Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitä on joppi ja tinkimaito?
Tavallisesti laitan kahviin joko punaista luomumaitoa tai sitten tyttären maitojuomaa (koska sillä oletettu laktoosi-intoleranssi), joka tällä hetkellä on punaista, mutta joskus tummansinistä.
Okei, ikinä kuullutkaan noita sanoja. Kurrin olen kuullut, vaikkakin sekin taitaa näitä vanhan kansan sanoja olla eikä enää ainakaan täälläpäin kovin usein käytössä.Raakamaitoa ja joppi on kurria eli rasvatonta, minä olen tykännyt kahvista pitkään mustana siinä on se luontainen aromi vahvasti esillä, rasvaiset maidot kermat pehmentävät liikaa ja lopputulos on että maidon/kerman maku puskee liikaa.
Jos lattetyyppistä lopputulemaa haet niin lämmittäisin silti sen maidon, oli maito tai maidontapainen valmiste mikä tahansa. Vaikka proosallisesti mikrossa jos ei muuta, vaikka ihan vaahdottamatta flat whitenä. Kylmä maito jäähdyttää kahvin ja myöskin hyhmäyttää kahvissa olevaa rasvaa, sekä aiheuttaa tuota pohjalle lirahtamista.Eikö tuo espressojauhe ole sellaista hienojakoista? Mulla siis pressopannu, ei mutteripannu. Omistin kerran mutteripannunkin, mutta kärväytin sen hellalla pilalle. Luin ensin tuohon pressopannuun ohjeita netistä, mutta niissä sanottiin vain että käytä suodatinjauhatusta karkeampia poroja, esim. pannujauhatusta. Lopputulos ei kuitenkaan ollut sitä mitä hain. Se on ihan totta, että maito tulee ihan vain purkista jääkaapista, en ole sitä lämmittänyt saati höyryttänyt.
Juon kahvia kotona muutama kupillinen viikossa. Mulla on tällä hetkellä kapselikeitin koska yhdelle kupilliselle ei kannata kahvinkeitintä ostaa.
Olisiko suosituksia miten saisin juotua hyvää, mahdollisesti vastajauhetuista pavuista keitettyä kahvia? Siis millä se kannattaisi valmistaa?
Haluan juoda sellaisen kermaisen pehmeää kahvia, ehkä espressotyylinen ei ole sitä mitä halua, sen muutaman espresson mitä oon maistanut.
Tuo aeropress kuulostaa mielenkiintoiselta, pitääpä tutustua siihen.
Pitääpä siis perehtyä mitä papuja niissä kahdessa hyvässä on käytetty, Robert Pauligin dark roast ja yksi toinen.Papu vaikuttaa myös vähintäänkin yhtä paljon kuin eri valmistusmenetelmät. Espressoakin saa aika laajalla skaalalla erilaisia eri pavuista.
Onkos kellään aeropress kokemuksia?
Edit. Mun makuun kahvi on turhan viileätä aeropressistä. Sitä muovia ei oikein saa esilämmitettyä ja lopputuote ei ole optimaalisen kuuma. Mun ratkaisu tuohon on ollut esilämmittää kahvikuppi. Lopputulos on mun makuun sopivan kuuma ja pitkään lämpimänä säilyvä nektari, jota voi särpiä rauhassa naamariin.
Tuolla tulee mainio kylmäkahvi. Illalla tekeytymään jääkaappiin niin aamulla valmista.