On vain kaksi tapaa keittää kahvia! (kahvi- ja kahvinkeitinketju)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -kake-
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

-kake-

urpo
Liekö jo moinen ketju - ei löytynyt, enkä muista nähneeni.

Keskustelua kahveista ja kahvinkeittimistä yms. laitteista ja keittotavoista.

Itse en suodatinpuolella juuri hifistele, mutta sentään Moccamaster löytyy.

Suurempi intohimo on espressopuolella. Laitteistona ihan perustason Gaggia Classic ja myllynä Ascaso I-Steel.

Mitään lempikahvia ei varsinaisesti ole, koska sama kuin viinien kanssa, niin sitä on suurempi halu aina koittaa jotain uutta kuin jämähtää samaan hyväksi havaittuun.

45628515055_2593869f78_c.jpg

Olisi kiva nähdä, jos jollain on jotain tosi hifikamoja tai muuten hyviä vinkkejä aiheeseen liittyen,

Budjettiversio:

Harion mylly ja Aeropress.

Yleensä Kaffan pavut.

Täällä käytössä perus Moccamaster ja pressopannu, pavut tilannut Hasbeanista. Tosin himassa ei pahemmin kahvia tule juotua, viikonloppuna kuppi-pari.

Joku lähes 30-vuotias Moccamaster ns. suorituskahvia (töihin, salille jne.) varten. Kahvimylly (manuaalinen toki) ja pressopannu nautiskelua varten. Molemmat jees, mut ohan toi vastajauhettu aina parempaa.

On kyllä kovaa hommaa käsin jauhaminen.
Mulla on sellainen vanhanajan Peugeot, mutta ihan koristeena kyllä.
Mut joo, onhan noita sähkömyllyjäkin kaksi, suodatinkarkeudelle oma.

Kun nyt täällä on ihan ketjukin aiheesta, niin kertokaapa joku enemmän kahvista tietävä: mitä kahvia kannattaa ostaa pressopannuun? Omat kokeiluni eivät maistu samalta kuin kahvilan cafe au lait. :hyper: Lisäksi olen huomannut kumman ilmiön, että kahvi ikäänkuin laskee pohjalle ja siis muuttuu juodessa samalla laimeamman makuiseksi, eli sitä pitäisi olla koko ajan sekoittelemassa että se ei muuttuisi litkuksi juodessa. Lopuksi kupin pohjalla on sitte tietysti selvä sakka. Mitä teen väärin? Tällä hetkellä mulla jotain perus pannujauhettua. Suodatinjauhatusta kokeilin myös ja se oli huonompaa. Mulla ei ole kahvimyllyä joten siksi ostan valmiiksi jauhettua.

Omat kokeiluni eivät maistu samalta kuin kahvilan cafe au lait. .

Hyvin todennäköisesti kahvilassa tekevät sen cafeoleen espressosta ja höyrytetystä maidosta. Et kerro omaa maitoprotokollaasi, mutta veikkaan, että kumpikaan osanen ei ole vastaava kuin kahvilassa.

Itse vastaavasti pääosin Suomessa joudun pettymään ravintoloiden ja kahviloiden erikoiskahveihin (koska olen helvetin kova barista itse :)). Esim. Italiassa ei ole tullut vastaavia pettymyksiä, siellä saa hyvää kahvia kaikkialta,

Kun nyt täällä on ihan ketjukin aiheesta, niin kertokaapa joku enemmän kahvista tietävä: mitä kahvia kannattaa ostaa mutteripannuun...

Mutterpannuun tarvitaan ehdottomasti espressojauhetta, esim segafredo intermezzo, marketistakin saa. Espressojauheesta tulee sopivan vahvaa. Muuten ei skulaa. Lisätietoja esim meira.fi. Jos tulee käytyä matkoilla Euroopassa niin espressojauhetta saa halvalla ruokakaupoista koska siellä mutteripannu taitaa olla ainut oikea metodi. Ja lisäksi tarvitaan mieluiten kulutusmaito lämmitettynä varovasti kattilassa. Tietty kevytmaitokin menee mutta esim 3 dl kulutusmaito tuo 7,5 g maitorasvaa tuskin se on tappava herkuttelumielessä.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Eikö tuo espressojauhe ole sellaista hienojakoista? Mulla siis pressopannu, ei mutteripannu. Omistin kerran mutteripannunkin, mutta kärväytin sen hellalla pilalle. Luin ensin tuohon pressopannuun ohjeita netistä, mutta niissä sanottiin vain että käytä suodatinjauhatusta karkeampia poroja, esim. pannujauhatusta. Lopputulos ei kuitenkaan ollut sitä mitä hain. Se on ihan totta, että maito tulee ihan vain purkista jääkaapista, en ole sitä lämmittänyt saati höyryttänyt.

Tosiaan sekoitin mutterin ja Presson. Espressojauhe tulee tod näk Presson siiviläst läpi. En tiedä miten pressopannulla saisi yhtä jykevää mokkaa kuin mutterilla?

En tiedä miten pressopannulla saisi yhtä jykevää mokkaa kuin mutterilla?
Ei millään. Ne on eri käyttöön tarkoitetut vempaimet. Jos haluat vahvaa kahvia laitat mutterin pöriseen liedelle.

Itse teen AeroPressillä päivittäiset kahvini. Helppo ja hyvä. Samaa laitosta käyttävät jopa paahtimoissa kahvin maisteluun sekä kyseisellä vempaimella kisataan jopa maailmalla.

Saa kaiken muun hoidettua paitsi espresson cremalla.

Se on ihan totta, että maito tulee ihan vain purkista jääkaapista, en ole sitä lämmittänyt saati höyryttänyt.

Tuo maitokin merkkaa tuossa kyllä aika paljon kahvin ohessa.

Jos ei ole höyrytintä eikä ole tulossa, niin vaahdotukseen on erilaisia kannuja, jossa voi sen maidon myös lämmittää:

vaahdotin.jpg

Itsekin tuollaisen hommasin, kun ajattelin, että höyrytystä helpompaa, mutta ei lopputulos kyllä ole ihan vastaava.
Toki jos höyrytintä ei ole, niin tyhjää parempi.
Meillä tuo vaahdotuskannu on jäänyt lasten kaakaomaidon vaahdottimeksi.

Sorruin tänään helppouden nimissä Nespresson Vertuo soittimeen ja pitää löytää sille peruskahvinmakuista kapselia.

En tiedä kapseleista, kun olen vaan satunnaisesti maistellut, mutta yleisesti on yllättänyt positiivisesti nuo kapselikeittimet.
Olin lievästi sanottuna skeptinen noita kohtaan, mutta todella yllättävän hyvää kahvia tekevät.

Helpoin tapa saada nopeasti parempaa kahvia on puhdistaa keitin.
Esim. tavan kahvinkeittimeen jää aika paljon kaikkea paskaa ajan saatossa ja aika mustaa vettä tulee kun ajaa puhdistusaineen läpi - vaikka käyttäisi aina puhdasta astiaa veden täytöön - puhumattakaan, jos sillä kahvipannulla laittaa vedet (ei kannata).

En tiedä kapseleista, kun olen vaan satunnaisesti maistellut, mutta yleisesti on yllättänyt positiivisesti nuo kapselikeittimet.
Olin lievästi sanottuna skeptinen noita kohtaan, mutta todella yllättävän hyvää kahvia tekevät.
Ne on hyviä jos tykkää maustetuista kahveista, mä taas en pidä, mutta koitan etsiä mahdollisimman perinteisen maun. Samaa noi ei koskaan ole mitä suodatinkeittimellä, mutta ei se ole tarkoituskaan noilla.

Tuo maitokin merkkaa tuossa kyllä aika paljon kahvin ohessa.

Jos ei ole höyrytintä eikä ole tulossa, niin vaahdotukseen on erilaisia kannuja, jossa voi sen maidon myös lämmittää:
Ehkä tuo selittääkin miksi mun cafe au laitin maito tuli tuollaisessa kummallisessa hässäkässä. Yhdessä ravintolassa siis, jossa sitä cafe au laittia ryystin ja jonka maun halusin saada kotikahviinkin, mulle tuotiin kuppi, pressopannu ja sitten mielestäni toinen pressopannu (sekin oli lasia), jossa se maito oli. Vissiin oli sitten tuollainen. Tuon kahvilan tarjoilutyylistä päättelin, että se kahvi mitä käyttävät, ei olisi espressojauhettua koska se tosiaan tuli pressopannussa ja jotenkin olin myös ajatellut, että se tulisi siitä siivilästä läpi. Tai mistäs minä tiedän, en koskaan ole kokeillut. Varmaan olisi helpointa jos menisin sinne kahvilaan ja kysyisin, mitä kahvia käyttävät. :D

E. kokeilin lämmittää tänään kahvimaiton ennen sen laittamista kahviin. Löysin sellaisen vaahdotusvibrankin laatikon perältä ja annoin varmuuden vuoksi silläkin muutaman kierroksen maidolle. Onhan tuo kivempi juoda tuon vaahdon kanssa, mutta kyllä kallistuisin tässä tapauksessa siihen, että mun kahvini vain on väärää.

Viimeksi muokattu:
Ja mitä maitoa. Silläkin on väljä. Mielellään tinkimaitoa, punaista tai kahvimaitoa.

Ei joppia kahviin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom