Omenaviinietikan hyödyt/haitat

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Omenaviinietikka nopeuttaa aineenvaihduntaa. Miksi se ei ole oikein suositussa asemassa kuitenkaan monenkaan ruokavaliossa? Heittäkääpäs faktaa hieman, jotka sitä omaavat kyseisetä tuotteesta

Kihdin oireille tosi kutaa, jos keho on taipuvainen puriiniaineita muodostelemaan.

MrSeoinage sanoi:
Miksi se ei ole oikein suositussa asemassa kuitenkaan monenkaan ruokavaliossa?

No siksi että se on :anssi:

Jep... tää oli sitä faktista tietoa mitä kaivattiin.

Jotkut väittävät,että toi omenaviinietikka tasapainottais vatsan ja suoliston toimintaa.Onko kukaan kuullut tätä samaa?

Snake sanoi:
Jotkut väittävät,että toi omenaviinietikka tasapainottais vatsan ja suoliston toimintaa.Onko kukaan kuullut tätä samaa?

Okei, tarkennan sen verran, että toki tuollaisia väitteitä on kuultu. Lähinnä olen kuullut niitä luontaistuotekauppojen mainoksissa, jotka eivät meikäläisen asteikolla täytä tieteellisen referenssin vaatimuksia.

JOS niistä on jotain tutkimuksia, niin kannattaa varmaan hakea esim näistä:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/ (search-valikosta PubMed)

http://jama.ama-assn.org/

Snake sanoi:

Toimii vatsataudissa. Helvetin pahan makuista, mutta auttaa. Pitkän kokemuksen pohjalta kerron, artikkeleita en ole lukenut.

Mulla on joku kestohimo etikkaan (ja muuhun happamaan, kuten puolukat, karpalot, piimä, jogurtti...) ja nimen omaan tuota omenaviinietikkaa käytän nykyisin. Viikossa menee se pullollinen, ½ litraa. Hyvä jos sillä sattuu olemaan terveyttä edistäviä vaikutuksia.

Käytän omenaviinietikkaa kaalisalaatin höysteenä - tätä salaattai olen pian kuusi vuotta syönyt päivittäin sen suuremmitta tauoitta ruoan kuin ruoan kera, erinomaista se on vihreiden oliivien ja tonnikalan kera iltapalana. Ja kas tässä ohje:

Keräkaali suikaloidaan ohueksi. Sekoitetaan pullossa noin puolet etikkaa ja puolet rypsi tai oliiviöljyä sekä sopiva määrä väkevää sinappia. Kaadetaan kaalin päälle ja möyhennellään. Voi lisätä myös mustapippurirouhetta ja suolaa myllystä. Säilyy liki viikon, itse asiassa paranee vaan muhiessaan.

Omenaviinietikkaa äiti aina antoi kun olin pienenä vatsataudissa. Pakko oli juoda vaikka pelkkä maku yrjötti. Mutta se kyllä todella auttoi. Hikkupiljaa.

Minusta tuntuu, että sillä on jokseenkin samankaltaisia vaikutuksia kuin maitohappobakteerituotteilla (Molkosan, Finnmolke, etc.) vatsan toiminnan kannalta.

No eipä siitä etikasta ainakaan haittaa ole mutta ei se kyllä aineenvaihduntaa kiihdytä ja miksi juuri omenaviinietikalla olisi jotain ihmettä tekeviä vaikutuksia, miksei esim. punaviinietikka, valkoviinetikka tai vaikkapa väkiviinaetikka kelpaa??

Omenaviinietikasta löytyy rajallisesti ihan mielenkiintoistakin tutkimusdataa. Eräässä tutkimuksessa (omena-)viinietikan todettiin parantavan aterianjälkeistä insuliinisensitiivisyyttä. Tutkimus on järjestetty kuitenkin diabetespotilailla, joten lisää dataa toki kaivataan..

Diabetes Care 27:281-282, 2004

Vinegar Improves Insulin Sensitivity to a High-Carbohydrate Meal in Subjects With Insulin Resistance or Type 2 Diabetes

http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/27/1/281

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kuuluu mun mielestä samaan sarjaan nuo omenaviinietikkajutut kuin kehon happo-emästasapaino ym. luonnonlääketieteellinen hölynpöly.

fish sanoi:
Kuuluu mun mielestä samaan sarjaan nuo omenaviinietikkajutut kuin kehon happo-emästasapaino ym. luonnonlääketieteellinen hölynpöly.

Periaatteessa kyllä. Tarkennetaan nyt omaa viestiäkin sen verran, ettei suinkaan ollut tarkoitus hypettää mitään omenaviinietikkadiettiä.. :david:

Kitos vastauksista. Itse en käytä todellakaan kyseistä tuotetta vaan ihan mielenkiinnolla kyselen kun niin monet Daavidin pojat ympärilläni ovat käyttänet ja väittäneet, että kiihdytti aineenvaihduntaa. Se siit. Kiitos vastauksista

En ole lukenut että lisäisi aineenvaihduntaa. Tosin tuo ei ole itseäni ikinä sen vertaa kiinnostanut että olisin ottanut minkäänlaista selvää, mutta enemmän siitä varmasti on hyötyä kuin haittaa. Eli jos sitä tulee käytettyä niin varmaan ihan hyvä vaan.

Omenaviinietikka, hyi helevetti! Mutta jos ja kun se sitten tuntuu tehostavan aineenvaihduntaa, se johtunee siitä että tökötti on huuhdottava alas runsaalla vedellä - ja sekös sitten kusettaa...

En mä tosta muuta löytäny, kuin tutkimuksen jossa etikka oli yksi aine jota testattiin josko auttaisi täihin. No ei auttanut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom