Originally posted by mtk77
Mitä mieltä olette onko liikenteessä piittaamattomuutta? Minä olen sitä mieltä, että on ja, että onnettomuudet vähenisivät jos piittaamattomuutta saataisiin karsittua? Miten sitä saataisiin vähennettyä onkin sitten vaikeampi kysymys. Kantaani perustelen sillä, että monesti lähdetään ohittamaan sellaisissa paikoissa missä ei ole kuunnon näkyväisyyttä, ei pidetä turvaväliä. Tietenkin turvaväliä on vaikea pitää tietyillä tieosuuksilla ruuhka-aikaan, mutta ei ole minusta kovin mukavaa, eikä turvallista jos tullaan ihan puskuriin kiinni, jos tilaa olisi ajaa kauempanakin ja syitä löytyy muitakin, nämät olivat minun mielenpäällä olevia asioita ja tässä threadissa saa toki keskustella kaikesta muustakin liikenteeseen liittyvästä. Niin ja meinasi unohtua, että täälläpäin suomea löytyy sellaisiakin jotka yrittävät haastaa kilvanajoon. Ohittavat ensin ja jäävät sitten ajamaan esim. 70 km/h 80:n nopeusalueella ja kun yrittää ohittaa niin nämät rupeavat kiihdyttämään ettei edelle pääsisi.
Ennenkuin taas aletaan lässyttämään kaikenmaailman skeidaa ja kauhisteellaan kukkahattutätien kanssa maailman menoa niin tässä linkki, jatketaan tämän pohjalta mitä liikenteessä todella pitäisi tehdä jotta kuolonkolarit vähentyisivät:
http://www.kotisivut.org/x/tilasto2.htm
Media rakastaa yksittäisiä onnettomuuksia joilla saadaan kunnon tragediaa ja lehtimyyntiin volyymia.Ihmisten tunteet on niin kovin helppo saada kuohumaan, mutta tunteiden pohjalta ei kannata näitä asioita lähteä ratkomaan.Tunteiden pohjalta osa poliitikoista toki kerää itselleen ääniä ja suuria tuulipuku massoja on helppo pitää tyytyväisenä...
Tälläkin hetkellä jaksetaan mussuttaa "kaahaamisesta", ylinopuekista, piittamattomuudesta blaa blaa blaa, mutta vaikka näiden "perusteiden" pohjalta kun aletaan toimia niin ainoastaan poliisien sakkobudjetit tulevat ennen vuoden loppua kuntoon.
Vähän aikaa sitten poliisi ylpeänä kertoi kuinka suomeen ollaan lisäämnässä automaattisia valvontakameroita.Niihin liittyen ollaan mysö ajamassa uutta lakia läi jonka jälkeen ei enää sakoiteta auton kuljettajaa, vaan "lasku" menee auton omistajalla.Onkohan suomi ainoa maa maailmassa jossa saadaan "rikollisia" näin maksumiehiksi.
Vertaus siihen että joku käyttää rikokseen ampumaasetta ja aseen tunnisteteitojen perusteella tuomittaisiin omistaja aseen käyttäjän rikoksesta, miltäs kuullostaisi?
Tämän uuden lain tarkoitus on lisätä sakkotuloja valtiolle.Valtion virkamies kertoi että vuodessa jää kymmeniä tuhansia sakkoja lähetämättä ja siten mittavia summia saamatta valtiolle kun automaattivalvonta kameran kuva ei ole tarpeeksi tarkka tunnistamaan kuljettajaa.Tällä tavalla valtio saa taas kerran budjetit kuntoon...
Automaattivalvonta olisi aivan hyvä jos sillä saataisiin kaikki rattijuopot, itsemurhaa hautovat/toteuttavat, huonokuntoisilla autoilla ajavat, sairaskohtauksen saavat, ajotaidottomat, huumeidenkäyttäjät sekä autossa nukahtamaisillaan olevat kuskit pois liikenteestä.Mutta tämä ei toki ole missään kohtaa prioriteetti liikenneturvallisuudessa...vain ja ainaostaan sakkotulot merkkaavat jotain.
Poliisin liikennevalvontakin tuntuu keskittyvän vain ja ainaostaan ylinopeuksien saamiseen.Toki niitä on helppo saada kun kilometrien suoran päässä keskellä ei mitään on piilossa pusikossa vaanimassa sitä onnetonta autoilijaa joka rohkenee ajaa 95km/h kahdeksankympin alueella keskellä peltoja ja latoja lähempien koulujen ollessa kilometrien päässä...
Poliisin sivuilla voi jokainen myös käydä tutustumassa sakkolaskuriin ja todeta että esim punaisia päin ajaminen on todella halpaa kiirehtimistä verrattuna esim hetkelliseen ylinopeuteen.Kumpikohan aiheuttaa enemmän vaaraa muille tiellä liikkujille se että ajaa punaisa päin tai se että ajaa ylinopeutta? Veikkaan ensimmäistä, siinä ovat vaarassa niin jalankulkijat kuin muut autoilijat...Miksi punaisia päin ajosta ei rangaista "sikakovaa"?
Mieleen tulee myös taannoiset iltapäivälehtienkin otsikoihin menneet ylinopeustapaukset.Yksi niistä oli se kun TAKSI ajoi YÖLLÄ TYHJÄLLÄ moottoritiellä 200km/h.Ensinnäkin mitä ihmettä poliisi tekee yöllä tyhjällä moottoritiellä odottamassa että tunnissa menee 5 autoa joista todennäköisesti 4/5 ajaa pientä ylinopeutta koska ylinopeus rajoitukseen nähden ei kuitenkan ole väärä tilannenopeus.Noh, poliisi on kuitenkin nähnyt tarpeelliseski pitää kahta poliisia yöllä keskellä ei mitään mielummin kuin kaupungissa jahtamassa pienessä humalassa ajavia baarista kotiin.
Entä se tangokuningas joka myös ajoi keskellä yötä moottoritiellä 200km/h? Mitä ihmettä silloin taas kerran poliisi tekee moottoritileä muuta kuin odottaa niitä muutamia onnettomia autoilijota jotka ajavat lievä ylinopeutta(siis useimmat ajaa lievää, tangokuningas törkeää, eikä hyväksyttävää).
Muitakin vastaavia tapauksia on ja itse en keksi mitään järkevää selitystä mitä poliisi tekee keskellä yötä moottoriteillä.Tilkastojen valossa ei ko toiminnassa ole mitään muuta mieltä kuin sakkotulot...Mikseivät ole taas kerran siellä missä ihmisiäkin on liikenteessä ja todennäköisyys että jotain sattuu ja mahdollisesti olisi ennaltaehkäistävissäkin.
Jaa että piittaamattomuutta liikenteessä? No ei siis ole ei, koko "piittaamattomuus" on lähinnä median ja poliisin keksimää vouhotusta...
Esim helsingissä viime vuonna liikennekuri kokonaisuudessaan oli parempaa kuin vuosiin, ainakin poliisin kertoman mukaan...silti jaksetaan jauhaa päinvastaista, miksi?...no ne sakkotulot ja määrärahat katsos...
Se että jengi vähän vetää kisaa tuolla valoista sun muuta ei IMO ole oleellista, pitää nähdä koko kuva ja mitä voidaan tehdä vuodessa noin 400:lle tieliikenteessä kuolevalle...