Oma talous, vinkkejä, kysymyksiä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vanhoissa autoissa on tietty se, että onko 100 000 tai edes 50 000 huoltoja tehty enää 100 000 tai 200 000:n jälkeen. Siinä onkin hommaa, että tuohon saa kaikki tarpeelliset huollot tehtyä, että enskesänä viittii jonnekin pidemmälle lähteä.

Nuo on juuri niitä yksilöeroja. Vaikka kilometrien mukaiset määräaikaishuollot olisi tehty, niin toisessa autossa voi olla ruostesuojaus uusittu, jarrunesteet vaihdettu, vaihteistoöljyt vaihdettu, uusi akku ja niin edespäin.

Vanhan (=halvan) käytetyn auton parhaita puolia on se että kaikkea ei aina ole pakko korjata. Korjaa vaan ne jutut jotka turvallisuus ja katsastus vaatii ja ne joita tuntee tarvitsevansa. Ja korjausmenetelmätkin on vapaammat.
 
Kilometrit rajoitettu? Eli toi olisi minimihinta + bensat? Ei se lapinreissu ihan ilmainen taida olla:D.

leasingissä ja tojota-sopimuksessa lopullinen hinta määräytyy kilometrien mukaan. noi on siis laskettu 3v/45000km

en oo tosin kokeillut että kuinka iso ero tulee per 10000km.

leasingissa joutuu maksamaan ylimääräisistä kilsoista, tojotasoppari taitaa vaan raueta jos menee kilsat yli.
 
Kilometrit rajoitettu? Eli toi olisi minimihinta + bensat? Ei se lapinreissu ihan ilmainen taida olla:D.

Tuohan menee kokonaisuutena hyvin lähelle sitä verovapaan kilometrikorvauksen 43 snt/km summaa. Se kyllä vastaa aika hyvin oikeita kustannuksia uudehkolla autolla ajettaessa.

Vanhalla autolla pitäisi päästä alle 20 snt/km, riippuen tietysti kulutuksesta.
 
Odotellaan huoltokirjaa, sieltä täytyy sitten katsoa tarkemmin noita huoltojen tarkastuksia, jos siellä ne nyt on edes kuvattu. Olisi se hyvä käydä edes kerran kaikki läpi.

Miten Toyota soppari eroaa siitä, että ostaisi auton normaalisti ja maksaisi huollot itse? Isommat korjaukset menisivät kuitenkin takuun piikkiin.
 
Miten Toyota soppari eroaa siitä, että ostaisi auton normaalisti ja maksaisi huollot itse? Isommat korjaukset menisivät kuitenkin takuun piikkiin.

sitähän tarjotaan vaan vaihtoehtona jos tahtoo tietää sentilleen kuinka paljon auton pito maksaa (poislukien bensat) eli ei käytännössä mitenkään. maksat vaan joka kuukausi huollosta etkä huoltojen yhteydessä.
 
Oon niin puusilmä etten enää löydä viestiä mikä oli tarkoitus quatata. Mutta säästämisen kannalta helpointa mun mielestä ostaa auto jossa on halvat huollot ja luotettava tekniikka.
Toisekseen ihan turha viedä sitä autoa merkkihuoltoon takuun jälkeen, kun sen saa teetätettyä paljon halvemmalla muualla. Tosin tämän suhteen olen itse toiminut niin että aina ollu mukana kun auto on korjaamolla niin helposti tietää onko halpa hinta=täystumpelo asentaja.

Enkä kyllä oikein allekirjoita tuota että yli 100tkm ja se auton osto muuttuu arpapeliksi. Liikkeessä ostaessa siihen autoon tulee kuluttajansuojalain mukaisesti ½ vuoden takuu. Ei käsitä normaalia kulumista, mutta jos joku kalliimpi osa leviää niin sitten liike korvaa. Oikeastaan noissa mun mielestä riittää huolellinen koeajo ja jos vähänkään joku osa epäilyttää niin tinkaa siitä merkinnän sopimukseen.
Esim auto mitä ollaan ostamassa niin kytkin joskus kirahtaa nostaessa(pitää hyvin, vain tuo ääni kuuluu joskus). Mua tämä epäilytti mutta myyjä sanoi että se on tuossa mallissa ominaisääni, eli kaikki pitäis olla siellä kunnossa. Netti sanoi samaa ja koska myyjä sekä autoliikkeen johtaja olivat tuosta niin varmoja, niin sain tingattua tuon erikseen kirjallisesti paperille. Toisin sanoen JOS ½ vuoden aikana kytkin leviääkin niin puolet kustannuksista autoliikkeelle.
Mikäli sitten taas ei luota omaan arviokykyyn autoa ostaessa, niin mikäänhän ei estä ajamasta sitä autotohtorille arvioitavaksi. Halpa hinta se on siihen nähden jos ei autosta mitään tiedä.
 
Itse säästän näin:

-Juon runsaasti vettä, enkä osta kalliita mehuja ja limuja kuin harvakseltaan.
-Käyn silloin tällöin Lidlissä.
-En kengitä auton kaasupoljinta maanteillä, vaan ajan hieman nopeusrajoituksia hitaammin,
kiire on muutenkin pahasta.
-Juon työpaikan ilmaisesta automaatista kaakaota, se antaa jonkun verran kylläisen olon.
-En käy baareissa kuin aniharvoin ja kaljaa pyrin ostamaan vain kun todella tekee mieli.
-Ostan harvoin vaatteita ja silloin kun ostan, niin yleensä alennuksella. (En näytä kuitenkaan pummilta)

Rahaa jää säästöön n. 30-40% nettotuloista. :)
 
Jos toinen teistä hoitaisi laskut, niin toi sama summa voisi olla hänen tilillään.

Meillä menee näin, toisella palkalla pääosin eletään (sähkö, päivähoito, ruoka, vakuutukset, bensat, vaatteet...) ja toisella maksetaan lyhennyksiä, isoja kuluja ja tarvittaessa tasataan kulupiikkejä (mitenkään viittaamatta rakkaaseen vakuutusyhtiöön:D).

Vaavien syntymä ja toisen kotonaoloaika ei juurikaan vaikuttanut tuoho systeemiin mutta pitemmällä hoitovapaalla olisi tehnyt tiukkaa. Alkupäässä ketjua oli lyhennetystä työviikosta, lastenhoidosta ja kela-korvauksista - kyllä ite otin rahallisesti ihan kunnolla takkiin ja lisäksi vaikka työaika periaatteessa lyheni ja palkka pieneni niin työmäärä ei pienentynyt samassa suhteessa.
 
Autosta näin muutaman kuukauden kokemuksella.

Ei kyllä vanhaa rassia kannata rassata varmuuden vuoksi tai huvikseen. Muuten siihen saisi vaihtaa puolet osista ja kuitenkin jotain muuta hajoaa seuraavaksi. Suurinpiirtein riittää ennakoivaksi hoidoksi, että vaihtaa nesteitä riittävän usein ja tarkistaa, että niitä riittää.

Jos ajelee enemmän huvikseen, niin voi mennä yli 200€ kuussa bensoihin. Eihän se nyt summana ole järkyttävä, mutta harrastaisi sillä aika paljon muutakin. Ei 50€ salikortti ole tuon rinnalla mitään älytöntä rahastusta, vaikka sitäkin arvokkaana pitää 600€/vuosi.

Kyllä jossain on vikaa jos autoon menee enemmän rahaa kuin asumiseen.
 
Ei kyllä vanhaa rassia kannata rassata varmuuden vuoksi tai huvikseen.

Poislukien alustan ja niitten "kynnysten" ruostesuojaus, jos on tarvista (esim Nissan). Jos auto muuten pelittää niin voi saada monta vuotta lisää.

Huoltoa (etenkin isoa huoltamoa) käytettäessä saattaa tulla iso säästö kun jaksaa ite lukea ohjekirjaa, esim koska jarrulevyt pitää vaihtaa. Meillä entisellä huoltamolla vaihtui omistaja, siellä ei enää suju mikään, innolla vaihavat ja korjaavat vaikka meikkipeilin väittäen ettei muuten mene läpi katsastuksesta. Pikkupajat ei yleensä edes yritä tuollaista vedätystä vanhojen autojen huollossa.
 
Itse olen säästämisen/rahan käytön ratkaissut niin, että tietty määrä kulujen jälkeen jää joka kuu säästöön ja lisäksi eläkevakuutus. Muun saa hyvällä omalla tunnolla tuhlata.
 
Itse olen säästämisen/rahan käytön ratkaissut niin, että tietty määrä kulujen jälkeen jää joka kuu säästöön ja lisäksi eläkevakuutus. Muun saa hyvällä omalla tunnolla tuhlata.

Tämä toimii hyvin, kunhan muista ns. "maksaa itselleen ensin", eli ensin säästöön ja sitten tuhlataan. Yleensä toisinpäin tehden ei jää yhtää mitään säästöön. Itsellä on tietty minimisumma, jonka palkasta laitan sivuun, jos tiedän ettei ole mitään ylimääräsiä menoja (helppo tietää, tilipäivä 2 viikon välein) tai tiliä tulee syystä tai toisesta enemmän, niin sitten säästöön kilahtaa reilummin. Joskus taas vastaavasti noita ylimääräsiä osia säästetään lyhytaikasesti johonkin isompaan hankintaan, tällainen voi olla vaikkapa uusi huonekalu tai tietokone. Toimii kuin junan vessa, emäntäkin oppinut tähän samaan systeemiin pikkuhiljaa. :haart:
 
Tämä toimii hyvin, kunhan muista ns. "maksaa itselleen ensin", eli ensin säästöön ja sitten tuhlataan. Yleensä toisinpäin tehden ei jää yhtää mitään säästöön. Itsellä on tietty minimisumma, jonka palkasta laitan sivuun, jos tiedän ettei ole mitään ylimääräsiä menoja (helppo tietää, tilipäivä 2 viikon välein) tai tiliä tulee syystä tai toisesta enemmän, niin sitten säästöön kilahtaa reilummin. Joskus taas vastaavasti noita ylimääräsiä osia säästetään lyhytaikasesti johonkin isompaan hankintaan, tällainen voi olla vaikkapa uusi huonekalu tai tietokone. Toimii kuin junan vessa, emäntäkin oppinut tähän samaan systeemiin pikkuhiljaa. :haart:
Jep, jep, lähtee automaattisesti tilipäivänä tililtä. Ei sitä muuten saisi kerrytettyä.
 
Tuo nyt tulee ihan automaattisesti jos tapana on se, että tilillä on joku könttäsumma palkan ja laskujen jälkeen esim 2000€,3000€. Tuosta ylimenevän voi suoraan laittaa jonnekin. Toki se vaatii sen, ettei koko summaa törsää, koska muuten tuskin saa edes summaa kasaan.

Oma periaate on se, että säästettävien summien ei tartte olla mikään tasasumma, vaan se saa olla vaikka senttien tarkkuudella.
 
Kyllä jossain on vikaa jos autoon menee enemmän rahaa kuin asumiseen.

Joillekin tuo auto on harrastus. ;)
Itse en laske harrastuksien hintoja, ne on elämän iloja. Työ ym. on pakko hoitaa, muut tekemisethän saa itse päättää. Itse en todellakaan aio rueta ns. säästäjäks, mutta jonkinlainen puskurirahasto ois tarkoitus rueta keräämään. Muutama tonni riittää. Moni vaan nykypäivänä ei malta säästää pieniä summiakaan, vaan kaikki ostetaan osa-maksulla ja se on syvältä. Isompiin hankintoihin otan itsekin rahoitusta, mutta kyllä jotku TV:t sun muut pitää pyrkiä ostaa suoralla rahalla.
 
Joillekin tuo auto on harrastus. ;)
Itse en laske harrastuksien hintoja, ne on elämän iloja. Työ ym. on pakko hoitaa, muut tekemisethän saa itse päättää. Itse en todellakaan aio rueta ns. säästäjäks, mutta jonkinlainen puskurirahasto ois tarkoitus rueta keräämään. Muutama tonni riittää. Moni vaan nykypäivänä ei malta säästää pieniä summiakaan, vaan kaikki ostetaan osa-maksulla ja se on syvältä. Isompiin hankintoihin otan itsekin rahoitusta, mutta kyllä jotku TV:t sun muut pitää pyrkiä ostaa suoralla rahalla.

Samalla pääomalla pääsisi vaikka kuukaudeksi Thaikkuihin vuosittain.

En tiedä miksi kaikki pitää saada nyt, eikä vaikka 6kk päästä. On niin paljon helpompaa miettiä mitä sillä rahalla tekee sitten kun se on taskussa kuin, että makselee 100€/kk jolloin se ei välttämättä tunnu niin paljolta. Samalla se vähentää impulsiivisuutta. On eri asia säästää 5000€ keittiöremppaan kuin painua pankkiin hakemaan rempparahaa ja tilata samana iltana uudet kaapit keittiö.net:stä.

Usein on pakko laskea kaikkea, koska aikaa eikä rahaa ole määrättömästi. Jos ajaa huvikseen melkein päivittäin paljon niin aika nopeasti olisi säästetty lapin matkan kilometrit jos ajojaan harkitsisi. Ihan sama kuin rahankäytön kanssa.

Toki toinen puoli on se, että kannattaako elää tätä päivää varten vai huomista varten.
 
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=12293


Säästöön jää nyt 200 euroa kuussa

Maanantai 02.06.2008 klo 10:33 Kauppalehti

Suomalainen kotitalous säästää tällä hetkellä 200 euron verran kuussa, OP-sijoittajabarometri kertoo. Barometri ei kuitenkaan kerro, miten säästökyky on kehittynyt vuosien varrella.

Suomalaisista kotitalouksista 80 prosentissa säästetään tai sijoitetaan varoja. Kotitalouksista 24 prosentilla jää kulutuksen jälkeen rahaa säästöön enemmän kuin aiemmin ja 28 prosentilla vähemmän. Säästämisen lisäämistä nykyiseltä tasolta pitää mahdollisena 41 % vastaajista.

Kuukauden mediaanisäästö on 200 euroa.

Lähes joka toisella kotitaloudella ei ole erityistä säästämistavoitetta. Niillä, joilla tavoite on, yleisimpiä ovat lomamatkat, asuntohankinnat ja varautuminen yllättäviin menoihin.

Suosituimpia sijoitustuotteita ovat säästö- ja sijoitustilit (39 prosentilla vastaajista), sijoitusrahastot (36 %), maa- ja metsäomaisuus (33 %), määräaikaistalletukset (28 %) ja vapaaehtoiset eläkevakuutukset(26 %). Osakkeita kertoi omistavansa 20 % kotitalouksista.

Barometriä varten Taloustutkimus Oy haastatteli noin 2000:tta 15-74-vuotiasta suomalaista huhtikuussa 2008. Vastaajat olivat henkilöitä, jotka kotitaloudessaan vastaavat sijoituspäätöksistä.

Kauppalehti


Aika vaikea sanoa onko 200€/kk vähän vai paljon. Monelle varmasti paljon ja yhtä monelle vähän.

Toki on se paljon parempi reissata säästöillä kuin visalla.
 
Mitenhän kannattais sijoittaa rahat? Alkuun lähtis sijoitettavaa 4000e ja vuodeen loppuun mennessä 3000-6000e lisää. Armeijaan lähtö on tammikuussa edessä niin pitäis saada rahat edes jotenkin tuottavaksi.
 
Mitenhän kannattais sijoittaa rahat? Alkuun lähtis sijoitettavaa 4000e ja vuodeen loppuun mennessä 3000-6000e lisää. Armeijaan lähtö on tammikuussa edessä niin pitäis saada rahat edes jotenkin tuottavaksi.

Tähän on vähän huono vastata mitään ilman taustatietoja. Eli ensinnäkin, tarvitsetko nuo rahat ajankohtana x johonkin? Menetätkö "yöunesi" jos pääomasi on hetkellisesti tappiolla jopa kymmeniä prosentteja? Miten tuon rahamäärän menettäminen vaikuttaa talouteesi? Onko mahdollista intin jälkeen jatkaa sijoittamista? Oletko lähdeössä intin jälkeen opiskelemaan ja ajattelitko nauttia opintotukea?

Kaikki nuo ja 100 muuta asiaa vaikuttaa vastaukseen.
 
Back
Ylös Bottom