Onko jumpista mitään hyötyä (kenellekään)?

En tiedä onko aihetta käsitelty muuten kuin epäsuorasti joten nyt lähtee avautuminen:

Jo muinaiset roomalaiset nostelivat painoja. Se oli ja on hyödyllistä, se on aika kiistatonta. Itseäni askarruttaa tämä nykyinen muotivillitys, kaiken maailman jumpat. Itsehän olen mies, eikä asialla juuri ole väliä, enkä ikinä voisi mennä trikoissa hyppimään ja keikkumaan yms mitä ihmeellistä noissa tehdäänkään. Esim jumppia mitä nimeltä mainitsematon ketju tarjoaa: Bodybar, Bodypump, Combat Mix, Kiinteytys, Kiinteytys easy, Kuntonyrkkeily, M^t#v”s Army, M^t#v”s Mix, Muokkaus, Niska-selkä, RVP – muokkaus, Step, Step-muokkaus, Bailatino, Bailatino, easy, Free Funk, Latin Jam, Groove, Salsa, Bodylogic, PACE, Indoor cycling, jne.
Nimetkin kuulostavat jo älyttömiltä, ja ennen kaikkea helpoilta ja mukavilta.
Totta kai näissä varmaan tulee hiki ja hengästyy (jos tekee kunnolla mitä niissä sitten tehdäänkään). Mutta mitä hyötyä niistä varsinaisesti on? Naiset (ja miksei miehetkin) jotka kuvittelevat ”kiinteytyvänsä” menevät sinne ja tuhlaavat rahansa. Nämä ketjut laskuttavat näistä tunneista kovan hinnan, vuoden sitoumuksia, pakkojäsenyyksiä yms. Kas kun ei myydä loma-osake-tyylistä ratkaisua vielä! Miksi näin tapahtuu?
Minusta tämä tuntuu valtavalta huijaukselta. Tietenkin on otettava se näkökulma huomioon, että ajattelen hyvin lihaslähtökohtaisesti, mutta jos tunnin idea on polttaa rasvaa mahd. tehokkaasti, eikö silloin pitäisi valmistella kroppaa polttamaan sitä rasvaa, eli kasvattaa lihakset sitä ennen? Tai opetella syömään oikein?
Olen valmis myöntämään, että tämän jälkeen näillä tunneilla irtoaisi sitä fläsää varmasti ihan hyvinkin. Peruslenkin tai intervallit näen kuitenkin tehokkaampina rasvanpolttajina, tosin en itse ole käynyt kokeilemassa näitä muotijumppia. Oma suppea mielipiteeni vain on että ne ovat kivoja, mukavia ja letkeitä. Kuntoilun ei kuulu olla hauskaa, itse ainakin pidän veren mausta. En tiedä olenko yksin ajatuksieni kanssa ja ovatko ne täysin typeriä. Ajattelenko vain jollain kierolla tavalla, jokuhan voi käydä liikkumassa vain sen takia että siitä tulee hyvä olo. Minua vain kiinnostaa miksi nämä isot liikuntaketjut pitävät yllä tällaista (omasta mielestäni) täysin hyödytöntä huijausta. Siis muuta kuin rahan takia.
Käykö kukaan pakkislaisista näillä kaupallisilla saleilla ”kiinteyttämässä” itseään?
Siis varsinainen punainen lanka oli se, että näitä saleja on nykyään kuin puita metsässä, eli paljon joka puolella. HC-salit häviävät ja viereen tulee koko kansan kiinteytyslaitos. Ollaan menossa huonompaan suuntaan, aikamoista avautumista koko teksti itseltäni. MIKSI?!?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Kyllä noista paikoista yleensä myös ihan se tuttu ja turvallinen punttisali löytyy.
Käypä muuten piruuttasi joskus kokeilemassa esim. bodypump tuntia, saatat yllättyä...

edit: pienennetty quote

Liikuntaa voi harrastaa kuule muistakin syistä kuin kiinteytyäkseen/laihtuakseen/tullakseen isoksi. Koreografiatunnit esim parantavat koordinaatiokykyä. Tanssillisille tunneille mennään siksi, että se on helvetin hauskaa. Useimmat jumpat parantavat aerobista kuntoa (poikkeuksena bodybalance ja -logic, joissa keskitytään enemmänkin coren vahvistamiseen.)

Ei noissa nyt suuremmin vikaa ole. Tosin nuo jumppien nimet taitavat olla melkoisen harhaanjohtavia.

Jumpissa kohdeyleisönä lienee aika pitkälle henkilöt, jotka eivät muuten harrasta urheilua. Monesti näillä jumppia harrastavilla tavoitteena on pääasiassa hyvä olo ja samalla hieman "kiinteytyä". Tuo kiinteytyminen tai laihtuminen voi olla hieman harhaa muutamalla jumpalla viikossa ilman ruokavaliomuutosta, mutta jumpat parantavat normaali konttorityöntekijän oloa 100% varmuudella siihen verrattuna ettei harrastaisi mitään liikuntaa. Ja parantavat varmasti myös siihen nähden, että tekisi omatoimisesti kävelylenkkejä. Jumpissa tehdään käsittääkseni hyvin monipuolisesti erilihasryhmille harjoitteita ja liikkeet tehdään yleensä venyttävinä. Eli veren niillä saa ainakin kiertämään ja jumituksen pois lihaksista. Tuollainen asia on kuitenkin melko iso tekijä ihmisen hyvinvoinnissa.

reinhardt sanoi:
Liikuntaa voi harrastaa kuule muistakin syistä kuin kiinteytyäkseen/laihtuakseen/tullakseen isoksi.

Amen to that! pakkaa nääs tämä tosiasia aina sillointällöin muutamilta pakkislaisilta(kin) unohtumaan...

Kyllähän jumpat hyvää hikiliikuntaa ovat, ja kuten jo aikaisemmat vastaajat ovat todenneet, myös kropan koordinaatiota ja liikkuvuutta voidaan (joillakin) jumpilla petrata.

Kaikki eivät halua hölkätä verenmaku suussa syysloskan keskellä ;)

hemmmo sanoi:

Samoja ajatuksia.

Alkuperäseltä kyllä tosi jyrkkä teksti ja suppea näkökulma!
Itse en käy jumpissa koska ei ole aikaa (spinningissä tosin aion yrittää talvella ja se ON rankkaa) mutta kaverini suurimmaksi osaksi käyvät siellä hauskuuden vuoksi ja tapaamassa muita ihmisiä. Itse tunnilla ei tarvi juoruilla mut pukkarissa ennen ja jälkeen kerkee hyvin vaihtaa kuulumisia ja muutenkin näkee ihmisiä (jos on mökkihöperyyteen taipumusta...). Niinku Reinhardt sanoi, koreografiset tunnit kehittää koordinaatiota ja monet aerobicit aerobista kuntoa jne. Venytellä voi yksinkin, mutta joskushan sekin on kivaa porukassa ohjatusti. Etenkin kotimammoille tms joille se liikunta helpottuu kun ei tarvi kaikkea aina tehdä yksin mökissään.

Ja ihan oikeasti: noi tunnit voi olla tosi rankkoja! Mutta samalla myös hauskoja ja piristäviä. Punttisali ja lihasten kasvatus kun ei ole sitä ainoaa oikeaa liikuntaa! Ja niinkun jo todettu niin ei siellä tosiaankaan tarvi käydä kiinteytyäkseen vaan kuntoa voi huoltaa muutenkin. Ja kyllä: liikunta voi ja saa olla mukavaa ja leppoisaakin!!!

Joten mun mielestä aloittajan mielipiteet näistä "huijauksista" on aika typeriä :rolleyes:

Ps. Heräsin just kärttysenä päiväunilta joten teksti ei välttämättä ole muille ku mulle ymmärrettävä :D

ilmielävä sanoi:
Oma suppea mielipiteeni vain on että ne ovat kivoja, mukavia ja letkeitä. Kuntoilun ei kuulu olla hauskaa, itse ainakin pidän veren mausta.

Itse en ole vielä muuta kokeillut kuin bodypumppia (max kerta viikossa). Voin kuitenkin sanoa, että jos bodypumpissa laittaa sopivasti painoa tankoon, niin kyllä siinä verenmakuun pääset erittäinkin nopeasti. Sen verta rankkaa puuhaa se oikein tehtynä on, että "mukava" ja "letkeä" on siitä kaukana. Kyllähän sieltäkin löytyy niitä, jotka pyrkivät pitämään homman letkeänä ja laittavat tankoon niin vähän painoa, että voisivat jatkaa puolet pidempään ilmeenkään värähtämättä. Itse ainakin pyrin laittamaan sen verran painoa tankoon, että jo puolen välin jälkeen alkaa toivomaan harjoitteen loppumista ja viimeiset toistot on jo ihan tuskaa.

Käypäs kerran kokeilemassa ja käy sit täällä kertomassa kokemuksistasi. Josko sitten ei olisi enää niin suppeaa ;)

ilmielävä sanoi:
Minusta tämä tuntuu valtavalta huijaukselta... (...) tosin en itse ole käynyt kokeilemassa näitä muotijumppia. Oma suppea mielipiteeni vain on että ne ovat kivoja, mukavia ja letkeitä.

Onhan se toki hyvä arvostella, kun ei itse ole edes kokeillut, "mutu" on paras peruste ;)

ilmielävä sanoi:
Kuntoilun ei kuulu olla hauskaa, itse ainakin pidän veren mausta.

... ja kun MINÄ näin ajattelen, niin tottakai pitäisi kaikkien muidenkin ajatella, koska MINUN mielipiteeni asiasta on se oikea. Eikös niin? :rolleyes:

Myö käytii kerran meiän tkd seuran kans jollain tommosel jumppatunnil, en muista jumpan nimee mut siin oli steppilauta tai joku lauta missä oli jouset alla ja sit sen päällä piti heilua ja lyyä ku se vetäjä karju siel "yy kaa koo nee ooooooooh kerta vielä !" jotakuinki noin.

Noh.. En miä sitte tiiä mitä hyötyy siit oli olevinaa, kai se jotain tekee. Ei se min mielest erityisen rankkaa ollu tms, on sitä rankemmissaki treeneis oltu. Mut mut... Vaikutti min mielest melko hölmölle se homma ni tuskinpa uusiks menisin. Aika turha viesti joo.

ilmielävä sanoi:
Bodybar, Bodypump, Combat Mix, ....
Nimetkin kuulostavat jo älyttömiltä, ja ennen kaikkea helpoilta ja mukavilta.

Usko tai älä, ne nimet kertoo paljon ihmiselle, joka on vähänkään käynyt ryhmäliikuntatunnilla. Esim. spinningissä, Bodypumpissa ja joillakin raskaammilla aerobictunneilla siitä touhusta on kyllä helppous ja mukavuus kaukana. Spinning on ihan saatanan rankkaa.

Mutta mitä hyötyä niistä varsinaisesti on?

Itse käyn aerobisen kunnon takia ja joskus kevyemmissä jumpissa tekemässä aktiivista palauttelua.

Olen valmis myöntämään, että tämän jälkeen näillä tunneilla irtoaisi sitä fläsää varmasti ihan hyvinkin. Peruslenkin tai intervallit näen kuitenkin tehokkaampina rasvanpolttajina, tosin en itse ole käynyt kokeilemassa näitä muotijumppia.

Käy huviksesi koittamassa, sit kun olet testannut eri jumppia niin arvostelulla ja mielipiteillä on vähän enemmän perustetta.

Ajattelenko vain jollain kierolla tavalla, jokuhan voi käydä liikkumassa vain sen takia että siitä tulee hyvä olo.

Saattaisit yllättyä. Kaikki ei ajattele vaan ulkonäköä/ jotain tiettyä suoritusta. Liikunta noin yleensä on terveellistä, kaikki eivät halua siitä elämäntapaa. Moni esim. syö paremmalla omatunnolla vähän mitä sattuu, ja "hyvittää" tätä sitten jumpissa.

Käykö kukaan pakkislaisista näillä kaupallisilla saleilla ”kiinteyttämässä” itseään?

Minä käyn.

Punttien kolistelukaan ei ole be all, end all liikuntamuoto. Loppujen lopuksi se varmaan on ainoana vaihtoehtona aika huono jos haluaa kehittää toimivaa kroppaa.

Ovatko jumpissa kävijät kyynisiä nihilistejä puntteja veivaavia kohtaan? Mikä muutenkin on tuo punttielämään kuuluva kyräilevä asenne. Missään muussa lajissa ei niin paljon arvostella toisten tekemistä.. ehkä se johtuu juuri lajin narsistisesta luonteesta.

Verenmaku suussa tehty reeni on mun mielestä ainakin jälkeenpäin hauskaa.

Itsepä veikkaan, että jos ihan pelkillä järkisyillä lähdetään punnitsemaan, niin hyödyllisempää on noissa jumpissa käynti, kuin pelkkä punttien nostelu. ;)
Hyvä aerobinen kunto, lihaskestävyys, venyttelyt ja liikunnasta nauttiminen taitavat "tukea elämää" enmmän, kuin pelkkä lihasmassan kasvattaminen. :piis:

Mege sanoi:
Itsepä veikkaan, että jos ihan pelkillä järkisyillä lähdetään punnitsemaan, niin hyödyllisempää on noissa jumpissa käynti, kuin pelkkä punttien nostelu. ;)
Hyvä aerobinen kunto, lihaskestävyys, venyttelyt ja liikunnasta nauttiminen taitavat "tukea elämää" enmmän, kuin pelkkä lihasmassan kasvattaminen. :piis:
:5: Juuri näin.

Ps.
Threadin aloittaja ansaitsee päivän :david: -tittelin.

Itse käyn kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti noissa, lähinnä siis "rasvanpoltto" (eri nimikkeineen) ja pumppi-tunneilla (yo-liikunnan mahtitarjonta, :worship: oikeasti). Ite vedän bodya, pumppia ja basic kiinteytystä, ja sekä jumppaajana että vetäjänä voin todeta, että tuolla saa kyllä treenattua veren maku suussa, jos tekee "isosti" ja täysillä, MUTTA on myös helppo lusmuta, tekee pumpissa höyhenpainoilla ja askelsarjat sun muut vähän sinne päin, niin mikäs siinä. Ei siellä lihakset kasva varsinaisesti, mutta kunto kylläkin, rasvanpoltotkin on nimensä mukaisesti rasvanpolttajia, n.45min askelsarjaa hyppyineen ja pomppuineen, ja sen jälkeen parit lihaskuntosarjat päälle.
Eikä muuten tekis miehillekään yhtään pahaa, veikkaanpa että ykskään pakkislainen ei pysyis vaikkapa ton paljon mainostetun rasvanpolton (kulkee yo-liikunnassa nimellä aerobick 1,2 tai 3) askelsarjassa viittä sekuntia kauempaa mukana.. :D

Tähtityttö sanoi:
veikkaanpa että ykskään pakkislainen ei pysyis vaikkapa ton paljon mainostetun rasvanpolton (kulkee yo-liikunnassa nimellä aerobick 1,2 tai 3) askelsarjassa viittä sekuntia kauempaa mukana.. :D

Tällä hetkellä pakkiksella on 21035 jäsentä. veikkaan, että tuosta porukasta löytyy montakin, jotka pysyisivät ihan hyvin mukana... :)

Tähtityttö sanoi:
Tarkoitin tietysti siis miehiä. :)

Edelleen uskon, että myös miesten joukosta löytyisi niitä, jotka mukana pysyisivät. Itse en kyllä pysyisi :D

Itse käyn normin salitreenin jälkeen usein, melkeinpä päivittäin vähän hikoamassa jollain vastaavalla tunnilla. Jos koko päivän on istunut jossain työpaikalla niin kyllä ne nyt vaan auttaa huomattavasti oloa, olen aivan silmittömän raivostunut tyyppi jos en jotain tee, eikä pelkkä jokin kropan osa-alueen puunaus salin puolella oikein riitä kun pitää ne toimistopölyt tai muuten vaan päivän kiireet/pingoitukset yrittää karistaa. Bodystep on yksi lemppareita olen käynyt tänä kesänä sillä tunnilla n jokatoinen päivä, Les Mills sarjaa sekin on mutta sitä ei taideta monessakaan paikkaa tarjota. Sanovat että vastaa 10 km juoksulenkkiä kun 2000 kertaa tunnin aikana noustaan laudalle. Tiedä häntä. Sillä ei mulle ole väliä, itse vaan tahdon mennä. 10 km voin sitten juosta vaikka viikonloppuna jos haluan, arkipäivänä tuo on vaan kätevämpää. Muut aeropiset tunnit valitsen ihan vain sen perusteella että tehdäänkö siellä "lihaskunto-osuuksia". Kyllä ne varmasti tuntuisivat jossain, mutta satun nyt vaan tykkäämään tehdä lyhyempää sarjaa painavemmilla painoilla. Siksi en myöskään Body Pumppiin enää mene. Ennen kävin monesti viikossa mutta nyt luulen että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Spinningiin menen aina silloin kun ei ole tarjolla jotain tuntia jossa ei tehdä lihaskunto-osuutta. Ne mieluiten vaan teen itse ja yksin.

Anyways uskoisin, että monelle on syy näihin tunteihin osallistumiseen sama kuin minulle. En usko että näillä tunneilla ravaavat aina välttämättä haluavat laihtua. Jotain pitää tehdä ja nuo tunnit, varsinkin koreografisemmat sellaiset, nyt vaan ovat erittäin hyvä tapa saada esim minut rauhoittumaan pikkasen.
Eiköhän se ymmärretä, että ilman ruokavalion muutosta ei tapahdu laihtumista.

E: Niin, ja mitä hyötyä, miettii kaikkia työpäivänsä päättäneitä ja heidän motivaatiota mennä takaisin töihin seuraavana päivänä jos eivät olisi tehneet jotain heille mielekästä liikuntaa edellisenä päivänä. Voi olla ettei olisi kauhean iloinen ilmapiiri. Kyllä niistä tunneistä hyötyä on paljonkin.

training_day sanoi:
Edelleen uskon, että myös miesten joukosta löytyisi niitä, jotka mukana pysyisivät. Itse en kyllä pysyisi :D

No okei. mutta suurin osa ei varmastikaan pysyisi. Ei siellä nimittäin ikinä miehiä näy. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom