Onko aamupala tärkeä?

Onko aamupala tärkeä itse en kyllä kovin usein syö aamupalaa. Olen 14v, 13.8% rasvaprosentti ja painan 62kg ja harjoittelin noin 1.5vuotta ja pidin noin 2.5kuukauden tauon ja rupesin taas harjoittelemaan 3 viikkoa sitten.

Mutta nytten olen ruvennut huolehtimaan proteiinin, hiilihydraattien, kaloreiden ym. määrästä, olen käyttänyt kreatiinia ja heraa. Mikä olisi hyvä määrä kaloreita päivässä?
ja onko väliä mihin aikaa, mutta sen tiedän, että illalla kannattaa syödä enemmän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikä tarvitse sanoa, että oli turha kysymys kun tuolla on: Gallup: Aamupala?
Mutta en ole viel aikuinen niin haluan kysyä itse suoraan asiat mitkä olisi parasta.
Ja saako rypsiöljyä ottaa suoraan lusikalla?

Itse pidän aamupalaa tärkeänä, varsinkin kouluikäiselle. Sillä päivä käynnistyy ja jaksaakin paremmin, kun syö kunnon aamupalan. Elovenaplus-leseitä sekoitettuna rahkaan ja teelusikalliseen mansikkahilloa on hyvä perusta aamupalalle. Näin saat proteiinia ja kuituja. Itse otan lisäksi vielä 1000 mg C-vitamiinia, vitamiinit ja mineraalit 1 tabletti ja pari tummaa leipää.

Ja illalla ei kannata syödä enemmän. Mutta illalla olisi hyvä ottaa rasvaa ja proteeinia, esim. tonnikalaa rypsiöljyssä, koska näin proteiini imeytyy koko yön ajan ja vältät katabolian.

onhan se aamupala päivän tärkein ateria 14 vuotiaallekin. kannattaa opetella edes jotain syömään joka aamu, niin siitä se sit lähtee.

ja rypsiöljyä saa ottaa suoraan lusikalla.

edit: ja illalla ei ole mitään pointtia syödä enemmän kuin päivällä. ne ylimääräiset liiat kalorit ennen nukkumaan menoa varastoituu vaan rasvaksi.

edit2: sun kokoiselle ja ikäiselle joku 3000+ kaloria on ihan hyvä määrä päivässä (noin nopeasti päässälaskettuna).

To-omppa sanoi:
Onko aamupala tärkeä itse en kyllä kovin usein syö aamupalaa. Olen 14v, 13.8% rasvaprosentti ja painan 62kg ja harjoittelin noin 1.5vuotta ja pidin noin 2.5kuukauden tauon ja rupesin taas harjoittelemaan 3 viikkoa sitten.

Mutta nytten olen ruvennut huolehtimaan proteiinin, hiilihydraattien, kaloreiden ym. määrästä, olen käyttänyt kreatiinia ja heraa. Mikä olisi hyvä määrä kaloreita päivässä?
ja onko väliä mihin aikaa, mutta sen tiedän, että illalla kannattaa syödä enemmän.

Jos kasvaa haluaa kovasti, aamupala on tärkeä ateria, niinkuin kaikki muutkin.

Mutta vähintään yhtä tärkeä on se ilta-ateria, koska lihaskasvu tapahtuu nukkuessa ja silloin keholla on oltava rakennusaineita.

Ei kuitenkaan mitään hirveän hiilihydraattipitoista, vaan hitaasti imeytyvää proteiinia. Tulee kylläinen olo ja keho saa kaipaamansa rakennusaineet.

Joskus jos innostut lajista tosissasi ja alat dieettailemaan, silloin aamupalan voi jättää pois. Mutta toistaiseksi vain hyviä treenejä ja ruokaa mahantäydeltä, niin hyvä tulee :thumbs:

Kiitoksi hyvistä vastauksista! Noilla pääsen pitkälle. :) Kysyisin vielä sellasta, että voinko käydä salilla 4 kertaa punttisalilla? kun nykyään olen käynyt 3 kertaa viikossa ja ollut keskimäärin 1.5h. Ja nykyään nousee 85kg penkistä, mutta haluaisin kehittyä paljon ja nopeasti vaikka se ei ole oikein mahdollista, että riittääkö kreatiini ja hera vai kannattaako sitten hommata jotain muita lisäravinteita?

To-omppa sanoi:
Kiitoksi hyvistä vastauksista! Noilla pääsen pitkälle. :) Kysyisin vielä sellasta, että voinko käydä salilla 4 kertaa punttisalilla?
kun nykyään olen käynyt 3 kertaa viikossa ja ollut keskimäärin 1.5h.

Voi käydä, tee/sorsi kuitenkin sellainen jako, että saat tarpeeksi lepoa.
1,5h alkaa olemaan ylärajoilla. Mulla on perus kolmijaolla mennyt vajaa tunti lämppäreineen.
Ja nykyään nousee 85kg penkistä, mutta haluaisin kehittyä paljon ja nopeasti vaikka se ei ole oikein mahdollista, että riittääkö kreatiini ja hera vai kannattaako sitten hommata jotain muita lisäravinteita?

Lihas kasvaaa levossa. Jos sitä penkkiä hinkkaa jatkuvasti niin ei ne tulokset nouse parhaalla mahdollisella tavalla. Maltoa tuohon voisi vielä ottaa palautusjuoman joukkoon. Antihifistelijä vetelee herat vaikka tuoremehuun ja saa siitä hiilarit.

Olisiko tälläinen hyvä?
MA:
vinopenkki kp 2-3 6-10 = RINTA, HAUIS, KYYNÄRVARRET
vinopenkki smithissä 2 6-10
Ristikkäistalja 2 6-10
Hauiskääntö tangolla 2-3 6-10
Hauiskääntö kp (keskitetty) 2 6-10
Ranteen ojennus tangolla 2 6-10
Ranteen koukistus tangolla 2 6-10
TI:
syväkyykky 2-3 6-10 = ETUREIDET, TAKAREIDET, POHKEET, VATSAT
etureidet 3 6-10
takareidet 3 6-10
Pohkeet istuen 3 6-10
vatsat 3 6-10
KE: välipäivä
TO:
Pystypunnerrus kp 2-3 6-10 = OLKAPÄÄT, OJENTAJAT, EPÄKKÄÄT, VATSAT
Pystypunnerrus smithissä 2 6-10
Vipunostot sivulle 2-3 6-10
Ojentajat niskantakaa kp 2-3 6-10
Ojentajat taljassa 2-3 6-10
Olankohautus kp 2-3 6-10
Vatsat 3 6-10
PE:
leuanveto leveä myötäote 2-3 6-10 = SELKÄ, OJENTAJAT
Ylätalja eteen 2-3 6-10
Kulmasoutu (rintatuettu t-tanko) 2-3 6-10
Alatalja 2-3 6-10
Tatepress 3 6-10
LA:Välipäivä
SU:Välipäivä
Nuo ekat numerot noissa on sarjoja ja tokat toistoja.
vai millainen olisi paras kasvattamaan penkki ennätystä??
Otetaan paljon neuvoja vastaan. :rolleyes:

To-omppa sanoi:
.. vai kannattaako sitten hommata jotain muita lisäravinteita?
Lisäravinteet on lisäravinteita, eli niitä voi ottaa - syystä tai toisesta - hyvän ruokavalion lisäksi. Tärkeintä kuitenkin on että syöt tarpeeksi tavallista kotiruokaa. Eteenkin tuossa iässä ei tarvitse tai kannata sen enempää miettiä mitä syöt, kunhan syöt tarpeeksi :) Suosi kuitenkin proteiinipitoisia tuotteita, kuten lihaa ja maitotuotteita (esim maitorahkaa).
Treeni lisää myös vitamiinien tarvetta joten syö reilusti hedelmiä joka päivä tai ota vitamiinit purkista jos ei muuta. Maltoa kuitenkin suosittelisin. On erittäin halpaa ja proteiinin lisäksi tärkein ravinne palautusjuomassa (tätä ei siis oteta muuten kuin treenin jälkeen). Laita vaikka desi heraa ja desi maltoa + teelusikallinen kreatiinia niin on hyvä satsi :thumbs:

Itse kysymykseen "onko aamupala tärkeä?" vastaus: Kyllä. :) Aamupalahan on tunnetusti "päivän tärkein ateria", eli syö kunnolla. Vastaavasti voit sitten vähentää ruokaa illalta. Ei kannata siis syödä päivän suurinta ateriaa ennen nukkumaanmenoa. Pyri syömään myös aamulla hitaita hiilihydraatteja (esim puuroa) ja jotain proteiinipitoista (esim maitorahka on (hyvää, helppoa ja nopeata (sekoita mukaan esim mehutiivistettä (funlight) tai mehukeittoa)))

Itse treenamisesta. Muista että lihas tosiaan kasvaa levossa ja 4 kertaa viikossa ei välttämättä ole parempi kuin 3 kertaa. Ei 4 kertaa liikaa ole, tuskin kuitenkaan saat itseäsi tuossa iässä ihan tukkoon :) Muista myös syödä ja nukkua kunnolla niin että lihakset palautuvat.

Meni vähän :offtopic:, mutta mukava vaan nähdä kun nuorella jampalla on intoa treenata oikein :thumbs:

Tsemppiä! :hyper:

edit: Ehditkin sitten laittaa treeniohjelman vielä. Ensimäinen jonka pomppaa silmille on ojentajat kahtena päivänä peräkkäin. Ei näin. Tuossa on keskellä myös vain yksi päivä vapaata, etkö pääse viikonloppuna salille (jos haluat käydä 4 kertaa)? Tarkemmin en jaksa alkaa tutkimaan, nukkumatti kutsuu :)

Tuosta sarjaohjelmasta viel. Pääsen mie viikon loppusinkin salille, siis ihan millon vain. Noi Päivät korjaan ja ojentajat muutan.
Olisiko tuossa miten paljon vielä huonoja juttuja?

To-omppa sanoi:
Olisiko tälläinen hyvä?
MA:
vinopenkki kp 2-3 6-10 = RINTA, HAUIS, KYYNÄRVARRET
vinopenkki smithissä 2 6-10
Ristikkäistalja 2 6-10
Hauiskääntö tangolla 2-3 6-10
Hauiskääntö kp (keskitetty) 2 6-10
Ranteen ojennus tangolla 2 6-10
Ranteen koukistus tangolla 2 6-10
TI:
syväkyykky 2-3 6-10 = ETUREIDET, TAKAREIDET, POHKEET, VATSAT
etureidet 3 6-10
takareidet 3 6-10
Pohkeet istuen 3 6-10
vatsat 3 6-10
KE: välipäivä
TO:
Pystypunnerrus kp 2-3 6-10 = OLKAPÄÄT, OJENTAJAT, EPÄKKÄÄT, VATSAT
Pystypunnerrus smithissä 2 6-10
Vipunostot sivulle 2-3 6-10
Ojentajat niskantakaa kp 2-3 6-10
Ojentajat taljassa 2-3 6-10
Olankohautus kp 2-3 6-10
Vatsat 3 6-10
PE:
leuanveto leveä myötäote 2-3 6-10 = SELKÄ, OJENTAJAT
Ylätalja eteen 2-3 6-10
Kulmasoutu (rintatuettu t-tanko) 2-3 6-10
Alatalja 2-3 6-10
Tatepress 3 6-10
LA:Välipäivä
SU:Välipäivä
Nuo ekat numerot noissa on sarjoja ja tokat toistoja.
vai millainen olisi paras kasvattamaan penkki ennätystä??
Otetaan paljon neuvoja vastaan. :rolleyes:

Leuanveto ei ole ojentajaliike, vaan se kehittää hauista ja yläselkää, joten siis kahdelle päivälle peräkkäin ei tule ojentajia, eli ei tartte muuttaa. Vai ymmärsinkö jotain väärin?

e: Olihan siellä yks ojentajaliikekin kun tarkemmin katoin. Eli jätä se tate press pois sieltä perjantailta

mr. perfect sanoi:
edit: ja illalla ei ole mitään pointtia syödä enemmän kuin päivällä. ne ylimääräiset liiat kalorit ennen nukkumaan menoa varastoituu vaan rasvaksi.

edit2: sun kokoiselle ja ikäiselle joku 3000+ kaloria on ihan hyvä määrä päivässä (noin nopeasti päässälaskettuna).

Hetkonen, siis mihis nää nyt oikeen perustuu?

Ensinnäkin, onko olemassa jotain tieteellistä näyttöä että "ennen nukkumaan menoa syödyt _ylimääräiset_ (mitä ne sitten ovatkaan) kalorit" varastoituvat nimenomaan rasvaksi? Mikä sitten on sopiva määrä kaloreita ennen nukkumaan menoa?

Toiseksi, 3000+ kaloria per pvä 62 kiloiselle teinipojalle on aika helvetisti ja niistä _ylimääräisistä_ kaloreista se läski sitten kertyykin. Ko. jannu kun ei vielä missään vaiheessa ole maininnut pituuttaan, joten tuo kulutukseen perustuva kaloriarvio on kyllä täysin stetsonista repäisty (vaikkakin se oli "nopeasti päässälaskettu").

naase sanoi:
Hetkonen, siis mihis nää nyt oikeen perustuu?

Toiseksi, 3000+ kaloria per pvä 62 kiloiselle teinipojalle on aika helvetisti ja niistä _ylimääräisistä_ kaloreista se läski sitten kertyykin. Ko. jannu kun ei vielä missään vaiheessa ole maininnut pituuttaan, joten tuo kulutukseen perustuva kaloriarvio on kyllä täysin stetsonista repäisty (vaikkakin se oli "nopeasti päässälaskettu").

No mä kattelin ihan samaa, 3000 kaloria 62 kiloiselle teinipojalle kyllä kertyy läskiksi. Ellei sitten massoteta aika tosi kunnolla:lol2:

edit: Jos kysyjä on 14v., 60kg ja 178 cm...niin suosittelisin ehkä sellaista 2100-2200 kcal sinulle. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.

Kelailin vaan sitä kun itse olen 17v 178cm/65kg ja nainen, niin ite syön normaalisti n. 2000 kcal. Hän on kuitenkin miespuolinen henkilö mutta 14 vuotias niin musta noi olis aika hyvät kalorimäärät näin nopeasti laskettuna.
Kokeilemallahan sen kalorimäärän löytää, eli kyllähän sitä huomaa mistä alkaa kertymään läskiä ja mistä pysyy ihan hyvässä kunnossa.

njoo, mä olin vissiin laskenut kuntosaliharjottelun kahteenkertaan tuohon edelliseen postaukseen, koska samalla päässälaskulla en nyt saa yli 2500 kaloria :D
mutta siis jokatapauksessa ne kalorit kannattaa pitää plussalla jos oikeesti sitä lihasta haluaa kasvattaa. Ja kasvuiässä kalorien tarvehan on juuri suurimmillaan muutenkin (peruskulutus paljon enemmän kuin aikuisella).

Juu eli noin 2000klc. Mutta kun tuolla palstoilla kehutaan paljon, että kannattaa ottaa 1 rkl päivässä rypsiöljyä niin mitä hyötyä siitä on?

Nykysellä ruokavaliolla ei ole tullut läskiä vaan lihasta :D Kun laskin rasvaprosenttini uudestaan niin se onkin 10.2 kun ennen laittoin pituuden väärin.

To-omppa sanoi:
Juu eli noin 2000klc. Mutta kun tuolla palstoilla kehutaan paljon, että kannattaa ottaa 1 rkl päivässä rypsiöljyä niin mitä hyötyä siitä on?

Nykysellä ruokavaliolla ei ole tullut läskiä vaan lihasta :D Kun laskin rasvaprosenttini uudestaan niin se onkin 10.2 kun ennen laittoin pituuden väärin.

No se rypsiöljy otetaan lisäkaloreiksi ja "rasvalisäksi". Sitä voi tietty ottaa enemmänkin mutta ei luulis olevan tarpeellista jos muuten saa rasvaa ja kaloreita. Illallahan sitä on kätevä ottaa jos syö hiilihydraattitoman iltapalan(rasva ja proteiini). Aamupalan tarkeydestä se että se on päivän tärkein ateria treeninjälkeisen aterian kanssa. Eli ei muuta ruokaa aamuks:whip:

Aamupalan voi sitten tosiaankin myös juoda, eli protujauhoa esim. maidon sekaan ja menee alas helposti nestemäisessä muodossa. Tätä kun jonkunaikaa tekee, alkaa varmasti kiinteämpikin safka maistumaan kun on suorastaan nälkä kun aamulla herää.

Itse en voisi edes ajatella lähtemistä kotoa mihinkään ennenkuin on aamulla syönyt kunnolla.

Vastaan tähän yhdellä sanalla: On. Aamupala pitää syödä, ja kunnollinen sellainen. Se vaan pistää päivän hyvin alkuun ja antaa energiaa tulevia reenejä ja päivän muita puuhia varten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom