BB Olli Kemppainen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin mäkin sain aikanaan menemään kyykyn vain takaosastolle, mutta kun pyrkii vähän painonnoston-tyyliseen kyykkäämiseen, niin sain sen kohdistettua rajusti reisiin. Sitten aloinkin enemmän kykkäämään vapaalla ja smithissä. Kyllähän se aivan loistava liike reisille on jos keskitytään reisillä liike tekemään, eikä vain pyritä kuormia liikuttamaan. Jos sitä anatomisesti katsoo, niin selkä pystyssä ei oikein voi välttää rajua reisien työtä. Sitten jos kovasti tangon alas selkässä laittaa ja selkää koukistaa, niin rasitus siirtyy hyvin paljon taakse.
Sehän riippuu aivan välityksistä missä asennossa selkä on, jos on pitkät reidet niin väkisinkin selkä menee enemmän etukenoon. Sulla on kyykkäämiseen rakennettu kroppa ja sun kyykyt onki ku oppikirjasta, mutta ota siihen joku jolla on huono rakenne kyykkäämiseen ni tarina on ihan eri.

Sehän riippuu aivan välityksistä missä asennossa selkä on, jos on pitkät reidet niin väkisinkin selkä menee enemmän etukenoon. Sulla on kyykkäämiseen rakennettu kroppa ja sun kyykyt onki ku oppikirjasta, mutta ota siihen joku jolla on huono rakenne kyykkäämiseen ni tarina on ihan eri.
Tota kuulee tosi usein, että ei voi kyykkää kun ei ole välityksiä. Ne välitykset pitää olla todella pahasti viallaan, että ihminen ei voi etureisillä kyykkää. Liian moni uskottelee itselleen tota ja sitten kun oikeasti mennään kyykkäämään, niin sehän sujuu varsin hyvin. Pommi-Juuso selitteli tota samaa ja mentiin kyykkään, niin hupsista, nehän meni vallan hyvin. Ei se niin mene, että ne jotka kyykkää nätisti, omaa jotenkin perustavanlaatuisesti kyykkyyn tehdyn kropan ja ne jotka ei voi, on jotenkin täysin epäsuhtia yksilöitä. Ja pituudella ei ole asian kanssa mitään fataalia tekemistä. Ja jos omaa niin omituisen fysiikan, että jalat on 3/4 osaa kropasta, niin turha edes bodata.

Ihan ensimmäinen juttu, kannattaa pistää jotain snadia mattoa tai pientä koroketta kantapäiden alle, treenata sillai. Ja ei se mitenkään merkittävän väärin ole, että selkä kippaa kunhan se rasitus vain pysyy pääosin reidellä. Kun mä teen rajumpia pidempiä kyykkysettejä, niin mulla on perse ihan yhtä kipee kuin etureidet.

Ja tärkee vinkki, älä laita liikaa painoa, yli 10 toiston sarjapainoilla aina kyykkäämään.

Mulla on pitkä reisiluu, mutta sitten liikkuvuutta löytyy luonnostaan paljon joka paikasta, mikä mahdollistaa pystysuorassa kyykkäämisen. Eli ei se aina ole ihan kiveen hakattu, että ne välitykset olisi rajoittava tekijä.

Tota kuulee tosi usein, että ei voi kyykkää kun ei ole välityksiä. Ne välitykset pitää olla todella pahasti viallaan, että ihminen ei voi etureisillä kyykkää. Liian moni uskottelee itselleen tota ja sitten kun oikeasti mennään kyykkäämään, niin sehän sujuu varsin hyvin. Pommi-Juuso selitteli tota samaa ja mentiin kyykkään, niin hupsista, nehän meni vallan hyvin. Ei se niin mene, että ne jotka kyykkää nätisti, omaa jotenkin perustavanlaatuisesti kyykkyyn tehdyn kropan ja ne jotka ei voi, on jotenkin täysin epäsuhtia yksilöitä. Ja pituudella ei ole asian kanssa mitään fataalia tekemistä. Ja jos omaa niin omituisen fysiikan, että jalat on 3/4 osaa kropasta, niin turha edes bodata.
Emmä uskokkaan ettei pystyisi kyykkään huonommilla välityksillä, mutta kyllä se laittaa enemmän rasitusta taka-akselille väkisinkin, kun ei ole selkä niin suorassa mitä sulla esim on. Toiki kundi tossa ekassa videossa sanoi ihan samaa, että hän itse ei voi ikinä saaha yhtä siistiä formia mitä esim Matt Oguksella on.
Ihan ensimmäinen juttu, kannattaa pistää jotain snadia mattoa tai pientä koroketta kantapäiden alle, treenata sillai. Ja ei se mitenkään merkittävän väärin ole, että selkä kippaa kunhan se rasitus vain pysyy pääosin reidellä. Kun mä teen rajumpia pidempiä kyykkysettejä, niin mulla on perse ihan yhtä kipee kuin etureidet.
Juu, kyllä mä pidän rasituksen reidellä ei siinä mitään. Ja liikkuvuuttakin löytyy, en tarvitse mitään kantapään alle. Eilenkin kun kyykkäsin 10x10 niin oli kyllä etureidet koko päivän sen jälkeen ihan tukossa, mutta kas kummaa tänään kun heräsin niin perseessähän se tuntuu enemmän, kuin reisissä :D
Mulla on pitkä reisiluu, mutta sitten liikkuvuutta löytyy luonnostaan paljon joka paikasta, mikä mahdollistaa pystysuorassa kyykkäämisen. Eli ei se aina ole ihan kiveen hakattu, että ne välitykset olisi rajoittava tekijä.
Mullakin löytyy kyllä liikkuvuutta, ei siinä mitään, mutta se ei korjaa yksinään sitä faktaa, että painopiste siinä kyykkäämisessä on pysyttävä siinä keskellä sun omaa massaa, ja mitä pidemmät reisiluut, niin sitä enemmän selän pitää kipata, jotta painopiste pysyy keskellä.

Tässä hyvä video, jossa selitetään enemmän

View: https://youtu.be/Av3LO2GwpAk

Ei liity reisiin, mutta ainoa keino, jolla sain omat somalipohkeet kasvamaan oli treenaamalla niitä ihan "väärillä metodeilla". Jonkun jenkkigurun ohjeen mukaan kokeilin tehdä kehonpainolla 100 pohjenousua 1 sek pidolla ylhäällä ja lasku ilman, että kantapäät koskee maahan. Ei kuulosta varmaan pahalta, mutta n.40 kohdalla tuli niin infernaalinen polte, että oli pakko ottaa seinästä kiinni ja pumpata loput. Pohkeet siinä huusi, mutta pää kesti... Niin ja tämä siis joka päivä. Joka v...n päivä. Jossain viikon kohdalla oli pakko pitää taukoa. Olisi varmaan aikamoinen tulehdus iskenyt päälle, kun ei pystynyt edes kunnolla kävelemään. Mutta tulosta tuli. Ja tulee edelleen vaikka taukoja täytyykin pitää aina välillä.
Mutta joidenkin lihasryhmien kohdalla, tässä tapauksessa reisien kohdalla turha tulla sanomaan "KYYKKÄÄ JOS HALUUT ISOT REIDET". Tai mun kohdalla, et tee vaikka 2x viikossa pohkeet superina seisten ja istuen kunnon venytyksellä. Sillä en oo saanut, kuin akillesjänteet kipeeksi :)
Heh, itsekin tein joskus kutakuinkin samaa, paitsi että tein 3x20 (eri ajankohtina) per jalka. En ole kyllä ikinä saanut pohkeita kasvamaan yhtä paljon/ nopeasti.

Niin mäkin sain aikanaan menemään kyykyn vain takaosastolle, mutta kun pyrkii vähän painonnoston-tyyliseen kyykkäämiseen, niin sain sen kohdistettua rajusti reisiin. Sitten aloinkin enemmän kykkäämään vapaalla ja smithissä. Kyllähän se aivan loistava liike reisille on jos keskitytään reisillä liike tekemään, eikä vain pyritä kuormia liikuttamaan. Jos sitä anatomisesti katsoo, niin selkä pystyssä ei oikein voi välttää rajua reisien työtä. Sitten jos kovasti tangon alas selkässä laittaa ja selkää koukista

Ja tärkee vinkki, älä laita liikaa painoa, yli 10 toiston sarjapainoilla aina kyykkäämään.

Ehkä sen voisi sanoa niin, että se on erittäin haastavaa jos on huonot välitykset JA paska nilkkojen liikkuvuus. Eli jos ei saa polvea eteenpäin, niin se on käytännössä mahdoton tehdä selkä suorana. Mä tein joskus vuosien ajan takakyykkyä (tanko nimenomaan korkealla ja painonnostokengillä) ja yritin väkisin pitää selkää pystyssä. Tibialiksesta alaspäin meni säären lihakset saatanan kipeeks kun piti sitä jännittää jottei varpaat nouse lattiasta ja koko ukko kippaa taaksepäin.

Toki, ainahan sitä voi harjoitella. Otinkin kymmeniä kiloja pois tangosta ja vaihdoin etukyykkyyn, jota nyt koitan mahdollisuuksien mukaan tehdä kutakuinkin kuvailemallasi tavalla. Rupesin myös tekemään liikkuvuusharjoittelua päivittäin eritoten nilkoille, ja ehkä se osuukin paremmin etureisiin nykyään. Se on vaan helposti jostain muusta pois, varsinkin meille oravanpyörässä työssä käyville. Jos mun täytyisi valita treenaanko tankokyykkyä, etureisikontrollia ja nilkkojen liikkuvuutta, vai teenkö mä etureisiä hackissa ja ojennuskoneessa, niin olisi valinta hyvin helppo. Toistaiseksi ei toisen ole onneksi tarvinnut sulkea toista pois.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Komeeta on meno Ollilla, siinä sen näkee kun jollakin on lahjoja hommaan sekä tehdään duunia hyvä asenteella. Suomen kovin tolla saralla ellei ihmeitä tapahdu muutaman vuoden päästä.

itselläni tuli ensimmäisenä mieleen:

14507932.jpg

näkee kyllä heti että on lahjakkain tyyppi suomibodauksessa aikoihin. lihaa tulee oikeisiin paikkoihin ja kehityksen näkee jo nyt, eikä jonain pienenä nyanssina pitkän dietin jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom