On vain kaksi tapaa keittää kahvia! (kahvi- ja kahvinkeitinketju)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -kake-
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Pressopannu pitänyt monasti ostaa, mutta haluaisin 95 asteista vettä sinne, enkä mitään kiehuvaa. Eikä jaksa alkaa mittailemaan joka kerta.

En oo kyllä mittaillut. Kattilassa keitän ja kun kiehuu, niin hetkeksi pois levyltä vaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
En oo kyllä mittaillut. Kattilassa keitän ja kun kiehuu, niin hetkeksi pois levyltä vaan.
Kahvissa on joku optimilämpötila, liian kuuma uuttaa sen vituiksi ja liian kylmä taas ei uuta kunnolla. Tee-laatuja taas pitää laadun mukaan uuttaa, joku voi olla 70 astetta ja toinen 90. Onko noissa vedenkeittimissä mitään termostaattia, jolla sais just sitä lämpöä mitä hakee?

Kahvissa on joku optimilämpötila, liian kuuma uuttaa sen vituiksi ja liian kylmä taas ei uuta kunnolla. Tee-laatuja taas pitää laadun mukaan uuttaa, joku voi olla 70 astetta ja toinen 90. Onko noissa vedenkeittimissä mitään termostaattia, jolla sais just sitä lämpöä mitä hakee?

Pitäs varmaan hommata itsekin. Alta satkuun saa esim. Vedenkeitin - EEWA7800 | Electrolux
17B03C1D-F29E-4B44-9532-34EDC325289D.jpeg

Toi keep warm/hold on ihan must have ominaisuus vedenkeittimessä. Ei tarvi väijyä millon vesi on lämmössä. Senku tökkäsee päälle, puuhailee jotain muuta ja tekee kahvit kunhan se muu on puuhailtu. Mä oon jotain 85-95C välille käyttänyt kahvin kanssa lämpöjä. Mulla on keittimessä myös ajastin, jos haluaa uuttoaikaa mittalla tosi tarkasti. Alun innostuksen jälkeen ei ole tullut uuttoaikaa niin tarkasti seurattua, perstuntumalla vaan. Jotku pavut tuottaa superkitkerää, jos ei uuta nopeasti.

Aeropressin hommasin varmaan noin 5-7 vuotta sitten ja käytännössä päivittäin teen sillä 1-3 kertaa. Eli puhutaan varmaan joistakin tuhansista sumpin pihautteluista. Nyt menossa tämän päivän muki nro 2.

Alussa jaksoin hifistellä tarkan lämpötilan ja uuttoajan kanssa. Käytännön merkitys oli niin pieni, että keitän veden veden keittimellä kiehuvaksi. Hetken annan olla ja sen jälkeen kaato aeropressin sisään. Käytän upside down tekniikkaa: kahvi sisään, vedet päälle ja noin minuutin uutto. En sekota edes kahvia millään lusikalla erikseen, sillä laiskuus iski jossain kohtaa enkä huomannut maussa eroa.

Mitä voin suositella:
-Kartioterällinen sähkömylly. Hyvä hinta/laatu -suhde esim Wilfa Svart Nymalt WSCG-2.
-Kahvi yleensäkin ostetaan papuina ja jauhetaan itse.
-Kahvilaatuja voi testailla hakemalla paahtimosta vaikka 100 g montaa eri laatua. Äkkiä lyötyy omat suosikit. Kaupoissakin kohtalaiset valikoimat ja esim kaupan bulkkikahveista oma suosikki on tällä hetkellä Kulta Katariinan tummapaahto papuina. Ei tosin voita paahtimoista haettua tavaraa.
-AeroPressiin metallinen suodatin, vai mikä levy onkaan nimeltään. Helppo pestä veden alla, halpa pitkässä juoksussa sekä jättää rasvat kahviin eikä jää paperiin.

Oma lempparini on:
Espresso%20Master47.jpg

-Kartioterällinen sähkömylly. Hyvä hinta/laatu -suhde esim Wilfa Svart Nymalt WSCG-2.
Tää on ihan kelpo mylly karkeampaa jauhatukseen. Hommasin aikanaan ja kuvittelin, että saa myös espressojauhatusta, mutta ei saa.
Sinällään ihan hyvä olla kaksi myllyä, kun espresson kanssa on niin tarkkaa hommaa sen säädön suhteen, että voi pitää sen siinä säädössä ja vain hienosäätää tarvittaessa ja jauhaa toisella myllyllä karkeammat.
Lisäksi tuossa mun espressomyllyssä on niin tarkka ja hidas säätö, että pitäisi pyörittää sitä säätörullaa varmaa 50 kierrosta tiukasta karkeaan.

Tää on ihan kelpo mylly karkeampaa jauhatukseen. Hommasin aikanaan ja kuvittelin, että saa myös espressojauhatusta, mutta ei saa.
Sinällään ihan hyvä olla kaksi myllyä, kun espresson kanssa on niin tarkkaa hommaa sen säädön suhteen, että voi pitää sen siinä säädössä ja vain hienosäätää tarvittaessa ja jauhaa toisella myllyllä karkeammat.
Lisäksi tuossa mun espressomyllyssä on niin tarkka ja hidas säätö, että pitäisi pyörittää sitä säätörullaa varmaa 50 kierrosta tiukasta karkeaan.
Tämä varmaan tosi. Itse kun en ole espsessojauhatusta ikinä koittanut, kun ei ole siihen vehjettä jolla siitä lientä uuttaa.

Tämä varmaan tosi. Itse kun en ole espsessojauhatusta ikinä koittanut, kun ei ole siihen vehjettä jolla siitä lientä uuttaa.

Hyvänä puolena vielä tuossa Wilfassa, että on kohtuullisen hiljainen.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Pistin sitten Aeropressin ja vedenkeittimen tilaukseen :) (en tuota aiemmin linkittämääni, koska siinä kuulemma helvetilliset piippaukset, joita ei saa pois päältä).

Eikö vastaavia löydy Suomesta?

Katon yleensä tuolta ekana :). No katoin Verkkokaupan eka, mutta Amazonista erittäin hyviä kokemuksia ja tulee ilman postikuluja yli 39 EUR tilaukset ja alta viikossa kotiovelle.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Mieli tekee myllyä, tulee liikaa aerobista käsikäyttöisestä.

Olisi vähän liian överi pieneen keittiöön: Huutokaupat.com

Suositut

Back
Ylös Bottom