Onko barefoot-tossuista iloa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt jo pidemmän tovin barefoot tossuista lukenut, täältä ja muualta, mutta pari kysymystä löytyy jos täällä joku osaisi vastata.
Eli minulla on ollut ongelmia säärien kanssa (rasitusmurtumaa, penikkatautia ym.), ja ajattelin että voivatko tällaiset tuoda lisää ongelmia, vai voisivatko jopa auttaa? Ilmeisesti kovin kovaa ei ainakaan kannata aloittaa.
Ja onko noissa nike free kengissä samanlainen tuntu kun mitä täällä on kuvailtu fivefingereistä, kun niket näyttää oikeastaan ihan perus lenkkarilta?

Itsellä on lähinnä sali käytössä feelmaxit ja voin suositella. Etenkin kyykkäämisestä tuli paljon tasapainoisemman oloista kun jollain lenkkareilla missä pohja joustaa

Eli minulla on ollut ongelmia säärien kanssa (rasitusmurtumaa, penikkatautia ym.), ja ajattelin että voivatko tällaiset tuoda lisää ongelmia, vai voisivatko jopa auttaa? Ilmeisesti kovin kovaa ei ainakaan kannata aloittaa.
Barefoot tossuja en ole vielä hankkinut. Mutta erittäin houkuttelevalta hankinnalta ne vaikuttavat. Alla mielipiteitä, joita kokeneemmat kaverit voivat myöhemmin kumota.

Penikkatautia löytyy täältäkin. Uskoisin, että luonnollisempi juoksutyyli (=barefoot-tossut) on omiaan penikkatautisen juoksumäärien lisäämiselle. Menemättä liikaa juoksutekniikkakeskusteluun, ainakin omalla kohdallani päkiäpainotteinen juoksu on ollut todella toimiva. Lenkkareiden laatukaan ei enää kauheammin merkitse. Painoa täällä n. 93-94 kiloa (ja keskiarvon yläpuolella oleva rasvaprosentti).

Varmasti kannattaa aloittaa kevyesti. Ennen kaikkea hitaasti, mikä on erittäin vaikeaa luonnollisemmalla juoksutyylillä. Muuttuneella juoksutyylillä tekee helposti mieli juosta kovempaa ;) Mutta kaikki kannattaa suhteuttaa omaan juoksukokemukseen, kiputiloihin ja ehkä myös elopainoon.

"As this shoe allows the muscles in the foot to gain strength by providing less constriction, runners are advised to gradually break into the shoe rather than immediately running long distances as to prevent muscle cramps and other discomforts, such as the notorious shin splints." Tämä niinkin luotettavasta lähteestä kuin wikipedia, haulla nike free.
Pelkästään tuo penikkataudin(shin splints) mainitseminen barefoot tossujen kanssa samassa yhteydessä saa kylmät väreet aikaan :)
FatGreggien tapaan ajattelin myös että luonnollinen juoksutyyli voisi olla hyväksikin, mutta minkäänlaista riskiä en haluaisi ottaa tämän nyt kurissa olevan penikkataudin kanssa. Antakaa tulla vaan jos kokemuksia tai tietoa löytyy!

Osta suosiolla jotkut vibramin five fingerssit, paljon paremmat kun nike free:t. Muiden five fingerssiin vaihtaneiden suusta kuultua: parantanut polvivaivat, lonkkavaivat, selkäongelmat, jaksaa pidempään, luonnolisempi ja parantunut juoksutyyli yms. Pelkkää positiivista.

Itse myös kohta vuoden käyttäneenä voin kyllä pelkästään kehua. Penikoiden kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia, polvien kylläkin. Näillä juostessa ei ole.

Mistä ootte kenkiä ostaneet? Suomessa 4runners on ainut mistä oon niitä nähnyt ja siellä ei tuota KSO mallia ole jota kovasti haluaisin. Netistä löytyy ainakin http://www.vibramfivefingers.it/eng/default.aspx sivuilta tuota KSO:ta hintaan 105e. Ei vaan tekisi mieli ostaa sokkona, kun ei oo ikinä tuollaista edes jalkaan kokeillut.

Osta suosiolla jotkut vibramin five fingerssit, paljon paremmat kun nike free:t. Muiden five fingerssiin vaihtaneiden suusta kuultua: parantanut polvivaivat, lonkkavaivat, selkäongelmat, jaksaa pidempään, luonnolisempi ja parantunut juoksutyyli yms. Pelkkää positiivista.

Itse myös kohta vuoden käyttäneenä voin kyllä pelkästään kehua. Penikoiden kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia, polvien kylläkin. Näillä juostessa ei ole.

Nike free nyt sattui vain tulemaan googlen barefoot haussa, koskee varmasti muita barefoot-kenkiä yhtälailla. *Nimenomaan* penikat ovat olleet se ongelma, ei selkä, eivät polvet, eivätkä lonkat. Penikat kipeytyvät tietääkseni sen takia että pohkeen lihakset eivät mahdu lihasaitioon tms. ja barefoot kengät, niin vibramit kuin nike freet, kehittävät vielä jotain uusia lihaksia pohkeessa!? Näin mutu tuntumalla vain kuulostaa pelottavalta, vaikka hyviä puolia paljon onkin.
Ehkä pitäisi vain kokeilla eikä kysellä liikoja, mutta tällä hetkellä kipu sääressä on treenin jälkeen vähäistä ja treenin aikana nollissa, niin siinä olisi hyvä pysyä. Noh, lähipäivinä kuitenkin kauppaan mikäli kenelläkään ei mitään erityistä lisättävää.

Ehkä pitäisi vain kokeilla eikä kysellä liikoja, mutta tällä hetkellä kipu sääressä on treenin jälkeen vähäistä ja treenin aikana nollissa, niin siinä olisi hyvä pysyä. Noh, lähipäivinä kuitenkin kauppaan mikäli kenelläkään ei mitään erityistä lisättävää.

Kauppaan kauppaan. Ei se kipu ainakaan samaa jatkamalla parane. Tuo varoitushan nyt koski vaan sitä, että pitää malttaa aloittaa kevyesti. Uusi juoksutyyli --> uudenlainen rasitus --> suurempi ylitreenaamisen mahdollisuus

Kuinkas ootte pessyt noita paljasjalkatossujanne? Alkaa olla sen verran jäykkä haju mun Vibrameissa että ei kehtaa enää ihmisten ilmoilla käyttää ennen pesua

Mulla alkaa olemaan sama ongelma ajankohtainen, mietiskelin että heittäis vaan pesukoneeseen. Miksipä ne siitä kyttyrää tykkäisivät...

Ostin muuten Nike Freetkin. Nyt on sitten vibramit, feelmaxit ja freet :D Vibramit on ainoastaan salikäytössä ja freet ostin kesän lenkkeilyjä varten. Feelmaxit sitten joskus jossain jalkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oon tässä itekin alkanu harkitseen noiden vibrameiden ostamista, jos se poistais juoksusta toistuvasti syntyvät nilkka-, sääri- ja polvikivut. Mikä malli mahtais olla paras peruslenkkeilyyn ja intervallitreeniin (täysiä juoksemiseen)? Oon miettinyt tota KSO:ta tai sitten Bikilaa. Olisko kellään kokemuksia näistä tai vinkkei, että kumpi olis parempi?

Kuinkas ootte pessyt noita paljasjalkatossujanne? Alkaa olla sen verran jäykkä haju mun Vibrameissa että ei kehtaa enää ihmisten ilmoilla käyttää ennen pesua

Ai niin, unohtu laittaa että pesin pyyhkeiden kanssa 60 asteessa ja hieman pienemmiltä tuntuvat kuin ennen pesua. Suosittelen 30-40 astetta

Terra Planan tekemät Evo barefootkengät kannattaa ottaa myös harkintaan. Itse olen ollut noihin oikein tyytyväinen.

Vastaus alkuperäiseen kyssäriin: Ei ole. Niistä on surua.

Varsinkin kun ne menevät hukkaan :( Täytyy pistää uudet tilaukseen.

Oon tässä itekin alkanu harkitseen noiden vibrameiden ostamista, jos se poistais juoksusta toistuvasti syntyvät nilkka-, sääri- ja polvikivut. Mikä malli mahtais olla paras peruslenkkeilyyn ja intervallitreeniin (täysiä juoksemiseen)? Oon miettinyt tota KSO:ta tai sitten Bikilaa. Olisko kellään kokemuksia näistä tai vinkkei, että kumpi olis parempi?

Sanotaanko näin: Niin lujaa et kykene juoksemaan että "tarvitsisit" classicceja tiukempia popoja. Nimim. tabatasprinttejä kuminauhattomissa("modatuissa") classiceissa säännöllisesti.

Voiko noilla juosta maastossa vai tuntuvatko ikavalta? Maastolla tarkoitan sellaista aika poukkoilevaa metsatieta/polkua.

Aijaa, ajattelin jotenkin etta juuret sun muut ottaisivat ikavasti jalkapohjiin. En ole siis koskaan koittanut barefoot-tossuja, mutta uusien juoksukenkien hankinta on edessa ja mietin jos koittaisi. Varsinkin polvivaivojen helpotus kiinnostaa, silla mulla on ollut ongelmia polven kanssa (2008 meni reisiluu pirstaleiksi just tosta polven ylapuolelta ja se piti leikata ja sinne laitettiin rautaa, joka on vielakin paikoillaan). Pitkakestoisemmassa juoksussa varsinkin kovalla alustalla polvi kipeytyy ja jaykistyy.

Voiko noilla juosta maastossa vai tuntuvatko ikavalta? Maastolla tarkoitan sellaista aika poukkoilevaa metsatieta/polkua.

Classiceissa voi olla ongelmana hiekan ja muun roskan pääsy kenkiin. KSO:t ovat ainakin tässä suhteessa kätevämmät. Itsellä ei tosin kokemusta classiceista ole, mutta KSO:t omistan

Ostin nyt sit bikilat, kerron tänne sit kokemuksii kun oon noil pari viikkoo juoksennellu ja jalka on vähä toivottavasti tottunu jo siin vaiheessa.

Back
Ylös Bottom