Oma talous, vinkkejä, kysymyksiä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos toi on se maksimi hyvitys niin sitten. 1000€ vaikuttaa aika vähältä.

pikaisesti laskin, että bout 70 000 € ensiasunnon lainalle saa tonnin verran.
 
pikaisesti laskin, että bout 70 000 € ensiasunnon lainalle saa tonnin verran.

70.000 lainassa on korkokulut 5% korolla n. 280 euroa per kk. Tosta saa ensiasunnonostaja sen 30% vähennettyä, eli pyöreästi kolmannes. Ei tuo tonni siis iha nettovähennyksenä kauksi totuudesta jää.
 
Todii. Ois semmonen ongelma et mulla on liikaa rahaa. Tai no kela siis on maksanu mulle asumistukea vaikken ole sinne missään yhteydessä ollut. Aikoja sitten olen ilmottanut et oon duunissa jne. Tos yks kuukaus tsiigasin et mitäs vittua asumistukea tipahtanut tilille. Seuraavassa kuussa taas ei mielestäni mitään tullut joten annoin asian olla. Nyt kuitenkin katselin laskuja maksettaessa et mitäs helvettiä et kahdelta viime kuulta ne on taas syytänyt mulle rahaa. :curs:

Saisko ton keploteltua jotenkin silleen et noita ei tartte maksaa takas :) . Miten noiden takaisin maksukin sitten tapahtuisi..? Ilman korkoa pienissä erissä..? Kyllähän mä voin ilmasta lainaa ottaa jos sikseen tulee. Ihmeellinen laitos, joskus ku ois sieltä fyrkkaa tarvinnu niin mitään ei herunu ja nyt kun noilla "ei mitään tee" niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista. :curs: :curs: :curs:
 
Todii. Ois semmonen ongelma et mulla on liikaa rahaa. Tai no kela siis on maksanu mulle asumistukea vaikken ole sinne missään yhteydessä ollut. Aikoja sitten olen ilmottanut et oon duunissa jne. Tos yks kuukaus tsiigasin et mitäs vittua asumistukea tipahtanut tilille. Seuraavassa kuussa taas ei mielestäni mitään tullut joten annoin asian olla. Nyt kuitenkin katselin laskuja maksettaessa et mitäs helvettiä et kahdelta viime kuulta ne on taas syytänyt mulle rahaa. :curs:

Saisko ton keploteltua jotenkin silleen et noita ei tartte maksaa takas :) . Miten noiden takaisin maksukin sitten tapahtuisi..? Ilman korkoa pienissä erissä..? Kyllähän mä voin ilmasta lainaa ottaa jos sikseen tulee. Ihmeellinen laitos, joskus ku ois sieltä fyrkkaa tarvinnu niin mitään ei herunu ja nyt kun noilla "ei mitään tee" niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista. :curs: :curs: :curs:


toivo mieluummin että pamela sekä 100 playboy- tyttöä tulee tappelemaan sinusta huomenna lähikaupan kulmalle.. saattaa jopa toteutua :D

kelan tukia pitää maksaa välillä takaisin vaikka ei itse ymmärrä edes miksi (ja mielestään ois oikeutettu tukeen). otahan yhteyttä, ainakin opintotuilla on joskus maaliskuussa se kelan tarkastus ja jos siinä "jää kiinni", samantien tulee 15% korko takaisinmaksuille. jos itse ilmoittaa ennen sitä, ei tule korkoa.

ja itellä on käsitys että kun vaan ottaa yhteyttä niin maksuohjelmaa voi viilata aika tosi paljon. (eli mahdollisesti jotain kymppi kuussa/vast)
 
Todii. Ois semmonen ongelma et mulla on liikaa rahaa. Tai no kela siis on maksanu mulle asumistukea vaikken ole sinne missään yhteydessä ollut. Aikoja sitten olen ilmottanut et oon duunissa jne.

Tuosta saa sellaisen käsityksen, että saat asumislisää, vaikket ole sitä koskaan edes hakenut ja, että olet lopettanut opintotuenkin.

Jatkuuko asumislisän maksaminen, vaikka lopettaisi opintotuet?

Etköhän Kelalta saa tilinumeron ja päivämäärän mihin mennessä noi olisi hyvä maksaa pois. Saa sieltä varmaan varmistuksen summallekin mitä sieltä on tänä vuonna sinulle maksettu.
 
Jatkuuko asumislisän maksaminen, vaikka lopettaisi opintotuet?

Jatkuu, jos ei ole ruksannut lomakkeesta myös asumislisää. Siinä on kohta "hakemus koskee..." josta ruksataan haluamansa vaihtoehdot (opintoraha, asumislisä, opintolainan takaus), kaikki voi siis laittaa samalle lomakkeelle mutta jos on ruksannut lopettavansa vain opintotuen maksetaan asumislisää vielä siihen asti kuin sitä on alun perin hakenut/peruu sen/opinnot loppuvat kesken tms.

Asumislisän kanssa on tuloraja, mutta ei opintoviikkorajaa joten moni (esim. minä) haen pelkkää sitä.
 
toivo mieluummin että pamela sekä 100 playboy- tyttöä tulee tappelemaan sinusta huomenna lähikaupan kulmalle.. saattaa jopa toteutua :D

kelan tukia pitää maksaa välillä takaisin vaikka ei itse ymmärrä edes miksi (ja mielestään ois oikeutettu tukeen). otahan yhteyttä, ainakin opintotuilla on joskus maaliskuussa se kelan tarkastus ja jos siinä "jää kiinni", samantien tulee 15% korko takaisinmaksuille. jos itse ilmoittaa ennen sitä, ei tule korkoa.

ja itellä on käsitys että kun vaan ottaa yhteyttä niin maksuohjelmaa voi viilata aika tosi paljon. (eli mahdollisesti jotain kymppi kuussa/vast)

Mun käsittääkseni tuo korko koskeen nimenomaan opintotukea, ainakaan kotihoidontukea se ei koske. Eli takaisinmaksun voi suorittaa erissä ilman korkoa, mutta ei varmaankaan niin, että maksaa tonnia takaisin 10 vuoden ajan. Eli kohtuus oltava mukana.

Mutta tuo maksuohjelmahomma menee niin, että KELA ilmoittaa kirjeellä, että se takaisinperii jotain syystä jotain. Siihen se sitten odottaa parin viikon sisällä (vai olikohan 10 pv) sinulta vastausta. Eli sulla on mahdollisuus perustella, miksi takaisinperintää ei pitäisi suosittaa. Ja jos itse olet sitä mieltä, että tukia on maksettu liikaa, niin voit vaihtoehdoista valita oman ehdotuksesin takaisinperintään. Vaihtoehtoina oli ainakin seuraavat:

-Kaikki kerralla takaisin

-Vähennetään seuraavista KELAn maksamista etuuksista

-Kuukausittainen takaisinmaksu summalla x

Tuolleen ainakin meillä tuo meni kun kotihoidontukea ensin oltiin perimässä takaisin. Luopuivat kuitenkin perinnästä, kun olivat itse tehneet virheen (jättäneet tuloja huomioimatta) ja tulojen tarkastuksen jälkeen perittävä summa olisi jäänyt noin sataseen.

Eli ei se KELA mikään nazitukikohta ole, niihin lappuihin vain on syytä vastata ja yrittää perustella asiat.

Ja jos jotain tukea saa turhaa, voi se johtua ihan erehdyksestä, ihmiset siellä töitä tekee, ihan samanlaiset kuin tukien saajatkin. Eli yhteyttä vain sinne, että mun ei tollasta kuulus saada ja tuet poikki ja rahat takas.

Toki ne voi johonkin säästötilille jemmata ja odottaa varpaat ristissä, että KELA unohtaa peria ne taks, mutta saattaa nuo 100 playboytyttöä onnistua kuitenkin todennäköisemmin. Mutta eikai tossa mitään rikostakaan tee, sitä vaan voi olla tyhmä ja luulla saavansa ko. tuet. Maksaa sitten kiltisti takasin kun sen aika tulee, niin selviää 99,9% varmuudella ongelmitta.
 
Kauankohan menee ennenkuin näkee suurinpiirtein paljonko auto syö rahaa kuussa? Hankaloittaa nimittäin hieman budjetointia. Siinä on pakko varautua pienellä "rempparahastollakin." Kaippa sitä joutuu jättämään tonnin normaalia enemmän rahaa seisomaan.
 
Kauankohan menee ennenkuin näkee suurinpiirtein paljonko auto syö rahaa kuussa? Hankaloittaa nimittäin hieman budjetointia. Siinä on pakko varautua pienellä "rempparahastollakin." Kaippa sitä joutuu jättämään tonnin normaalia enemmän rahaa seisomaan.

vaihtoehtona joko uuden toyotan osto (toyota-sopimus, kk-maksuun sisältyy kaikki mahdolliset huollot, loput menee takuuseen) tai leasing.

autostahan ei koskaan tiedä millon tulee tonnin remontti ja millon parin kympin, huollossa varmaankin osaavat arvioida suht tarkasti paljon mikäkin määräaikaishuolto on maksanut ellei ole joku ihan uusi automalli.
 
vaihtoehtona joko uuden toyotan osto (toyota-sopimus, kk-maksuun sisältyy kaikki mahdolliset huollot, loput menee takuuseen) tai leasing.

autostahan ei koskaan tiedä millon tulee tonnin remontti ja millon parin kympin, huollossa varmaankin osaavat arvioida suht tarkasti paljon mikäkin määräaikaishuolto on maksanut ellei ole joku ihan uusi automalli.
Onneksi on melkein 20v vanha auto ja remppa-apua on saatavilla. Jos siitä ei mene kansi tai vaihdelaatikko, niin kohtuu pienellä budjetilla pitäisi selvitä. Kyllä se kuitenkin vie aikaa ennenkuin näkee paljonko auton pitäminen oikeasti maksaa.

Näin alussa puuttuu vaikka mitä, joten pikkuhiljaa alkaa kaapit tursuamaan työkaluista. Onhan niistä suurimmasta osasta kämpän huollossakin hyötyä.

Leasing eli "työsuhde auto" on varmasti ihan kätsy, mutta huvittaako maksaa autosta riippuen ~350-500€/kk + bensat.
 
Kauankohan menee ennenkuin näkee suurinpiirtein paljonko auto syö rahaa kuussa? Hankaloittaa nimittäin hieman budjetointia. Siinä on pakko varautua pienellä "rempparahastollakin." Kaippa sitä joutuu jättämään tonnin normaalia enemmän rahaa seisomaan.

Ei se tasaannu missään vaiheessa. Käytetty auto saattaa tarvita korjausta viikon tai vuoden välein, ei siihen ole mitään sääntöä. Uusi auto aika hyvin ennustettavissa sinne 100 000 km asti, siitä lähtien ihan tuurista ja yksilöstä kiinni.

Jos haluaa varautua, niin tonni on aika sopivaa kokoluokkaa. Perusauton perusrempat maksavat helposti 400-500 euroa. Tuollaisia on esimerkiksi laturi, startti ja pakoputki. Isommat huollotkin voi olla yli 500 euroa, varsinkin nokkahihnakoneissa.
 
Leasing eli "työsuhde auto" on varmasti ihan kätsy, mutta huvittaako maksaa autosta riippuen ~350-500€/kk + bensat.

laskeskelin niin 07 tojota korolla leasing vs tojota-soppari (ja 90%rahoitus, halpa tarjous) 3v/45tkm (tai sinnepäin), leasing maksaisi noin 2000e enemmän 3 vuodessa jos auton arvo laskee suht maltillisesti. jos arvonaleneminen on nopeampaa, hintaero leasingiin on tietenkin pienempi.

eli leasingissa maksaa siitä ettei tartte ottaa riskiä auton arvon romahtamisesta yms, mutta pitää muistaa että myöskään leasingyhtiö ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos..
 
Ei se tasaannu missään vaiheessa. Käytetty auto saattaa tarvita korjausta viikon tai vuoden välein, ei siihen ole mitään sääntöä. Uusi auto aika hyvin ennustettavissa sinne 100 000 km asti, siitä lähtien ihan tuurista ja yksilöstä kiinni.

Jos haluaa varautua, niin tonni on aika sopivaa kokoluokkaa. Perusauton perusrempat maksavat helposti 400-500 euroa. Tuollaisia on esimerkiksi laturi, startti ja pakoputki. Isommat huollotkin voi olla yli 500 euroa, varsinkin nokkahihnakoneissa.
Vanhoissa autoissa on tietty se, että onko 100 000 tai edes 50 000 huoltoja tehty enää 100 000 tai 200 000:n jälkeen. Siinä onkin hommaa, että tuohon saa kaikki tarpeelliset huollot tehtyä, että enskesänä viittii jonnekin pidemmälle lähteä.

On vanhassa autossa sekin "hyvä" puoli, että se motivoi OKT:n hankintaan. Ihan hyvä olisi olla pari varaosaromua pihassa + että olis tilaa tehdäkin autolle jotain isompaa.

Esimerkiksi tuossa oli ikivanhat jarrunesteet ja sen takia kytkin alkoi itsekseen luistamaan. Ei ihme jos on ruostetta tiivisteiden välissä.

laskeskelin niin 07 tojota korolla leasing vs tojota-soppari (ja 90%rahoitus, halpa tarjous) 3v/45tkm (tai sinnepäin), leasing maksaisi noin 2000e enemmän 3 vuodessa jos auton arvo laskee suht maltillisesti. jos arvonaleneminen on nopeampaa, hintaero leasingiin on tietenkin pienempi.

eli leasingissa maksaa siitä ettei tartte ottaa riskiä auton arvon romahtamisesta yms, mutta pitää muistaa että myöskään leasingyhtiö ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos..

Oletko laskenut paljonko sillä tulee kilometrille hintaa?
 
Oletko laskenut paljonko sillä tulee kilometrille hintaa?

en oo kyllä laskeskellu kilometrille hintaa. lonkalta heitän että noin 2-5snt/km luokkaa se ero.
 
Ihan absoluuttinen hinta?

ei kun noiden kahden vaihtoehdon ero. jos en ihan väärin muista niin rahoituksella tulee kilometrille noin 30 senttiä ja leasingillä 35snt
 
Back
Ylös Bottom