Omistusasunnon hankkiminen pääkaupunkiseudulta

Asiasta kolmanteen. Älkää ikinä ostako asuntoa pelkkien piirustusten perusteella! Eräs kaverini osti ullakkohuoneiston (uudistuotantoa) Helsingin keskustasta ja pettymys oli suuri. Esim. mistään ei piirrustuksista ilmennyt, että talon ilmanvaihtohormi menee olohuoneen ja keittön välisessä seinässä ---->hillitön hurina kokoajan päällä. Olohuoneesta oli kadonnut 2neliötä kun oli tullut laatikoston kokoinen ulonema tämän ilmanvaihto systeemin takia. Ääni eristys oli erittäin huono. Rakennuttaja ei suostunut tekemään kaverini valitsemilla kaakeleilla kylpyhuoneen ja keittiön seiniä vaan rakennus tarkastajan jälkeen joutu piikkaamaan pois ja laittamaan itse omat. jne... Onneksi sai purettua viime viikolla kaupat 7kk taistelun jälkeen. Muutenkin nämä uudistuotantio ullakkohuoneistot ovat aivan kusetusta. Taso ei todellakaan ole sitä mitä niistä pyydetään. Esim Merikadun ja Kapteeninkadun kulma taloyhtiöön tehtävät huoneistot parhaimmillaan 8000€ neliö....hmmm.... :jahas:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Gwyneth sanoi:
Ja sitten vielä pieni vinkki (kun olen näitä asunnonvaihtoja tosi läheltä seurannut kolmen viime vuoden aikana 4kpl). Älkää KOSKAAN luottako kiinteistövälittäjiin- heillä aina oma etu ensisijalla!

Kiitos paljon :)

Yleistäminen on kivaa joo. Parhaimmillaan 14 tuntisia päiviä ja 6 päiväiset työviikot. Palkka maksetaan provikkana. Kyllä nämä asiat ajavat helposti monet välittäjät ylilyönteihin mutta jo vuosia alalla olleet tietävät mihin lyhytnäköinen oman edun tavoittelu johtaa...työttömyyteen. Jatkuvuus on avainsana ja sen saa aikaan tyytyväiset asiakkaat. Tämän varmasti tietävät kaikki kauppaa tekevät ammattilaiset. Ikävää, että sinä Gwyneth olet nähnyt alan ikävät puolet. Itse olen tehnyt puolen vuoden aikana monta kauppaa ja kaikissa tapauksissa jälkeen on jäänyt tyytyväiset asiakkaat, joista muutamien kanssa olen ystävystynytkin myyntiprosessin aikana. Asiat tosiaankin voidaan hoitaa eri tavoin. Sitä paitsi, itse saisin kenkää tötöilystä. Välityspalkkiokin on muuten näkyvillä ilmoituksissa ja aina neuvoteltavissa asiakkaan kanssa. Asiakashan se viime kädessä päättää kenet ottaa asuntoaan myymään ja siinä vaiheessa tehdään kirjallinen sopimus, joka kattaa tarkasti eri asiat palkkiota myöten. Tämän jälkeen on hieman vaikea tavoitella omaa etuaan.
 
Bad Karma sanoi:
Kiitos paljon :)

Yleistäminen on kivaa joo. .

tähän voisin sanoa, että olen aina "vihannut" kiinteistövälittäjiä, autokauppiaita jne. MUTTA möin tossa joulukuussa kämppääni Albertinkadulta ja pyysin huvikseni hintatietoja SKV:stä. No arvioivat kämpän hinnaksi melkein 20.000EUR enempi mitä kukaan ostajaehdokas oli tarjonnut. Komsii-komsaa, tein kiinteistövälittäjän kanssa diilin, että voi pyytää kämpästä niin paljon kun haluaa, kunhan mä saan sitten välityspalkkioiden jne jälkeen nnn.000 euroa käteen. Kämppä myytiin viikossa ja mä tienasin erittäin mukavasti voittoa. Että näin. Niin ja kaiken lisäksi se mukava kiinteistövälittäjä tienasi ansaitusti välityspalkkionsa. Molemmat olivat tyytyväisiä. ;)
 
Bad Karma sanoi:
Palkka maksetaan provikkana.
Välityspalkkiokin on muuten näkyvillä ilmoituksissa ja aina neuvoteltavissa asiakkaan kanssa. Asiakashan se viime kädessä päättää kenet ottaa asuntoaan myymään ja siinä vaiheessa tehdään kirjallinen sopimus, joka kattaa tarkasti eri asiat palkkiota myöten. Tämän jälkeen on hieman vaikea tavoitella omaa etuaan.

Eh? Jos sopparissa lukee, että palkkio on XX% toteutuneesta myyntihinnasta, niin miksi sopimuksen jälkeen olisi vaikea tavoitella omaa etuaan?

Joo ja haistapaskakokemuksia KV-toiminnasta on myös täällä. Yhden kerran myynnin yhteydessä ja toisen kerran ostajan ominaisuudessa.
 
IronMind sanoi:
Eh? Jos sopparissa lukee, että palkkio on XX% toteutuneesta myyntihinnasta, niin miksi sopimuksen jälkeen olisi vaikea tavoitella omaa etuaan?

Joo ja haistapaskakokemuksia KV-toiminnasta on myös täällä. Yhden kerran myynnin yhteydessä ja toisen kerran ostajan ominaisuudessa.

Mitä nopeammin asunto menee kaupaksi sen nopeammin voi keskittyä seuraavan kohteen myyntiin. Välittäjä saattaa suostutella hyväksymään naurettavan halvan tarjouksen. Välityspalkkiossa se myyntihinnan eläminen ei vaikuta niin paljon kuin ostajalla ja myyjällä, niiden palkkioiden määrä ratkaisee. Toki nopea kauppa voipi olla monesti myyjällekin mieluisaa.

Itsellä välittäjä arvioi kämpän 20000€ halvemmaksi kuin minä olin ajatellut ja tuputti paskoja tarjouksia, pidin pääni ja asunto myytiin minun hintaani.
 
Kannattaa aina tarkastella asiaa hieman pidemmällä tähtäimellä. Pankilta on hyvää pyytää lyhennys- ja korkolaskelmat parilla eri variaatiolla (maksuaika/korkotasot) ja katsoa mihin rahkeet riittävät, sillä ensimmäiseksi pankki (ainakin minulle) tarjoaa oikein ruusuista näkymää.
JOS korot nyt vähän nousevatkin, niin eipä sitten tartte luopua asunnosta tms. Se pelkän koron maksukin avittaa pariksi vuodeksi tiukissa paikoissa.
Jo 500 € vuokralla 6000€/v menee muille.

Itse hommasin asunnon 57,5 m2 Helsingistä vajaa vuosi sitten kun alkoi tuo 34m2 yksiön 480€ vuokra jurppimaan!
Nyt maksan 70€ enemmän kuukaudessa kun yksiön vuokraa ja opiskelija-avokki hoitaa yhtiövastikkeen.

Kyllähän tuo mietitytti yhden unettoman yön kun asunnon varasin, mutta kun vakityöpaikka löytyy "vakaasta" yhtiöstä ihan ok palkalla ja muutenkin elämäntilanne on kohdillaan niin eikun härkää sarvista vaan!

Tässä asiassa on aika vaikea neuvoa ketään, mutta itse en ole katunut päätöstä hetkeäkään!

Maksuaikaa on jäljellä riittävästi :D .
 
IronMind sanoi:
Eh? Jos sopparissa lukee, että palkkio on XX% toteutuneesta myyntihinnasta, niin miksi sopimuksen jälkeen olisi vaikea tavoitella omaa etuaan?

Tavoitella omaa etuaan...miten? Meikäläisen päähän kun ei mahdu se, että yritetään myydä asunto mahdollisimman nopeasti, hinnalla millä hyvänsä. Miten tässä ajatellaan omaa etua? Kuten tuolla ylempänä kirjoitin, oma etu on juurikin se ettei kiukkuisia asiakkaita jää jälkeen vaan saadaan aikaan jatkumo. Ei tätä työtä voi tehdä lyhytnäköisesti...tai voi kyllä muttei pitkään. Jokaisessa ammattiryhmässä on ne omat mädät omenat. Ei kuitenkaan voida sanoa, että KAIKKI kiinteistövälittäjät ovat syvältä, kuten Gwynethin tekstistä sai käsityksen.
 
Bad Karma sanoi:
Tavoitella omaa etuaan...miten? Meikäläisen päähän kun ei mahdu se, että yritetään myydä asunto mahdollisimman nopeasti, hinnalla millä hyvänsä. Miten tässä ajatellaan omaa etua? Kuten tuolla ylempänä kirjoitin, oma etu on juurikin se ettei kiukkuisia asiakkaita jää jälkeen vaan saadaan aikaan jatkumo. Ei tätä työtä voi tehdä lyhytnäköisesti...tai voi kyllä muttei pitkään. Jokaisessa ammattiryhmässä on ne omat mädät omenat. Ei kuitenkaan voida sanoa, että KAIKKI kiinteistövälittäjät ovat syvältä, kuten Gwynethin tekstistä sai käsityksen.

Juu, lähinnä kritisoin viimeistä kommenttiasi jossa annoit ymmärtää, että kirjallisen sopimuksen laatiminen jotenkin estäisi kiinteistönvälittäjää toimimasta pääasiallisesti oma etu mielessään.

Joskus tämä etu toki on yhteneväinen myyjän edun kanssa (pumpataan hyväuskoinen hölmö -tyyppiseltä asiakkaalta reipasta ylihintaa) tai ostajan edun kanssa (KV ylipuhuu myyjän myymään alihintaan, jotta saa määrällisesti useampia välityspalkkioita nopeammin).

Itse asiassa näin toki tekisin itsekin, jos olisin jossakin vastaavassa provikkahommassa. Aika sinisilmäinen täytyy vain asiakkaan olla, jos antaa välittäjän puuhia sopimuksen puitteissa täysin mielensä mukaan, oli sitten myymässä tai ostamassa kämppää.
 
Nostetaanpas ketjua taas ylös...eli onkos pakkislaisilla kokemuksia Hypoteekki yhdistyksestä asuntorahoittajana? Itse sain sieltä kohtuullisen houkuttelevan tarjouksen asuntolainasta hyvillä ehdoilla, esim. en tarvitse takaajia ollenkaan ja marginaali on 0,7. Minkälaisella marginaalilla olette saaneet lainojanne (alle 100.000e), kilpailu tuntuu olevan aika kovaa?
 
BFL2002 sanoi:
Nostetaanpas ketjua taas ylös...eli onkos pakkislaisilla kokemuksia Hypoteekki yhdistyksestä asuntorahoittajana? Itse sain sieltä kohtuullisen houkuttelevan tarjouksen asuntolainasta hyvillä ehdoilla, esim. en tarvitse takaajia ollenkaan ja marginaali on 0,7. Minkälaisella marginaalilla olette saaneet lainojanne (alle 100.000e), kilpailu tuntuu olevan aika kovaa?
Nordeasta 0,58, pudottivat 0,6 -> 0,58 kun Sampo oli tarjonnut 0,6. Viitekorkona 12 kk euribor.
 
Maskotti sanoi:
Täällä oli erikseen threadi tuosta asuntojen ansiottomasta hinnannoususta, mutta tehdään nyt uusi kun tämä ei varsinaisesti koske samaa asiaa.

Eli nyt on herännyt kiinnostus ensimmäisen omistusasunnon hankkimiseen pääkaupunkiseudulta, mutta kokemattomana asuntokauppamiehenä ottaisin mielellään vastaan kaikenlaisia vinkkejä, varoituksia ja kaikkea asiaan liittyviä huomautuksia kokeneemmilta henkilöiltä. Eniten ehkä kiinnostaisi tietää että onko nyt edes järkevä aika ostaa asunto? Kaikkialla kuulee että asuntojen hinnat ovat tällä hetkellä pilvissä, ja kohta olisi edessä lama jolloin lainan korot nousevat kattoon ja asuntojen hinnat tippuvat taas pohjalukemiin.

Toinen epäröintiä aiheuttava seikka on luonnollisesti pääkauipunkiseudun asuntojen korkeat hinnat. Lyhyen seurannan perusteella hyväkuntoisesta rivitalokaksiosta joutuu pulittamaan n. 150 000€ alueella mistä asunto olisi hakusessa. Kuluttajasuojaviraston maksimilainasuosituksella (20 * kuukauden bruttotulot) ei päästä vielä tätä lähellekään, mikä aiheuttaa epäilyksiä maksukykyä kohtaan noilla summilla. :itku: Laskelmien mukaan maksukyvyn pitäisi kuitenkin olla kunnossa, en sitten tiedä mihin tuo suositus perustuu.

Kuinka on, heittääkö hanskat tiskiin vai lähteäkö urheasti asuntokauppoja hieromaan?

Pieni laskelma:

Oletetaan, että 20 vuoden tulevan vuoden aikana keskimääräinen inflaatio on 2 %. Siis EKP onnistuu tavoitteessaan. Suomen BKT kasvaa 2,5 % reaalisesti (keskiskenaario). Koska työssäolevat edustavat vain puolta väestöstä, merkitsee 2,5 %:n BKT:n reaalinen kasvu 5 %:n palkkasumman reaalista kasvua, jos ns. funktionaalisessa tulojaossa (pääoma-ansiotulot-suhde) ei tapahdu muutoksia. Olkoon lainan korkomarginaali 0,6 %.

Jos inflaatio on keskimäärin 2 %, niin 12 kk:n viitekorkon voisi arvella tällöin olevan keskimäärin 3 %. Tämä on puhdas heitto, mutta ei varmaan hirveän kaukana todellisuudesta.

Lainan kulut ovat siis 3 % + 0,6 % = 3,6 %. Inflaatio vie tästä 2 %-yks => kulut 1,6 %.

Asuntolainan korkovähennyksen arvo on noin 0,5-1 % koroista. Sanotaan 0,6 %. => Kulut 1 %.

Siis, asuntolainan reaalinen hinta on 1 % asunnon hinnasta vuodessa olettaen, että asunnon arvo kehittyy tasaisesti inflaation mukana (ei synny voittoja eikä tappioita asuntoa myytäessä).

Kun tähän laskee sitten 5 %:n palkkasumman kasvun (joka tosin jakautuu varsin epätasaisesti), niin asunnon arvo suhteessa tuloihin laskee 4 % vuodessa!

Niinpä: Olet työssä, jonka tuottama palkka seurailee keskimääräistä ansiokehitystä => voit olettaa asuntolainan olevan ilmainen. Kyse on tällöin säästämisestä, jonka tuotto = asumishyöty.
 
en lähtisi purkamaan asuntolainaa inflaatiolla.

Mitä tulee kuluihin omistusasunto vs. vuokra, niin siitä voi tehdä helpon laskelman:

Omistusasunto 150te korko 3% tekee vuodessa 4500e korkokulua
Lisäksi tulee yhtiövastike n.120e*12 on 1440
Eli yhteensä 5940e/v maksut omistusasunnosta

Vuokra n.650-700e/kk tekee 7800e-8400e/v

Eli Näillä koroilla omistusasunto olisi n.2te vuodessa halvempi tapa asua. Lisänä tietysti on korkovähennysoikeus, asunnon hinnannousu/lasku, koron nousu/lasku.

Ei tuo ero siis hirveän suuri ole omistusasunnon hyödyksi.
 
Muija luki tuossa eilen uusinta hymyä ja pyys kattomaan yhtä lööppiä. Siinä oli juttua Suonenjoen asuntojen hinnoista jonkun asuntoalueen neliöistä otsikkona: asuntojen hinnat jopa 100€ neliöltä. En ehtinyt juttua lukemaan kun se vei lehden duuniin mennessään, mutta ehtikö joku muu lukea? Mitäs siinä meinattiin?
 
ToughGrip sanoi:
Muija luki tuossa eilen uusinta hymyä ja pyys kattomaan yhtä lööppiä. Siinä oli juttua Suonenjoen asuntojen hinnoista jonkun asuntoalueen neliöistä otsikkona: asuntojen hinnat jopa 100€ neliöltä. En ehtinyt juttua lukemaan kun se vei lehden duuniin mennessään, mutta ehtikö joku muu lukea? Mitäs siinä meinattiin?

Siellä on joku vanha teollisuusalue jossa on taloja tyhjillään, myyvät sitten erittäin huokeaan hintaan. Kysynnän ja tarjonnan laki, mitäs muutakaan. PK-seudulla luonnollisesti miljoona kertaa enemmän kysyntää kuin esim. Suonenjoella.
 
Olen antanut itseni ymmärtää, että n. 3-4v päästä olis hyvä aika hankkia se ensimmäinen kämppä. Lähteenäni on pari entistä kiinteistövälittäjää, jotka ei enää toimi alalla.

Noihin aikoihin tulen todennäköisesti valmistumaankin eli odottelen täältä äidin helmoista mielenkiinnolla tilanteen kehittymistä. Pääkaupunkiseudulta on todella tarkoitus asunto myöskin ostaa.

Mitä noihin asuntosäästötileihin tulee niin saivat mut vakuutetuksi siitä, että pankkia ei oikeesti kiinnosta millä tilillä mulla sitä rahaa on, kun menen lainaa pyytämään.
 
Wuffel sanoi:
Mitä noihin asuntosäästötileihin tulee niin saivat mut vakuutetuksi siitä, että pankkia ei oikeesti kiinnosta millä tilillä mulla sitä rahaa on, kun menen lainaa pyytämään.

Se nyt ei ole ainoa juju mikä noissa tileissä on, siis se että pankki myöntäis sulle lainaa, kyllähän ne sitä lainaa tällä hetkellä taas melkein tuputtaa. Mutta asp-tilille tulee laitettua aina säännöllisesti se vähimmäismäärä, kun sinne on periaatteessa pakko tallettaa. Samanlaista korkoa et muuten tavalliselle säästötilille saa, Nooa Pankin säästötili tulee vissiin lähimmäksi (tosin kaikkien tilien korot, mukaanlukien asp-tilit, on ihan perseestä...). Tosin tällä hetkellä lainakorot on niin alhaalla, ettei ASP-tilin kautta myönnettävä "kiinteäkorkoinen" laina periaatteessa kannata. Mutta mites 3-4 vuoden päästä?
 
Wuffel sanoi:
Olen antanut itseni ymmärtää, että n. 3-4v päästä olis hyvä aika hankkia se ensimmäinen kämppä. Lähteenäni on pari entistä kiinteistövälittäjää, jotka ei enää toimi alalla.

Mitkä ovat perustelut tähän ajatukseen?
 
BFL2002 sanoi:
Mitkä ovat perustelut tähän ajatukseen?

Koska sillon sen asunnon saa halvimmalla. ;)

Kai ne meinas, että suhdanteet on kunnossa. Mistä se sitten johtuu, niin en varmaan olis ymmärtänyt, vaikka olis selitettykin. Onneksi tässä kerkee oppimaan vielä paljon uutta ennen noin isoja päätöksiä.
 
Antzu sanoi:
Se nyt ei ole ainoa juju mikä noissa tileissä on, siis se että pankki myöntäis sulle lainaa, kyllähän ne sitä lainaa tällä hetkellä taas melkein tuputtaa. Mutta asp-tilille tulee laitettua aina säännöllisesti se vähimmäismäärä, kun sinne on periaatteessa pakko tallettaa. Samanlaista korkoa et muuten tavalliselle säästötilille saa, Nooa Pankin säästötili tulee vissiin lähimmäksi (tosin kaikkien tilien korot, mukaanlukien asp-tilit, on ihan perseestä...). Tosin tällä hetkellä lainakorot on niin alhaalla, ettei ASP-tilin kautta myönnettävä "kiinteäkorkoinen" laina periaatteessa kannata. Mutta mites 3-4 vuoden päästä?

Jos on sellanen ihminen, että muuten ei tuu laitettua rahaa sivuun niin onhan tuo hyvä systeemi. Toisaalta jos satut yhtäkkiä tarvitsemaan johonkin vähän enemmän rahaa niin ASP-tili saattaa olla hieman ongelmallinen.
 
Timba79 sanoi:
Kenenkäs luulette maksavan niiden vuokrakämppien remontit? No kukas muukaan kun vuokralainen, on niitä tarinoita vaikka kuinka paljon. Että 400€ vuokra onkin yhtäkkiä 600€ kun tehtiin vähän julkisivuremonttia yms.

Ei siinä kyllä näin oikein voi käydä jos vaan lukee vokrasopimuksen ehdot jne. ja varmistaa omia oikeuksiaan. Eli mulla ainakin aikanaan oli "selkeellä" suomenkilellä vuokrasopimuksen "ehdoissa" kirjoitettuna että vuokraa voidaan tarkastaa tasan yhden kerran vuodessa ja koska vuokran nostaminen ei saa olla kohtuutonta lisäyksenä oli vielä, että tämän tarkastuksen yhteydessä vuokra ei voi nousta kuin 10% nykysestä vuokratasosta. Kuulostaa siis minusta aika kummalta tuollainen 400-600Euro korotus jos ei olisi jopa kokonaan laiton(mutua).

Nyt on juuri tulut hankittua omistusasunto 3h+k+kph+vh+p(lasitettu) ~75m2
Soitin kiinteistövälittäjälle ja saatiin esittely ennen virallista ensiesittelypäivää.
Mentiin paikanpäälle ja kämpän katseltua todettiin et voitais jotain tarjousta jättää. Kiinteistövälittäjä tokas, että jos tarjootte mitä pyydetään niin ei luultavasti edes pidetä ensiesittelyä ja näin ollen ette ainakaan joudu "kisaamaan" asunnosta. Hinta oli asunnon sijaintiin nähden ehkä hieman korkea, mutta kun katsoin emäntää ja näin et tän se haluis ni totesin et mielummin maksan tästä sen muutaman tonnin enemmän suoraan ku jään harmittelemaan ku joku toinen tekiskin kenties paremman tarjouksen ja ei saatas kämppää joka haluttiin. Tarjottiin pyyntö hinta ja laitettin tarjouksen voimassaolo ajaksi vain seuraavaan aamuun joten myös myyjän tarvitsi tehdä päätös nopeasti jos meinasi meille myydä. Noh ei tullu ensiesittelyä muille ja saatiin asunto ja oli kuulemma muutama soittokin tullut harmittelevilta ihmisiltä kun eivät sitten päässeet kyseistä asuntoa katsomaan. Tyytyväinen olen ollut ainakin vielä kun nämä muutamat kuukaudet vasta talossa ollaan asuttu.

Joo asuntoa hankkiessa noita remontteja kannattaa tosiaan miettiä.

Meillä tiilivuorattu (ei julkisivuremontteja)
harjatiilikatto (ei tasakaton painumis/vuoto ongelmia, eikä peltikaton ongelmia)
toki tiilkattoakin joutuu vaihtamaan/paikkailemaan aikaajoin mutta kooin hyväksi.
90-luvun rakennus (ei putkiremppaa melko pitkään aikaan edessä)

Ja mielummin maksan omaa kuin laitan "roskiin" vuokrarahat.

ASP on kans mikä on antaa sulle kiinteän koron....nojaa eipä mikään hirveen hyvä turva kun ottaa huomioon, että se on 4,5% korkokatto 5-vuoden ajaksi(eli käytät itse sopimaasi korkoa+marginaali kutenmuutkin jos korko nousee yli 4,5% maksat kuitenkin vain 4.5% mukaan) sen jälkeen korkosi voi asp säästäjänäkin olla ihan minkä suhdanteet sitten määräävätkin.....Saman saat toki rahalla pankista suoraankin ilman mitään ASP-säästötiliä.
Ja ASP tililtä saa nostettua rahaa(toimii aivan kuten normaali tili kunnes käytät rahat asunnon ostoon ja toki pitää täyttää talletus kriteerit) se vain kylläkin mitätöi asp-säästötiliin kuuluvat hyödyt..

Lyhennyksen saa myös sellaisena,että kk-maksu pysyy aina vakiona jos korko nousee lainaaika pidentyy jos laskee se lyhenee eli ei tarvitse miettiä koron nousun vaikutusta elintason ylläpitoon jos vaan on mitoittanut kk-maksun alunalkaen oikealle tasolle(kun tämä näytti joillain nousseen esille murheen aiheena)
 
Back
Ylös Bottom