Onko liikenteessä piittamattomuutta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mtk77
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Originally posted by Sumu


Väkisinkin ymmärrän tästä asiasta jauhamisen niin, että sinun mielestäsi on täysin turvallista ajaa yleisellä tiellä 200km/h tai vähintään huomattavaa ylinopeutta?

Väkisij olet antamnut ymmärtää itsellesi puutteellisesta sisälukutaidosta ja ties mistäjohtuen väärin.Koko keissin pointti oli se että monilla teillä voisi nostaa rajoitusta muutamala kymmenellä, pääsääntöisesti moottoriteillä(ei kuitenkaan kaikilla) 120--->140...




Vai oliko tuo "pöhköä"-kommentti sinun oikea mielipiteesi?
Suomen moottoriteillä on pöhköä, tyhmää, idioottimaista etc etc ajaa 200km/h, vaikka itsekkin välillä tulee kovempaakin ajettua ;)



aas kerrataan: Suuret YLINOPEUDET aiheuttavat vaaratilanteita. Käsittääkseni en ottanut kantaa suuriin NOPEUSRAJOITUKSIIN.

Kerrataan vielä uudemman kerran, YLINOPEUDET nopeusrajoituksiin nähden eivät vielä aiheuta vaaratilanteita.Vasta sitten kun ylitetään TILANNENOPEUS liikutaan riskialueella.Pelkkä nopeusrajoitushan on maailman kaikkeuden huvittavin käsite.Jos tätä et tajua niin älä ainakaan mulle vastaa yhtikäs mitään kiitos.







Muut tienkäyttäjät eivät ole varautuneet HUOMATTAVIIN sallitun nopeuden ylityksiin. Eli kyse on yhteisten pelisääntöjen noudattamisesta ja ennakoitavuudesta / noudattamatta jättämisestä ja piittaamattomuudesta.

Mihin tämä nyt liittyy? Jos rajoitus on ehdottamani 140 niin mikä siinä on muilla tielläliikkujile vaikeaa tajuta? Sitä että siellä myös ajetaan 140 km/h vai?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Originally posted by Rice

Suomen moottoriteillä on pöhköä, tyhmää, idioottimaista etc etc ajaa 200km/h, vaikka itsekkin välillä tulee kovempaakin ajettua ;)


Ensimmäisessä aihetta käsittelevässä postauksessasi väitit, että liikenteessä ei ole piittaamattomuutta. Mitä muukaan tuollainen ajaminen on, kuin piittaamattomuutta? Tämä väite syö aika pahasti pohjaa sun kommenteilta ja niiden uskottavuudelta.


Kerrataan vielä uudemman kerran, YLINOPEUDET nopeusrajoituksiin nähden eivät vielä aiheuta vaaratilanteita.Vasta sitten kun ylitetään TILANNENOPEUS liikutaan riskialueella.Pelkkä nopeusrajoitushan on maailman kaikkeuden huvittavin käsite.Jos tätä et tajua niin älä ainakaan mulle vastaa yhtikäs mitään kiitos.
----
Mihin tämä nyt liittyy? Jos rajoitus on ehdottamani 140 niin mikä siinä on muilla tielläliikkujile vaikeaa tajuta? Sitä että siellä myös ajetaan 140 km/h vai?

Suuri ylinopeus on usein väärä tilannenopeus juuri sen takia, että muut tienkäyttäjät eivät ole varautuneet siihen.

Minun mielestäni nopeusrajoitus ei ole huvittava käsite. Nopeusrajoituksilla on usein joku tarkoitus, jota on jopa ennalta mietitty.

Ja tuota esimerkkiä en enää kolmatta kertaa viitsi selittää. Ei se niin vaikeasti tajuttava voi olla.

Minun kohdaltani rautalanka tämän asian suhteen alkaa olla lopussa. Kiitos.
 
Ensimmäiset motocrossit oli jo 7 vuotiaana ja jokkis pelikin tais olla jo ala asteella. Eikä tässä kuvitellakkaan olevan mitään räikkösiä olevan. Mehtään on ajettu niin monesti etten muistakkaan. Mun mielestä paljon pahempia rikkeitä kun tyhjällä tiellä 300km/h ajava prätkä on vilkun käyttämättä jättäminen ja ohittamisen estäminen ja punaisia päin ajo.

Tottakai on paheksuttavaa liikenteessä ajaa kovaa ,mutta minkäs teet kun lähin asfaltti rata on motoparkissa ja jos joku aikos rakentaa sellasen tännekkin vaikka tilaa ois vaikka kuinka jm/sprintti ja kart radan vieressä niin aina jotkut mökkiläiset ja muut joutavat viherpiipertäjät pilaa nekin mahikset. Varmasti putois yli puolella holtiton prätkällä ajo täälläkin päin kun yks kunnon asfaltti rata ois käytettävissä.

Enkä todellakaan odota ,että joku ymmärtäs.:) Kilpailu on kivaa oli sitten asia mikä hyvänsä. Kunhan sitä ei ota liian vakavasti.
 
"Onko liikenteessä piittamattomuutta? "

Tuli jo monenlaista kaahaamisesta ja muuta, olen samoilla linjoilla useimpien kanssa, tolkuttomat kaahaamiset, aivottomat "summassa" ohitukset, varsin yleisiä, sitten kun jollakin kyytissä olijalla on päähalaki, niskat poikki ja toisella neliraajahalvaus itketään kuset housuissa "emmmääää tarkottanu..."

Mutta, melkosta piittaamattomuutta poliitikkojen puolesta on sallia Suomen ylisuuri hirvikanta. Jos en väärinmuista vuosittain nykyisin sattuu luokkaa 5000 hirvieläinkolaria, joista n. 3000 on hirvejä ja loput poroja ja kauriita. Näissä kuolee vuosittain n. 300 ihmistä ja loukkaantuu satoja usein loppuelämäkseen. Tämä vain siksi että on kiva käydä metsällä !. Hirvikanta kyllä säilyisi muutaman kymmenen tuhannen kannalla aivan hyvin. Nyt sitten rakennetaan hirviaitoja, merkitään teistöjä, maksetaan sairaalakuluja.... Monen elämä menee pilalle loppuiäksi.. HUH, saimpahan sanottua !!
 
Originally posted by Rice
IMO rajoitus motarilla 140 olisi ihan ok...Mitä taas tulee ajovirheisiin sun muihin niin pitääkö kaikkien kärsiä siksi koska aina on ääliöitä ja käsikuskeja...


140 km/h olisi ihan OK moottoritiellä. Sinä sen sijaan haluat ilmeisesti saman tavallisille teille??? Sitähän se mainostamasi rajoitusten nostaminen "muutamalla kymmenellä" tarkoittaa. Onko tässä järkeä? Mitä hyötyä siitä on turvallisuuden kannalta?

Tajuathan toki, että jos vaa'assa ovat se että a) annetaan hyvien kuskien (siis sellaisten jotka eivät vielä ole kolaroineet) "kärsiä" siitä että he eivät voi ajaa tavallisella maantiellä 140 km/h ja se että b) valvonnalla, nopeusrajoituksilla tms. osaltaan muokataan ihmisten asenteita kohti turvallisempaa ajamista ja siten pienennetään onnettomuusriskejä, niin ...

Vertaappa alueellisesti onnettomuuslukuja ;) Mitä tulee liukkaisiin niin suurinosa onnettomuuksista tapahtuu juuri liukkailla, eli kyllä se vaikuttaa...

Alueellisesti? Kyse oli eri maista. Siis vielä kerran: miksi juuri Suomessa, joissa keli on suurimman osan vuodesta varsin petollinen, on ne kaikkein pienimmät onnettomuusluvut?

Väitän edelleen, että tähän on syynä suomalaisten hyvä liikennekäyttäytyminen ja asennekasvatus.

Usko mitä haluat mutta ei suomen liikenteessä paljon kehuttavaa ole.Ei tarvitse mennä kuin ruotsiin niin liikennekäyttäytyminen on jo parempaa...

Missä mielessä?

Ja kyllä, jos verrataan Suomea muihin EU -maihin, niin liikenteessä täällä on paljonkin kehuttavaa. En muista milloin viimeksi näin kotikaupunkini arkiliikenteessä jatkuvaa torvensoittelua, keskarin väläyttelyä, tahallista kiilailua tms. vähemmän mukavaa, mihin olen törmännyt Alankomaissa, Saksassa, Espanjassa jne. vastaavan kokoisissa paikoissa.
 
Joo mä en jaksa tästä aiheesta enää vastata kenenkään kommentteihin.Kun ei mene perille niin ei mene.Mm usenetissä aiheesta tuli ihan riittävän pitkät ketjut jo...Tosin siellä perustelut ja ymmärrys niille oli satanolla paremmin perille menevää.Toisaalta siellä aiheesta keskusteli todellakin ne joita aihe kiinnosti ja joilla oli kokemusta aiheesta.Täällä on liikaa bodareita :D

Kertauksena vielä oma kantani todellisessa pähikinänkuoressa:

MOOTTORITEILLE (mutta ei kaikille niille) rajoitus 140km/h.

...over and out....
 
Kyllä ne ovat hienoja ihmisiä, jotka rikkovat noita nopeusrajoituksia. Harva asia on niin ärsyttävää, kuin nudata paskaisten rajoitusten mukaan jonossa. Voi olla etteivät kaikki osaa odottaa sitä, että vetää vaikka autobaanan vasenta kaistaa se 250 lasissa, mutta mitä sitten? Lajimme tarvitsee riskinottajia, kukaan ei halua elää turvallisessa maailmassa, jossa kukaan ei kuole. Minusta siis monet liikennesääntöjen rikkojat, ja yleensäkin monien lakien rikkojat ovat hienoja ihmisiä. Yhteiskuntamme tarvitsee heitä ainakin yhtä paljon, kuin lapsiperheitä.
 
Omien kokemusten perusteella poliisit keskittyvät enemmän rahan keräämiseen kuin turvallisuuden parantamiseen. Esim miksei kameroita ole koulujen lähettyvillä miksi kamerat ovat aina jonkun kilometrin pituisen suoran päässä tai jossain moottoritiellä ? Tien pätkällä jossa on molempiin suuntiin hyvä näkyvyys tulevat poliisit puskaan vaanimaan iltavuorosta kotiin lähteviä työn tekijöitä koska tiellä on Stop merkki ja houkutus voi olla suuri lähteä ajamaan pysähtymättä merkin kohdalla koska siihen aikaan ei tiellä liiku ketään. Mitä turvallisuuden parantamista tälläinen on? Vastaus: ei mitään muuta kuin rahan keruuta.
 
Asiaa sivuten palstalta löytyy myös toinen threadi niille, joita keskustelu kiinnostaa. Jään seuraamaan mielenkiintoista keskustelua. Threadi tässä ja siellä olen kirjottanut myös oman mielipiteeni asiasta

Wruuuum! :rolleyes:
 
Se on huono perustelu kaahaamiselle että ei ole rataa tms. mahdollisuutta harrastaa moottoriurheilua, mitä tekemistä sillä ylipäänsä on tieliikenteen kanssa?

Radoilla ja kilpailutilainteissa turvallisuus on aivan eri tasolla kuin tieliikenteessä. Kilpailijat myös tiedostavat sen että kun ajetaan äärirajoilla ja kovaa, voi auto lähteä oman/jonkun muun virheen tai yllättävän tilanteen seurauksena hanskasta ja pahimmillaan saattaa henki lähteä.

Näin ei välttämättä Matti Meikäläinen liikenteessä ajattele tehdeessään arviot ja havaintonsa sen oletuksen mukaan että myös muut autoilijat ajavat sääntöjen ja rajoitusten puitteissa. Onhan moottoriurheilussakin säännöt joita pitää noudattaa, ei siellä pitkään katsota sääntöjen rikkojia (vrt. liikenteessä kaaharit), jotka pahimmillaan ovat uhka itsensä ja muiden turvallisuudelle. Ajetaan sitä kilpaa siellä radalla ja pidetään liikenne liikenteenä.

Muutenkaan en näe noissa nopeusrajoitusten nostamisissa oikein minkäänlaista käytännön hyötyä. Hyöty ajansäästössä (pidemmilläkin matkoilla korkeintaan kymmeniä minuutteja) on minimaalinen verrattuna kasvaneisiin riskeihin. Onhan autojen ajettavuudessa ja turvallisuudessa tietysti tapahtunut kehitystä, mutta toisaalta ihminen siellä on silti puikoissa eli rajat siinäkin tulevat jossain vaiheessa vastaan.

Aina jaksetaan myös vaahdota näistä Saksan autobaanoista yms. joilla saa ajella niin kovaa kuin kotterolla pääsee, mutta siellä tiestö onkin aivan erilainen kuin täällä Koto-Suomessa, ja siltikin ne onnettomuudet ovat varmasti siellä usein myös tuhoisampia. Jokavuotisissa isoissa ketjukolareissa pienimpänä syynä ei varmaankaan ole juuri tuo kova vauhti, edessä oleva kun joutuu tekemään äkkijarrutuksen niin ei siitä päälle 200km/h nopeudesta niin äkkiä sitä autoa pysäytetäkkään. Voihan myös olla että kun nopeusrajoituksia korotetaan, niin löytyy taas näitä hätäisiä jotka ajelevat muutamaa kymppiä rajoituksia kovempaa.

Noh, tämä on vaan minun vaatimaton mielipiteeni :david:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by SamiJ
Se on huono perustelu kaahaamiselle että ei ole rataa tms. mahdollisuutta harrastaa moottoriurheilua, mitä tekemistä sillä ylipäänsä on tieliikenteen kanssa?

Radoilla ja kilpailutilainteissa turvallisuus on aivan eri tasolla kuin tieliikenteessä. Kilpailijat myös tiedostavat sen että kun ajetaan äärirajoilla ja kovaa, voi auto lähteä oman/jonkun muun virheen tai yllättävän tilanteen seurauksena hanskasta ja pahimmillaan saattaa henki lähteä.

Näin ei välttämättä Matti Meikäläinen liikenteessä ajattele tehdeessään arviot ja havaintonsa sen oletuksen mukaan että myös muut autoilijat ajavat sääntöjen ja rajoitusten puitteissa. Onhan moottoriurheilussakin säännöt joita pitää noudattaa, ei siellä pitkään katsota sääntöjen rikkojia (vrt. liikenteessä kaaharit), jotka pahimmillaan ovat uhka itsensä ja muiden turvallisuudelle. Ajetaan sitä kilpaa siellä radalla ja pidetään liikenne liikenteenä.


Taisin mainita yöllä ajamisesta lähes tyhjällä tiellä. Minusta se on helkkarin hyvä peruste ,että ei ole rataa jos haluaa kokeilla rajojaan. Onneksi paikalliset bomberssit järjestivät lentokentällä omat kahinat poliisien valvomana. Kaikki sai kokeilla rajojaan ja lelujaan suljetulla alueella. Suomessa on muutenkin ihan liian vähän ratoja. Kyllähän sitä aina tuli ittesä rossi radalle kammettua eikä tullu missään muualla ajettua(kun oli vielä rossit ja pelit) ,mutta ei sinne voi katupyörällä kammeta mitenkään. Ja se on varma ,että porukka kampee liikenteeseen jos ei oo mahdollista harrastaa harrastustaan kun satojen kilometrien päässä. Se on ihan varma. Kyllä se on niin ,että parempi se on suljetulla alueella päästä paineita purkaa niin ei tartte tuolla liikenteessä. Samahan se on nuorillakin ,että voi salilla käydä paineita purkaa niin ei tartte tuolla kaupungilla mellastaa ja tapella. Tietysti pitää kattoa missä ajaa jos ei suljetulla tiellä pysty ajelee. Etelässä ehkä ei niitä mahiksia ole ,mutta täällä on teitä ,että hyvä jos pari autoa tuntiin kulkee yöllä.

Ja huom liikenteessä ei todellakaan pidä "olettaa" mitään tai odottaa toiselta mitään sillon on varma häviäjä. Meitä on moneen junaan ja jokainen tekee aina omat ratkaisunsa. Vaikka osa motoristeista ajaa kovaa niin kyllä he jos ketkä tiedostavat sen ,että jos jotain sattuu niin itse on häviäjä. Moottoripyörällä häviät aina mällissä vaikka olisit kuinka oikeassa.
 
Zone-sarja -42%
Originally posted by fullpower
Ja huom liikenteessä ei todellakaan pidä "olettaa" mitään tai odottaa toiselta mitään sillon on varma häviäjä. [/B]

Mitä virkaa liikennesäännöillä on, mikäli kenenkään ei odoteta noudattavan niitä?


(Valitettavasti lipsuin kannastani ja otin vielä osaa tähän keskusteluun)
 
Originally posted by Rice
Joo mä en jaksa tästä aiheesta enää vastata kenenkään kommentteihin.Kun ei mene perille niin ei mene.Mm usenetissä aiheesta tuli ihan riittävän pitkät ketjut jo...Tosin siellä perustelut ja ymmärrys niille oli satanolla paremmin perille menevää.Toisaalta siellä aiheesta keskusteli todellakin ne joita aihe kiinnosti ja joilla oli kokemusta aiheesta.Täällä on liikaa bodareita :D

Kertauksena vielä oma kantani todellisessa pähikinänkuoressa:

MOOTTORITEILLE (mutta ei kaikille niille) rajoitus 140km/h.

...over and out....

Ehkäpä se asia olisi mennyt alusta alkaen paremmin perille, jos olisit sanonut jo kättelyssä että haluat vain ja ainoastaan osalle moottoriteistä 140 km/h nopeusrajoituksen, etkä olisi alkanut puhumaan kaikkea muuta asiaan hivenen liittyvää maan ja taivaan väliltä. :)

Enkä tiedä mitä tarkoittaa "kokemus aiheesta". Sitäkö, että on joskus ajanut ylinopeutta, tykännyt siitä ja haluaa aina ajaa lujaa? Tuo aiemmin postaamasi linkin sivusto oli sinällään ihan kiva mielipide, mutta absoluuttista totuutta sekään tuskin antaa.
 
Originally posted by Sumu
Mitä virkaa liikennesäännöillä on, mikäli kenenkään ei odoteta noudattavan niitä?


(Valitettavasti lipsuin kannastani ja otin vielä osaa tähän keskusteluun)

Tarkoitin ,että ei pidä odottaa toisessa autossa istuvalta mitään. Siellähän voi olla rattijuoppo tai kortiton hemmo tai joku muu. Ei pidä odottaa ,että kaikilla ois kaikki liikennesäännöt hallussa. Mulla ei ainakaan ole.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom