Kyllä omakin tavoite on saada talous sillä tavalla kuntoon että pystyy jotain pientä jeesaamaan lapsilleen tarvittaessa - meillä on esim niille molemmille rahastosäästösysteemi jonne on laitettu yleensä 50 tai 100 euroa kuussa kummallekin ja niihin rahoihin eivät pääse käsiksi ennen 20 ikävuotta ilman meidän suostumusta. Jos tällä välttyvät vaikka ottamasta opintolainaa tai saa sitä merkittävästi vähennettyä, en usko että lapsista kasvaa sen takia vastuuttomia. Meille se on suhteellisen pieni summa eikä heilauta kuukausittaista elämänlaatua suuntaan eikä toiseen.
Itse ei ole tapana sniidailla omassa elämässä mitenkään erityisesti, mutta kyllä sitä mielellään jättäisi ainakin sen velattoman asunnon lapsille kun täältä häippäsee, ja jos edes vaikkapa sen verran fyrkkaa että saavat sen käsittämättömän perintöveron maksettua ilman lainanottoa. Jos normi-ikäkaari toteutuu, ei tuo kuitenkaan ole odotettavissa ennen varhaista keski-ikää meidän lapsillamme, jolloin se on ennemminkin mukava lisäbonus tai juuri se viimeinen kuittaus jäljelläolevalle asuntovelalle ja pieni puskurisäästö päälle tms.
En tosiaan ala elämään säästöliekillä ja tinkimään koko omasta elämästäni vain sen takia, että olisi sitten jotain jätettävää. Mutta kovasti yritän pärjätä sen verran että (kuten Timba etc. totesikin), sitä passiivista tuloa ja jonkinlaista reaaliarvoista omaisuutta olisi reippaasti ennen eläkeikää sen verran, ettei tarvitsisi sinne 65 (tai silloin varmaan jo eläkeikä on 70) vuoteen asti ryynätä hullun lailla. No, en totta puhuen nytkään ihan sitä tee, mutta käynyt hyvä tuuri duunien kanssa toistaiseksi. Muuten en mitään suuria omaisuuksia tavoittele, velaton kämppä (vaikka tämä nykyinen joka on mukavalla paikalla ja jossa viihdymme ja joka monen mielestä olisi neljälle ahdas) ja mukava perustoimeentulo riittää aivan loistavasti.
Kuten täälläkin aiemmin sanottiin, sellainen tietty turvallisuuden tunne siitä, että jos tosiaan kuseen joutuu, ei ole pakko mennä katuojan kautta, vaan on joku joka voi sitten hetkellisesti jeesata, ei varmasti kasvata vastuuttomia nuoria ihmisiä.
Itselläni ollut aika lailla tuonkaltainen tilanne. En ole erityisen varakkaasta perheestä, ei mitään periytyvää sijoitussälää tms "sukuvarallisuutta" perheessä, vanhemmilta jäänee talo ja tontti sitten joskus kun toivon mukaan olen jo itse pitkällä keski-iän - tai mielummin eläkeiän - kieppeillä.
Faija ollut suht ok-tuloisessa palkkatyössä, mutta vastapainona äiti koko lapsuus/nuoruusikäni kotona joten rahassa ei ole kylvetty - kuitenkin kaikki perusjutut on aina ollut tarjolla ja ruokaa pöydässä ja harrastukset jne saanut harrastaa rauhassa. Samanlaiset viikkorahat kuin kavereillakin keskimäärin ja ehjät vaatteet saanut vetää niskaan joka aamu. Ja veloissa ne vanhemmatkin talonsa kanssa oli isosti ja pitkään. Mopot, autot jne ostin omilla kesäduunirahoilla. Mutta tarpeen tullen,jos oli rahat tiukalla ja vaikkapa auto hajosi niin saattoivat itse tarjota korjauskuluihin tms. jotain ylimääräistä apua. Ja kun täysi-ikäisenä jatketut opinnot oli samassa kaupungissa, sain asua kotona sen ajan. En mä nyt ainakaan antaisi oman lapsen tuskailla tuollaisen kanssa jos tällä todella olisi talous tiukalla ja itsellä olisi ylimääräistä vaan jonkun fucking "elämä opettaa, antaa kärsiä ja hoitaa itse omat paskansa" -tyyppisen mantran perusteella. Eri asia jos jakaisi vaan rahaa ja lapsi pistäisi sen baariin ja matkusteluun tms.
Eri asia myöskin sitten jos lapsella on itsellään tilillä suuria summia ja kaikki autot, kämpät tms valmiina heti täysi-ikäisenä ja perushyvän toimeentulon verran osinkoja kilahtaa tilille joka vuosi, ennen kuin edes aloittaa työelämän. Silloin toki riski oman vastuun ottamisen välttelyyn tai kyvyttömyys siihen saattaa joillekin olla todellinen.