Ongelma: kun tangot ja painot pelottavat...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joku sitten kuitenkin sai minut ylipuhuttua aloittamaan salitreenit, vaikka aluksi meinasinkin että pyrkisin vain dieetillä ja aerobisella liikunnalla pudottamaan painoa. Noh, on minulla hieman kokemusta kuntosaleista, treenasin noin puolitoista vuotta sitten pari-kolme kuukautta aika aktiivisesti, mutta sitten laiskistuin ja lopetin treenit. Ja nyt olisi jo aikakin taas aloittaa...

Mutta ongelmani on se, että kun katselen täällä pakkotoiston aloittelijoiden osiossa noita treeniohjelmia, niin ne pelottavat todella paljon, sillä niissä käytetään paljon vapaita painoja ja tankoja noiden kuntosaleilla olevien kuntosalilaitteiden sijasta. Ja minua pelottaa todella paljon tuommoiset painot ja tangot, en tiedä miten osaisin muka yksin niitä käyttää. Miten ne painot edes laitetaan kiinni tankoihin... Saattaa kuulostaa todella naurettavalta muiden mielestä, mutta kun en ole koskaan kyseisiä välineitä käyttänyt enkä tiedä niistä yhtään mitään, niin ne todellakin pelottavat minua.

Kysyisinkin siis, mistä pitäisi alkaa etsiä, jos haluaisi jonkun ihmisen joka opastaisi vaikka ensimmäiset kerrat ja kertoisi laitteiden oikeaoppisesta käytöstä ja tarkkailisi miten minä nuo liikkeet teen. Tietenkin siinä vaiheessa pitäisi olla jonkunlainen selvä ohjelma valmiina, enkä ole varma mistä aloittaa, sillä suurimmaksi ongelmaksi varmasti ohjelmanrakentamisessa muodostuu se, etten usko että jaksaisin puolta tuntia pitempää salilla yhtä menoa olla (poislaskettuna alkulämmittelyt), joten siinä heti kaikki yksijakoiset ohjelmat joutuvat minun kohdallani romukoppaan.

Nyt olen käynyt jonkun pari viikkoa salilla, niin että hoidan alakropan (+vatsat ja alaselän) kahtena päivänä viikossa ja yläkropan kahtena päivänä viikossa niillä laitteilla mitä tuolla minun kuntosalillani on käytössä (keravan ja tuusulan uimahalleja olen tähän mennessä käyttänyt...).

Noh, jos joku voisi auttaa minua, olisi se todella hienoa. Haluaisin ihan oikeasti alkaa kasvattaa lihaksia kun on alkanut tympiä se että olen ollut aina niin ruipelo (paitsi nyt viimeisen vuoden kun mahan seudulle on alkanut tulla kiloja eteen). Noh, eipä minulla mitään muuta, eiköhän tässä tullut suurimmat ongelmat esiin.

No sanoisin, että melkeen kaikki liikkeet pystyy korvaamaan laitteilla,jos painot pelottaa.

Esim, jalkaprässissä

Ei edes kannata mennä rikkomaan paikkoja ellei sulle ole koskaan neuvoja annettu liikkeissä. Netissä on paljon videoita, josta saat neuvoja, mutta itse väittäisin,että paikanpäällä annetut ohjeet menevät paljon paremmin perille. Jos rahaa löytyy niin osta, joku personaltrainerin tunti. Tai ellet aivan ujo ole niin ihan varmasti suo joku siellä salilla auttaa kun viitsit joltain kysäistä. En tiedä kuinka vanha oot, mutta ihan varmana sulla, joku kaveri tai sukulainen on ketä salilla käy,kysyt siltä neuvoja.

Kysy vaikka siltä ylipuhujalta:thumbs:

Puoltuntia on oikeasti aika vähän itse ainakin kun menen salille niin on yhtäkkiä mennyt tunti jo. Käy vaikka tunnin mielummin, jos vaan jaksat.

Eti itsellesi,joku ohjelma niin kyllä täältä sulle korvaavat liikket neuvotaan.

Ja onnea treeneihin:puntti:

No sanoisin, että melkeen kaikki liikkeet pystyy korvaamaan laitteilla,jos painot pelottaa.

Esim, jalkaprässissä

Ei edes kannata mennä rikkomaan paikkoja ellei sulle ole koskaan neuvoja annettu liikkeissä. Netissä on paljon videoita, josta saat neuvoja, mutta itse väittäisin,että paikanpäällä annetut ohjeet menevät paljon paremmin perille. Jos rahaa löytyy niin osta, joku personaltrainerin tunti. Tai ellet aivan ujo ole niin ihan varmasti suo joku siellä salilla auttaa kun viitsit joltain kysäistä. En tiedä kuinka vanha oot, mutta ihan varmana sulla, joku kaveri tai sukulainen on ketä salilla käy,kysyt siltä neuvoja.

Kysy vaikka siltä ylipuhujalta:thumbs:

Puoltuntia on oikeasti aika vähän itse ainakin kun menen salille niin on yhtäkkiä mennyt tunti jo. Käy vaikka tunnin mielummin, jos vaan jaksat.

Eti itsellesi,joku ohjelma niin kyllä täältä sulle korvaavat liikket neuvotaan.

Ja onnea treeneihin:puntti:

Heh, ongelma tosiaan on se ettei ole hirveästi ylimääräistä rahaa mitä käyttää. Eikä juurikaan ole ketään tuttua kuka käy kuntosalilla. Yksi kaveri on jolla oli tapana käydä aiemmin kuntosalilla, mutta hänellä loppui motivaatio aika lailla kokonaan viime vuonna kaikkeen urheiluun, joten en viitsi häntä häiriköidä turhaan.

Noh, pitänee selailla noita ohjelmia vähän tarkemmin ja kattella mikä tuntuisi sopivalta.

Harjoittele vaikka aluksi niitä liikkeitä jollain kevyellä tangolla. Sitten kun siltä tuntuu, ja tekniikka on kunnossa niin lisäät painoa.

edit. Laitteilla ei kehity lähellekään yhtä hyvin kuin vapailla painoilla...

nautilus saleilla kai on jotain tollasii ilmanvastus laitteita? :D ainaki vantaa, rovaniemi ja joku?

edit:
http://www.nautilusgym.fi/

Se on iha oikeesti vaa tottumista..

Jos joku liike pelottaa ja esim pelkäät et paino putoo päähän (mulla aina tää pelko xD ) niin harjottelet sitä pelkkää liikettä ja totuttelet niihin käsipainoihin ja tankoihin jne.. lopulta menee lihasmuistista!!

Kiitoksia kaikista vastauksista mitä on tullut.

Se on iha oikeesti vaa tottumista..

Jos joku liike pelottaa ja esim pelkäät et paino putoo päähän (mulla aina tää pelko xD ) niin harjottelet sitä pelkkää liikettä ja totuttelet niihin käsipainoihin ja tankoihin jne.. lopulta menee lihasmuistista!!

Joo, mä etsiskelin helppoja käsipainoliikkeitä joita tehdä, ja löytyhän sieltä muutama joilla voisi aloittaa kokeilun. En taida vielä tässä vaiheessa uskaltaa tankoliikkeitä ottaa mukaan, ehkä sitten kun lihasta on vähän alkanut kasvaa niin voisi kysyä joltain apua niihin tankoliikkeisiin. Taikka sitten treenaisi näin jonkun puolivuotta ja odottaisi kun saa rahaa personal trainerin apuun. Paljonkohan tuollaiset personal trainerit muuten ottavat maksua yhden kerran opastuksesta?

Noh, mutta jooh, ehkäpä pitää vain uskaltaa alkaa kokeilla enemmän.

Tulihan minulle vielä päivän aikana pari kysymystä, mutta pitää kahlata ensin läpi tuo "Aloittelijan peruskysymykset tänne"-osio, jospa niihin löytyisi siellä vastaukset jo valmiina.

edit. Laitteilla ei kehity lähellekään yhtä hyvin kuin vapailla painoilla...

Voitko muuten perustella tämän? Olen ennenkin kuullut tämän kyllä, mutten selityksiä en muista. Olisi kivaa tietää kun itse olen vaihtanut myös laitteista pois.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nerd_Boy, jutun ongelma on korvien välissä, ei salilla. Turhaan mennä hysteeriseksi esim. penkkipunnerruksen tekniikan takia. Ei ne liiketekniikat mitään avaruustiedettä ole, vaikka on niitä heijarihauistreenareita ym. nähty. Jos jännittää, kannattaa kysyä neuvoa salin kokeneemmalta porukalta. Rohkeasti kysymään vain neuvoa, tuskin he loukkaantuvat tai katsovat sua kieroon, jos kysäiset vinkkiä. Tyhmintä olisi laittaa rahat personalraineriin, kun joku voisi kertoa/näyttää samat jutut ilmaiseksi ja pystyt itse tutkimaan tietoa esim. ravinnosta, vaikkakin tässä asiassa PT:n auktoriteetti painaa sun vaa'assa enemmän. Kaikki oli täyttä IMOa.

Ps. Älä tee asiasta vaikeampaa, mitä se oikeasti on.

Paras vaihtoehto lienee kysäistä salihenkilökuntaa auttamaan liikkeiden kanssa. Seuraavaksi paras vaihtoehto on vain nykäistä sopivan näköistä heeboa salilta auttamaan liikkeiden kanssa. Kotona voi toki harjoitella vaikka luudanvarrella tms. kyykkyjä, mavea jne. Jos erehdyt sanomaan millä salilla käyt niin ehkä täältä löytyy joku pakkislainen, joka voi auttaa yhteistreenin muodossa.

Kyykyn kanssa squat rx sarja auttaa pitkälle(huom, noita on useampi, linkkasin vain ensimmäisen). Tuossa sarjassa on hyviä vinkkejä myös liikkuvuuden parantamiseen, joka on aika oleellista, jos aikoo jonain päivänä kyykätä syvältä.
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Penkkipunneruksen raamattu on tässä :
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40462

En lähtisi ainakaan isoilla painoilla peilin kanssa opettelemaan tekniikkaa, vaan pyytäisin reilusti apua salilla kokeneemmilta. Ei ne pure ja jokainen on joskus ollut aloittelija.

Voitko muuten perustella tämän? Olen ennenkin kuullut tämän kyllä, mutten selityksiä en muista. Olisi kivaa tietää kun itse olen vaihtanut myös laitteista pois.
No koeta huviksesi tehdä pec-decciä ja reidenlähentäjiä puoli vuotta ja vaihda se sitten penkkiin ja kyykkyyn niin huomaat. Vapaat painot aktivoivat enemmän lihaksia, ja vapailla painoilla voidaan käyttää myöskin isompia painoja kun laitteissa. Eli "isot painot, isot lihakset". Ja tietenkin kaikenlainen tukilihaksisto kasvaa siinä samalla.

Ja alkuperäiseen aiheeseen liittyen, tangossa ei ole mitään pelättävää. Ei ne liikket vaikeita ole..

Esimerkki: Pystypunnerrus laitteessa vs. Pystypunnerrus tangolla seisten.

Laiteversiossa liikerata on vakio, ja suoritettu työ lihaksilla helpompi, kun painoa ei tarvi kontrolloida juuri lainkaan, sen kun vain työntää. Vapailla painoilla tanko pitää pitää koko ajan kontrollissa, jolloin joutuu käyttämään myös erilaisia tukilihaksia liikkeen tukemiseen. Esim. PP tangolla seisten on samalla myös kohtuullisen hyvää alaselkä- ja vatsatreeniä, kun keskivartalon tulee olla tiukkana koko suorituksen aikana.

Ja tietty itse liike on haastavampi myös kohdelihaksille kun mainittu liikerata on vapaa, eikä tiettyyn suuntaan fiksattu.

Viimeksi muokattu:
No koeta huviksesi tehdä pec-decciä ja reidenlähentäjiä puoli vuotta ja vaihda se sitten penkkiin ja kyykkyyn niin huomaat. Vapaat painot aktivoivat enemmän lihaksia, ja vapailla painoilla voidaan käyttää myöskin isompia painoja kun laitteissa. Eli "isot painot, isot lihakset". Ja tietenkin kaikenlainen tukilihaksisto kasvaa siinä samalla.

Ja alkuperäiseen aiheeseen liittyen, tangossa ei ole mitään pelättävää. Ei ne liikket vaikeita ole..

Vapailla painoilla voidaan käyttää isompia painoja kuin laitteissa? Enpä ole koskaan kuullut, että joku pystyisi nostamaan esim. kyykyssä isompia painoja kuin jalkaprässissä.

Laiteversiossa liikerata on vakio, ja suoritettu työ lihaksilla helpompi, kun painoa ei tarvi kontrolloida juuri lainkaan, sen kun vain työntää. Vapailla painoilla tanko pitää pitää koko ajan kontrollissa, jolloin joutuu käyttämään myös erilaisia tukilihaksia liikkeen tukemiseen. Esim. PP tangolla seisten on samalla myös kohtuullisen hyvää alaselkä- ja vatsatreeniä, kun keskivartalon tulee olla tiukkana koko suorituksen aikana.

Ja tietty itse liike on haastavampi myös kohdelihaksille kun mainittu liikerata on vapaa, eikä tiettyyn suuntaan fiksattu.

Mitä jos pystypunnerruksella laitteessa pystyy pitämään treenin paremmin nousujohteisena? Eikös se silloin ole tehokkaampi liike?;)

Vapailla painoilla tehtävät liikkeet (no ei kaikki luonnollisesti) aktivoi useita kehon lihasryhmiä samanaikaisesti. Kun kehoa kuormitetaan kokonaisvaltaisesti ja voimakkaasti, keho koittaa sopeutua tilanteeseen ja lisää esimerkiksi testosteronin ja kasvuhormonin tuotantoa jotta lihasten voimantuotto lisääntyisi. Ja jos on dieetillä, mitä enemmän lihaksia aktivoituu, sitä enemmän kaloreita kuluu. Ja tietysti vapailla painoilla myös tasapaino ja koordinaatio kehittyy ja tukilihakset saa rasitusta myös.

Miinuspuolena on alussa vaikeahkot tekniikat ja loukkaantumisriski ellei tiedä mitä tekee. Laitteilla treenaaminen on turvallisempaa, mutta toi tuki- ja tasapainolihasten kehittymättömyys voi kostautua myöhemmin jossain muualla. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos ei millään pysty/halua treenata vapailla painoilla, saa laitteillakin jo paljon aikaan, kunhan malttaa järkevästi treeniohjelmansa suunnitella ja toteuttaa.

Vapailla painoilla voidaan käyttää isompia painoja kuin laitteissa? Enpä ole koskaan kuullut, että joku pystyisi nostamaan esim. kyykyssä isompia painoja kuin jalkaprässissä.

En ole ikinä kuullut ihmisestä joka olisi niin tyhmä ettei tajua että prässissä se kaikki paino ei ole nostettavana, vaan suurin osa painosta suuntautuu prässin kiskorakenteisiin, hieman prässin kulmasta riippuen.

nimim. Prässi on tehokkaampi koska siinä voi nostaa niinku 500kg ihan helposti, niinku.:D

Mitä jos pystypunnerruksella laitteessa pystyy pitämään treenin paremmin nousujohteisena? Eikös se silloin ole tehokkaampi liike?;)

Ei ainakaan minusta. Ehkä apuliikkeenä pumppaillessa lopuksi, kun ensin on sitä kehitystä tavoiteltu vapaalla tangolla.;)

Näkökanta aloittelevan treeniin

Aluksi tärkeintä olisi saada mahdollisimman paljon kokemuksia eri liikkeistä, eri välineillä. Näin oppii itse huomaamaan mihin ko. liike ottaa/vaikuttaa. Samalla myös huomaa mitkä liikkeet ovat itselle helppoja ja mitkä vaativat neuvoja/ohjeita.

Eli unohdetaan tässä kohtaa vähäksi aikaa määrätietoinen harjoittelu ja hypätään kuntoilun maailmaan kokeilemaan ja oppimaan.

Pienen kokeiluvaiheen jälkeen kannattaa alkaa etsimään niitä tarkempia neuvoja ja ohjelmia.

Ylös ja salille! MARS! :D

Juurikin näin. Eli tiivistettynä seuraavasti: Vapailla painoilla treenaaminen kehittää päälihaksen lisäksi myös tuki- ja apulihaksia joita tarvitaan pitämään liikerata kasassa, koordinaatiota ja tasapainoa. Laitteet puolestaan keskittyvät yleensä vain yhteen tai kahteen eri lihakseen kerrallaan.

Back
Ylös Bottom