Ongelmasyöjien mitä söit tänään/eilen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mgw
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
No se oli vain heitto. Siis että sata olisi parempi kuin seitsemänsataa.

Totta. Mulla on (ollut) syömishäiriö melkein kymmenen vuotta, jonka kurimuksesta olen taistellut pois parhaimpani mukaan. Olen opiskellut ravitsemusta, en vain itse sairauteni takia vaan ihan koulussakin. Olen erittäin tietoinen terveellisestä ruokavaliosta, toki koskaan ei voi tietää liikaa. Tuo esimerkkipäivä oli huono ja yleensä syön paljon enemmän ja kalorit nousevat kyllä yli tuhannenkin. Luulisin ainakin, en laske enää kaloreita, vaan yritän syödä nälkäni mukaan ja vähän vaikka ei olisi nälkäkään.

Olen aloittanut treenaamisen, tällä hetkellä lähinnä intervalliharjoittelua, koska haluan vahvistaa kehon lihaksia ja polttaa rasvaa. Olen kyllästynyt olemaan laiha läski. Treenaamisen avulla yritän myös pitää loitolla sitä huonoa omaatuntoa, jonka syöminen teettää.

Toivoisin, että ette ihan heti kättelyssä olisi heivaamassa mua pois täältä palstalta. Uskoisin että täältä treenaavien ja terveellistä ruokavaliota arvostavien seurasta voisi tulla hyvää tukea myös omaan elämääni.

Ja siitä iästä. Kun joku siitä kirjoitteli jotain... No, 25 on ikää, joten ihan teini-iässä ei enää olla.

Tuli mieleen kysästä,, että mitenkäs on mimmien kropat lähtenyt toimimaan ruokavalion parannusten myötä? Onko ollut pirteämpi vai väsyneempi olo? yms,, onko paino pysynyt +/- nolla pisteessä?
Ja miten on muuten pystynyt pysymään tavoitteissaan kiinni?

Itse olen nyt pyrkinyt syömään sen kulutuksen verran,, ja aika hyvin onnistunutkin.. perjantaisin on herkku pv,, jolloin en laske mitään syömisiä, kunhan vaan syö :D

Mulla kuukauden sisään paino noussut 2.5 kg,, mutta eipä outoa kyllä mitoissa näy,, siis olen kuitenkin ihan normi painoinen ja niin olin ennenkin =) Energiaa riittää vaikka muille jakaa,, tosin nyt aika väsy fiilis, koska tullut valvottua öitä (tupakan lopetus/nikotiini vaje :hyvä:)

Aluks rupesin syömään säännöllisesti enkä katsonut pahemmin, mitä söin. Tietty hiukan että tuli protskuu, rasvaa... Välillä hiilaripuoli oli kunnossa, välillä söin keksejä tai karkkia. Olen opetellut ihan uuden tavan syödä eli pureskelen todella huolella. Lukemani Lupa syödä havahdutti mut siihen, että välillä kurkusta menee alas sellaisia ruokapaloja että huh... Ihme, etten ole tukehtunut. Nykyisin syön pähkinät yksitellen enkä heitä kerralla kourallista pähkinöitä huiviin. Säännöllinen ruokarytmi totta kai pitää verensokerin tasaisena, mutta mulle pureskelusta on ollut niin suurta apua.

Aiemmin pelkäsin, että mun maha turpoaa ihan hulvattomaksi, jos alan syödä neljästi tai jopa viidesti päivässä. Nyt olen kuukauden verran vetänyt naamaan, mitä lystää, niin eipä vatsa ole juuri turvonnut. Olen myös tajunnut, että on ihan luonnollista, että massu voi vähän pullottaa lounaan jälkeen. Ei ole tullut pahemmin yli- tai alilyöntejä. Mielestäni syön ihan sopivasti tai ainakin mun olo viestittää niin.

Tajusin, että herkuttelun pitää vähentyä, mutta ihan tarkoituksella pari viikkoa olin pois salilta ja söin kohtuudella herkkuja (tosin melkein päivittäin kylläkin mut...). Fiilistelin, miten ihanaa on syödä hyvällä omallatunnolla ja opetin itselleni, että lepopäivinäkin saa syödä. Nyt olen pikku hiljaa vähennellyt herkkuja. Mulle oli tärkeetä, että mun psyyke kesti ne herkut. Jatkossa herkkuja silloin tällöin - hyvällä omallatunnolla tietenkin.

Liikunta kulkee hitusen paremmin kuin ennen :) Salilla uskaltaa vähän riehuskellakin, kun ei tarvi pelätä, että verensokeri tipahtaisi yhtäkkiä yllättäen.

Pyrin pois vaa'asta tai ainakin jatkuvasta ravaamisesta vaa'alla. Paino on noussut kilon pari, mutta oletan, että se johtuu ihan siitä, että nykyisin on ruokaa mahassa. Päässä on tapahtunut isoja muutoksia ja toivottavasti niitä tapahtuu lisää, sillä oma peilikuva on paljon kivempi katteltava pehmeyksine päivineen. Ja että normaalipainoisuudessa ei ole mitään pahaa. Joskus se oli suunnilleen kamalinta, mitä tiesin. Nyt voisin kyllä lähettää BMI-taulukon just sinne. Oma olo kertoo aika paljon.

Suurena apuna on ollut, että jossain vaiheessa katselin fitness-mimmien kuvia ja luin heidän kirjoittamiaan tekstejä. Että kisakunto on kisakunto ja että rasvaa saa ollakin jne. Itselläni tosin ei ole urheilun kanssa sen suurempia tähtäyksiä kuin hyvä olo ja vähän lisää voimaa. Diettaamisesta lukeminen teki hyvää, koska tajusin, että painoa voi pudottaa myös fiksusti, jos haluaa pudottaa painoa. Tällä hetkellä en koe tarvetta pudottaa painoa. Tuntuu mielettömältä, että tällä hetkellä ei päässä ole sen suurempia tavoitteita ulkonäön suhteen. Tällä hetkellä tärkeintä on syödä säännöllisesti, liikkua ja nauttia elämän pienistä iloista. Nyt pitää olla viikko enempiä urheilematta, jotta tämä pitkittynyt kipeily menisi pois. Vaikka lähinnä luen kirjaa sängyssä tms., en vähennä syömisiä. Suuri oivallus on ollut, että keho tarvii ruokaa joka päivä riippumatta omasta aktiivisuudesta. Toinen suuri oivallus on ollut, että etukäteen ei voi oikein päättää, kuinka paljon keho tarvitsee minäkin päivänä ruokaa. Tyyliin että toisena päivänä menee leipäviipale enemmän kuin toisena jne.

e.: neverknow: keep up the good job, girl! :)

Viimeksi muokattu:
aluks oli lievää turvotusta kun lisäsin rasvan takasin ruokavalioon ja kaloreiden lisäyskin tuntui pienenä nesteen kertymisenä mutta sitten.. jaa liekö syynä nyt sitten se säästöliekkitilan pois meno kun paino on pudonnut pari kiloa ja jäänyt siihen 49 - tosin näytän monta kiloa hoikemmalta kun aikasemmin.. :) syön kyllä yli kulutukseni/kulutukseni verran mutta olo on niin loistava, hiukset paksummat kun aikasemmin ja ihon/kynsien kunto plussalla:) kiitos mimmien.

hienoa! kiva kuulla että muillakin menee hyvin =) mäkään en enään vaakaan tuijottele, tuli vaan näin hyvänä päivänä käytyä, ja psyyke kesti ihan hyvin tuon muutaman kilon nousun :D

Tarvitsen apua. Siis: olen toipumassa jonkinasteisesta syömishäiriöstä ja yritän pikkuhiljaa nostaa niitä syömisiä normaaleille raiteille. Ongelma on se, että pihtaan ruokailuja päivällä jotta saisin illemmalla sitten syödä enemmän - tämä pihtailu sisältää myös sen varan, jos äiti on vaikka leiponut tai jotain ja minun tekee mieli maistaa, lihomisenpelko on kamalan suuri enkä todellakaan tahdo syödä liikaa. (Aika tarkalleen tasan vuosi sitten tähän aikaan olin 20kg painavampi, koen ikävä kyllä edelleenkin olevani samankokoinen vaikka vaaka ja mittanauha muuta sanovatkin) Rakastan ruokaa, mutta vihaan sitä kun joka suupalasta lasken automaattisesti kalorit. Pääsen siitä kyllä irti, mutta ensin tahtoisin oppia syömään. Tässä tämän päivän ruokailut, en ollut koulussa. Iltapäivällä pianotunti ja hyötyliikuntana käppäilyä kaupungissa/shoppailua ~1h.

*Rasvaton jogurtti 200g (Meinasin myöhästyä bussista, pitää alkaa herätä aikaisemmin...)
*Teetä

*Activia kevyt vilja-jogurtti 125g
*Oululaisen Reissumies, molemmat puolet
*Oivariini 80, jämät purkin pohjalta ~1tl

*Kyläillessä lisää teetä

*Kotiin päästyä n. 150g uunilohta, jossa käytetty 10% kolmen juuston ruokakermaa
*Vaasan moniviljaleipäviipale (hui mikä sana :eek:)
*15% pippurimix-tuorejuusto, 1tl

Lisää pitäisi vielä syödä :( Ärsyttävintä tässä on se, että tiedostan miten vähän syön mutten osaa syödä enempää. Ei ole nälkä tai ei tiedä mitä söisi.

Et syö ollenkaan hedelmiä tai vihanneksia? Niitä ehdottomasti sinne sekaan ja paljon! Ja toi pihtailu kannattaa myös yrittää muuttaa säännölliseksi syömiseksi, koska se pihtailu jos mikä sekoittaa aineenvaihduntaa (=lihottaa).

No tuon jos minkä pitäis antaa mulle motivaatiota säännöllisyyteen, jos se kerran lihottaa. Hedelmiä tulee syötyä tosiaan aika vähän, purkkiananasta aina joskus. Kotona on meinaan huonon rahatilanteen lisäksi myös alzheimeria sairastava isä, joka käytännössä syö kokoajan ja erityisesti hedelmiä -> jos niitä ostaa, ne on samana päivänä loppu.

Mä voisin kans kertoa oman tarinani. Sairastuin siis viime keväänä eli n. vuosi sitten anoreksiaan.
Päiväiset ateriani olivat tätä : aamulla : 2dl mysliä, 2-3dl jogurttia
päivällä : wokkivihanneksia, 1 ruisleipä, lasi rasvatonta piimää
Illemmalla : jogurttia 2 dl tai rahkaa 2dl sekä vähän marjoja
Iltapala: hedelmä

Tolla siis elin ihan liian kauan. Joka päivä juoksin melkein sen 10km ja sen jälkeen suuhunu upposi vain se hedelmä.
Laihduin 25kiloa. Vasta jouduttuani sairaalaan tajusin olevan sairas. Kesä oli siis todella vaikea. Olen nyt onneksi "ihannepainossani" .
Nyt taas tuntuu että nuppi sekoaa, saattaa mennä viikko jolloin lasken tarkasti kalorini ja syön "oikein" sitten saattaa tulla päivä jolloin tyhjennä koko jääkaapin ( kuten tänään ). Asiaa ei yhtään auta se että kovat kivut ovat vaivanneet neljä kuukautta ja hyvä kun nykyään sängystä pääsee ylös. Lääkäri käski lopettaa salitreenitkin.. :/ Reumaa epäilevät ja jos diagnoosin saan nii sittenhän sitä ollaan..

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Hei, Ruusa!

Haluan vain sanoa sinulle, ettei se reumakaan mikään maailmanloppu ole. Punttitreenillä ja monipuolisella ruokavaliolla voi vaikuttaa oloon merkittävästi - eikä diagnoosi ole mikään ennuste synkästä tulevaisuudesta , sillä taudinkulkua on mahdotonta ennustaa. Pidä huolta itsestäsi ja mieliala korkealla! Rasvaista kalaa ja kalaöljyä voisit alkaa lisätä ruokavalioon hetimiten - sillä on nimittäin monille ihmisille selkeä tulehdusta hillitsevä vaikutus. Eikä tee varmasti pahaa vaikka kipujesi lähde osoittautuisi joksikin muuksi. Hali!

Nimimerkillä psoriaattinen artriitti rintarangassa, sternoklavikulaarinivelissä, lonkissa, polvissa - ja ehkä jopa isovarpaiden tyvinivelissä...

Tänään syömiset näyttäneet tältä.

Aamupala:
Ruispuuro 2dl
Actimel 0,1% 1dl
Teetä

Lounas:
Kirjolohipyörykät 3kpl
Yksi aika iso peruna, ripaus pinaattikastiketta
Salaattia/porkkanaraastetta/punajuuri-omenaraastetta
Lasi rasvatonta maitoa

Päivällinen:
Lohta uunissa ~ 100g
Keitettyjä porkkanoita, sipulia, salaattia puoli lautasellista
Yksi isohko peruna
Lehtileipä + flora 60%
Lasi rasvatonta piimää

Välipala:
Omena
Ruispuuroa 2dl

Iltapala:

A+ jogurtti 1,5dl
2 Ruisleipäsiivua á 21g + Flora 60%
Polar 15% neljä höylättyä siivua, kurkkua päälle

Oon saanut lisättyä syömistä mielestäni aika hyvin tohon edelliseen viestiini verrattuna, ja olokin on sen mukainen ^^ Tänäänki riitti energiaa vaikka mihin! Imuroin talon, kävin kirjastossa, kävelin kaupunkiin... Oon muutenkin hääräillyt vaikka mitä. Kaloreita en laske enää, joten ei mitään tietoa saanko niitä tarpeeksi. Olo on ainakin ollut kohtuuhyvä joten ihan minimillä ei ainakaan mennä. Toivottavasti!

Lisää päikkyä, jos joku ihana tahtoisi sanoa pysyykö paino tällä jo vai pitääkö vielä enempi syödä - okei, toki sitä ei voi tietää mutta suurinpiirtein edes, en laske niitä kaloreita mutta pelottaa syöminen yhä jonkun verran. Pelkään syöväni liikaa :(

Aamulla:
- Ruispuuro 2dl
- Ruisleipä floralla
- Maitoa 1dl

Koulussa:
- Kasviskastike 1,5dl
- Isohko peruna
- Salaattia
- Maito 2dl

Kotona:
- Kalakeitto 3dl
- Ruisleipä floralla
- Piimä 2dl

Välipala:
- Mokkapala
- Ruisleipä Polar 15% juustosiivulla ja floralla
- Päärynä-vaniljaviili 180g
- Teetä

Iltapala:
- Iso lasi maitoa 3dl
- Kaks paahtoleipää, joilla yhteensä 2 siivua polar 15%, flora 60 sipaisut ja kurkkua sopivasti
- Banaani

Lisää päikkyä, jos joku ihana tahtoisi sanoa pysyykö paino tällä jo vai pitääkö vielä enempi syödä - okei, toki sitä ei voi tietää mutta suurinpiirtein edes, en laske niitä kaloreita mutta pelottaa syöminen yhä jonkun verran. Pelkään syöväni liikaa :(

Aamulla:
- Ruispuuro 2dl
- Ruisleipä floralla
- Maitoa 1dl

Koulussa:
- Kasviskastike 1,5dl
- Isohko peruna
- Salaattia
- Maito 2dl

Kotona:
- Kalakeitto 3dl
- Ruisleipä floralla
- Piimä 2dl

Välipala:
- Mokkapala
- Ruisleipä Polar 15% juustosiivulla ja floralla
- Päärynä-vaniljaviili 180g
- Teetä

Iltapala:
- Iso lasi maitoa 3dl
- Kaks paahtoleipää, joilla yhteensä 2 siivua polar 15%, flora 60 sipaisut ja kurkkua sopivasti
- Banaani

Ton välipalan jakaisin vaikka kahteen satsiin, joista toisen ottaisin tossa aamupäivällä ennen lounasta ja toisen ennen päivällistä joskus klo.15 aikaan. Aamupäivän välipalalle voisi laittaa vaikka ton ruikkarin ja jonkun hedelmän (vaikka ton banaani minkä syöt nyt illalla ,ja illalle sitten banskun tilalle vaikka jotain jogurttia,rahkaa tms. proteiinipitoisempaa), iltapäiväkahville sopis toi mokkapala ja jotain mistä saat prodea esim maitorahka/viili tms. Lounaalle vaikka muutama pottu lisää tai syö vaik 2 leipää päällisineen.
Illalla voisit otta myös rkl jotain kp.öljyä yötä vasten. Ja leiville lisäisin aina jotain protskupitoista päällistä, vaikka tofua pari reilua viipaletta.

Vaikee sanoa kun ei tiedä plajonko liikut tai oletko kovin alipainoinen.

Kiitos paljon kommentista! Mietin että uskaltaako kukaan vastata ^^'... Ja nuita mittoja, 170cm löytyy pituutta ja paino oli 53.3 kiloa viime punnituksessa. Oletan sen tällä normaaliin ruokavalioon siirtymisellä varmaan nousevan siihen 54-55 paikkeille, ainakaan mielelläni en sitä suuremmaksi haluisi kun pää ei anna periksi. Liikunnat on enää vain välttämätön hyötyliikunta koulussa (3 kerrosta, 6 oppituntia päivässä) ja koululiikunta, joka on milloin mitäkin ja sitä about 1½h kerran viikossa. Senkään vuoksi en kamalan paljoa uskalla syödä, kun kulutus ei mitään huippuluokkaa ole näillä eväillä.

Kiitos paljon kommentista! Mietin että uskaltaako kukaan vastata ^^'... Ja nuita mittoja, 170cm löytyy pituutta ja paino oli 53.3 kiloa viime punnituksessa. Oletan sen tällä normaaliin ruokavalioon siirtymisellä varmaan nousevan siihen 54-55 paikkeille, ainakaan mielelläni en sitä suuremmaksi haluisi kun pää ei anna periksi. Liikunnat on enää vain välttämätön hyötyliikunta koulussa (3 kerrosta, 6 oppituntia päivässä) ja koululiikunta, joka on milloin mitäkin ja sitä about 1½h kerran viikossa. Senkään vuoksi en kamalan paljoa uskalla syödä, kun kulutus ei mitään huippuluokkaa ole näillä eväillä.

Olet mua pidempi ja mä painan about samanverran kuin sinä ja syön enemmän. Syön enemmän kuin sinä myös niinä päivinä kun en käy puntilla, ja tietenkin treenipäivinä viel sitäkin enmmän. En ole silti mitenkään paisunut, vaan itsekin olen hoikka ja normaalipainoinen. Kyllä syödä pitää, muuten ei kyllä jaksa mitään tehdä/ajatellakaan.

Se on kyllä totta. Ihmeellistä, miten ruoka ja riittävä syöminen vaikuttaa niin moneen asiaan: jaksamiseen, ajatusmaailmaan, nukkumiseen, hiuksiin, ihoon ja muutenkin koko olemukseen. Oon ollut paljon huonommallakin ravinnolla ja silloin en jaksanut tehdä mitään, nyt jaksan käydä koulua kunnolla, keskittyä tehtäviin ja vielä koulun jälkeenkin tuntuu siltä, että jotakin aktiivista tekisi mieli tehdä. Myös itseluottamus ja sosiaalisuus on lisääntynyt huomattavasti tän muutoksen myötä. En väitä, että nytkään olen vielä täydellisellä linjalla, siks mä näitä mielipiteitä tosiaan kysynkin, mutta haluan vain kertoa näitä juttuja koska pakko myöntää; olen hieman ylpeä itsestäni jo nyt :) Mutta oot sitä mieltä, että voisin syödä vielä enempi? Sitäpä sitten lähdetään yrittämään, kiitos niin paljon! <:

Vuosi sitten vielä söin lähinnä rahkaa, hedelmiä ja puuroa, samoja ruokia mitä täällä näyttää ihmisten ruokalistoilla olevan. Se oli jo erinomaista verrattuna siihen, että sitä ennen söin päivässä yhden greipin ja kaksi omenaa, tai sitten söin itseni niin ähkyyn kun mahollista ja oksensin loppu päivän. Mutta hyviähän nuo puurot yms. on ku mitkä, mutta eihän niillä jaksanu paahtaa menemään. Samaan aikaan yritin käydä salilla ja saada lihasta= aika epätoivonen yritys:D Mutta hienointa oli tajuta, että salilla käynti vaatii ruokaa! Ja saa ihan oikeesti syödä lämpimän ruuan vähintään kerran päivässä! Ja syksyllä sitten pikkuhiljaa pääsin enemmän ja enemmän eroon peloista ja ennakkoluuloista ja aloin syömään oikeen kunnolla. Painoa toki tuli, mutta tadaa, ei se ollutkaan niin kamalaa:) Ja nyt sitä pudotellaan sitten pois, mutta ekan kerran tässä laihduttamisessa on joku järki ja kaukana siitä ahdistuksesta, minkä kanssa joskus on saanut tapella. Eli en voi mitään niin lämpimästi suositella kun saliharrastusta.

insensibility: sanon samaa mitä tässä on jo tullutkin, että koita lisäillä proteiinia:) Rahka tms. on erinomainen välipala ja yhden välipalan voit lisätä aivan hyvin päivään. Leivänkin voi hyvin korvata vaikka jollain hyvällä hedelmärahkamysli- sekoituksella, omasta kokemuksesta olo pysyy kylläisenä paljon pidempään. Ja flora-sipaisu voi olla ihan isompikin sipaisu! Aivot on rasvaa ja sitä niille pitää tarjota:p Ja sellaisista faktoista kannattaa itseään aina toisinaan muistutella, esim. että ihmisen pitää syödä _viikko_ +500kcal, eli yksi ylimääränen kunnon ateria, joka päivä, että painoa tulisi se puoli kiloa lisää, mikä sinänsä on melkosen pieni määrä ihmispainossa. Eli jos yrität nostaa painoasi niin saat syödä oikein kunnolla joka päivä:>

Ja kun alkaa lisäillä ruokaa ja huomaakin, ettei maailma romahda tai paino ei nousekkaan niin ne on todella parantavia hetkiä. Ei sitä nyt tarvii joka päivä mässäilemään alkaa, mutta jos vaikka koulussa tuntuu, että nyt on kova nälkä, niin ottaakin ruokaa vähän enemmän kuin normaalisti. Jos siitä tulee morkkista, niin kituuttaa sen ja muutaman tunnin kuluttua saattaa huomata, että olo on paljon parempi.

En tiedä onko tästä mun väsyneen pään tuottamasta kirjoittelusta mitään hyötyä, mutta haluan vaan niin kovasti antaa vinkkejä, koska olen itse taistellu syömisten kanssa ja tällä hetkellä todellatodella onnellinen siitä, että olen oppinut syömään oikein. Toivonkin kaikkien tietävän, että se todellakin on mahdollista:p

En tiedä onko tästä mun väsyneen pään tuottamasta kirjoittelusta mitään hyötyä, mutta haluan vaan niin kovasti antaa vinkkejä, koska olen itse taistellu syömisten kanssa ja tällä hetkellä todellatodella onnellinen siitä, että olen oppinut syömään oikein. Toivonkin kaikkien tietävän, että se todellakin on mahdollista:p
Sama juttu :). Syömishäiriö on helvetti joka hallitsee koko elämää. Ja jos oman kokemuksen avulla voin auttaa jotakin siitä kärsivää, tai kärsinyttä, niin autan mielelläni. Monelle naiselle tekisi kyllä hyvää unohtaa se vaaka kokonaan. Ei kukaan tarvitse vaakaa tai mittanauhaa näyttääkseen hyvältä! Jokaisella on kuitenkin silmät päässä. Mitkään luvut tai mittayksiköt eivät tee kenestäkään huonompaa.

Parantumisvaihe on vaikea tie, mutta tärkeintä on silloin luopua (vähitellen) kontrollista. Ensin painon tuijottamisesta, sitten kalorien laskemisesta ja ym.. Kun syö laadukasta ja terveellistä ruokaa (ja kaikkia makroravinteita pelkäämättä mitään tiettyä!) ja samalla tarjoaa keholle kevyttä stimulaatiota salitreenin avulla, saa varmasti sen 'painon' kertymään mahdollisimman tiiviinä pakettina, eli lihaksena.

Painon vertailu ei todellakaan ole edes paras keino sanoa kuka on läski ja kuka laiha. Miettikääpä 40 kiloista joka lihoaa joko 10 kiloa siten että suuri osa tulee joko rasvana tai lihaksena. Tällöin nämä kaksi 50 kiloista ovat painostaan huolimatta hyvin eri näköisiä, vaikka molemmat olisivatkin painonsa puolesta hoikkia.
Miksi siis ylipäätään tuijottaa jotain vaakaa? On aika surullista lukea tekstejä tyyliin, "eilen kun painon vielä x kiloa niin olin hyvä ja kaunis. Ja nyt kun painan 2 kiloa sitä enemmän olen ällöttävä läski ":jahas:.

Ironisesti se tasapaino löytyy kun alkaa etsiä sitä ITSE. Eikä mittojen ja kontrollin avulla. Vain itse kokeilemalla voi löytää itselleen sopivan tavan syödä ja liikkua. Ja yllättäen, kun se löytyy, se myös tuntuu kaikkein luonnollisimmalta, koska se on tehty juuri sinua varten :).

Ja kun alkaa lisäillä ruokaa ja huomaakin, ettei maailma romahda tai paino ei nousekkaan niin ne on todella parantavia hetkiä. Ei sitä nyt tarvii joka päivä mässäilemään alkaa, mutta jos vaikka koulussa tuntuu, että nyt on kova nälkä, niin ottaakin ruokaa vähän enemmän kuin normaalisti. Jos siitä tulee morkkista, niin kituuttaa sen ja muutaman tunnin kuluttua saattaa huomata, että olo on paljon parempi.

Kiitos unnna ja Sabi molemmille, nää helpottaa niin paljon kun huomaa ettei olekaan ainut samassa tilanteessa ollut (: Jos tekin pystytte siihen, niin kyllä mäkin pystyn. Ostinkin muuten pitkästä aikaa taas maitorahkaa, muut ei kotona siitä välitä kuin mie joten saan mässyttää ihan rauhassa ^^

Oon miettinyt näitä proteiinin lisäämisiä itsekin, mut kun oon käynyt ravitsemusterapeutilla jo kohta puolisen vuotta niin se aina vaan jaksaa toitottaa sitä sen vähintään neljä leipää päivässä JOS syö puuroa, muutoin vielä enemmän -linjaansa. Vähäsen oon saanut joustaa toki kun oon vaan mennyt silllälailla mikä tuntuu ittestä hyvältä, ei se niin pahalla kuitenkaan katso jos jää leipäkiintiö 'liian vähäiseksi' kunhan vain saan energiaa riittävästi ja syön monipuolisesti. Mutta henkilökohtasesti oon sitä mieltä, että noi listat mitä se antaa on toki ihan jees, mutta proteiini - mitä tässä vaiheessa tietääkseni just tarvittaisiin, lihaskudosten korjaantumiseen and so on - on aika vähissä.

Aloitin lihankin syönnin täksi paranemisen ajaksi, muutoin kun oon ollut jo viime kesästä kasvissyöjä ennen sairastumistanikin. Ensin tämä pois alta ja sitten vasta mietitään uudelleen niitä eettisiä ruokavalion muutossyitä IMO.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom