Ongelma prässissä

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Nyt katkesi kamelin selkä. Siis sillähän ei ole mitään väliä, että olen ruma ja pieni, naiset kiertävät kaukaa, rahat on loppu ja perse on kipeä, mutta kun jalkatreeni jää kesken, niin kovinkaan kaveri ei kestä :itku:

Eli jalkaprässissä iskee heti ensimmäisestä sarjasta lähtien heti sarjan loputtua aivan järjetön pääkipu. Takaraivo tuntuu olevan aivan räjähtämäisillään. Missä vika? Vähän aikaa sittenhän täällä oli jotain juttua samankaltaisesta tilanteesta, ja olen kyllä lukenut ko. threadin, mutta olisiko jollakulla jotain uutta tarjottavana? Tämä oli nyt toinen jalkatreeni putkeen, kun pääkipua esiintyy. Ensimmäisellä kerralla kipu ei ollut lähellekään yhtä kovaa kuin tällä viimeisimmällä kerralla, ja kuittasin aiemmin koko homman liittyväksi kovaan ponnistamiseen.

Prässi on treenissä heti toisena liikkeenä jalkakyykyn jälkeen. Kyykyssäkin kyllä irvistellään naama punaisena, mutta mitään kipua nupissa ei tunnu, mutta voi luoja, kun prässi alkaa - pahinkaan krapula ei ole mitään tähän verrattuna.

Voisiko olla niin, että jännitän niskalla? Olen pyrkinyt kiinnittämään pään asentoon huomiota, mutta silti niskan jännittäminen ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Viimeksi muokattu:
Keskity lämmittelemään niska ja hartiat huolellisesti ennen treenejä. Prässissä tod. näk. jäkität niskalla vastaan ja se häirii verenkiertoe päähän tai aiheuttaa ylimääräistä painetta. Pidätkö päätä "ilmassa" prässin aikana vai painatko takaraivon penkkiin kiinni? Jälkimmäinen tapa "säästää" niskaa.

Toivottavasti saat tilanteen haltuun, tsemiä treeneihin.

Mä veikkaan, että kyseessä on väärä hengitystekniikka yhdistettynä korkeaan verenpaineeseen. Prässissähän tulee aina kelkkaa työntäessä puhaltaa samalla palkeet tyhjiksi. Hengitystä pidättäessä tulee aina silmiin, kaulaan ja naamaan verenpurkaumia.

Lämmittele ja venyttele niska/hartiat hyvin jalkapäivänäkin. Se auttoi ainakin minulla tuohon ongelmaan. Lisäksi olen pitänyt pitkähihaista college-paitaa ja heittänyt pyyhkeen niskaan tauoilla, jottei paikat jäähdy. Ja niinkuin Jkk sanoi, älä nosta päätä ylös prässätessäsi.

Treenikaverilla kanssa esiintyi pääkipua treeneissä, mutta lääkärin määräämän totaalilepoviikon jälkeen homma normalisoitui. Eli jos lepoviikosta on vierähtänyt tovi tai muuten vain on mahdollisuus ylikuntoon, niin kokeile pitää lepoviikko.

Koitappa näin...

Mulla oli ihan sama juttu, jalat, ja rintalihas treenit oli aina aluksi yhtä tuskaa ja jäi monesti kesken. Mä venyttelin JOKA PÄIVÄ, aluksi kahdestikin päivässä koko kehon läpi. Vie helvetisti aikaa, mutta auttoi minua. Mikään muu ei auttanut.

Toinen juttu on se, että oppii varomaan sitä niskan jännitämistä, kun lihakset ei oo kokoajan jumissa. eli sen oppii tuntee paremmin et millon asento ei oo hyvä, kun niissä niskoissa on sitä liikkuvuutta enemmän.

Tämä auttoi minua, teistä en sitten tiedä.

ps. nykyään ei muuten tarvi venytellä kuin pari kolme kertaa viikossa...

mul oli iha sama juttu. Prässis ko teki ni heti ekan kunnon sarjan jälkee päätä koski aivan helvetisti. lopetin prässin tekemisen pariksi viikoksi kun en uskaltanut tehdä. Myöhemmin sitten varovasti kokeilin niin sitä ei ilmennyt, mutta jos niskoja jännittää niin se tulee taas, varsinkin jos työnnön aikana vetää päätä eteenpäin.

Mulla ko. vaiva tuli aikanaan ja varmaan tulee vieläkin, jos tekee pitkiä ja kovia settejä prässissä (20->). Vaivaan auttoi aikanaan, kun kävin muutaman kerran hierojalla. Muita apuja ennalta ehkäisevästi sain, kun nostin prässin selkänojaa pystympään. Lisäksi kannattaa pyrkiä välttämään käsikahvoista kovaa vetämistä ja jännittämistä. Samalla kannattaa pyrkiä pitämään niska rentona.

Joo, mulla oli joskus kesällä tota samaa. Sain sen aluksi prässissä, koska tein liikkeen juuri väärin (huono hengitystekniikka ja pää ilmassa) ja seuraavassa treenissä uudestaan heti ekassa liikkeessä (pystypunnerrus smithissä) iski sama.

Tuli venyteltyä niskaa ja hartioita ihan helkkaristi ja pidettyä viikon totaalitauko, jonka jälkeen kipu ei koskaan tullut uudestaan. En ole kyllä vieläkään uskaltanut tehdä yhtä isoilla painoilla prässiä...

Jep, kiitoksia vastauksista, jos se nyt lähtisi sitten paremmin. Mutta tosiaankin, luulen koko ongelman johtuvan niskojen jännittämisestä/puutteellisesta lihashuollosta, sillä muutoin kaiken pitäisi olla edes kohtuullisen hyvin hallinnassa (hengitystekniikka, ylikunnon mahdollisuus). Nyt vaan venyttelyä ja verryttelyä enemmän peliin ja huomiota niskojen jännittämiseen.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom