stranger sanoi:
ton projektin vaatimus on kyllä se 2 ov eli noin 80 tuntia. Toisaalta hyvin usein noihin ei saa menemään kuin puolet tosta ajasta (vaikkei edes olisi imenyt sitä koodauskykyä äidinmaidosta).
Virallisesti tuo projekti onkin 40 prosenttia 5 opintoviikosta eli se 2 ov, mutta muiden samalla kurssilla olleiden kavereidenkin mielipide on lähestulkoon poikkeuksetta ollut sama: kurssista saa aivan liian vähän opintoviikkoja suhteessa työmäärään, ellei ole harrastanut koodausta ennenkin.
Tiedostaa omat kyvyt ja valita vaatimustasoltaan sopiva aihe.
Hmm. Sain harjoituskierroksista täydet pisteet, tentistä tulee todennäköisesti vitonen ja kaikki asiat mitä kurssilla virallisesti opetettiin olen sisäistänyt mielestäni todella hyvin. Olisiko tuon perusteella pitänyt sitten valita se helpoin mahdollinen projektiaihe, koska taidot eivät todennäköisesti riitä vaikemman tekemiseen?
Aihe oli ihan sopiva, lähdin vain toteuttamaan sitä liian kunnianhimoisesti. Helpommalla olisin päässyt jos olisin tehnyt tynkäohjelman joka täyttää tasan tarkalleen tehtävänannon kriteerit muttei oikeasti toiminnaltaan ole minkään arvoinen. Halusin tehdä oikeastikin hyvän ohjelman, ja se kostautui melko raskaasti. Minkäs teet, ensi kerralla harkitsen kahdesti.
Dragon sanoi:
Alkaa tulla deja vu mieleen eräästä chattikeskustelusta.
Epäilemättä, muistutan kuitenkin että kaikki ne kerrat, jotka olen chatissa pyörinyt, tapahtuivat juuri noiden 2 hektisen viikon aikana. Hermot kireällä alkaa helposti heittämään vähintäänkin tulkinnanvaraisia kommentteja, varsinkin tarpeeksi provosoituna. ;)
Dragon sanoi:
Olen käynyt muutaman työn kanssa opettajan juttusilla ja todennut: "Tämä työ on vaikea, siihen menee n. kaksi viikkoa enemmän aikaa kuin oletin. Palautan työn päivänä NN. Sopiiko?" Tähän asti on sopinut.
Muuten olisin varmaan tehnytkin noin, mutta jos muut samaa kurssia käyneet kykenivät saamaan projektityönsä valmiiksi yleiseen deadlineen mennessä niin mikä oikeus minulla olisi ollut vaatia kahta viikkoa lisäaikaa? Sitäpaitsi epäilen vahvasti että potkut tulisi jos tekisin töitä jollekin IT-alan firmalle enkä yhtäkkiä saisikaan asiakkaan projektia valmiiksi ennen deadlinea vaan menisin pyytämään lisää aikaa jottei tarvitsisi stressata liikaa.