Onko jumpista mitään hyötyä (kenellekään)?

-Ronin- sanoi:
Kaiken tekee aina ohjattuna tehokkaammin. Saat puristettua itsestäsi vähän enemmän irti koska se mieli on aina yksin ollessa heikompi.

Ohjattu/valvottu reeni on tehokkaampi kuin yksin tehty.
:anssi:

Ite olen käynyt aerobicissa kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran veti silloinen työkaveri ja oli pirun hyvä, hikoilin älytönnä. Toinen kerta oli Brightonissa ja se oli :kakka:, todella surkea, monestakin syystä. Ainiin, pinninkiäkin kokeilin kerran. Muuten siinä ei ole mitään vikaa, mutta kun vihaan semmoista jumputusmusaa, mikä soi joka perkeleen jumpassa ihan liian lujalla.

Vihaan myös tekopirteän jenkkiläisen muovista tyyliä, mitä lähes joka jumppavetäjä tuntuu käyttävän (ei tosin ton mun hyvän aerobictunnin vetäjä, oli retee mimmi). Mun reeniä se ei suinkaan tehosta, päin vastoin.

Muutenkin mulla nousee karvat pystyyn niin kamppailulajeissa, kuin missä tahansa ohjatussa toiminnassa, jos mitenkään olen huomaavinani, että vetäjä ei ole suunnitellut tuntia, tulee vaan heittelemään jotain juttuja rutiinilla ns. takataskusta. Ehkä tuo johtuu siitä, että olen opettaja. En pidä siitäkään, että pidetään valmistelematta rutiinilla oppitunteja, niin miksi pitäisin moisesta fyysisen reeninkään suhteen?

Mun päässä asuu myös pieni punkkari (eli olen asennevammainen :D ). Tämä pistää päälle lähes aina vastutuksen vedetylle liikunnalle, että "Piruako nää siellä pompotat ja olevinaan komennat? Mikä nää luulet olevas? Haluan ja jaksan mää prkl ilman mitään huuteluja ja liian lujalla soivaa paskaa jumputusmusaakin reenata, hikoilla ja puuskuttaa kunnolla!!". Poikkeuksena pätevän vetäjän hillitymmällä tyylillä hyvin vedetty ja huolella suunniteltu tunti. Tällaisia olivat eräässä pienessä kainuulaisessa kunnassa kunnan puolesta työkykyä ylläpitävinä tarkoitetut kuntopiirit (kävin tietenkin miehille tarkoitetulla jumpalla). Musa hiljaisella, reteetä rokkia, paikalla monen ikäisiä äijiä. Rento meininki, mutta silti jokainen taatusti hikosi kunnolla ja hengitys oli raskasta. :thumbs:

Olen myös ollut hieman huolissani salien kehityksestä, kuten ketjun aloittaja. Yhä useampi sali ei halua Niitä Potareita (=roinaajia, niin kuvittelevat) paikalle, joka järjestetään käytännössä siten, että hankitaan hiaanoja laitteita, joissa kovin pieni pakka, ei 50kg lätkiä ja käsipainot enintään 30kg (tai jopa vain 20kg :itku: ). On typerää kuvitella, että moinen riittäisi edes tämmöiselle mun kaltaiselleni vitnesrimpulalle, saati sitten vielä isommalle ja vahvemmalle (mikä ei tod. tarkoita automaattisesti roinaajaa). Ei kai auta, kuin joskus tulevaisuudessa järkätä omat reenikamat (mittatilauksena rakennettu laadukas kyykkyhäkki, tanko ja levyt olisivat toki lähtökohta ja salin ydin), eli pieni punttihuone kotiin.

Ainiin, aiheeseen: toki jumpista on paljon hyötyä monellekin, muttei mulle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen kertaalleen käynyt testaamassa Body Combat tuntia, kuten arvata saattaa, olin toinen miehistä sillä tunnilla. Sinänsä ihan hauskaa, tosin vaikka ekaa kertaa kävin, niin yli 10 vuotta hojohojoa teki asiaan "sisälle pääsyn" hieman helpommaksi (tosin hieman siitä johtuen alkoi ohjaaja ärsyttämään). Mutta sinänsä, kyllä siinä vähemmän aerobista edeltävinä kuukausina harrastanut puntinnostaja hiipui kuoleman rajamailla. Eli kyllä siellä saa veren maku suussa mennä, jos haluaa.

Bodypump olisi melkein joskus kokeiltava.. Spinningiä taas en ymmärrä, eikä niin isoa pyssyä ole vielä keksitty, että minut saisi sinne.

Mutta summa summarum: Varmasti parempi se, että kerran - 743 kertaa viikossa joku "hömppä jumppa" (<- huumoria, huonoa, mutta huumoria) kuin sohva ja pussi perunalastuja.

TJJ sanoi:
Mutta summa summarum: Varmasti parempi se, että kerran - 743 kertaa viikossa joku "hömppä jumppa" (<- huumoria, huonoa, mutta huumoria) kuin sohva ja pussi perunalastuja.

Oli (huonoa) huumoria tai ei, mutta ihan tottahan tuo on - kaikki kun eivät tykkää juosta ja käydä salilla, mutta jumpassa moni käy kyllä mielellään.

Ja vaikka noissa jumpissa liikkuukin kaikenlaisia lusmuajia ja "näyttäytyjiä", niin kyllä niissä osa porukasta myös huhkii ja hikoilee ihan tosissaan... nimim. kokemusta on...

Kertokaapa mulle, että miksi niissä jumpissa yleensä kihnutetaan vatsoja helvetin paljo (tai tämä on mun käsitys). Jotta rasvaa palaisi siitä vatsalihasten päältä? :jahas:

Yleensäkin kummastuttaa se loputon rutistustelu eri asennoissa. Funktionaalista voimaa saa vatsoihinkin parhaiten raskailla kokovartalon liikkeillä (plus voimapyörä seisten) ja lisäksi voi tehdä raskaita isometrisiä harjotteita (planche, front lever, dragon flag...).

urkki sanoi:
Kertokaapa mulle, että miksi niissä jumpissa yleensä kihnutetaan vatsoja helvetin paljo (tai tämä on mun käsitys). Jotta rasvaa palaisi siitä vatsalihasten päältä? :jahas:

Siksi, että jumpissa käyvät ihmiset sitä haluavat (kuten myös reisi- ja pakaraliikkeitä).

Sitäpaitsi ilman kuntosalilaitteita ja levytankoja on aika vaikeaa tehdä noita raskaita koko kropan liikkeitä (oletan sinun tarkoittavat maastanostoa, jullea tms.?), ja voimapyörän tekemiseen - edes polvillaan - ei keskivertojumpparin voimataso riitä.

EDIT: Vaikka olenkin kovasti puolustanut jumppia tässä ketjussa, olen myös sitä mieltä, että jumppaohjaajien koulutusta tulisi järkeistää ja parantaa - ei ole järjen hiventäkään laittaa jumppaajia tekemään esim. "voimapyörää" LAAKEROIMATTOMILLA VINYYLIKÄSIPAINOILLA (jepjep, olen tällaiseen joskus törmännyt), siitä kun ei ole useimmissa tapauksissa seurauksena kuin selkäkipuja, kun se keskivartalon voimataso ei tosiaankaan ole riittävä, puhumattakaan siitä, että ko. liike on laakeroimattomilla punteilla suhteellisen haasteellinen suoritettava :jahas: Samoin kaikenlaiset polvea kiertävät liikkeen tulisi poistaa jumpista tykkänään ja päinvastoin korostaa aina sitä, että polven ja varpaan tulee taipua samaan suuntaa. Jnejnejne...

EDIT2: Toki hyviä ja päteviä jumppaohjaajiakin on olemassa runsain mitoin :worship:

-Ronin- sanoi:
Kaiken tekee aina ohjattuna tehokkaammin. Saat puristettua itsestäsi vähän enemmän irti koska se mieli on aina yksin ollessa heikompi.

Ohjattu/valvottu reeni on tehokkaampi kuin yksin tehty.
Ihan totta. Vaikka jos yksikseen vähän tykkää säkkiin tykittää sarjoja, niin harjoituksesta kovemman saa vaikka käyttämällä munakelloa. Siihen vaikka se 40s aikaa, jolloin yritetään iskeä niin monta lyöntiä kuin mahdollista. Jos ilman kelloa tekee, niin motivaatio loppunee 15 sekan kohdalla.

Olin tuossa työpaikan virkistyspäivänä gymstick jumpassa jonkun paikkojen avaus-jumpan jälkeen. Molemmat oli oikein mukavia settejä, ihan hyvä olo jäi, vaikka stickeistä saisi löytyä raskaampiakin vaihtoehtoja vielä. Ihan hyvin hoiti tuollaiselle porukalle hommansa, ehkä vähän eri asia meille jotka punttaa.

Bodypumpissa voisi huvikseen joskus käydä, kun nyt ilmaiseksi jopa pääsis.

Gillyanne sanoi:
Sitäpaitsi ilman kuntosalilaitteita ja levytankoja on aika vaikeaa tehdä noita raskaita koko kropan liikkeitä (oletan sinun tarkoittavat maastanostoa, jullea tms.?), ja voimapyörän tekemiseen - edes polvillaan - ei keskivertojumpparin voimataso riitä.

Tarkotin tuon kommentin aivan yleisenä kattaen kuntosaleilla treenaamisen. Suurin osa ihmisistä vääntää niitä iänikuisia rutistuksia hapottaen lähinnä lonkankoukistajia. Sitäpaitsi suurin osa voimapyörän tekijöistäkin näyttää tekevän sitä väärin (selkä kaarella). Asennon ja core lihasten jännityksen pitäis olla suunnilleen sama, kuin jos makaa selällään ja painaa alaselän littanaksi maahan käyttäen vatsalihaksia.

Ai niin. Oon Iivilin kans täysin samoilla linjoilla. Ite jumppailen päivittäin omaan tahtiin, eikä huonon musiikin ja "motivoivan" pälätyksen kuunteleminen kiinnosta...

Hmm tää jumppaaminen jakaa kyllä mielipiteet. Itseäni ei välttämättä kiinnosta katsoa muovista jumppaohjaajaa lakattuine kynsineen & värjättyine hiuksineen ja kuunnella sitä ylipirteää ”motivointia”. Eikä jumputusmusa iske minuun treenatessa, vaikka kaikkea kuuntelenkin. Tai myöskään katsoa laiskoja sohvamatoja olevinaan tekemässä jotain, vaikka uskonkin gillyannen sanaa että siellä käy myös niitä jotka tosissaan treenaavat. Olen kyllä kuullut ja nähnyt tätä. Ja juurikin tämä ”ongelma-alueisiin” keskittyminen (eli siis reidet, peppu, vatsa) hämää, en nyt varmaan voi olla väärässä kun sanon että vartaloa pitää harjoittaa kokonaisuutena. Totta kai joissain jumpissa näin tehdään, pisteitä niille. Siis oikeasti, kävin joskus tällaisella kaupallisella salilla punttailemassa, nyt kuvittelen ymmärtäväni huonon valintani ja sen seuraukset.
Näistä jumpista puuttuu myös pääkopan treenaus. Heitän nyt tällaisen ajatuksen (tuomitttakoon minut myöhemmin) että useimmilta jumppaajilta puuttuu itsekuri, eikä tämä jumppailu ainakaan kehitä sitä. Voidaan syödä mitä sattuu ja hyvittää sitä jumpassa, niin kuin jo sanottiinkin tms.
Parhaiten saan motivaatiota psyykatessani itse itseäni. Tosin kamppailutreeneissä valmentaja on hyvä, mutta motivaatio tulee pääasiassa oman pään sisältä.
Parhaimmat motivaatiot saan kun jo pukuhuoneessa kertaan mielessäni mitä tänään teen ja paljonko ja monta toistoa teen. Näin olen päättänyt ja sen myös teen. Eikä mikään minua voi estää. Lisää vettä myllyyn saa siitä kun tuntee lihastensa tekevän työtä, kuinka veri alkaa virrata. Omaa irvistystä on hyvä katsoa peilistä; ”Mitä vittua vielä hymyilet siinä?!?” Sarjan jälkeen on hyvä fiilis, kun on ylittänyt kipukynnyksen ja tietää tehneensä jotain, vaikka se ei välttämättä tuokaan maailmaan rauhaa.
Weboom mukaan vaan bodypumppiin, en ois ainakaan ainoa kundi. Gimmat varmaan nauraa siellä: ”vittu toi on hullu ku noin rehkii, eihän se jaksa huomenna enää mitään”. :)

ilmielävä sanoi:
Itseäni ei välttämättä kiinnosta katsoa muovista jumppaohjaajaa lakattuine kynsineen & värjättyine hiuksineen ja kuunnella sitä ylipirteää ”motivointia”.

Tää on pikkuasioihin takertumista, mut tekeekö lakatut kynnet ja värjätyt hiukset jotenkin muovisen??? Taitaapa useimmat tänkin palstan mimmeistä kynsiä lakkailla ja hiuksia värjäillä... Jumppaohjaajia on niin moneen lähtöön, etten menis puhumaan mistään ylipirteästä motivoinnista.

ilmielävä sanoi:
Weboom mukaan vaan bodypumppiin, en ois ainakaan ainoa kundi. Gimmat varmaan nauraa siellä: ”vittu toi on hullu ku noin rehkii, eihän se jaksa huomenna enää mitään”. :)

Tuskin ne muijat mitää nauraa. Ja edelleen: kyllä ainakin mun käymillä tunneilla tytötkin (ei tosin kaikki) rehkii niin että seuraavana päivänäkin tuntuu. Niin, että etpä olisi siellä ainoa joka itseään kurittaa! Ärsyttää kyl aikalailla toi naisten aliarviointi, jos ne tekee kuntonsa eteen jotain muuta kun käy salilla.

Angelica-82 sanoi:
Tuskin ne muijat mitää nauraa. Ja edelleen: kyllä ainakin mun käymillä tunneilla tytötkin (ei tosin kaikki) rehkii niin että seuraavana päivänäkin tuntuu. Niin, että etpä olisi siellä ainoa joka itseään kurittaa! Ärsyttää kyl aikalailla toi naisten aliarviointi, jos ne tekee kuntonsa eteen jotain muuta kun käy salilla.

Musta ainakin vaan helvetin hienoa joka kerta kun joku jätkä uskaltautuu jonnekin jumppatunnille. Mä en tajuu kyllä sitä asennetta, että joka juttu pitää vetää kaikki ihan satasella ja olla tunnin jälkeen ja seuraavana päivänä ihan paikat paskana. Siellä saattaa olla ihmisiä, jotka on just alottanu kuntoilun, eikä jaksa repiä niska limassa, tai ihmisiä joilla on esim polvivaivoja ja ne ei hyppelehdi tai kyykkäile sen takia. Joillakin (esim mulla usein) on paikat paskana vaikkapa edellisen päivän salitreenistä, siks on kivempi tehdä välillä pienemmällä tempolla.

Halo sanoi:
Joillakin (esim mulla usein) on paikat paskana vaikkapa edellisen päivän salitreenistä, siks on kivempi tehdä välillä pienemmällä tempolla.

Jep, itsekin kävin viime talvena spinningissä usein jalkapäivän jälkeen polkemassa kevyesti, että jalat vertyis. Ulkopuolisellehan se näyttää vain löysäilyltä :)

Niille jotka epäili sitä ohjatun/valvotun reenin tehokkuutta niin koittakaapa tehdä maitohappotreeni yksin vrt. joku valvoo ja huutaa siinä sivussa?

IMO nää jumpat ja pumpit on helvetin hyvä keksintö. Kävijöitä riittää todella paljon joten selvästikkiin niille on kysyntää ja kohdeyleisöä. Monille pelkkä punttien kolistelu on todella ankea ajatus..

Itse olen kerran käynyt spinningissä. oli ihan HELVETIN rankkaa, aion käydä toisenkin kerran! suosittelen kaikille :D

Halo sanoi:
Musta ainakin vaan helvetin hienoa joka kerta kun joku jätkä uskaltautuu jonnekin jumppatunnille.

Tuossa on muuten monilla yllättävän iso henkinen kynnys, kun ajatellaan, että eihän siellä voi mies käydä. Itse olen kokeillut useammankin kerran noita "naisten jumppatunteja" ja suurimmaksi osaksi ovat olleet oikein hyvää liikuntaa.

Emäntä kokeili tuota Body Combatia taannoin ja kertoi sen olevan ihan jees puuhaa - vetäjästä riippuen. Ekalla kerralla tehtiin sopivaan tahtiin, niin että potkut ja lyönnit pystyi tekemään, lisäksi ohjaaja kertoi miten mikäkin liike tuli suorittaa. Toisella kertaa ohjaajana oli joku "ylipirteä" joka huusi maanisesti tahti, missä kukaan ei pysynyt mukana. Lisäksi potkujen tekniikkaa ei sen kummemmin selitetty. Emäntä(kin) kun on kamppailulajeja harrastanut, niin osasi potkia vanhasta muistista. Henkilöllä jolla on vain musta vyö sohvalla makaamisessa, voi olla hiukan vaarallista lähteä repimään potkuja ilman mitään tietoa suoritustekniikasta.

Mielestäni kaikki em. jumpat ovat hyviä aerobisen kunnon kohottajia, jos niistä tykkää. Itse lähden mielummin metsään lenkille - ilmaiseksi - ja sen jälkeen väännän sinne metsään rakennetulla "jumppapaikalla" hiukan vatsoja, leukaa, pystypunnerrusta yms.
Toimii hyvin palauttavana treeninä, tai jos haluaa oikein natsitreenin, :whip: niin ennen painojen nostelua juoksen 7,5 km "mäkilenkin". :urjo:

Vielä tuosta verenmausta
Tykkään treenata yksin, ilman että kukaan on karjumassa korvaan. Kerran kisoihin treenatessa katsoin kellosta 2 min. ja sinä aikana potkin säkkiin 60 kertaa. (2s./potku). Muutama sellainen "erä" ja sen jälkeen vielä yksi, jossa pyrin siihen 80:een potkuun :evil:

Hyvin toimi ilman tsemppaajaakin. Ja sparriottelussa se tsemppaaja on siinä nenän edessä koko ajan. :D

* 90 min kiinteytys: supertehokas aerobinen, hiki virtaa
* bodypump: ...tiedätte kyllä mitä ja miksi...
* bodylogic/astangajooga/pilates: vaikuttaa fysiikkaan (ryhti, venyvyys) ja mieleen
* bailatino/tanssitunnit ylipäätään: toisinaan tehokasta aerobista, mutta aian älyttömän HAUSKAA!
* step: tehokasta aerobista jos on hyvä ohjaaja

Homman idea itselläni se, että en voi juosta, joten sitä varten pitää harjoittaa noita low-impact lajeja... Se koordinaatiokykyni puolestaan on edelleen kyseenalainen, vaikka sitä onkin noiden eri tuntien merkeissä treenattukin. :rolleyes:

Mikä vain treenimuoto mikä saa ihmiset ylös sohvalta,mm itseni on erittäin hyvä juttu.Mielestäni on naurettavaa, edes keskustella,mikä on ns järkevää ja mikä ei, sillä jokaisen lajin-suuntauksen, aloittajalla, on mahdollisuus kehittyä, ja jokainen harrastaja keksii juuri sen lajin tuomat ilot ja hyödyt ja keksii toisen lajin heikkouksia.Lähes jokainen ihminen hakee ns hyvää kuntoa ja parempaa ulkomuotoa tai menestystä ja sen tuomia juttuja jotka ns parantavat elämänlaatua.On totta että hc salit ovat vähentymään päin ja ns multikeskuksia nousee kuin sieniä sateella,mutta samallahan se luo kilpailua,eli tod näk hinnat laskee ja palvelu paranee ym, mitä tässä maassa on kaivattu jo pitkään

iivili sanoi:
Olen myös ollut hieman huolissani salien kehityksestä, kuten ketjun aloittaja. Yhä useampi sali ei halua Niitä Potareita (=roinaajia, niin kuvittelevat) paikalle, joka järjestetään käytännössä siten, että hankitaan hiaanoja laitteita, joissa kovin pieni pakka, ei 50kg lätkiä ja käsipainot enintään 30kg (tai jopa vain 20kg :itku: ). On typerää kuvitella, että moinen riittäisi edes tämmöiselle mun kaltaiselleni vitnesrimpulalle, saati sitten vielä isommalle ja vahvemmalle (mikä ei tod. tarkoita automaattisesti roinaajaa). Ei kai auta, kuin joskus tulevaisuudessa järkätä omat reenikamat (mittatilauksena rakennettu laadukas kyykkyhäkki, tanko ja levyt olisivat toki lähtökohta ja salin ydin), eli pieni punttihuone kotiin.

Ainiin, aiheeseen: toki jumpista on paljon hyötyä monellekin, muttei mulle.

Tämä on niiiin totta ja eräässä salissa suoraan sanottiin, että Pakkotoiston porukka on vähän väärä kohderyhmä salille, saattaa katos herkemmät säikähtää jos vähän ärjäisee treenatessaan. Mä kattoin vähän aikaa huuli pyöreänä, mutta en sitten sanonut mitään. Tämä tapahtui silloin kun kyselin salia Jyväskylämiitin porukalle...

Alkaa muuten olemaan vaihtoehtona joko nämä klubisalit tai sitten joku hc-kellarisali. Mulle taas tuo jälkimmäinen ei oikein käy, kun ei selkävammaisena kaikkea pysty täysillä vetämään ja ilman hyviä laitteita olisi jalktareenit aika vähissä. JKL:n elixialla sentään on käsipainot 50 kg asti ja vapaissa painoissa romut riittää, mutta joissakin laitteissa se pakka on onnettoman pieni ja lisää rautaa on aika turha toivoa, kun mitkään BODARIT ei ole senkään salin kohderyhmä. Niin ja tuossa miittisalilla ei ollut Elixiasta kyse, en viitsi mainita mikä sali se oli.

Mutta jumpista vielä, ettei kokonaan ohi aiheen mene. Mä oon kokeillu bodypumpia, ihan ok, mutta ei mun sinne mitenkään mieli tee. Järjettömän pitkiä sarjoja pikkupainoilla...ei oo mun juttu. Spinning taas on saatanan tehokas aerobinen treeni. Puolessa tunnissa saa paidan niin märäksi, ettei kuivaa kohtaa löydy kuin olkapäistä. Kävisin enemmänkin jos ei tarvitsisi kytätä niitä aikatauluja, suosittelen kokeilemaan jos ei ole kokeillut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom