Oma väsätty ohjelma. Onko sopiva?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Skvv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Äsköttäin alkanu käymään kuntosalia. Yritin miettiä itselleni sopivan ohjelman, jolla treenaan kaikkia läpi mahd tehokkaasti.

ti Yläselkä+Hartiat+Ranteet
ke Etureidet+Pohkeet+Vatsa

pe Rinta+Hauis+Ranteet
la Takareidet+Pohkeet+Alaselkä
su Etu+Sivu+Taka olkapäät+Ojentajat (kädet)

Toistot liikkuu 5-14 ja yritän mahd. kovilla painoilla. Onko paljonki puutteita/ite vaihtaisit? 5krt/bko aion kuiteskin käydä. About 40-50minsaa salil per päivä. Saan yhe päivä lepoaikaa rinta ja selkä treeneille.

Toi ei ole ohjelma vaan pelkkä jako eikä sitä voi kommentoida ilman liikkeitä. Jos oot salilla käymisen juuri aloittanut niin noin monijakoisella mennään 95% varmuudella suoraan metsään.

Selkä+ojentaja, rinta+haba, jalat+olkapäät 3-jakonen on ihan hyvä. Jos haluut 4 salikertaa viikkoon, tee selkä+ojentaja, jalat, rinta+hauis, jalat+olkapäät.

Laitas ihan koko ohjelma liikkeineen ja sarjamäärineen niin pystyy arvioimaan. Alottelijoille on olemassa paljon valmiita ja hyviä ohjelmia eli kannattaa valita joku sellanen mielummin ku säveltämään omaa. Jos alotat ihan nollista, niin ensimmäinen puoli vuotta voisi mennä tällasissa merkeissä:
Ensimmäiset 3kk -> Starting Strenght (löytyy Aloittelijoiden foorumista)
Seuraavat 3kk -> Arnoldin kultainen kuusikko (löytyy Treeni-foorumista)

Toisaalta, jos SS toimii hyvin (niinkuin pitäisi) niin turha sitä on mennä vaihtamaan arbitaaristen lukujen vuoksi. Aloittelijan kannattaa mehustaa ohjelmaa mahdollisimman pitkään.

ti Yläselkä+Hartiat+Ranteet
ke Etureidet+Pohkeet+Vatsa

pe Rinta+Hauis+Ranteet
la Takareidet+Pohkeet+Alaselkä
su Etu+Sivu+Taka olkapäät+Ojentajat (kädet)
Tä on kyl nyt täysin turha ja ei-rakentava palaute, mut nillitän tässä nyt (vaikka puheterapian nimissä) koska aina nautinnollinen päteminen kasvattaa mun egoa enemmän kun ykskään toimiva saliohjelma...

Elikkä ehkä yks paskimpia näkemiäni ohjelmia, erityisesti aloittelijalle. Sen lisäks et toi viritys on liian monijakoinen ni se on myös rakennettu kuvauksestasi päätellen pääasias eristävistä liikkeistä. No-bodya lainatakseni metsään mennään ja kovaa.

Lisäks sulla on tossa esim pohkeet ja ranteet kaks kertaa viikkoon eli toi priorisointi on ihan vinksallaan. Muutenkaan niille ranteille ei välttämättä kannata ottaa varsinkaan aloittelijalle mitään erityistä omaa treenislottia, koska se aika ja vaiva on aina pois joltain huomattavasti olennaisemmalta liikkeeltä (esim mave kurittaa myös niitä forkkuja alkuun). Treenin loppuun voi sitten kerran pari viikossa käyttää 5 min aikaa ja tehä intensiivinen ranneojennus/koukistus- iloittelu esim supersarjoina (ihan käypä ja turvallinen myös vähemmän kokeneelle vaikka erikoistekniikka onkin).

Lisäks sulla on tuolla tommonen "hartiat"-kohta. Mikä v#¤%n hartiat? Yleensä sillä viitataan kokonaisuuteen joka muodostuu esim rinta-olka-epäkäs-yläselkä- kombosta. Veikkaan kuitenkin että viittaat tällä epäkäslihakseen eli trapeziukseen aka trapseihin. Eniten sun trapsit kasvaa tekemällä maastavetoa ja kulmasoutua. Olankohautukset tms on suht turhia liikkeitä mm kaikille eli niihin ei kannata laittaa effortia vielä pitkään aikaan, varsinkaan kun se on yks vaikeimmista liikkeistä tuntuman kannalta, myös kokeneemmalle boutarille.

Eniten sun trapsit kasvaa tekemällä maastavetoa ja kulmasoutua. Olankohautukset tms on suht turhia liikkeitä mm kaikille eli niihin ei kannata laittaa effortia vielä pitkään aikaan, varsinkaan kun se on yks vaikeimmista liikkeistä tuntuman kannalta, myös kokeneemmalle boutarille.

Pakko takertua näihin sanoihin :D Millä perusteella olankohautukset on "yks vaikeimmista liikkeistä..."? Toki ehkä sulle se on vaikee jostain syystä. Yksinkertanen ja tehokas liike kuitenkin jos haluaa epäkkäitään kehittää: tankoon vaan rautaa, tangosta kiinni, ja kuvittelet ettet tiedä vastausta johonkin kysymykseen = olankohautus.

Mutta joo on se vähän turha jos on täysin alottelija...

Pakko takertua näihin sanoihin :D Millä perusteella olankohautukset on "yks vaikeimmista liikkeistä..."? Toki ehkä sulle se on vaikee jostain syystä. Yksinkertanen ja tehokas liike kuitenkin jos haluaa epäkkäitään kehittää: tankoon vaan rautaa, tangosta kiinni, ja kuvittelet ettet tiedä vastausta johonkin kysymykseen = olankohautus.

Mutta joo on se vähän turha jos on täysin alottelija...

No, ekakskaan tä ei oo mikään mun itse keksimä ajatus vaan olen tähän useaan otteeseen eri teksteissä törmänny ja myös itse todeksi kokenut. Se kun just tekee siitä niin erheellisen helppoa ku paperilla sä vaat lyöt helvetisti rautaa tankoo ja rupeet nykimään. Yleensä tämän "helppouden" johdosta näkee 15v 55kg jannujen repivän olankohautuksia jollain oman kehonpainon kässäreillä. Liike on ihmeen kulmikasta rytkytystä ja pää nykii edestakas niinku jollain jyrsijällä. Tämän tuloksena se rasitus menee johonkin ihan muualle ku sinne trapseihin. Ite myös aikanaan tein tähän tyyliin ja ainoastaan sormivoimat asetti rajat sille, kuinka paljon malmii saatoin lyödä shrugseihin. Nykyään kun se tekniikka jotenkin hallussa niin jos jostain kumman syystä tätä liikettä teen ni riittää puolet niistä painoista joita joskus RHP-aikoina käytin.

Sen lisäks noi kohautukset kurittaa (jos kurittaa) pelkästää trapeziuksen yläosaa, eli esim kulmasoudulla saa koko epäkkään rääkättyy (myös keski- ja alaosa).

Lisäks Saatana laita kernaasti jotain treenivideoo ni voidaan analysoida sun tekniikka ja sen jälkeen saatan uskoa et menee oikeen...

Oho Jäätävähän oikein suuttu... :D

Ei tässä kukaan huonosta tekniikasta mitään tainnut sanoa, vaan kysehän oli siitä saako sen tuntumaan. En sanonut mitään mistään rykimisestä ja epämääräsestä heilumisesta, vaan oletin että tajuaisit ilman rautalangan vääntämistä, että tarkotan sitä kohautusta sellasenaan kuin se järkevästi tehdään. Jokainen voi itse käyttää järkeään ja miettiä mikä on hyvä tekniikka. Eli se on helppo ja hyvä liike epäkkäille kun sen tekee fiksusti.
Siitä olen samaa mieltä, että se kohdistuu enimmäkseen sinne yläosaan, mutta mitä sitten? Ehkä jotkut haluaa korkeat epäkkäät. Minä ainakin, ja kehitystä on tullut. En ole repinyt kuin puolihullu niinkuin sinä ja 15v jannut.

Hyvää päivänjatkoa, rauhotu perkele

edit: oma tekniikkani näyttää tältä: http://www.youtube.com/watch?v=vPCIIgBmDdg (video ei ole oma, varmaan arvasittekin :D ) Että analysoi siitä

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En, sinä päivänä kun mä suutun jonkun forumkeskustelun vuoksi lopetan internetin käytön.

En o salilla ikinä nähny kenenkään tekevän noin hyvän näkösellä tekniikalla. Jos teet noin ni helvetin hyvä sulle.

Juu noin sen itse ainakin teen, tehnyt aina.

Mutta eiköhän lopeteta tää offtopikki tähän, rauha maassa :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom