylipainoa rasvasta) pystyy helposti reenaamaan +-0 -syömisellä lisää lihasmassaa ja samalla jopa pudottamaan rasvan määrää. olen nähnyt sen omalla kohdallani joka ikisellä intensiivisellä salireenijaksolla ja en muuta suostu uskomaan. Jos joku voi sanomiseni nyt kumota jollain niin sitten uskon. mutta tähän asti perustelut eivät ole minulle riittäneet ja kokemuskin sanoo muuta.

Olenkin jo muutamaan kertaan asiasta tänne kirjoitellut, mutta pistänpä samat mietinnöt taas uudestaan:

Ihmiskeholla on tietty ihannetaso lihasmassan ja rasvaprosentin suhteen, johon se aina pyrkii.

Ääriesimerkki 1: 10 vuotta tietokoneen ääressä istunut henkilö alkaa käydä salilla. Esimerkki-erkin lihasmassa on huomattavasti alle ihannetason ja rasvaprosenttikin huitelee kolmessakympissä. Erkki ei kuitenkaan tiedä paskaakaan bulkkaamisestai tai oikeasta ravinnosta. Kuitenkin lihasmassaa tulee lisää, vaikka Erkki onkin alkanut samalla vetää dieettiä ja on miinuskaloreilla. Miksi näin? Koska keho luopuu mielellään ylimääräisestä rasvastaan ja käyttää mieluummin tämän ylimääräisen rasvan perus elintoimintojen ylläpitämiseen ja ruuasta saadun energian taas lihasten kasvattamiseen. Keho siis yrittää päästä samaan aikaan lähemmäs ihannetasoa sekä rasvaprosentin että lihasmassan suhteen.

Ääriesimerkki 2: 20 vuotta kehonrakennusta täysipäiväisesti harrastanut henkilö on onnistunut keräämään kunnioitettavan määrän lihasmassaa ja dieettailun jälkeen rasvaprosenttikin alkaa olla siellä seiskan pinnassa. Kehonrakentaja haluaisi saada lisää lihasta ilman, että rasvaprosentti nousisi samalla yhtään. Miksi tämä ei onnistu? Koska jos keho saa ruuasta saman määrän kaloreita kuin sen kuluttaa, sillä ei ole mitään syytä laittaa pienintäkään osaa näistä kaloreita lihasmassan kasvattamiseen. Löytyyhän sitä lihasta jo nytkin yli tarpeiden. Tarvitaan siis plussakaloreita, että keho saa edes jonkinlaisen syyn nostaa lihasmassan määrää. Samalla tosin nousee helposti rasvaprosenttikin, koska rasvaa on kehossa ennestään luonnottoman vähän.

Selvensiköhän tää nyt yhtään :rolleyes:

"pitäisiköhän siirtyä bilsan tunneilla etupulpettiin istumaan?"

Siitä ei liene olisi hyötyä kun käytäntö on osoittanut toista.

"murrosiän hormonit" -vastaus: sama on pätenyt murrosiän jälkeenkin, eikä mikään ole muuttunut vieläkään. ylipäätään se periaate että ihminen kasvaa plussakaloreilla, ei päde. enkä ole aloittelijakaan, vaan lihaskuntoni on melko hyvä.

Ymmärrän kyllä tuon teorian jossa käytettiin kahta ääriesimerkkiä. en itte ole heistä kumpikaan vaan jotain siltä väliltä, ja uskonkin että kun lihasta tulee enemmän niin plussakalorien merkitys kasvaa. Kuten jo sanoinkin.

Tähän asti niin ei kuitenkaan ole käynyt, joten aivan turhaan uskon tuon teorian todenmukaisuuteen niin kauan kun käytäntö toisin osoittaa.

Toki minunkin kohdallani olisi toisin jos rasvaprosentti huitelisi niitä terveeen ihmisen alarajoja, mutta kun rasvaa minulla on kuitenkin jokseenkin niin ei muuten salettiin tarvitse syödä plussan puolelle. Vaikka miten biologian tunneilla sanottaisiin toisin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Urheilukanavalla pyöri joku aika sitte Bodaus ohjelma, jossa oli myös treeniravinne osio.."vanhan liiton kissa ja koira"siinä ne sanoi että massakauden rasva% ei tarvi nousta yli 15%..jos oikein muistan..

Ja se onkin totta..kyllä se rasva jo pitäis riittää..itse olen nostanu 3vuodessa noilla rasvoilla painon 60kg--95kg.:rock:

Kyllä sen huomaa kuinka paljon syöminen vaikuttaa. Itse menin kauan aikaa pienillä + kaloreilla ja tulokset melkein junnas paikallaan. Lisäsin syömisiä, niin tulokset lähti hetkessä nousuun. Mitä isommat painot, sitä isommat lihakset ;)

sama on pätenyt murrosiän jälkeenkin, eikä mikään ole muuttunut vieläkään. ylipäätään se periaate että ihminen kasvaa plussakaloreilla, ei päde. enkä ole aloittelijakaan, vaan lihaskuntoni on melko hyvä

Miten se on murrosiän jälkeen pätenyt? Veikkaanpa että sun todisteet on ihan anekdoottitasolla ja käytännössä sitä, että "nyt näytän lihaksikkaammalta ja vähemmän läskiltä ja kalorit oli VARMASTI miinuksilla". Vai seurasitko rasvaprosentin muutosta mittaamalla sitä säännöllisesti ja vertaamalla sitä kehon painoon? Ilman tuollaista järjestelmällistä seurantaa en usko, että miinuskaloreilla kasvaa uutta lihasta - varsinkaan jos hormoonitasot eivät muutu samalla. Tuo on vähän samanlainen väite kuin, että on keksinyt ikiliikkujan, joka tuottaa enemmän kuin mitä sinne laitetaan energiaa.

Koska keho luopuu mielellään ylimääräisestä rasvastaan ja käyttää mieluummin tämän ylimääräisen rasvan perus elintoimintojen ylläpitämiseen ja ruuasta saadun energian taas lihasten kasvattamiseen.

Kyllä on teoriaa... Miten se kroppa osaa erottaa "läskienergian" ja "ruokaenergian" toisistaan? :D

Urheilukanavalla pyöri joku aika sitte Bodaus ohjelma, jossa oli myös treeniravinne osio.."vanhan liiton kissa ja koira"siinä ne sanoi että massakauden rasva% ei tarvi nousta yli 15%..jos oikein muistan..

Ohjelma oli HCBB ja rasvaprosenttimäärä oli 12 %.

Kyllä sen huomaa kuinka paljon syöminen vaikuttaa. Itse menin kauan aikaa pienillä + kaloreilla ja tulokset melkein junnas paikallaan. Lisäsin syömisiä, niin tulokset lähti hetkessä nousuun. Mitä isommat painot, sitä isommat lihakset ;)
Ihan hyvin itse tullut toimeen kevyillä plussilla, ei ainakaan tarvi dieettailla kuukauden välein. Muutenkaan en rasvojani uskalla yhtään nostaa, joten kevyet plussat ainakin omalla kohdalla paras ratkaisu.

Itselläni alkoi nyt jonkinlainen massakauden yritys. Tavoitteena saada painoa 80 kg:n yli, mutta maltillisesti (päkki ei saa kadota,hehe). Liikuntaa tulee kyllä sen verran, että todellisen sikabulkin pitäminen olisi hankalaa. Jospa rauta kumminkin nousisi hieman paremmin.

Itselläni alkoi nyt jonkinlainen massakauden yritys. Tavoitteena saada painoa 80 kg:n yli, mutta maltillisesti (päkki ei saa kadota,hehe). Liikuntaa tulee kyllä sen verran, että todellisen sikabulkin pitäminen olisi hankalaa. Jospa rauta kumminkin nousisi hieman paremmin.

hyvässä kunnossa oot kyllä painooski nähden, helposti tohon parit kilot nakkaa lisää ilman että päkkis katoo ku tekee järkevästi :thumbs:

Kyllä on teoriaa... Miten se kroppa osaa erottaa "läskienergian" ja "ruokaenergian" toisistaan? :D

Kyllä on perusteetonta vastaväitettä... kroppa nimenomaan osaa tehdä noin. muutenhan se ottaisi satunnaisesti tarvitsemansa välillä läskistä ja välillä ruoasta tai molemmista samaan aikaan syödyn ruoan määrästä huolimatta.

"se on kuin väittäisi tehneensä ikiliikkujan joka tuottaa energiaa tyhjästä" tms: ei voida verrata. tarkoitin nimenomaan että TOTTAKAI rasvaton ihminen tarvitsee plussakaloreita. mutta jos rasvaa on niin keho osaa käyttää sitä energiana. eli SYÖTYJEN kaloreiden määrän ei tarvitse olla plussalla niillä joilla on energiaa rasvan muodossa.

Väittääkö joku oikeasti, että aloittelijakin tarvitsee plussakalorit ja 2g proteiinia per painokilo kehittyäkseen?

No ei munassa tarvitse, se nyt on niin moneen kertaan ja niin monelta taholta todettu.

Itse olen harrastanut lajia 1,5 vuotta, ja melkein kaikki lihakset mitä olen kehittänyt (yli 80%)
tuli ensimmäisten kuukausien aikana, vaikka en tiennyt ravinto/treeniasioista yhtään mitään.

Sanoin nimenomaan että aloittelijoiden hermotus paranee eli voimat kyllä kehittyvät miinuskaloreillakin. Ja en sanonut mitään 2g proteiinia / painokilosta?

Mielestäni ainoastaan plussakaloreilla lihakset kasvavat. Älä pistä sanoja mun suuhun

Sanoin nimenomaan että aloittelijoiden hermotus paranee eli voimat kyllä kehittyvät miinuskaloreillakin. Ja en sanonut mitään 2g proteiinia / painokilosta?

Mielestäni ainoastaan plussakaloreilla lihakset kasvavat. Älä pistä sanoja mun suuhun

Sori quottasin vähän huonosti, en ole laittamassa sun suuhun sanoja tai mitään muutakaan :piis:

Mutta kyllä edelleenkin tuo plussakalorijuttu on väärin, ei täysi aloittelija niitä tarvitse ekoina kuukausina.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom