Onko liikenteessä piittamattomuutta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Niin, nyt on puhuttu ainoastaan autoilijoiden pahoista tavoista vaarantaa liikenneturvallisuutta. Toki on myönnettävä, että autoillahan se suurin tuho aina saadaan aikaan, mutta on pakko kertoa tositarina noin vuoden takaa:

Olin autoilemassa Helsingin eräässä "viihtyisässä" lähiössä. Risteyksessä paloi vihreät menosuuntaani ja tien ylittäville jalankulkijoille siis loogisesti paloi punainen valo. Vaan juuri kun olin ajamassa suojatielle, tien laidalta lähti n. 40-v. epäsosiaalisennäköinen piittaamaton valtionelätti marssimaan suojatielle päin punaista... äkkijarrutushan siitä tuli. Tuohduksissani painoin tööttiä ja heristin nyrkkiä mokomalle retkulle. Seuraavaksi äijä-peijooni potkaisi autoni keulaan! Pakko ponkaista ulos ja lähteä "sovittelemaan" syntynyttä epäselvyyttä liikennesäännöistä... no, hurjistunut olemukseni ilmeisesti sai repuusin adrenaliinivarastot pamahtamaan lihaksistoon ja ukko luikki tuhatta ja sataa pakoon kadoten taivaanrantaan... enpä jaksanut mokoman asian vuoksi juosta perässä. Onneksi ei tullut vaurioita autoon. Seuraavalla kerralla ajan kyllä sen isännän yli jos moisen tempun vielä tekee...

Muutenkin silloin tällöin punaisia päin juoksentelevien piittaamattomien jalankulkijoiden vuoksi on tullut vaaratilanteita. Kannattaisi hieman miettiä... vaikka olisi kuinka iso, niin kyllä autolle jää silti toiseksi.
 
Originally posted by Rice
Ennenkuin taas aletaan lässyttämään kaikenmaailman skeidaa ja kauhisteellaan kukkahattutätien kanssa maailman menoa niin tässä linkki, jatketaan tämän pohjalta mitä liikenteessä todella pitäisi tehdä jotta kuolonkolarit vähentyisivät:

http://www.kotisivut.org/x/tilasto2.htm

Media rakastaa yksittäisiä onnettomuuksia joilla saadaan kunnon tragediaa ja lehtimyyntiin volyymia.Ihmisten tunteet on niin kovin helppo saada kuohumaan, mutta tunteiden pohjalta ei kannata näitä asioita lähteä ratkomaan.Tunteiden pohjalta osa poliitikoista toki kerää itselleen ääniä ja suuria tuulipuku massoja on helppo pitää tyytyväisenä...

Mitenköhän on, voisiko olla että tuon tilaston esittämiin muihin onnettomuussyihin yhdistyisi myös liian suuri tilannenopeus & ylinopeus? Ajovirheitä tms. kun sattuu helpommin nopeuksien kasvaessa.

Ymmärtääkseni Suomen tiukat säännöt, nopeusrajoitukset yms. ovat osaltaan "vastuussa" siitä että Suomessa on Euroopan pienimpiin kuuluvat liikenneonnettomuustilastot. Voisiko olla, että niistä kauhean sadistisista :rolleyes: nopeusrajoituksista, mitä tuollakin ylläolevalla sivustolla niin maan kauhiast vastustetaan, voisi sittenkin olla jotain hyötyä?
 
Originally posted by AKV
Mitenköhän on, voisiko olla että tuon tilaston esittämiin muihin onnettomuussyihin yhdistyisi myös liian suuri tilannenopeus & ylinopeus? Ajovirheitä tms. kun sattuu helpommin nopeuksien kasvaessa.

Eikös siinä taulukossa ollut erikseen selkeä ylinopeus.
 
Originally posted by AKV
Mitenköhän on, voisiko olla että tuon tilaston esittämiin muihin onnettomuussyihin yhdistyisi myös liian suuri tilannenopeus & ylinopeus? Ajovirheitä tms. kun sattuu helpommin nopeuksien kasvaessa.


Joo voihan se tietty olla että itsemurhan tehneet ovat ajaneet myös ylinopeutta rekan eteen...olisivat ajaneet rajoituksen mukaan niin olisivat selvinneet hengissä.Totta puhuen sun kommenttisi jäi nyt vähän epäselväksi.Nimimerkki "Kilkkinen " jo totesikin että onhan siinä selvästi oma saraka ylinopeudelle...


Ymmärtääkseni Suomen tiukat säännöt, nopeusrajoitukset yms. ovat osaltaan "vastuussa" siitä että Suomessa on Euroopan pienimpiin kuuluvat liikenneonnettomuustilastot.

Tai poliisin sakotuskiintiöt ;)





Voisiko olla, että niistä kauhean sadistisista :rolleyes: nopeusrajoituksista, mitä tuollakin ylläolevalla sivustolla niin maan kauhiast vastustetaan, voisi sittenkin olla jotain hyötyä?

Totta kai, kaikille teille 50km/h niin vielä paremmat tilastot...ja samalla valtion verotuloja sikana lisää...Tai kielletään lentokoneet koska tilastollisestikkin tiedetään että aina välillä sellainen tulee alaskin ryminällä...tai kielletään televisiot, aina välillä palaa asunto sen takia ja joskus mene ihmishenkikin...tai tai..

Tai jos suomessa olisi polkupyöräkypärän käyttö pakollista säästyisi vuodessa kymmeniä ihmishenkiä...Ilman kypärää pyöräilemisestä saisi yhtä paljon päiväsakkoja kuin esim suurinpiirtein törkeästä liikenteenvaarantamisesta...

Pointti tässä nyt kai olisi se että monilla moottoriteillä nykyisillä autoilla nopeusrajoitukset eivät vastaa oikeaa tilannenopeutta vaan ovat roimasti sen alle.Mistä taas johtuu se että niin monet ajavat "ylinopeutta" ja poliisi pääsee sakoittamaan.

Ei se oikea nopeusrajoitus vaan oikea tilannenopeus.Jos taas väität ja uskot että kyllä viranomaiset ovat laittaneet jokaiselle tielle oikean rajoituksen niin olet pahasti väärässä.Asiasta on käyty ennenkin varsin mittavia keskusteluja mm usenetissä..(harrastus.autot/liikenne)...Useimmat viranomaiset suomessa kun ovat sivistyneesti sanoen täysin perseestä tietojensa kanssa alkaen yritysveroituksesta autojen verotukseen(kiitos EU:lle että oikaisevat näitä pässejä). Kiitos myös samalla kaikille misseille, laulajille sekä julkkiksille eduskuntaan kaikesta...
 
Originally posted by kilkkinen
Eikös siinä taulukossa ollut erikseen selkeä ylinopeus.

Oli oli, mutta jäin miettimään että miten tuollaisessa kuolemaan johtaneessa tilanteessa todetaan se, että kyse oli nimenomaan vain ja ainoastaan ajovirheestä, eikä liian suuresta nopeudesta & ajovirheestä. Vaikeahan se on havaita esim. vastaantulevan kohdalla ajaako se 80km/h vai 100 km/h.
 
Originally posted by Rice
Pointti tässä nyt kai olisi se että monilla moottoriteillä nykyisillä autoilla nopeusrajoitukset eivät vastaa oikeaa tilannenopeutta vaan ovat roimasti sen alle.Mistä taas johtuu se että niin monet ajavat "ylinopeutta" ja poliisi pääsee sakoittamaan.

Moottoritiet ovat asia erikseen. Metsän reunustama, mutkitteleva maantie on jo vähän toinen juttu. Moottoriteillä on kieltämättä kiva ja suotavaa ajaa nopeasti, mutta kait siinäkin pitäisi olla joku raja? Nopeuden kasvaessa ajovirheen mahdollisuus kasvaa & seuraukset voivat olla sitäkin vakavampia kuin pienemmillä nopeuksilla.

Ei se oikea nopeusrajoitus vaan oikea tilannenopeus.Jos taas väität ja uskot että kyllä viranomaiset ovat laittaneet jokaiselle tielle oikean rajoituksen niin olet pahasti väärässä.Asiasta on käyty ennenkin varsin mittavia keskusteluja mm usenetissä..(harrastus.autot/liikenne)...Useimmat viranomaiset suomessa kun ovat sivistyneesti sanoen täysin perseestä tietojensa kanssa alkaen yritysveroituksesta autojen verotukseen(kiitos EU:lle että oikaisevat näitä pässejä). Kiitos myös samalla kaikille misseille, laulajille sekä julkkiksille eduskuntaan kaikesta...

Tästä en osaa sanoa kovinkaan paljoa. Kertoisitkos esimerkkejä tienpätkistä joiden nopeusrajoitus on persiillään?

Mites muuten talvikeli, pitäisikö sen mielestäsi vaikuttaa nopeusrajoituksiin?

Ja edelleen, olisi kiva jos toisit esille oman näkemyksesi siitä, minkätakia Suomen liikenneonnettomuusluvut ovat niin paljon pienempiä kuin maissa joissa ei tunneta Suomen kaltaisia keliongelmia, ei ole hirvivaara yms. Itse uskon, että hyvä liikennekasvatus ja nopeusrajoitukset vaikuttavat myönteisesti autoilijoiden käyttäytymiseen.
 
Zone-sarja -42%
Originally posted by Rice

Vähän aikaa sitten poliisi ylpeänä kertoi kuinka suomeen ollaan lisäämnässä automaattisia valvontakameroita.Niihin liittyen ollaan mysö ajamassa uutta lakia läi jonka jälkeen ei enää sakoiteta auton kuljettajaa, vaan "lasku" menee auton omistajalla.Onkohan suomi ainoa maa maailmassa jossa saadaan "rikollisia" näin maksumiehiksi.

Eiköhän se niin ole, että auton omistaja tietää kenellä auto on käytössä? Montako kertaa sinun autosi on kuljettajalla jota et tiedä/tunne tai et edes tiedä missä auto on? Ei tässä varmasti syytöntä olla syyllistämässä. Säännöksellä vain helpotetaan sitä oikean tekijän kiinnisaamista.

Ajoneuvon ollessa anastettu tämä säännös ei tietenkään ole pätevä, sehän lienee itsestään selvyys. Edellyttäen, että asiasta on tehty rikosilmoitus.



Muitakin vastaavia tapauksia on ja itse en keksi mitään järkevää selitystä mitä poliisi tekee keskellä yötä moottoriteillä.Tilkastojen valossa ei ko toiminnassa ole mitään muuta mieltä kuin sakkotulot...Mikseivät ole taas kerran siellä missä ihmisiäkin on liikenteessä ja todennäköisyys että jotain sattuu ja mahdollisesti olisi ennaltaehkäistävissäkin.


Mietipä sellaista tilannetta, jos poliisi ilmoittaisi, ettei moottoriteillä ole liikennevalvontaa esim. 23-06 välisinä aikoina. Tai että kukaan ei olisi nähnyt poliisia moottoritiellä viimeisen 5v aikana? Olisiko moottoriteillä ollenkaan liikennekuria ko. aikoina? Kyllä se vaan on niin, että moottoriteitäkin on valvottava hiljaisempina aikoina, jotta ne ovat turvallisia tavalliselle ajattelevalle kuljettajalle.

Sakotuskiintiöön tässä asiassa on turha vedota. Mieti kuinka monta ylinopeutta ajavaa kuljettajaa saadaan kiinni, mikäli kaupungissa toleranssi lasketaan pieneen ylitykseen ja otetaan kaikki kiinni.


Jaa että piittaamattomuutta liikenteessä? No ei siis ole ei, koko "piittaamattomuus" on lähinnä median ja poliisin keksimää vouhotusta...


Mitä muutakaan sääntöjen noudattamatta jättäminen on, kuin piittaamattomuutta? Keskimääräinen kansalainen odottaa sääntöjä noudatettavan edes jossain määrin ja näin ollen poikkeava käyttäytyminen on vaarallista, koska siihen ei ole varauduttu.



Se että jengi vähän vetää kisaa tuolla valoista sun muuta ei IMO ole oleellista, pitää nähdä koko kuva ja mitä voidaan tehdä vuodessa noin 400:lle tieliikenteessä kuolevalle...

Parantavatko kisat yleisellä liikennealueella liikenneturvallisuutta? Tietenkään kyseessä ei ole ehkä oleellisin asia, mutta jälleen kerran liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä. Ja mikäli yksikin turvallisuutta vaarantava tekijä ja tilanne saadaan karsittua jostain syystä pois, ollaan jälleen kerran lähempänä turvallisempaa liikennettä. Turvallisuudesta on hyötyä jopa sinulle, niinkuin minullekin.
 
Originally posted by Sumu
Eiköhän se niin ole, että auton omistaja tietää kenellä auto on käytössä? Montako kertaa sinun autosi on kuljettajalla jota et tiedä/tunne tai et edes tiedä missä auto on? Ei tässä varmasti syytöntä olla syyllistämässä. Säännöksellä vain helpotetaan sitä oikean tekijän kiinnisaamista.

Kyse on periaatteista, mielestäni selvitin asiaa jo aikaisemmin.




Ajoneuvon ollessa anastettu tämä säännös ei tietenkään ole pätevä, sehän lienee itsestään selvyys. Edellyttäen, että asiasta on tehty rikosilmoitus.

Eh, niinpä..eli aina kun on vahingossa ajanut kameraan niin äkkiä ilmoittamaan että auto on varastettu :rolleyes:


Mietipä sellaista tilannetta, jos poliisi ilmoittaisi, ettei moottoriteillä ole liikennevalvontaa esim. 23-06 välisinä aikoina. Tai että kukaan ei olisi nähnyt poliisia moottoritiellä viimeisen 5v aikana? Olisiko moottoriteillä ollenkaan liikennekuria ko. aikoina? Kyllä se vaan on niin, että moottoriteitäkin on valvottava hiljaisempina aikoina, jotta ne ovat turvallisia tavalliselle ajattelevalle kuljettajalle.

Poliisin resurssit ovat tietääkseni aika rajalliset joten eikö olisi kaikkien edun mukaista valvoa siellä missä todennäköisemmin rysähtää ym ym Montako kertaa olet lukenut lehdestä että moottoritiellä rysähti ja montako kertaa että rattijuoppo kaahasi taajamassa...



Sakotuskiintiöön tässä asiassa on turha vedota. Mieti kuinka monta ylinopeutta ajavaa kuljettajaa saadaan kiinni, mikäli kaupungissa toleranssi lasketaan pieneen ylitykseen ja otetaan kaikki kiinni.

Aivan aivan, mutta noista pienistä ylityksistä ei juurikaan sakkotuloja synny...Toisekseen poliisilla ei sen jälkeen muihin hommiin aikaa enää jäisikään koska sakotettavien määrä olisi niin huikea...Käytännön onglemia katsos.Helpompaa on odottaa että joku myyntitykki ajaa leasing volvolla keskellä peltoja ja latoja kilometrien suoralla 150@120...


Mitä muutakaan sääntöjen noudattamatta jättäminen on, kuin piittaamattomuutta?

Oman järjen käyttöä? Vai etkö sä koskaan ole kyseenalaistanut mitään...



Parantavatko kisat yleisellä liikennealueella liikenneturvallisuutta? Tietenkään kyseessä ei ole ehkä oleellisin asia, mutta jälleen kerran liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä.

Kyse onkin siitä että kuinka paljon ollaan valmiita satsamaan resursseja näihin vähemmän oleellisiisn asioihin kun samalla muualla tapahtuu ties mitä...


ja mikäli yksikin turvallisuutta vaarantava tekijä ja tilanne saadaan karsittua jostain syystä pois, ollaan jälleen kerran lähempänä turvallisempaa liikennettä.

Edelleen joka kolmas kuolonkolari tapahtuu rattijuopon takia.Montako tapahtuu sen takia että joku ajaa moottoritiellä 150km/h? Nyt on ollut lehdissä juttua kuinka poliisi on satsannut ISOJA summia kameravalvonnan lisäämiseen taas kerran jossain keskellä ei mitään...ja samaan aikaan viina vaan halpenee ja ongelmat lisääntyvät...
 
Originally posted by Rice

Poliisin resurssit ovat tietääkseni aika rajalliset joten eikö olisi kaikkien edun mukaista valvoa siellä missä todennäköisemmin rysähtää ym ym Montako kertaa olet lukenut lehdestä että moottoritiellä rysähti ja montako kertaa että rattijuoppo kaahasi taajamassa...


Poliisin resurssit todellakin ovat rajalliset ja suurin osa resursseista on keskitetty alueille, joilla jotain tapahtuu. Kuitenkin, kuten jo aiemmin totesin: yleisen liikennekurin takia kaikkia alueita on valvottava jotenkin.

En tietenkään vähättele rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia ja liikennekuolemia, päin vastoin. Kuitenkin suuret ylinopeudet aiheuttavat onnettomuuksia ja vaaratilanteita, jopa moottoriteillä.


Aivan aivan, mutta noista pienistä ylityksistä ei juurikaan sakkotuloja synny...Toisekseen poliisilla ei sen jälkeen muihin hommiin aikaa enää jäisikään koska sakotettavien määrä olisi niin huikea...Käytännön onglemia katsos.Helpompaa on odottaa että joku myyntitykki ajaa leasing volvolla keskellä peltoja ja latoja kilometrien suoralla 150@120...


Ei poliisi valvo liikennettä sakottamisen takia. Poliisivalvonnalla pyritään ennaltaestämään sääntöjen rikkomista rangaistusuhalla. Eli sakkotulojen määrä ei ole oleellisin asia.


Oman järjen käyttöä? Vai etkö sä koskaan ole kyseenalaistanut mitään...


Kyllä se sääntöjen rikkominen on silti piittaamattomuutta (pieni toleranssi huomioon ottaen). Moniko tienkäyttäjä on varautunut siihen, että 80km/h nopeusrajoitusalueella ajetaan 130km/h? Moniko olettaa, että ko. alueella ajetaan esim 75-90km/h?

Olen kyseenalaistanut ja kyseenalaistan edelleen moniakin asioita.



Edelleen joka kolmas kuolonkolari tapahtuu rattijuopon takia.Montako tapahtuu sen takia että joku ajaa moottoritiellä 150km/h? Nyt on ollut lehdissä juttua kuinka poliisi on satsannut ISOJA summia kameravalvonnan lisäämiseen taas kerran jossain keskellä ei mitään...ja samaan aikaan viina vaan halpenee ja ongelmat lisääntyvät...

Kertainvestoinnin jälkeen kameravalvonta on suhteellisen edullista. Kenties näin voidaan kohdistaa poliisin rajallisia resursseja asutetulle alueelle ja yrittää ottaa esim. niitä rattijuoppoja kiinni?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Sumu


Poliisin resurssit todellakin ovat rajalliset ja suurin osa resursseista on keskitetty alueille, joilla jotain tapahtuu.

Yeah right...huomaa että sulta puuttuu parempi tieto siitä missä helvetin puskissa poliisit tosiaan kyttää autoilijaa...

Mä voin kertoa että todennäköisin paikka missä poliisin tiellä on on pitkän suoran päässä.Montako kertaa olet huomannut että poliisi suorittaisi nopeusvalvontaa esin valoristeyksen lähettyvillä, jolloin saataisiin juuri keltaisiin ja vihreisiinkiin kiihdyttävät autoilijat kiinni.Puhumattakaan punaisia päin ajavista.Poliisin nettisivuilta muuten voit käydä toteamasa kuinka "edullista" kiirehtimistä on ajaa punaisia päin.Se on halvempaa mitä kovaa ajaminen esim motarilla.. Ja arvaa kummassa säästää todennäköisemmin paremmin aikaa...


En tietenkään vähättele rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia ja liikennekuolemia, päin vastoin.

Kun rattijuopp ajaa yh-äidin ja kolmen lapsen yli niin mielipide on että "no voi voi sentään , kuskilla ollut varmaan ankea lapsuus kun viinaalla helpottaa oloansa tjsp" Kun sitten joku pelkästään jää KIINNI esim 200km/h:ssa ajamisesta jossain kilometrien suoralla hetkellissti niin se vasta herättääkin tunteita ; "saatana kaaharit" etc etc (200km/h on muuten täysin pöhköä ajaa!)



Kuitenkin suuret ylinopeudet aiheuttavat onnettomuuksia ja vaaratilanteita, jopa moottoriteillä.

Hoh hoo...Mä en nyt tarkoita että ajetaan se 200 lasissa vaan esin kesällä 140km/h olisi jo ihan hyvä rajoitus 120 tilalla useissa paikoissa...


Ei poliisi valvo liikennettä sakottamisen takia. Poliisivalvonnalla pyritään ennaltaestämään sääntöjen rikkomista rangaistusuhalla. Eli sakkotulojen määrä ei ole oleellisin asia.

Hah, usko pois että niillä vuotuisilla sakkotuloilla on merkistystä! Ei ne turhaan budjetoitu ole...

Mitä tulee valvomiseen niin kai sitä valvomista ja rangaisuhkaakin voi pitää yllä jollain järjellisillä sakotussysteemeillä.Suomeksi sanottuna vähemmän sakkoa.



Moniko tienkäyttäjä on varautunut siihen, että 80km/h nopeusrajoitusalueella ajetaan 130km/h? Moniko olettaa, että ko. alueella ajetaan esim 75-90km/h?

Oletko sä täysin tyhmä vai pidätkö mua tyhmänä? Missään vaiheessa en ole puhunut esimerkkisi kaltaisista rajoituksista tai niiden rikkomissta...Kyse on edelleen moottoritiestä joissa yleensä on 100/120 rajoituksena...Ja 120 alueella voisi hyvin olla esim 140-150...

Mitä tulee isoihin nopeuseroihin niin suomessa nyt tuulipuvut ei tajua mistään muutenkaan yhtikäs mitään.Ulkomailla ne peilit todella on käytössä.Ajappa saksassa vasemmalla kaistalla ohi oikeasta kaistasta niin huomaat asian miksi näin on...


Kertainvestoinnin jälkeen kameravalvonta on suhteellisen edullista.

Eh, mutta mitä ne oikeasta valvoo.Ne jotka tuntee reitin hidatsa ja taas kiihdytää.Ne jotka eivät tietä tunne sitten voivat ajaa vahingossa kameraan.Tosin leensä ne kamerat näkee jossain suoran päässä sielläkin...Nuo kamerapaikat on onneksi hyviä paikkoja ohitella pitkiäkin jonoja ;)




Kenties näin voidaan kohdistaa poliisin rajallisia resursseja asutetulle alueelle ja yrittää ottaa esim. niitä rattijuoppoja kiinni?

Rattijopon kiinni ottamisesta ei tule valtiolle tuloja, menoja vain...Katsos suomessa rehellisiä kansalaisia ryöstetään milloin milläkin nimikkeellä ja verukkeella, roistoja sun muita rikollisia hyysätään...
 
Originally posted by Rice
Pointti tässä nyt kai olisi se että monilla moottoriteillä nykyisillä autoilla nopeusrajoitukset eivät vastaa oikeaa tilannenopeutta vaan ovat roimasti sen alle.Mistä taas johtuu se että niin monet ajavat "ylinopeutta" ja poliisi pääsee sakoittamaan.
Suomen autokannan keski-ikä on n. 16v ja vastahan tässä oli uutisissa että Suomen tiekanta rapistuu.
Se että siellä etelä-suomessa on jollain jupilla uus auto ja että sillä pääsee kovaa ei tarkoita sitä että nopeusrajoituksia pitäisi nostaa.

Ja tämä Rice'n laittama tilasto:
Ajovirhe tai arviovirhe 54
Ei tietoa 4
Hirvi 8
Huonot renkaat 7
Itsemurha 17
Keli 22
Rattijuopumus 83
Sairaskohtaus tai väsymys 50
Selkeä ylinopeus 5
Sääntörikkomus 38
Tilannenopeus 14

Miettikääpä jokaista tilannetta siten että vähennätte 10 km/h.
Eli ajovirhe tai arviovirhe... miten olisi käynyt JOS kuljettajalla olisi ollut 10 km/h vähemmän nopeutta? Olisiko ehtiny reagoida ja välttää/lieventää onnettomuutta?

Entä jos kovalla sateella huonoilla renkailla liikenteessä oleva väsynyt kuljettaja tipauttaa vahingossa polttelemansa tupakan jalkoväliin. Tätä etsiessään/sammuttaessaan ei ehdi havaita ajoissa tien reunassa olevaa hirveä. Ja havaitessaan hirven säikähtää ja ajaa ojaan ja tappaa itsensä.

Elämä ei ole aina niin yksioikoista että voitaisiin sanoa että onnettomuuteen oli vain yksi tietty syy.
 
Originally posted by Ankka
Suomen autokannan keski-ikä on n. 16v


Höpö höpö, tarkista nyt tietojen oikeellisus ennenkuin avaat suusi...




ja vastahan tässä oli uutisissa että Suomen tiekanta rapistuu.

Onko mielestäsi Lahti-Hki välillä tie kovinkin huonossa kunnossa ;)


Se että siellä etelä-suomessa on jollain jupilla uus auto ja että sillä pääsee kovaa ei tarkoita sitä että nopeusrajoituksia pitäisi nostaa.

Ei keissi ollutkaan että kaikkialla ja joka tiepätkällä pitää nostaa rajoituksia, esim siellä sinun pohjoisella kärrynpolulla ;) vaan enemmänkin näillä pääteillä täällä etelässä ;)
 
Originally posted by Rice
Höpö höpö, tarkista nyt tietojen oikeellisus ennenkuin avaat suusi...
Onko mielestäsi Lahti-Hki välillä tie kovinkin huonossa kunnossa ;)
Ei keissi ollutkaan että kaikkialla ja joka tiepätkällä pitää nostaa rajoituksia, esim siellä sinun pohjoisella kärrynpolulla ;) vaan enemmänkin näillä pääteillä täällä etelässä ;)

Oi, anteeksi. Keski-ikä 10,6 v ja romutusikä 18 vuotta.
Enpä ole Lahti-hki väliä kulkenut. Mutta eipä tuota tarvi kuin kuunnella Radio Novaa perjantai-iltaisin niin kuulee kuin etelä-suomalaiset törttöilee. :)
 
Originally posted by Rice
Yeah right...huomaa että sulta puuttuu parempi tieto siitä missä helvetin puskissa poliisit tosiaan kyttää autoilijaa...


Kuvitteletko sä tosiaan, että mä ihan huvikseni ilman mitään tietolähteitä jauhan paskaa tästä asiasta?


Kun rattijuopp ajaa yh-äidin ja kolmen lapsen yli niin mielipide on että "no voi voi sentään , kuskilla ollut varmaan ankea lapsuus kun viinaalla helpottaa oloansa tjsp" Kun sitten joku pelkästään jää KIINNI esim 200km/h:ssa ajamisesta jossain kilometrien suoralla hetkellissti niin se vasta herättääkin tunteita ; "saatana kaaharit" etc etc (200km/h on muuten täysin pöhköä ajaa!)


Sanoinko mä jotain ton suuntaista? Kerrataan vielä: Minä en missään tapauksessa vähättele rattijuoppojen aiheuttamia ongelmia/onnettomuuksia/kuolemia, päin vastoin. Poltan 100% varmasti jokaisen, jonka tiedän ajavan alkoholin vaikutuksen alaisena, oli kyseessä sitten ystävä tai sukulainen.

Väkisinkin ymmärrän tästä asiasta jauhamisen niin, että sinun mielestäsi on täysin turvallista ajaa yleisellä tiellä 200km/h tai vähintään huomattavaa ylinopeutta? Vai oliko tuo "pöhköä"-kommentti sinun oikea mielipiteesi?


Hoh hoo...Mä en nyt tarkoita että ajetaan se 200 lasissa vaan esin kesällä 140km/h olisi jo ihan hyvä rajoitus 120 tilalla useissa paikoissa...


Taas kerrataan: Suuret YLINOPEUDET aiheuttavat vaaratilanteita. Käsittääkseni en ottanut kantaa suuriin NOPEUSRAJOITUKSIIN.



Hah, usko pois että niillä vuotuisilla sakkotuloilla on merkistystä! Ei ne turhaan budjetoitu ole...
Mitä tulee valvomiseen niin kai sitä valvomista ja rangaisuhkaakin voi pitää yllä jollain järjellisillä sakotussysteemeillä.Suomeksi sanottuna vähemmän sakkoa.


Vuotuisilla sakkotuloilla on merkitystä, mutta poliisia organisaationa ei ole luotu sakottamaan kuten jo sanoin. Totta, pienemmät sakkomäärät toki pitävät rangaistusuhkaa yllä. Sanktio menettää kuitenkin tehonsa jos se on liian pieni.

Otetaan pieni ajatusleikki:
1. Maksimisakko ylinopeudesta on kuvitteellisesti 50 euroa (kaikissa tapauksissa).
2. Sakotusjärjestelmä on nykyisellään.

Kummanko vaihtoehdon kuvittelet toimivan paremmin pelotteena?


Oletko sä täysin tyhmä vai pidätkö mua tyhmänä? Missään vaiheessa en ole puhunut esimerkkisi kaltaisista rajoituksista tai niiden rikkomissta...Kyse on edelleen moottoritiestä joissa yleensä on 100/120 rajoituksena...Ja 120 alueella voisi hyvin olla esim 140-150...


Ja threadin aihe oli käsittääkseni jotain piittaamattomuuteen liittyvää? Minä en ole missään vaiheessa ottanut kantaa siihen, mikä on sopiva nopeusrajoitus. Olen ottanut kantaa rajoitusten ja sääntöjen rikkomiseen. Esimerkin kehitin, jotta pystyisin havainnollistamaan sitä PIITTAAMATTOMUUTTA.

Jos nopeusrajoituksena on 100km/h, ihmiset todennäköisesti odottavat tiellä ajettavan keskimäärin 100-110km/h. Sama pätee suurempiinkin rajoituksiin. Muut tienkäyttäjät eivät ole varautuneet HUOMATTAVIIN sallitun nopeuden ylityksiin. Eli kyse on yhteisten pelisääntöjen noudattamisesta ja ennakoitavuudesta / noudattamatta jättämisestä ja piittaamattomuudesta.


Mitä tulee isoihin nopeuseroihin niin suomessa nyt tuulipuvut ei tajua mistään muutenkaan yhtikäs mitään.Ulkomailla ne peilit todella on käytössä.Ajappa saksassa vasemmalla kaistalla ohi oikeasta kaistasta niin huomaat asian miksi näin on...


Pointti oli?


Rattijopon kiinni ottamisesta ei tule valtiolle tuloja, menoja vain...Katsos suomessa rehellisiä kansalaisia ryöstetään milloin milläkin nimikkeellä ja verukkeella, roistoja sun muita rikollisia hyysätään...

Rattijuoppo on rikollinen, liikenneturvallisuutta ylinopeudella vaarantava ei ole rikollinen? Eli se ei siis olekaan hyvä asia, että poliisi voi keskittää resursseja esimerkiksi rattijuoppojen kiinniottamiseen? Koita nyt hyvä mies pitää yhtenäinen linja näissä jutuissa.
 
Originally posted by AKV
Originally posted by Rice
Pointti tässä nyt kai olisi se että monilla moottoriteillä nykyisillä autoilla nopeusrajoitukset eivät vastaa oikeaa tilannenopeutta vaan ovat roimasti sen alle.Mistä taas johtuu se että niin monet ajavat "ylinopeutta" ja poliisi pääsee sakoittamaan.

Moottoritiet ovat asia erikseen. Metsän reunustama, mutkitteleva maantie on jo vähän toinen juttu. Moottoriteillä on kieltämättä kiva ja suotavaa ajaa nopeasti, mutta kait siinäkin pitäisi olla joku raja? Nopeuden kasvaessa ajovirheen mahdollisuus kasvaa & seuraukset voivat olla sitäkin vakavampia kuin pienemmillä nopeuksilla.


IMO rajoitus motarilla 140 olisi ihan ok...Mitä taas tulee ajovirheisiin sun muihin niin pitääkö kaikkien kärsiä siksi koska aina on ääliöitä ja käsikuskeja...

Esim ruotsissa paljon ajaneena voin sanoa että motareilla lähes poikkeuksetta ajettiin 140km/h...






Ei se oikea nopeusrajoitus vaan oikea tilannenopeus.Jos taas väität ja uskot että kyllä viranomaiset ovat laittaneet jokaiselle tielle oikean rajoituksen niin olet pahasti väärässä.Asiasta on käyty ennenkin varsin mittavia keskusteluja mm usenetissä..(harrastus.autot/liikenne)...Useimmat viranomaiset suomessa kun ovat sivistyneesti sanoen täysin perseestä tietojensa kanssa alkaen yritysveroituksesta autojen verotukseen(kiitos EU:lle että oikaisevat näitä pässejä). Kiitos myös samalla kaikille misseille, laulajille sekä julkkiksille eduskuntaan kaikesta...
Tästä en osaa sanoa kovinkaan paljoa. Kertoisitkos esimerkkejä tienpätkistä joiden nopeusrajoitus on persiillään?

Hki:stä ulospäin...



Mites muuten talvikeli, pitäisikö sen mielestäsi vaikuttaa nopeusrajoituksiin?

Ehdottomasti pitää kelien mukaan olla rajoitukset.Siksi olisikin hyvä että nuo vaihtuvat nopeusrajoituskyltit ylestyisivät.




Ja edelleen, olisi kiva jos toisit esille oman näkemyksesi siitä, minkätakia Suomen liikenneonnettomuusluvut ovat niin paljon pienempiä kuin maissa joissa ei tunneta Suomen kaltaisia keliongelmia, ei ole hirvivaara yms.

Vertaappa alueellisesti onnettomuuslukuja ;) Mitä tulee liukkaisiin niin suurinosa onnettomuuksista tapahtuu juuri liukkailla, eli kyllä se vaikuttaa...



Itse uskon, että hyvä liikennekasvatus ja nopeusrajoitukset vaikuttavat myönteisesti autoilijoiden käyttäytymiseen.

Usko mitä haluat mutta ei suomen liikenteessä paljon kehuttavaa ole.Ei tarvitse mennä kuin ruotsiin niin liikennekäyttäytyminen on jo parempaa...
 
Kilvan ajohan on mukavaa. Itsekkin tulee harrastettua sitä aina ,kun vaan on sellanen auto ,että tietää mahdollisuudet pärjätä. Yöllä täällä pikku kylillä sais mun mielestä päätiellä ajaa vaikka 300km/h ei se ketään häiritte jos päätiellä kulkee tunnissa korkeintaan se parikymmentä autoa ja tilaa on baanalla niin eikun vaan.

Tai niitä joita häirittee niin on yleensä ollu vähemmän lapsena leluja kun naapurin pojalla ja sekös mikä vituttaa. Niitten mielestä pitäs jo sakottaa päivällä valoitta ajamisesta yms. Moottoripyörällä varsinkin nykyset pyörät on niin hyviä ajaa ,että 250km/h pystyy huoletta ajamaan vaikka yhdellä kädellä.

Ennen kaikkea mikä minua häiritsee kun huomaa ,että jollain on autossa sitä tehoa vaan ei osaa eikä uskalla käyttää sitä. Siis auto/pyörä on pelkkä vehkeen jatke eikä aja sillä ajamisen ilosta. Tehoa jos on niin sitä pitää käyttää eikä säästellä. Pitäs tehdä sellanne laki ,että pitää ajaa radalla tietyt kierros ajat ennen kuin ansaitsee minkäkin ajopeli. Monet vaan köröttelis loppupeleissä 110 ladalla moottoritiellä. Sitten vois ostaa sillä rahalla jos sattuu niin paljon olemaan. :)
 
SIIS VOI VITTU MITÄ IDIOOTTEJA!

Vaikka ois kuinka hyvä auto tai moottoripyörä, niin siellä on AINA ihminen ratissa. Ja turha kuvitella että oisitta mitään Räikkösiä tai Schumachereja ratissa. Ja perkele, nekin tekee virheitä.
Jos oisitte niitä räikkösiä tai schumeja niin teille maksettais siitä ajamisesta ja ajaisitte radalla ettekä täällä urputtasi noista nopeuksista.

:david: :jussiahde: :jasperpaakkonen:
 
Originally posted by Rice
Vertaappa alueellisesti onnettomuuslukuja ;) Mitä tulee liukkaisiin niin suurinosa onnettomuuksista tapahtuu juuri liukkailla, eli kyllä se vaikuttaa...
Oma päätelmä (vai tietoa)?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom