-Ronin- sanoi:Kaiken tekee aina ohjattuna tehokkaammin. Saat puristettua itsestäsi vähän enemmän irti koska se mieli on aina yksin ollessa heikompi.
Ohjattu/valvottu reeni on tehokkaampi kuin yksin tehty.
Ite olen käynyt aerobicissa kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran veti silloinen työkaveri ja oli pirun hyvä, hikoilin älytönnä. Toinen kerta oli Brightonissa ja se oli , todella surkea, monestakin syystä. Ainiin, pinninkiäkin kokeilin kerran. Muuten siinä ei ole mitään vikaa, mutta kun vihaan semmoista jumputusmusaa, mikä soi joka perkeleen jumpassa ihan liian lujalla.
Vihaan myös tekopirteän jenkkiläisen muovista tyyliä, mitä lähes joka jumppavetäjä tuntuu käyttävän (ei tosin ton mun hyvän aerobictunnin vetäjä, oli retee mimmi). Mun reeniä se ei suinkaan tehosta, päin vastoin.
Muutenkin mulla nousee karvat pystyyn niin kamppailulajeissa, kuin missä tahansa ohjatussa toiminnassa, jos mitenkään olen huomaavinani, että vetäjä ei ole suunnitellut tuntia, tulee vaan heittelemään jotain juttuja rutiinilla ns. takataskusta. Ehkä tuo johtuu siitä, että olen opettaja. En pidä siitäkään, että pidetään valmistelematta rutiinilla oppitunteja, niin miksi pitäisin moisesta fyysisen reeninkään suhteen?
Mun päässä asuu myös pieni punkkari (eli olen asennevammainen :D ). Tämä pistää päälle lähes aina vastutuksen vedetylle liikunnalle, että "Piruako nää siellä pompotat ja olevinaan komennat? Mikä nää luulet olevas? Haluan ja jaksan mää prkl ilman mitään huuteluja ja liian lujalla soivaa paskaa jumputusmusaakin reenata, hikoilla ja puuskuttaa kunnolla!!". Poikkeuksena pätevän vetäjän hillitymmällä tyylillä hyvin vedetty ja huolella suunniteltu tunti. Tällaisia olivat eräässä pienessä kainuulaisessa kunnassa kunnan puolesta työkykyä ylläpitävinä tarkoitetut kuntopiirit (kävin tietenkin miehille tarkoitetulla jumpalla). Musa hiljaisella, reteetä rokkia, paikalla monen ikäisiä äijiä. Rento meininki, mutta silti jokainen taatusti hikosi kunnolla ja hengitys oli raskasta. :thumbs:
Olen myös ollut hieman huolissani salien kehityksestä, kuten ketjun aloittaja. Yhä useampi sali ei halua Niitä Potareita (=roinaajia, niin kuvittelevat) paikalle, joka järjestetään käytännössä siten, että hankitaan hiaanoja laitteita, joissa kovin pieni pakka, ei 50kg lätkiä ja käsipainot enintään 30kg (tai jopa vain 20kg :itku: ). On typerää kuvitella, että moinen riittäisi edes tämmöiselle mun kaltaiselleni vitnesrimpulalle, saati sitten vielä isommalle ja vahvemmalle (mikä ei tod. tarkoita automaattisesti roinaajaa). Ei kai auta, kuin joskus tulevaisuudessa järkätä omat reenikamat (mittatilauksena rakennettu laadukas kyykkyhäkki, tanko ja levyt olisivat toki lähtökohta ja salin ydin), eli pieni punttihuone kotiin.
Ainiin, aiheeseen: toki jumpista on paljon hyötyä monellekin, muttei mulle.