Onko 2-jakoinen tehokkaampi kuin 4-jakoinen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FatalE
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä mennäänkin harhaan. Matalampi jakoisessahan saadaan treenata sitä samaa liikettä (tai samankaltaista) huomattavasti useammin. Lisäksi on tarvetta vaan opiskella niitä merkityksellisiä liikkeitä, jotka määräväät kuitenkin suurimman osan kehityksestä.
Täysin totta.

Yksi lisäkuvio sille miksi voisi olla järkevää reenata 1-2 jakoisella:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=11782267&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Habavoima kasvoi tuossa tutkimuksessa enemmän kun reenattiin jalat + haba vs. pelkkä haba. Tälle pääselitys on todennäköisesti hormonivaste.
Pienien lihasryhmien reenaaminen ei saa aikaiseksi koko verenkierron hormonivastetta ja sitä kautta olisi hyvä että joka reenissä olisi jotain myös ison lihasmassan liikkeitä.

Kaveriltani julkaistiin vastikään tähän mennessä laajin katsaus siitä miten frekvenssi, volyymi, intensiteetti jne. vaikuttaa lihasmassan kasvuun:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/..._uids=17326698&query_hl=4&itool=pubmed_docsum

full-textin saa multa halutessaan vaikka lähettämällä privan. Tutkimuskatsaus osoittaa sen mikä käytännössäkin tiedetään että ei ole mitään oikotietä ja oikeaa tapaa harjoitella.

Tutkimuksista voi tehdä kuitenkin karkean johtopäätöksen, että erityisesti enemmän harjoitelleilla 2-3 x viikossa pesee 1 viikossa harjoittelun sekä voiman että lihasmassan suhteen. Eli sitä kautta kyllä 1-3 -jakoisella pääsee usein hieman parempiin tuloksiin kuin esim. 4-5 -jakoisella jossa lihasryhmää kierrätetään 5-8 päivän välein...Itselläni on myös 1-jakoisesta tutkimustyössä erittäin hyvät kokemukset voiman ja lihasmassan kehittymisen suhteen.

Joo, eli taas meni treeniohjelma uusiksi. Just kun ehdin yhden viikon vetää 5-jakoisella.. Noh, eipähän ainakaan voi jälkeenpäin sanoa, että treeni ei kulkenut koska ei ollut riittävästi vaihtelua.. :D

Joo, eli taas meni treeniohjelma uusiksi. Just kun ehdin yhden viikon vetää 5-jakoisella.. Noh, eipähän ainakaan voi jälkeenpäin sanoa, että treeni ei kulkenut koska ei ollut riittävästi vaihtelua.. :D
Usein ongelma on se, että mietitään ja lutvitaan liikaa näiden ohjelmien kanssa.. Vaihdellaan niitä tms.
Allekirjoittanut on syyllistynyt samaan kyllä itsekin, mutta pääasia on se, että treenaat, lepäät ja syöt niin varmasti sitä kehitystäkin alkaa tulemaan ohjelmasta riippumatta :)

Ite ainakin tykkään vaihdella ohjelmaa tosi usein. Uskon, että tämä on myös aika tehokas tapa. Kuitenkin sellainen perusohjelma, tuttu ja turvallinen, on mulla 3-jakoinen.

Ite ainakin tykkään vaihdella ohjelmaa tosi usein. Uskon, että tämä on myös aika tehokas tapa. Kuitenkin sellainen perusohjelma, tuttu ja turvallinen, on mulla 3-jakoinen.
No sillähän ei varmaan periaatteessa ole väliä, vaikka vaihtelisi joka viikko jos vain pääliikkeet pysyvät messissä..

Usein ongelma on se, että mietitään ja lutvitaan liikaa näiden ohjelmien kanssa.. Vaihdellaan niitä tms.
Allekirjoittanut on syyllistynyt samaan kyllä itsekin, mutta pääasia on se, että treenaat, lepäät ja syöt niin varmasti sitä kehitystäkin alkaa tulemaan ohjelmasta riippumatta :)

Tuota olen itsekin miettinyt, että liika jahkailu voi pyhittää itse tarkoituksen. :( Kehitystä kyllä tulee varsin mukavasti, kun syön reilusti, mutta kun samaan aikaan ei voi laihduttaa, kehittää voimaa ja kasvattaa lihasmassaa, ja henkilökohtaisesti vihaan läskiä hyvin syvästi. Nyt aion kyllä vetää syklittelyä, ja uskoisin että tuon tutkimuksen jälkeen aion pitää tämän nykyisen treeniohjelman (3x viikossa koko setti pena, pystypunnerrus, mave, leuat, vatsat, kyykyt, haba) vähän pidempään.

Itsekin liputan vaihtelulle, eli lihaksille tai keholle ei saa koskaan antaa tilaisuutta mukautua tilanteeseen, vaan aina pitää olla joko enemmän tai eri tavalla.

Mitäs äijät on mieltä Powerhousun fiksusta nelijakoisesta? Ideanahan siinä on että kroppa tulee kaksi kertaa viikossa läpi, yksi kova ja yksi iisi, eli siihen on otettu vähän kaksijakoista sekaan. Reilu kuukausi sitten vaihdoin kolmijakoisesta tähän nelijakoiseen ja tulosta on tullut.

Mitäs äijät on mieltä Powerhousun fiksusta nelijakoisesta? Ideanahan siinä on että kroppa tulee kaksi kertaa viikossa läpi, yksi kova ja yksi iisi, eli siihen on otettu vähän kaksijakoista sekaan. Reilu kuukausi sitten vaihdoin kolmijakoisesta tähän nelijakoiseen ja tulosta on tullut.
Itse olen tykännyt. Ainakin jos on vähänkin epäselvyyttä siitä, että treenaako tarpeeksi ''kovaa''. Antoi ainakin itselleni mielenrauhan, koska nämä lisät tuovat sen ns. 2-jakoisen tyylin mukaan..

Back
Ylös Bottom