- Liittynyt
- 21.2.2003
- Viestejä
- 214
Originally posted by Kime76
Seuraavaksi varmaan säädetään laki, jossa autolta otetaan ajooikeus(ajokortti) pois, kun se kaahaa ylinopeutta.
Milläköhän sitten ajaa kun kitti lähtee varikole.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Originally posted by Kime76
Seuraavaksi varmaan säädetään laki, jossa autolta otetaan ajooikeus(ajokortti) pois, kun se kaahaa ylinopeutta.
Originally posted by Rice
Ennenkuin taas aletaan lässyttämään kaikenmaailman skeidaa ja kauhisteellaan kukkahattutätien kanssa maailman menoa niin tässä linkki, jatketaan tämän pohjalta mitä liikenteessä todella pitäisi tehdä jotta kuolonkolarit vähentyisivät:
http://www.kotisivut.org/x/tilasto2.htm
Media rakastaa yksittäisiä onnettomuuksia joilla saadaan kunnon tragediaa ja lehtimyyntiin volyymia.Ihmisten tunteet on niin kovin helppo saada kuohumaan, mutta tunteiden pohjalta ei kannata näitä asioita lähteä ratkomaan.Tunteiden pohjalta osa poliitikoista toki kerää itselleen ääniä ja suuria tuulipuku massoja on helppo pitää tyytyväisenä...
Originally posted by AKV
Mitenköhän on, voisiko olla että tuon tilaston esittämiin muihin onnettomuussyihin yhdistyisi myös liian suuri tilannenopeus & ylinopeus? Ajovirheitä tms. kun sattuu helpommin nopeuksien kasvaessa.
Originally posted by AKV
Mitenköhän on, voisiko olla että tuon tilaston esittämiin muihin onnettomuussyihin yhdistyisi myös liian suuri tilannenopeus & ylinopeus? Ajovirheitä tms. kun sattuu helpommin nopeuksien kasvaessa.
Ymmärtääkseni Suomen tiukat säännöt, nopeusrajoitukset yms. ovat osaltaan "vastuussa" siitä että Suomessa on Euroopan pienimpiin kuuluvat liikenneonnettomuustilastot.
Voisiko olla, että niistä kauhean sadistisista nopeusrajoituksista, mitä tuollakin ylläolevalla sivustolla niin maan kauhiast vastustetaan, voisi sittenkin olla jotain hyötyä?
Originally posted by kilkkinen
Eikös siinä taulukossa ollut erikseen selkeä ylinopeus.
Originally posted by Rice
Vähän aikaa sitten poliisi ylpeänä kertoi kuinka suomeen ollaan lisäämnässä automaattisia valvontakameroita.Niihin liittyen ollaan mysö ajamassa uutta lakia läi jonka jälkeen ei enää sakoiteta auton kuljettajaa, vaan "lasku" menee auton omistajalla.Onkohan suomi ainoa maa maailmassa jossa saadaan "rikollisia" näin maksumiehiksi.
Muitakin vastaavia tapauksia on ja itse en keksi mitään järkevää selitystä mitä poliisi tekee keskellä yötä moottoriteillä.Tilkastojen valossa ei ko toiminnassa ole mitään muuta mieltä kuin sakkotulot...Mikseivät ole taas kerran siellä missä ihmisiäkin on liikenteessä ja todennäköisyys että jotain sattuu ja mahdollisesti olisi ennaltaehkäistävissäkin.
Jaa että piittaamattomuutta liikenteessä? No ei siis ole ei, koko "piittaamattomuus" on lähinnä median ja poliisin keksimää vouhotusta...
Se että jengi vähän vetää kisaa tuolla valoista sun muuta ei IMO ole oleellista, pitää nähdä koko kuva ja mitä voidaan tehdä vuodessa noin 400:lle tieliikenteessä kuolevalle...
Originally posted by Sumu
Eiköhän se niin ole, että auton omistaja tietää kenellä auto on käytössä? Montako kertaa sinun autosi on kuljettajalla jota et tiedä/tunne tai et edes tiedä missä auto on? Ei tässä varmasti syytöntä olla syyllistämässä. Säännöksellä vain helpotetaan sitä oikean tekijän kiinnisaamista.
Ajoneuvon ollessa anastettu tämä säännös ei tietenkään ole pätevä, sehän lienee itsestään selvyys. Edellyttäen, että asiasta on tehty rikosilmoitus.
Mietipä sellaista tilannetta, jos poliisi ilmoittaisi, ettei moottoriteillä ole liikennevalvontaa esim. 23-06 välisinä aikoina. Tai että kukaan ei olisi nähnyt poliisia moottoritiellä viimeisen 5v aikana? Olisiko moottoriteillä ollenkaan liikennekuria ko. aikoina? Kyllä se vaan on niin, että moottoriteitäkin on valvottava hiljaisempina aikoina, jotta ne ovat turvallisia tavalliselle ajattelevalle kuljettajalle.
Sakotuskiintiöön tässä asiassa on turha vedota. Mieti kuinka monta ylinopeutta ajavaa kuljettajaa saadaan kiinni, mikäli kaupungissa toleranssi lasketaan pieneen ylitykseen ja otetaan kaikki kiinni.
Mitä muutakaan sääntöjen noudattamatta jättäminen on, kuin piittaamattomuutta?
Parantavatko kisat yleisellä liikennealueella liikenneturvallisuutta? Tietenkään kyseessä ei ole ehkä oleellisin asia, mutta jälleen kerran liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä.
ja mikäli yksikin turvallisuutta vaarantava tekijä ja tilanne saadaan karsittua jostain syystä pois, ollaan jälleen kerran lähempänä turvallisempaa liikennettä.
Originally posted by Rice
Poliisin resurssit ovat tietääkseni aika rajalliset joten eikö olisi kaikkien edun mukaista valvoa siellä missä todennäköisemmin rysähtää ym ym Montako kertaa olet lukenut lehdestä että moottoritiellä rysähti ja montako kertaa että rattijuoppo kaahasi taajamassa...
Aivan aivan, mutta noista pienistä ylityksistä ei juurikaan sakkotuloja synny...Toisekseen poliisilla ei sen jälkeen muihin hommiin aikaa enää jäisikään koska sakotettavien määrä olisi niin huikea...Käytännön onglemia katsos.Helpompaa on odottaa että joku myyntitykki ajaa leasing volvolla keskellä peltoja ja latoja kilometrien suoralla 150@120...
Oman järjen käyttöä? Vai etkö sä koskaan ole kyseenalaistanut mitään...
Edelleen joka kolmas kuolonkolari tapahtuu rattijuopon takia.Montako tapahtuu sen takia että joku ajaa moottoritiellä 150km/h? Nyt on ollut lehdissä juttua kuinka poliisi on satsannut ISOJA summia kameravalvonnan lisäämiseen taas kerran jossain keskellä ei mitään...ja samaan aikaan viina vaan halpenee ja ongelmat lisääntyvät...
Originally posted by Sumu
Poliisin resurssit todellakin ovat rajalliset ja suurin osa resursseista on keskitetty alueille, joilla jotain tapahtuu.
En tietenkään vähättele rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia ja liikennekuolemia, päin vastoin.
Kuitenkin suuret ylinopeudet aiheuttavat onnettomuuksia ja vaaratilanteita, jopa moottoriteillä.
Ei poliisi valvo liikennettä sakottamisen takia. Poliisivalvonnalla pyritään ennaltaestämään sääntöjen rikkomista rangaistusuhalla. Eli sakkotulojen määrä ei ole oleellisin asia.
Moniko tienkäyttäjä on varautunut siihen, että 80km/h nopeusrajoitusalueella ajetaan 130km/h? Moniko olettaa, että ko. alueella ajetaan esim 75-90km/h?
Kertainvestoinnin jälkeen kameravalvonta on suhteellisen edullista.
Kenties näin voidaan kohdistaa poliisin rajallisia resursseja asutetulle alueelle ja yrittää ottaa esim. niitä rattijuoppoja kiinni?
Suomen autokannan keski-ikä on n. 16v ja vastahan tässä oli uutisissa että Suomen tiekanta rapistuu.Originally posted by Rice
Pointti tässä nyt kai olisi se että monilla moottoriteillä nykyisillä autoilla nopeusrajoitukset eivät vastaa oikeaa tilannenopeutta vaan ovat roimasti sen alle.Mistä taas johtuu se että niin monet ajavat "ylinopeutta" ja poliisi pääsee sakoittamaan.
Originally posted by Ankka
Suomen autokannan keski-ikä on n. 16v
ja vastahan tässä oli uutisissa että Suomen tiekanta rapistuu.
Se että siellä etelä-suomessa on jollain jupilla uus auto ja että sillä pääsee kovaa ei tarkoita sitä että nopeusrajoituksia pitäisi nostaa.
Originally posted by Rice
Höpö höpö, tarkista nyt tietojen oikeellisus ennenkuin avaat suusi...
Onko mielestäsi Lahti-Hki välillä tie kovinkin huonossa kunnossa ;)
Ei keissi ollutkaan että kaikkialla ja joka tiepätkällä pitää nostaa rajoituksia, esim siellä sinun pohjoisella kärrynpolulla ;) vaan enemmänkin näillä pääteillä täällä etelässä ;)
Originally posted by Rice
Yeah right...huomaa että sulta puuttuu parempi tieto siitä missä helvetin puskissa poliisit tosiaan kyttää autoilijaa...
Kun rattijuopp ajaa yh-äidin ja kolmen lapsen yli niin mielipide on että "no voi voi sentään , kuskilla ollut varmaan ankea lapsuus kun viinaalla helpottaa oloansa tjsp" Kun sitten joku pelkästään jää KIINNI esim 200km/h:ssa ajamisesta jossain kilometrien suoralla hetkellissti niin se vasta herättääkin tunteita ; "saatana kaaharit" etc etc (200km/h on muuten täysin pöhköä ajaa!)
Hoh hoo...Mä en nyt tarkoita että ajetaan se 200 lasissa vaan esin kesällä 140km/h olisi jo ihan hyvä rajoitus 120 tilalla useissa paikoissa...
Hah, usko pois että niillä vuotuisilla sakkotuloilla on merkistystä! Ei ne turhaan budjetoitu ole...
Mitä tulee valvomiseen niin kai sitä valvomista ja rangaisuhkaakin voi pitää yllä jollain järjellisillä sakotussysteemeillä.Suomeksi sanottuna vähemmän sakkoa.
Oletko sä täysin tyhmä vai pidätkö mua tyhmänä? Missään vaiheessa en ole puhunut esimerkkisi kaltaisista rajoituksista tai niiden rikkomissta...Kyse on edelleen moottoritiestä joissa yleensä on 100/120 rajoituksena...Ja 120 alueella voisi hyvin olla esim 140-150...
Mitä tulee isoihin nopeuseroihin niin suomessa nyt tuulipuvut ei tajua mistään muutenkaan yhtikäs mitään.Ulkomailla ne peilit todella on käytössä.Ajappa saksassa vasemmalla kaistalla ohi oikeasta kaistasta niin huomaat asian miksi näin on...
Rattijopon kiinni ottamisesta ei tule valtiolle tuloja, menoja vain...Katsos suomessa rehellisiä kansalaisia ryöstetään milloin milläkin nimikkeellä ja verukkeella, roistoja sun muita rikollisia hyysätään...
Originally posted by AKV
Originally posted by Rice
Pointti tässä nyt kai olisi se että monilla moottoriteillä nykyisillä autoilla nopeusrajoitukset eivät vastaa oikeaa tilannenopeutta vaan ovat roimasti sen alle.Mistä taas johtuu se että niin monet ajavat "ylinopeutta" ja poliisi pääsee sakoittamaan.
Moottoritiet ovat asia erikseen. Metsän reunustama, mutkitteleva maantie on jo vähän toinen juttu. Moottoriteillä on kieltämättä kiva ja suotavaa ajaa nopeasti, mutta kait siinäkin pitäisi olla joku raja? Nopeuden kasvaessa ajovirheen mahdollisuus kasvaa & seuraukset voivat olla sitäkin vakavampia kuin pienemmillä nopeuksilla.
Ei se oikea nopeusrajoitus vaan oikea tilannenopeus.Jos taas väität ja uskot että kyllä viranomaiset ovat laittaneet jokaiselle tielle oikean rajoituksen niin olet pahasti väärässä.Asiasta on käyty ennenkin varsin mittavia keskusteluja mm usenetissä..(harrastus.autot/liikenne)...Useimmat viranomaiset suomessa kun ovat sivistyneesti sanoen täysin perseestä tietojensa kanssa alkaen yritysveroituksesta autojen verotukseen(kiitos EU:lle että oikaisevat näitä pässejä). Kiitos myös samalla kaikille misseille, laulajille sekä julkkiksille eduskuntaan kaikesta...
Tästä en osaa sanoa kovinkaan paljoa. Kertoisitkos esimerkkejä tienpätkistä joiden nopeusrajoitus on persiillään?
Mites muuten talvikeli, pitäisikö sen mielestäsi vaikuttaa nopeusrajoituksiin?
Ja edelleen, olisi kiva jos toisit esille oman näkemyksesi siitä, minkätakia Suomen liikenneonnettomuusluvut ovat niin paljon pienempiä kuin maissa joissa ei tunneta Suomen kaltaisia keliongelmia, ei ole hirvivaara yms.
Itse uskon, että hyvä liikennekasvatus ja nopeusrajoitukset vaikuttavat myönteisesti autoilijoiden käyttäytymiseen.
Oma päätelmä (vai tietoa)?Originally posted by Rice
Vertaappa alueellisesti onnettomuuslukuja ;) Mitä tulee liukkaisiin niin suurinosa onnettomuuksista tapahtuu juuri liukkailla, eli kyllä se vaikuttaa...