Oman kodin puolustus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Hehhee, enpä ole tällaista nyt tod. rauhallisessa ympäristössä asuessani edes ajatellut. :lol2:

Isoa Magliteä ja/tai vanhaa kaukalopallomailaa voisin käyttää itsepuolustukseen kotona, murtovarasta vastaan. Tuntuu kyllä yhtä kaukaa haetulta tilanteelta, kuin ufojen laskeutuminen pihalle. Keittiössä on toki keittiöveitsien lisäksi pari puukkoa, mutta en minä semmoisilla osaa tapella, eli parempi antaa niiden olla laatikossa vaan. Niinno hirveän hyvin en osaa Magliteä pampun sijaisena käyttäen tai kaukalopallomailalla hutkienkaan tapella. Niillä ehkä kumminkin vastustaja aika pienellä todennäköisyydellä kuolisi, toisin kuin teräaseella. Kotigymiltä voisi hakea vaikka 1,25 tai jopa 2,5kg limpun ja heittää sillä murtovarasta. Sitten kun se olisi hämääntynyt painolevyn aiheuttamasta mustelmasta edes pari sekuntia, löisin kaukalopallomailalla pää... siis niihin isoihin lihaksiin toki. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Powderilta kyllä tuli täyttä asiaa. Jos omaan kotiini puolustusta miettisin, niin lähtisin linjalta: jämäkät ovet, ovien karmit ja saranat + perkeleellinen turvaketju + kunnon lukot + hälytysjärjestelmä vartiointipalvelulla.

Ai helvetti, kun tuli naurettua näitä viestejä. Tulisi kyllä paljon ruumiita jos jokaisessa murron kohteeksi joutuvassa asunnossa olisi pari toimeliasta pakkotoiston karjua. :D

Powderin vinkit oli vähän älykkäämmästä päästä. Mä mieluummin ainakin asennan hälytysjärjestelmän kuin ostan sen komeimman alumailan jostakin "kodinpuolustajat"-liikkeestä. Turvalukon asentaminenkin olisi aika simppeli ja toimiva ratkaisu. Jos noiden fiksujenkin estelyjen jälkeen vielä joku sisään asti tulisi, niin silloin asialla olisi todennäköisesti niin kovan luokan ammattimiehiä, että se olisi minun pyllyni missä se alumaila lopulta sojottaisi jos sillä alkaisi niitä isoja lihaksia tähtäilemään.

Tosin tollaisella "uskallappa tulla kynnyksen yli"-kyltillä saa varmasti juopuneet teinit kusemaan kuistille. Ihan suoranainen yllytys humalaiselle...

Paras tredi Pakkiksella vähään aikaan.

Suurimmassa osassa tapauksista varmasti on isosta vahtikoirasta hyötyä ja varmastikin moni rosmo liukenee kuultuaan/viimeistään nähtyään ison koiran. Sitten taas on näitä ihan kilipäitä mitkä on varustautunut jonkin sortin aseella ja on ollut muutenkin ihan tappomielellä liikkeellä niin silloin taas jos oma koira olisi kyseessä niin itse kyllä pelkäisin liikaa sen oman koiran puolesta ja koittaisin mennä puollustamaan taloutta jollain konstilla. Tiedä sitten miten onnistuisi mutta itellä ei ainakaan luonne antais periks vaan piiloutua ja toivoa ettei setä lyö..

Väittäisin että jokaisella murtomiehellä on vähintään joku ristipääruuvvari mukana. Sitten jos lähdetään kostamaan jotain tai muuten vaan niin kyllä varmasti monella rosvolla on veitset, kaasut sun muut lelut mukana, voimapihtejä, sorkkarautoja yms. yms.

Ei oo, mua on lyöty imurinputkella puuntakaa alaselkään niin, että koko putki meni mutkalle, eikä se mun menoa haitannu. Pisti vaan vituttaa enempi.

Ai jaa, paska putki ja aika paskaan paikkaan löi, mitä luulet että olisi käynyt jos se olisi kolahtanut niskaan tai takaraivoon?

Itse mietein ihan pokalla yhdessä vaiheessa turvahuoneen rakentamista, nää murto pelot johtui lähinnä viinan käytöstä. Eihän tästäkään korttelista ole varastettu mitään 25v aikana kun olen tässä asunut. Moottorisahan vois tosiaan siirää tohon lähietäisyydelle mutta mahtaa siinäkin tuomio rapsahtaa jos jonkun ukon halkaisee päästä muniin. Jaa niin pitääkin teroittaa teräketju ja tankata saha valmiiksi.

Ai jaa, paska putki ja aika paskaan paikkaan löi, mitä luulet että olisi käynyt jos se olisi kolahtanut niskaan tai takaraivoon?

No niskaan en oo saanu osumaa ikinä mistään, mut eiköhän se takaraivoon ois yhtä mutkalle menny. Kaikki putket mitä nähny on "napakoita" alumiiniputkia.

Ai helvetti, kun tuli naurettua näitä viestejä. Tulisi kyllä paljon ruumiita jos jokaisessa murron kohteeksi joutuvassa asunnossa olisi pari toimeliasta pakkotoiston karjua. :D

Powderin vinkit oli vähän älykkäämmästä päästä. Mä mieluummin ainakin asennan hälytysjärjestelmän kuin ostan sen komeimman alumailan jostakin "kodinpuolustajat"-liikkeestä. Turvalukon asentaminenkin olisi aika simppeli ja toimiva ratkaisu. Jos noiden fiksujenkin estelyjen jälkeen vielä joku sisään asti tulisi, niin silloin asialla olisi todennäköisesti niin kovan luokan ammattimiehiä, että se olisi minun pyllyni missä se alumaila lopulta sojottaisi jos sillä alkaisi niitä isoja lihaksia tähtäilemään.

Tai päästään sekasin oleva jamppa, joka on vaan voimalla runnonu ittensä sisään. Ikkunoista/terassin/parvekkeen ovista pääsee yleensä sisään todella helposti. Turvalukko ja ketju kerrostalossa toki suojaa ihan kivasti, mutta jos et asu kerrostalossa etkä nyt ala kaltereita asentamaan kaikkiin ikkunoihin niin kyllä sinne omakotitaloon tai rivariin sisään päästään aika kevyesti vaikka sulla ois ovessa mitkä teljet. Hälyjärjestelmä ei itsessään estä mitään, ja niihin pitää yleensä vielä ostaa erillinen vartijakäynti tai muuten ne hälyt vaan välittyy keskukseen ja that's it.

Sorkkarauta turvana ei kyllä kannata itseään työntää sisään asuntoon, jossa on tuollainen +40kg molossikoira sisällä, esim. täysikasvuinen Cane Corso, mastiffi tai vaikka Amerikanbulldoggi. Rautaa ei kerkeä edes heilattaa ennenkuin koira on kädessä, jalassa tai pillissä kiinni kun vastassa on koira, joka on jalostettu pysättämään tunkeutuja, suojaamaan perhettä ja kotia. En tiedä millaisia ramboja jengi luulee olevansa mutta siinä on kättäpidemmälläkin varustettu ihminen oikeasti todella heikoilla noissa tilanteissa. Puruvoimaa isolla molossilla on 2-3krt enemmän kuin esim. saksanpaimenkoiralla ja sellainen kipukynnys, ettei laske irti vaikka lyöt astalolla keskelle otsaa. Sitä on koetettu maailmalla kennelolosuhteissa kun kaksi koiraa on päässeet kiinni toisiinsa ja niitä on yritetty erottaa. Poliisit käyttää työkäytössä belgianpaimenkoiria, jotka ovat n. 30kiloisia ja kipu jo tuollaisen koiran käydessä kiinni kohdehenkilöön on sellainen, että lyömä- ja ampuma-aseet putoaa kädestä ennenkuin niitä ehtii käyttää koiraan.

Kannattaa tsekata vaikka tämä video, joka on suojelutreenitilanteesta. Kunnon molossi tai isokokoinen rotikka on ihan eri kaliiberia kodin puolustajana verrattuina vaikka paimenkoiriin: http://www.youtube.com/watch?v=eG4ROd4-x-4

Mulla itsellä tuon reilu 50 kiloisen uroksen kanssa kun leikkii patukkaleikkejä niin tuntee sen voiman mikä tuollaisessa koirassa on jo pelkästään sillon, kun koira leikkii. Tuntuu siltä kuin olkapäät repeäisi muusta torsosta irti koiran ravistaessa ja tasapainon pitäminen on todella vaikeaa. Paino itselläni 100kg enkä todellakaan haluisi tollaista otusta käsivarteen kiinni.
http://www.youtube.com/watch?v=eG4ROd4-x-4

Sorkkarauta turvana ei kyllä kannata itseään työntää sisään asuntoon, jossa on tuollainen +40kg molossikoira sisällä, esim. täysikasvuinen Cane Corso, mastiffi tai vaikka Amerikanbulldoggi. Rautaa ei kerkeä edes heilattaa ennenkuin koira on kädessä, jalassa tai pillissä kiinni kun vastassa on koira, joka on jalostettu pysättämään tunkeutuja, suojaamaan perhettä ja kotia. En tiedä millaisia ramboja jengi luulee olevansa mutta siinä on kättäpidemmälläkin varustettu ihminen oikeasti todella heikoilla noissa tilanteissa. Puruvoimaa isolla molossilla on 2-3krt enemmän kuin esim. saksanpaimenkoiralla ja sellainen kipukynnys, ettei laske irti vaikka lyöt astalolla keskelle otsaa. Sitä on koetettu maailmalla kennelolosuhteissa kun kaksi koiraa on päässeet kiinni toisiinsa ja niitä on yritetty erottaa. Poliisit käyttää työkäytössä belgianpaimenkoiria, jotka ovat n. 30kiloisia ja kipu jo tuollaisen koiran käydessä kiinni kohdehenkilöön on sellainen, että lyömä- ja ampuma-aseet putoaa kädestä ennenkuin niitä ehtii käyttää koiraan.

Kannattaa tsekata vaikka tämä video, joka on suojelutreenitilanteesta. Kunnon molossi tai isokokoinen rotikka on ihan eri kaliiberia kodin puolustajana verrattuina vaikka paimenkoiriin: http://www.youtube.com/watch?v=eG4ROd4-x-4

Mulla itsellä tuon reilu 50 kiloisen uroksen kanssa kun leikkii patukkaleikkejä niin tuntee sen voiman mikä tuollaisessa koirassa on jo pelkästään sillon, kun koira leikkii. Tuntuu siltä kuin olkapäät repeäisi muusta torsosta irti koiran ravistaessa ja tasapainon pitäminen on todella vaikeaa. Paino itselläni 100kg enkä todellakaan haluisi tollaista otusta käsivarteen kiinni.
http://www.youtube.com/watch?v=eG4ROd4-x-4

Näin se vaan OIKEASTI menee.

Asiasta vähän toiseen. Kattelin tossa koirien leikkiä ja siinä oli iso AB vastaan APT ja kokoeroa on että APT on luonnollisesti puolta pienempi ni se APT pyöritti hetkessä sen isomman maahan, kysyin kaverilta ni sanoi että sillä APT on kolme kertaa kovempi puruvoima ku rotikalla ja väitti että pystyy vetää 80 kertaa oman painonsa, pitääkö tämä paikkansa? Itse olen nähnyt sen nopeuden ku vähän kumartuu alaspäin silittää ni ei ehdi vetää päätä pois ku koira hyppää ilmaan ja nuolaisee naamasta. Nauratti vain mielessä ku kaikki haluaa jotain 100 kiloisia mastiffeja vartiokoiriksi ni tollainen 30-35kg APt söis aamupalaksi sen.

Tyypillinen esimerkki pakkis-threadista, jonka sisältö menee överiksi :) Tavallisesta Abloy-lukollisesta ulkoovesta menee oikealla välineellä ja taidolla n. 10-20 sekunnissa sisään. Ei siinä juuri auta murtosuoja ovessa, tarrat ikkunoissa tai vielä vähemmän se hälytin. Omakotitalossa ja rivarissa on kuitenkin lisäksi ne ikkunat, joista pääsee myös helposti sisään jos haluaa. Koira kuin koira olisi tietenkin hyvä jo pelkästään sen takia, että omakotitalossa ne kyllä huomaa nopeasti jos joku luvaton pyörii pihalla. Edelleenkin on pieni todennäköisyys joutua asuntomurron kohteeksi ja vielä epätodennäköisempää että silloin itse on kotona. Siltikin, monen mieli saattaisi muuttua kun omalle kohdalle sattuu.

Asiasta vähän toiseen. Kattelin tossa koirien leikkiä ja siinä oli iso AB vastaan APT ja kokoeroa on että APT on luonnollisesti puolta pienempi ni se APT pyöritti hetkessä sen isomman maahan, kysyin kaverilta ni sanoi että sillä APT on kolme kertaa kovempi puruvoima ku rotikalla ja väitti että pystyy vetää 80 kertaa oman painonsa, pitääkö tämä paikkansa? Itse olen nähnyt sen nopeuden ku vähän kumartuu alaspäin silittää ni ei ehdi vetää päätä pois ku koira hyppää ilmaan ja nuolaisee naamasta. Nauratti vain mielessä ku kaikki haluaa jotain 100 kiloisia mastiffeja vartiokoiriksi ni tollainen 30-35kg APt söis aamupalaksi sen.

Pitää osittain paikkansa. Taakanvetokoirana treenattu APT vetää helposti tuon 80x oman painonsa, puruvoima on samaa luokkaa kuin rotikalla ja historiassa kun koiria tappelutettiin pärjäsi APT myös puolta suuremmille koirille mikäli matsit venyi ja iso koira alkoi väsyä. Sen sijaan APT:ta ei kannata kodin suojaksi ottaa sillä siltä puuttuu lähes kokonaan vartiointi/suojelutaipumukset. Todennäköisesti pesee murtomiehen naamaa kun asunnonomistaja saa vieressä "pataansa". Molossiroduista iso osa on jalostettu nimenomaan kodin ja omaisuuden vartiointiin ja siihen käyttöön miehenkokoinen koira on enemmän kuin käypä. Ei mennä tämän enempää noihin pitbullkeskusteluihin kun ne on aikalailla offtopicia.

Yleisesti voisin tähän kodin puolustaminen asiaan sanoa, että ihmisillä pitäisi olla oikeus suojella itseään, perhettään ja kotiaan myöhemmän tarkastelun kestävin keinoin ilman, että siitä rangaistaan. Mä olin joskus teini-iässä yksin kotona pikkuveljieni kanssa kun joku tuntematon ukko tuli ovelle ja yritti väkisin työntyä sisään. Sen verran oli humalassa, että kunnolla tuuppaamalla sain sen tuupattu portaat alas ja kun yritti vielä sisälle niin ilmakiväärin haettuani lähti tuulikaapista riehumasta.

Tädillä oli kaukasianpaimenkoira.

Jumalauta että oli kilttikoira, oikee huomionkipeä ja hellyyttävä perhettä sekä tuttuja ja sukulaisia kohtaan.

Mutta kun pihaan eksyi ulkouolinen niin sitten muuten muuttu koira sekunnissa. Sellasen 85 kilosen röntin kanssa harvan tekee mieli edes yrittää mitään .

"Kaukasianpaimenkoira on vanha Kaukasian alueelta kotoisin oleva laumanvartija tyyppinen koirarotu, jota on käytetty vartiointiin ja kotieläinten suojeluun pedoilta. Paimenkoira se ei kuitenkaan ole. Kaukasianpaimenkoiran tyyppisiä koiria tiedetään olleen jo 2 000–3 000 vuotta sitten. Se on suurikokoinen mutta erittäin, jopa kissamaisen ketterä liikkeissään. Kaukasianpaimenkoiralla on erittäin voimakas itsesuojeluvaiston ohittava laumansuojeluvietti, joten se tilanteen niin vaatiessa taistelee luovuttamatta omaan kuolemaansa asti. Venäjällä sitä käytetään vartijana vankiloissa, sotilaskohteissa, teollisuudessa ja poliisikoirana. Rodun ominaisuuksiin kuuluu poikkeuksellisen hyvä kuulo."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaukasianpaimenkoira

Mulla on maanalainen erikoisteräsvahvistettu betonibunkkeri, retinaskannerit ja laser defence grid... Joo ei mitään.

Koiran mä ottaisin kotia puolustamaan ensisijaisesti, on niillä sen verran hyvät aistit että varmasti varottaa jos jotain kuulee. Yksi juttu, josta voisin mainita on, että kerrostalossa on enemmän silmiä, väkeä ja puhelinliittymiä kuin jossain erämökissä keskellä korpea, josta on naapuriin 5 km ja hyvät naapurisuhteet toimii kyllä erittäin hyvin valvonnassa, varsinkin jos on vuosikausia tunnettu.

Vähän vielä offtopickkia.
Mustapekat reenaa sesseä

En sitten tiiä miten se tuo puolustusvietti on verissä kun omalle koiralle yritän ainakin opettaa että kaikki vieraat on tervetulleita ja ihminen on aina hänen yläpuolellaan, osaakohan sitten lukea tilanteen oikein jos joskus hätä tulee.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jossain päin maailmaa, esim. Argentiinassa lähes jokainen talo oli ympäröity teräsaidoilla joissa oli piikit ja/tai piikkilankaa kärjissä sekä kaikki ovet ja ikkunat vuorattu kaltereilla. Nyt vaan toivomaan että moinen menee läpi vähäisenä poikkeamisena rakennuslupaa hakiessa. :lol2:
Koira/hälyjärjestelmähän on paras, kyse on siitä että saa ne ratkaisevat sekunnit aikaa valmistautua ja toimia ennen kuin tunkeutuja on sisällä.

Tosta tilanteen lukemisesta ni omalle kohdalle sattui tälläinen episodi. Oltiin käymässä kesällä Helsingissä ja oli narttu AB mukana ja odotettiin että laiva tulee, ihmisiä meni ohi ja lapset tuli silittää koiraa ja se koira on aina leikkisä, ni sit joku sekakäyttäjä nisti tuli ja huus kovaan ääneen ni koira hyppäs hetkessä ilmaan kaulan korkeuteen ja louskutti sillee pahannäköisesti leukoja. Ainakin AB:llä on rautaiset hermot ja lukee tilanteen.

Taitaa Suomessa olla aika vähissä ne tapaukset joissa yllätetty murtovaras on tappanut asunnon haltijat. Toki ymmärrän, että se yksikin kerta riittää jos omalle kohdalle sattuu mutta suositelen, että ennen kuin nurkan takaa yllättää ja viiltää kurkun aukin voi antaa murtovarkaalla mahdollisuuden poistua tilanteesta. Suurimalla osalla ihmisistä ei kotonaan ole mitään sellaista tavaraa minkä vuoksi kannattaa vuosia istua vankilassa. Hommatkaa mieluummin vaikka kotivakuutus kuin niitä ladattuja ysimillisiä sinne tyynyn alle. Murtovarkaan kun kohtaa niin hirveä älämölö päälle niin suurin osa varkaista juoksevat ensimmäisestä ovesta ulos.

Sehän tossa ongelma onkin että ei mulla täällä mitään sellaista vietävää ole että sen puolesta alkaisi henkenstä edestä riehumaan poislukien muija ja koira, siitähän ei tiedä mikä venkula sieltä ovelta tulee. Jos paska osuu tuulettimeen ja joku nisti päättää sisälle tulla niin ei siinä monta sekuntia viitsi antaa pelivaraa lähteä karkuun ennenkuin on laitettava hönkä päälle koska mielestäni on ihan kohtuullisen fiksua olettaa että rikollinen joka murtautuu sisälle on myös valmis väkivaltaan kotiväkeä kohtaan. Varsinkin kun duuninkin puolesta tulee noita tuttavia mitkä saattaa periaatteessa tulla kyläilemään muussa kuin ryöstelymielessä.

Meillä on jotkut vanhat hälytystarrat ikkunoissa, pitäisi varmaan päivittää johonkin uudempiin tarroihin että menee rosvoihin läpi ja vaihtaa tollanen "varokaa mopsia" levy sellaiseen "varokaa neljää dobermannia" levyyn :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom