Onko kaikki einesruoka pahasta?

Ikä
38
Ostin tässä tapojeni vastaisesti einesruokaa, Saarioisten lihamakaronilaatikon. Kovin hyväähän tämä ei ole, mutta katselin tässä huvikseni ravintoarvoja. Tässä on sadassa grammassa 160kcal, proteiinia 8g, hiilaria 17g (josta sokeria 1g), rasvaa 5,7g (tyydyttynyttä 2,3g eli noin 40%), kuitua 0,8g ja suolaa 0,8g. Ei yhtään e-koodia. Olen elänyt sellaisessa kuvitelmassa, että jotkut Saarioisen peruslaatikot ovat ihan tyhjää ravintoa eikä niitä kannata ikinä ostaa, mutta olenko väärässä? En ole ravintoasiantuntija, mutta eihän tuossa tuoteselosteessa ole mitään pahaa. Ehkä kovia rasvoja vähän liikaa. Jos miettii, että löisi tämän lautaselle, sivuun vähän salaattia ja vaikka raejuustoa, leipäsiivu ja juomaksi maitoa, niin eikö se olisi jopa hyvä ateria? Toinen vastaava on esim. kanaviillokki tai pinaattiohukaiset. Pizzoihin tai lihapiirakoihin tuskin kannattaa koskea, jos siis terveellistä ruokavaliota haluaa noudattaa.

Onko tästä eineksestä siis oikeasti ravinnoksi? Syöttekö te ikinä näitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No en jaksa ottaa kantaa noihin ravinto arvoihin ja sisältöön nyt tarkemmin, mutta itselle suurin este noissa on aivan järjetön suola määrä... usein jostain 400-700 kalorin eines annoksesta saattaa tulla jopa enemmän suolaa kuin on suositeltavaa syödä yhtenä päivänä. Einekset menee mulla nimenomaan lähinnä kategoriaan liian suolaiset, esim itelle ei sovi perus valmispizza päivän suola budjettiin kyllä.

Kun työpaikkaruokailua ei ole, eineksiä tulee syötyä paljon. Sinänsä en ymmärrä, miksi kaikki einekset olisivat lähtökohtaisesti ravintoarvoiltaan huonoja ja kaikki kotiruoka hyvää. Esimerkiksi Saarioisilla on paljon mielestäni ihan laadukkaita valmisruokia. Ja voihan niitä aina täydentää salaateilla ym kuten edellä jo todettiinkin.

Tulee noita harvakseltaan syötyä. Lihaperunasose ja makaroonilaatikoita oon vedelly raejuuston ja salaatin kanssa, nopea ja helppo annos. Aika mautonta mössöä noi laatikot on, ei niitä kovin usein viitsi syödä senkään puolesta.
Ei niitä lisäaineita tai suolaa tarvitse myrkyn lailla pelätä, omat ruoat on niin suolattomia että tekee hyvää tankata sitäkin välillä.

Jotkuthan elää pelkästään syömällä eineksi, ilman mitään kasviksia, taitaa niiden epäterveellinen maine johtua enemmänkin siitä.

Ite syön eineksiä vain äärimmäisessä hädässä ja sillonkin niitä pitää kyl tuunata. Ennemmin ostan sit tiskiltä grillatun rintaleikkeen ja siihe kylkeen kurkkua/tomaattia

Kun työpaikkaruokailua ei ole, eineksiä tulee syötyä paljon.

?? itse ainakin teen ruuat töihin mukaan ennen kuin ostan jotain mössöä.rahaakin säästyy kuukaudessa monen päivä edestä,saman kokoinen purkki ja potenssiin 100 kertaa parempaa kuin joku mössö makarooni tms

miten hitolla joku sanoo,että pitää vetää paskaa kilo kun ei ole ravintolaa samassa huoneessa missä oon töissä? millä tavalla se eines on parempaa ja helpompaa ottaa mukaan?

ei oo jääkaappia? sano pomolle että ostaa tai lähet meneen,vittu mikä työmaa tai ostat frozen pakkeja jos herranpelko on iso

Suolan määrästä en osaa sanoa muuta kuin että joskus jossain lehdessä luki, että jos ruuan suolapitoisuus on alle 1%, ei tarvise juuri välittää. Tuossa Saarioisten makaronilaatikossahan se on 0,8%. Sitten verrattuna esim. johonkin kaupan eines-juustohampurilaisiin, joissa taitaa olla jotain 1,7% luokkaa suolamäärä.

Itse olen ainakin todennut sen, että yleensä jo päivän kaksi on elänyt einesruuilla (esim kisamatkoilla tms) niin on vatsa mennyt hieman sekasin ja alkanut käyttäytyyn eri tavalla. Kaipa niissä jotain erilaista on kun ihan perus kotitekoisessa safkassa !

Pahin pelko on ainesten laatu, makaronissa ei kai eroja löydy, mutta lihat ja öljyt on halvinta paskaa mitä löytyy ja usein sisältävät aromivahvennetta eli natriumglutamaattia ja säilöntäaineita sekä väriaineita.

Lisäksi en tajua miksi noihin edes aina tarvitsee lisätä rasvoja ja sokeria eri muodoissa.

Suolaa noissa ei ole nykyään edes tarpeeksi urheilevalle ihmiselle jonka keskimääräinen päivätarve on noin 10g.

Saarioisten tuotteet on nykyään kuitenkin varmaan einesten parhaasta päästä.

Ilmeisesti einekset ei imeydy hyvin. Onko pakasteet muuten samaa sarjaa? Vihannekset ja marjat?

En nyt jaksa parempaa lähdettä etsiä mutta yhtä hyviä, ellei jopa parempia.

Findus Finland - Vihannestutkimus

Tuolta lopusta napattu pätkä:

Baardseth, P. Bjerke, F. Martinsen B. K. Skrede, G. (2010). Vitamin C, total phenolics and antioxidative activity in tip-cut green beans (Phaseolus vulgaris) and swede rods (Brassica napus var. napobrassica) processed by methods used in catering. Nofima Mat (2010)

Tutkimus erilaisten valmistusmenetelmien vaikutuksesta pakastevihannesten C-vitamiinipitoisuuksiin.

Favell (1998), A comparison of the vitamin C content of fresh an frozen vegetables. Food Chemistry, vol 62. 59-64

Kaupoissa tuoreena myytäviä vihanneksia on usein varastoitu ja kuljetettu joitakin päivä ennen myyntiä ja käyttöä. Tämä voi johtaa merkittävään vitamiinikatoon.

Dewettinck K., Anthierens K., Verbeken D., van Camp J. and Huyghebaert A. (2005) Oeitfl bibliographical study on the nutritional benefits of processed fruit & vegetables. www.vigef.nl/map3/Nutritionalbenefits.pdf

Rickmann J. C, Berrett, D.M., Bruhn, C.M (2007). Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables. Part 1. Vitamins C and B and phenolic compounds. Journal of the Science of Food and Agriculture

Ryöppäyksen yhteydessä osa pakastevihannesten sisältämistä vesiliukoisista vitamiineista liukenee veteen, mutta pakastamisen jälkeen jäljellä olevat vitamiinit säilyvät erittäin pitkään. Tutkijoiden mukaan pakastevihannekset ovat yhtä vitamiinipitoisia kuin tuoreet.

Rickmann J. C, Berrett, D.M., Bruhn, C.M (2007). Nutritional comparison of fresh, frozen and canned fruits and vegetables II. Vitamin A and carotenoids, vitamin E, minerals and fiber.
Journal of the Science of Food and Agriculture

Kivennäisainepitoisuudet ovat yhtä suuria pakaste- ja tuorevihanneksissa.

Jos vain pystyy valmistaa omat ruuat niin suosittelen, ravintoarvot paranee ja varmasti on kaikki ainekset mukana. Itsellä ainakin pari vuotta sitten kun heräsin uskoon ja aloin salilla käydä niin vaihdoin einekset pois niin yleisvointi parantunut ja jaksaa paremmin kaikessa. Niin se vaan on että vaikka ravintoarvot kortissa lukee että tää on hyvä niin ei meinaa että se on sitä parasta mahdollista. Tekee omaa makaroonilaatikkoa niin ai että se on kyllä herkkua eikä tarvitse edes ketsuppia lisätä! MAMMA MIA!

90 % tapauksista näissä kysymyksissä henkilö tykkää kovasti siitä ruoasta ja haluaa syödä niitä kävi miten kävi, ja haluaa sitten saada tukea päätökselleen että voi perustella että on nää hei ihan hyviä ihmiselle. Vähän sama kuin tulis kysymään että "oon ostamassa tälläsiä stereoita, onko hyvät" ja kun vastataan että "no ei noi oo kauhean hyvät, samalla rahalla saisit vaikkapa tällaisen setin joka on paljon parempi" johon sitten vastataan että "joo mä ostin nää mainitsemani jo, mites mä laittaisin ne".

No, omasta mielestä voi välillä syödä vähän paskaakin kun pysyy järki kädessä kohtuu mielessä ja housut jalassa, vai miten se meni.

Mun mielestä kokkikartano tekee hyvät eväät töihin. Billysin pakastepizza on myös hyvää. Kohtuus kaikessa, kuten ylläoleva jo selvensi.

Oon nyt, työpaikan vaihdon jälkeen, syönyt kaksi vuotta pääasiassa einesruokaa lounaaksi. Tätä ennen suunnilleen saman ajan söin työpaikkaruokalan sapuskaa, joka oli valmistettu siinä tarjoilevassa ravintolassa. Mitään eroa en ole olossa, treeneissä tai painosssa vielä huomannut. Ehkäpä vaikutukset tulee myöhemmin, koska nykyään salaatit ja hedelmät jää lounaalla väliin.

Mun mielestä eineksistäkin saisi pienellä tuunauksella koostetua ok lounaan lisäämällä hiukan salaattia, raejuustoa tai vaikka tonnikalaa kylkeen.
Itse suosin kyllä kasvis-, kala-, tai kanavaihtoehtoja einesaterioissa.

Tässä yksi esimerkki, haluaisin tietää mikä tässä on niin pahaa?
http://www.saarioinen.fi/tuotteet/tuotehaku//?TUOTEID=3072

mitenhän tuurilla noi ravintoarvotkin noissa menee,kun katsoo makaroonilootaakiin niin pääasiasssa jauhelihastakin on usein vain rippeitä,proteiinia nyt ei sitten tule mitään makaroonista joka on turvotettu sormenpaksuiseksi,että laatikko saadaan mössöllä täyteen ja itse ruokaa menis vähemmän...onko se arvo laskettu 100 000 litran saaviin ladatun panoksen mukaan ja jossain on sitten mitä sattuu ja toisessa ei sinnepäinkään...tai niin,no näinhän ne tietenkin on laskettu,mitenpä muutenkaan.
400g loota,sisältää jauhelihaa 5%.... ja kuivapainona makaroonia 50g,nestettä 300g joka on saatu keitettyä kätevästi roonien sisään,noin 2 tunnissa..

täyttä paskaahan nuo on urheilijalle joka pyrkii optimaalisesti syömään ja voimaan kuten urheilijat. sama kaikissa valmismössöissä.

sama ku alkoholisti alkaa vetään tenttua,päriseehän se,muuta pärinä on erilaista.

Eineksiin on usein ujutettu vettä tai esim kamaraa (rustoa) lihan jatkeeksi. Toki vähentävät ravinnon tiheyttä, mutta eiväthän tuon tapaiset lisukkeet mitenkään myrkyllisiä tai muuten haitallisia ole.

En usko, että Saarioisten makaroonilaatiikko on esimerkiksi lounasruokaloissa tarjottavaa huonompaa. Itse tehdessä laittaa toki enemmän lihaa.

Syödään. Jos haluat tietää mitä, niin käy lukemassa sekä kirjoittamassa itse arvostelu: Arvostele einesateria -ketju

Terveellisyyteen ei kylläkään oteta kantaa hirveästi, mutta ei se ole minusta ykkösasia, jos on "pakko" (esim. työlounaaksi) syödä toisinaan eineksiä eikä ole aivan neuroottinen terveysintoilija, joka punnitsee jokaisen salaatinlehdenkin. Silloin on tärkeämpää onko mättö hyvää, tuleeko täyteen ja saako riittävät kalorit sekä proteiinit, että jaksaa painaa loppupäivän.

Eineksiin on usein ujutettu vettä tai esim kamaraa (rustoa) lihan jatkeeksi. Toki vähentävät ravinnon tiheyttä, mutta eiväthän tuon tapaiset lisukkeet mitenkään myrkyllisiä tai muuten haitallisia ole.

Sori kun saivartelen mutta pakko oikaista, kamarahan ei ole rustoa vaan nahkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom