Oluen hinnasta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Ongelma on se, että yksittäinen kaljapullo maksaa samanverran kuin mäyräkoirassa ja six-packissa se maksaa enemmän. Päättäjät eivät halua, että yksittäinen kaljapullo on halvempi kuin monipakkauksessa.

Järkevästi ajateltuna se on fiksumpaa, että porukka ostaisi sen 3-4 kaljaa eikä six-pakkia tai mäyräkoiraa.

jarkevasti ??? siis miten on tamakin perustelvissa ??

Itsella on kellari, ostan kaljaa aina 10 - 12 koria kerralla. Samalla kivennaisvetta 10 koria, viinia 5 -6 laatikkoa, limppareita 12 koria.
Kaikki kotiin kuljettuna.
Ei tartte itse raahata. Mun mielesta tassa on jarkea.

Se etta yksittainen kaljapullo maksaa vahemman, kuin mayrakoira ei taas mene jakeluun ollenkaan. Mita enemman ostat, sen halvemmalla pitaisi saada. Nainhan asia on muissakin tuotteissa.

Se etta jos joku saa ostettua 50 litraa kossua kotiinsa, ja on 20 viikkoa kannissa ei ole minun ongelma. Tama on kasittaakseni alkoholiongelma ? Mulla on suvussa noita alkoholisteja ihan riittavasti, en nae mitaan tarvetta holhoamiseen, tai sympatiaan.
Alkoholistit kylla hakevat kaljasa vaikka pullo kerrallaan, mutta minka taikia vaikeutetaan niiden ihmisten alkoholin saantia joilla ei tata ongelmaa ole ??

Esim suomessa ei alkolla ole kotiin kuljetuspalvelua. muutama kuukausi sitten yritin ostaa kaverille haalahjaksi laatikollista shampanjaa, soitin alkoon ja sanoin etta maksaisin luottokortilla ja onko teilla oma kuljetuspalvelu, vai suositteletteko jotain tiettya kuriiria ?
Alkon tati rupes saarnaamaan mulle etta ei tama on laitonta, ja kuitenkin tilaisin ne itsellenne, taidalle olla alkoholisti, jne...
Kaverille voi kylla ostaa ostaa lahjaksi mutta sen on itse tultava hakemaan. Eihan mun kaveri nyt kesken omien haidensa lahde mitaan hakemaan...... alkon tati veti luurin korvaan.

En siis ole asunut 12 vuoteen suomessa, ja voin vaan todeta etta ei ole holhous mihinkaan muuttunut.

jaah tassa tulikin sitten avauduttua :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kaljasta viela...

Viimeksi vuosi sitten kun olin suomessa. Havaintoja.

1) Isa on kesat leirinta alueella, siella juodaan ainoastaa eestilaista kaljaa (Saku). Siella on joku 400 - 600 henkea, elakelaisia. Ja sita kaljaa juodaan sitten paljon.

2) Turkulaiset, tiedatteko mita on niinsanottu satamakalja ? Sita tulee sinne laivassa saksasta, ja PALJON. Kaikkialla Turussa nakyy niita tolkkeja, ne kun ei kay kierratykseen.

heh aika avoimesti tuota olutta jo suomessa diiltaan. siita vaan hintoja ylos, juu varmaan toimii.

Tää on taas vähä samaa tasoa kuin jonkun päättäjän sädekehäpäätös(liekö ollut joku kd) että kaupat saavat myydä alkoholia vasta ysiltä. Oikeasti kaikki jotka sitä alkoholia haluavat, saavat sitä vaikka sitten pari tuntia myöhempään, suurin hyöty oli kait se että tuo päättäjä luuli tehneensä jonkin hyvänkin teon. Kummallista myöskin että aluksi lasketaan veroja että rajoitetaan sillä tuontia ulkomailta, mutta sitten hetikohta ollaan kiristämässä kun se alennus olikin sitten muka liikaa. Esim. jossain keski-Euroopan olutmaassa tällainen oluen hinnalla pallottelu ei onnistuisi millään.

editti:
esa67:n alkokeskustelun voin ihan kuvitella :D

Ranskassa viinin vero on 3 centtia pullo + Alv 19.6
Ja tata ei sitten taala todellakaan muuteta, jos muutetaan, niin ihmiset menee kaduille ja rupee polttamaan kirjastoja, kouluja, jne. Noh se nyton taas niin ranskalaista, mutta toimii :)

Kysymys on suurinpiirtein tällaisesta asiasta:

- Kun alkoholin hintaa laskettiin, ihmiset alkoivat juoda enemmän
- Käytön lisäämisestä seurasi hyvin nopeasti haittojen lisääntyminen
- Tarkemmin sanottuna suurin ongelma on se, että kohtuukäyttäjistä alkoi tulla suurkuluttajia. Suurin lasku tulee nimenomaan tässä prosessissa (lasten huostaanotot, jne.)
- Tiedetään, että alkoholin hinnalla ja saatavuudella voidaan vaikuttaa kulutukseen
- Tunnustettiin, että hinnan laskemisessa tehtiin virhe, joten hintoja korotetaan jälleen
- Kaljan hinnan nostaminen on tärkeää siksi, että erityisesti nuoriso juo kaljaa. Mitä nuorempana juominen alkaa, sen todennäköisempää on alkoholin suurkulutus/alkoholisoituminen myöhemmin

Minusta tässä ei sikäli ole mitään epäselvää; ne jotka juovat maksakoon haitat. Toisaalta ne jotka juovat vähän eivät tästä paljon kärsi, koska jos ostaa vähän kaljaa niin ei siihen paljoa rahaakaan kulu. Kyse ei ole holhoamisesta, vaan nimenomaan omasta vastuusta. Jos juot, maksat siitä oikean hinnan (kärjistettynä).

Mitään ongelmaa ei olisi jos alkoholin käyttäjät maksaisivat itse kaikki ne haitat, jotka alkoholi aiheuttaa. Näin ei kuitenkaan tapahdu, sen takia hintoja nostetaan.

Se on toki ongelma, että viina on halvempaa muualla. Kun ostaa viinat muualta niin valtiolta jää saamatta verotulot, joita voitaisiin käyttää alkoholin aiheuttamiin haittoihin.

Uusi idea: bisseä myydään 4 pulloa per naama kerrallaan. Jos haluat enemmän niin mene toiseen kauppaan hakemaan toiset 4. Jengi saisi nähdä jonkun verran vaivaa känninsä eteen. Tai joisi edes parempia viinaksia. Ja alkosta helvelttiin kaikki ruskat ja muut huuhaajuomat. XO konjamiiniä ja oikeaa punaviiniä hyllyihin. Ei mitään mukahauskoja perseen makuisia 0,7 litran juomasekoituksia.

Logistisesti ja luonnon kannalta :kukkanen: olisi toki järkevää hilata kotiin 10 koria bisseä ja 100 kossupulloa kerralla. Mutta ainakin mulla kulutus kasvaa tarjonnan myötä. Muistan vaan kun viimeksi lautalta rahtasin kotiin 4 keissiä bisseä. No joka ilta saunan jälkeen bisse tai pari. Perjantaisin ja lauantaisin useampi. Ihan vain siksi kun sitä oli kaapissa tyrkyllä. Normaalisti kaupasta ostaa sikspäkin, ja juo sen. Tai jättää ostamatta. Saunan jälkeen kun on herkistyneessä tilassa, on paljon helpompi olla kaljoittelematta kun sitä kaljaa ei yksinkertaisesti ole kaapissa. Sama juttu mulla on muuten karkkien ym. kanssa myös. Ja satanen veikkaa etten ole ainoa ahmatti.

Mitään ongelmaa ei olisi jos alkoholin käyttäjät maksaisivat itse kaikki ne haitat, jotka alkoholi aiheuttaa. Näin ei kuitenkaan tapahdu, sen takia hintoja nostetaan.

Muuten kyllä hyvin pitkälti olen samaa mieltä, mutta toi lause. Ei alkoholin haitat ole ainoastaan niitä jotka maksavat. Perheväkivaltaa esim on aika vaikea hinnoitella. (perheväkivalta lisääntynyt alkoholin kulutuksen lisääntymisen myötä).

Uusi idea: bisseä myydään 4 pulloa per naama kerrallaan. Jos haluat enemmän niin mene toiseen kauppaan hakemaan toiset 4. Jengi saisi nähdä jonkun verran vaivaa känninsä eteen. Tai joisi edes parempia viinaksia. Ja alkosta helvelttiin kaikki ruskat ja muut huuhaajuomat. XO konjamiiniä ja oikeaa punaviiniä hyllyihin. Ei mitään mukahauskoja perseen makuisia 0,7 litran juomasekoituksia.

Juu vitusti vaan sääntöjä, kieltoja ja kontrollia:down:.

Mä ainakin ostan kotiin nykyään laatikon. Ei mulla ole ongelmia olla juomatta. Edellinen kori on ostettu joulukuun alussa ja siitä on varmaan vajaa puolet jäljellä. Kyllä tää ongelma pitää hoitaa sellaisella tavalla, että tavallinen lipittäjä (joita varmaan valtaosa on) ei kärsi.

No joka ilta saunan jälkeen bisse tai pari. Perjantaisin ja lauantaisin useampi. Ihan vain siksi kun sitä oli kaapissa tyrkyllä. Normaalisti kaupasta ostaa sikspäkin, ja juo sen. Tai jättää ostamatta. Saunan jälkeen kun on herkistyneessä tilassa, on paljon helpompi olla kaljoittelematta kun sitä kaljaa ei yksinkertaisesti ole kaapissa. Sama juttu mulla on muuten karkkien ym. kanssa myös. Ja satanen veikkaa etten ole ainoa ahmatti.

Se, että viikolla ottaa saunakaljan tai pari ei oo mun mielestä paha juttu. Mä en itse tuota juuri harrasta, koska haluan pitää tilanteen "hallinnassa" tms. Ei se karkkikaan maistu hyvälle jos sitä joka päivä puputtaa :D.

Kulutus lisaantyi ? Suurkuluttajia lisaa ?
Kaveri on Hameenlinnassa poliisina. Han sanoi etta ei enaa ole puliukkoja juoppoputkissa juurikaan ollenkaan. Ennen tyo oli aika paljon noita sammuneiden putkaan raahamista.
Nykyaan homma on lahinna noiden narkkareiden retuuttamista.

Kallis alkoholi on mielestani syyna siihen etta sita ei esim juoda ruuan kanssa. Sehan on tuhlausta !! juodaan silla tavalla etta ei tuu kanniin ! Halmekin fiksuna miehena aikoinaan sanoin etta se joka sanoo juovana maun takian on valehtelija.
Mun mielesta 2 -3 pulloo saunakaljaa kavereiden kassa ihan ok juttu ? Tarviiko taman sitten maksaa kuukaudessa saman verran kuin kuukauden vuokra ?

Kallis alkoholi on mielestani syyna siihen etta sita ei esim juoda ruuan kanssa. Sehan on tuhlausta !! juodaan silla tavalla etta ei tuu kanniin ! Halmekin fiksuna miehena aikoinaan sanoin etta se joka sanoo juovana maun takian on valehtelija.
Heh, tuossa on paljon järkeä. Varmasti suuri osa Suomalaisista ajattelee, että miksi juoda alkoholia jos ei tule känniin.

Kyse ei ole holhoamisesta, vaan nimenomaan omasta vastuusta. Jos juot, maksat siitä oikean hinnan (kärjistettynä).

Asiallista tekstiä, mutta tuossa näen pienen ristiriidan. Jos kyse on vain omasta vastuusta, niin eikös silloin ole ihan sama maksaako se olutpullo 50c vai 1eur?

Itseäni ärsyttää tässä nimenomaisessa kaljapyllyilyssä toi poliitikkojen ja virkamiesten touhuilu. Eivät sitten sen verran ajatelleet, että markkinataloudessa suurpakkauksen kieltäminen ei väistämättä johdakaan yksittäisen pakkauksen hinnannousuun.

Lisäksi niskakarvat nousevat pystyyn tuollaisista "jos ei kulutus vähene, niin nostetaan veroja" -lausunnot. Menköön kotiinsa uhkailemaan omia muksujaan "jos ei huonetta siivota, niin ette saa karkkia". :whip:

saatanpa vetää protestiksi tänään naamarit. Selkäkin sopivan sökö, että puudutukseen tarvitaan kovemmat myrkyt :D

Kulutus lisaantyi ? Suurkuluttajia lisaa ?
Kaveri on Hameenlinnassa poliisina. Han sanoi etta ei enaa ole puliukkoja juoppoputkissa juurikaan ollenkaan. Ennen tyo oli aika paljon noita sammuneiden putkaan raahamista.
Nykyaan homma on lahinna noiden narkkareiden retuuttamista.

En tarkoittanut suurkuluttajalla rappioalkoholistia. Rapajuopot eivät sinänsä ole ongelma, koska heitä on melko vähän ja he ovat jo yleensä lost case (eipä silti, eivät hekään halvaksi tule). En muista paljon suurkulutuksen raja oli, olikohan 24 annosta viikossa miehellä. Toisin sanoen päin vastoin kun rapajuopot, suurkuluttajat ovat usein vielä työelämässä.

Siellä Ranskassa alkoholikulttuuri on erilaista kuin täällä Suomessa, kuten hyvin tiedät, Esa. Täällä ei osata/viitsitä ottaa yhtä 'sivistyneesti' kuin siellä. Se on tietynlainen kulttuurillinen piirre. Se vaan tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi, ja sen takia jotain pitää tehdä.

Tuo on totta, Heavy-rock, mutta jollakin tavalla se perheväkivalta on kuitenkin hinnoiteltava, koska tiedetään että väkivaltaa esiintyy enemmän vaikutuksen alaisena.

Siellä Ranskassa alkoholikulttuuri on erilaista kuin täällä Suomessa, kuten hyvin tiedät, Esa. Täällä ei osata/viitsitä ottaa yhtä 'sivistyneesti' kuin siellä. Se on tietynlainen kulttuurillinen piirre. Se vaan tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi, ja sen takia jotain pitää tehdä.

:offtopic:

mitäpä luulet, menisikö keskivertoranskalaisella tuo "suurkuluttajan" raja heittämällä rikki? siltikin sitä alkoholin nauttimista kutsutaan sivistyneeksi - mitä se onkin. ruuan kanssa menee viiniä, ja muutenkin nautiskellessa. samoilla linjoilla olen itsekin, ja viikossa menee 3-5 pulloa viiniä - samalla tavalla nautittuna. onhan tässä tosin se vaara että minäkin tulen yhteiskunnalle vielä kalliiksi...? :lol2: ehkä olisi ennemminkin tarve kartoittaa tuo "suurkulutuksen" määritelmä uudelleen, vaikkapa sillä että montako kertaa viikossa on tarve juoda itsensä humalaan?

no, lohduttaudun sillä että olutta ei kyllä sitten mene keskimäärin pulloakaan viikossa, yleisesti ottaen.

Paljonko muuten yksi pullo keskiolutta nyt maksaa?
Ei ole tullut seurattua hintoja kun viime vuoden lopulla tuli ostettua "pari" laatikkoa olutta.

Olikohan 80centtiä kun viikko sitten ostin, ainakin täällä päin. Siellä etelässä voipi olla vähän edullisempikin.

Entä jos otettais digitaalinen viinakortti käyttöön? Ilman sitä et saa ostettua alkoholi-tuotteita. Tätä korttia et voi koodailla ite tai hankkia useampaa kuin yhden. Ala-ikästen juominen vähentyis kun hakija ei pysty paljon sitä kaljaa kaupasta kantamaan, kun loppuu pojot kortilta, tai sitten ei jää pojoja omiin eväisiin. Ala-ikäisillä ei olisi tälläistä korttia, joten he eivät voisi ite ostaa kaupasta...
Alkkikset jois omat pojonsa heti, kerran viikossa varastot täyttyy...
Varmasti ajaisi osan tekemään ite omat juomansa ja hakemaan muualta, mutta suurin-osa tuskin näin tekee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom