olkapäiden domssit

gymboi2000

Banned
Bodausta muutama vuosi takana ja homma toimii ihan kivasti. Mutta.. olkapäät ja etenkin sivuolat ei oikein ota osumaa tai ainakaan en saa niihin tulemaan domsseja eli treenin jälkeistä lihaskipua. muut kehonosat ottaa kyllä osumaa ja kivut ovat välillä oikeinkin "mukavia" monta päivää (riippuen jos on ollut pientä tauon tynkääkin viel). ja kuten arvata saattaa olkapäät (sivuolat) on ehkä pohkeiden lisäks ne mitkä eniten laahaa perässä. eli sitä kaarta, pallo efektiä, ei oikein tule näkyviin. taka ja etudeltsit on ehkä paremmassa jamassa.

treeniä oon kyllä niille antanut oikeinkin paljon, vaihdellen liikkeitä, toistomääriä, tyyliä, kaikkea. epäpuhtaita sikavipareita isoilla romuilla, täydellisellä tekniikalla pikkupainoilla, taljassa, koneissa yms.
Pystäriä tangolla ja käsipainoilla siis myös ohjelmassa.

onko toi sitte vaan ne geenit ettei tuu sitä muotoa niihin? Mut selittäkää mulle toi domssi juttu, minkä pirun takia ne ei tuu samanlailla kipeeks ku muut osat?

viime treenissä vedin ihan sairaan kovaa ja tein kaikkeni tuhotakseni ne sivuolat, mut tulos oli et seuraavana päivänä ehkä vähän kankee mut ei muuta. perkele!

mietteitä???

nii ja reenit vaihtelee mutta täl hetkellä ehkä noudatan about tätä :
-Kiertäjät ekaks läpi
-viparit lämppäri (3 x 20)
-pystäriä tangolla 5 x 10 - 6)
-sika heilunta viparit 4 x 8)
-istuen sivuviparit hitaasti ja tekniikalla 6 x 15 -> muutama pudotussarja
-taljassa loppupumpit niin monta ku menee

Ei tule itelkään domssia hartioihin ellei epäkkäitä lasketa. Se ei ole haitannut. Olkapäiden kehityksen näkee peilistä.

Ja toi sun olkareeni on perseestä. En tiedä ohjelmaasi mutta tuossa ei ole mitään järkeä.

Toi 3x20 vipari lämppärit ennen pystäriä jättäsin pois, ja pystäriä tekisin 2-3x6-10, ja sikaheilunta viparit vaihtaisin ihan normaalilla tekniikalla tehtyihin vipunostoihin 4x10-15 toistoalueella. Loppupumpit taljassa helvettiin ja tilalle vaikka pari sarjaa takaolkapäitä käsipainoilla 2x10-12. Viparit superheijareilla ei tee susta vahvaa, mutta naurettavan kyllä.

Kannattaa myös panostaa treeni intensiteettiin jos tarvitset 10 sarjaa vipunostoja saadaksesi olkapäät loppuun. Itelle riittää maks 3 sarjaa ja ei kyllä mene yhtään enempi.

Raskailla facepulleilla, joita teen tavallaan penkin vastaliikkeeksi, olen itse saanut suht hyvät domssit sivu- ja takalohkoihin. Köysikahvalla vedät silmiin, pikkustoppi ja kontrolloitu negatiivinen vaihe. Sarjapainotkin on nousseet tuossa alun 30-40 kilosta 75 kiloon( koko pakka). Enimmäkseen suoria kympin sarjoja olen tehnyt tossa minuutin tai parin palautuksilla.

niin siis tossa oli lähinnä se nykyinen treeni nimenomaan pelkästää sivulohkoille. jätin tosta listasta pois siis kokonaan takaolka treenin johon kuuluu facepull ja takaolkapääkone. mutta, kyse siis ei ollutkaan taka eikä etuolkapäistä.. ne mun mielestä on ihan ok verrattuna sivuosiin. (rasittuvat paljon leuanvedoissa ja punnerruksissa)

"sika viparit" ei tee musta naurettavaa. ehkä väärä nimitys, vitut mä nyt mitään selällä heijaa vaan oon vaan vähän etukumarassa ja heijaan jonnin verran.) mut voipi olla että noilla ei tee mitään silti.

Ei niiden domssien perässä kannata väkisin juosta, eivät ole merkki kehityksestä.

joo.. se vaan harmittaa, koska kaikkialle muualle ne tulee :( ni väkisinkin tulee vähän semmone skeptinen fiilis, etenkin kun ne tuntuu olevan kaikkein heikoiten kehittyvä osa-alue :/

Kaiken sekoilun jälkeen kun ottaa jälkiruuaksi viparikoneella, mikäli salilta löytyy sellainen, yksi käsi kerrallaan jatkuvasti tehden jonkun 6x15 ilman taukoja niin varmasti ottaa sivuolkiin.
Taikka perus peijaiset, että taljassa yhdellä kädellä jatkuvasti tehden 10 edestä sivulle, 10 takaa sivulle ja 10 eteen.
Myöskin sivusta työntö tangolla eli tanko nurkkaan mies kylki edellä tangon päähän ja tangon kärjestä kiinni. Siitä työntää sitten suoraan sivulle ylös.
Taikka toi sun sivuviparit istuen, mutta se suorilla käsillä tehtynä.

Mikään rumalla heilumisella tehtävä runttaus ei kyllä ole ratkaisu.

äähh, äläkä murehi. Kyllä ne siellä perässä tulee kun vaan tasaisesti treenaa koko kroppaa.
Sit kun on oikeasti sen kokonen, että näyttää tyhmältä kun joku kohta on huonommin kehittynyt niin kannatta ruveta panostamaan siihen tiettyyn ryhmään.

Edit: Toki jos selkeästi jo huomaa, että joku paikka vähän lagaa niin kannattaa siihen puuttua ajoissa, mutta 2 vuodessa ei ole yleisestikkään tullut niin paljon lihasta, että kannattaa vielä mistään huolestua ja sen enempää ruveta treeniä sen ehdoilla sunnittelemaan.

Itekkin oon 2 vuotisen bodailu-urani aikana saanut vaan kerran domssit olkapäihin, jotka tulivat kun koitin ensimmäisen kerran gymlogin 15minuutin olkapäätreeniä. Sen jälkeen ruvennut tekemään giantteja ja supereita olkapäille niin enää ei tunnu nekään missään.

Yhden käden pystysoutu ja pystypunnerrus toimii ainakin itsellä paremmin kuin kahdella kädellä tehtynä.

Pystäriä vaan ja pirusti tangolla, käsipainoilla, seisten ja istuen, edestä ja iskan takaa. Hilavitkutukset vähemmälle.
Päivänä, jolloin teet 100kg tangolla puhtaita kymppejä pystäriä seisten, on onnenpäiväsi, ja jos vielä sivuolkapäät laahaa niin keskity sit niihin enemmän ;)

Pystäriä vaan ja pirusti tangolla, käsipainoilla, seisten ja istuen, edestä ja iskan takaa. Hilavitkutukset vähemmälle.
Päivänä, jolloin teet 100kg tangolla puhtaita kymppejä pystäriä seisten, on onnenpäiväsi, ja jos vielä sivuolkapäät laahaa niin keskity sit niihin enemmän ;)

Tämä!

Itse en koskaan saanut kunnon tuntumaa sivuolkapäihin vipareilla. En seisten tai istuen, isoilla tai pienillä painoilla. Joskus tein yhdellä kädellä, painottoman puolen jalka aavistuksen edessä, sillä sai jotain tuntumaa. Nyt olen löytänyt itselle sopivan liikkeen. Menen vinopenkkiin istumaan kyljelleen, toisen käden päälle makaamaan, josta nostan käsi suorassa painon kylkilinjaa pitkin kohti kattoa. Painot pysty laskemaan heti n.7kg ja toistoja jotain 12. Parin sarjan jälkeen tuntee miten siellä saattaa jopa jokin lihas olla. Ei kovin jyrkkä eikä kovin matala noja, siltä väliltä. Kehotan tosiaan koittamaan, ite saan nykyää sivuolatkin aroiksi. Sen jälkeen muutama setti pystysoutua snadeilla painoilla vielä taljassa, keskittyen sivuolkiin.
Toivottavasti sait jotain selkoa.

kuulostaapi vähän akkojen liikkeeltä ;) mutta voishan tuota kokeilla :) ja itteasiassa pystysoutua ei oo pahemmin tullu tehtyä, senkin vois ottaa kokeiluun

Niskantakaapystäri on ainoa jossa tulee kunnon domssit sivuolkiin. Sillai hyvällä tavalla. Vipareista tulee enemmänkin tulehdusfiilis.

Oon miettinyt joskus ihan samaa. Mulla on kokoisekseni (80 kg) isot sivuolkapäät, muttei niissä koskaan ole ollut domssia. Etu- ja takaolkapäihin sen sijaan domssin saa helposti aikaiseksi.

Eipä täälläkään domsseja oikeestaan koskaan olkapäihin tule, vaikka ne kuinka hinkkaisi treenissä loppuun asti. Silti ottaneet hyvin itteensä ja kasvaneet. Itse suosin olkapäiden suhteen raskasta pystypunnerrusta ekaksi liikkeeksi, oli se sitten smithissä, seisten tangolla, kässäreillä jne. Sen jälkeen erilaisia vipareita milloin missäkin, pudotussarjoja, supersettejä ja muita erikoistekniikoita. Parhaiten henkilökohtaisesti lähtivät kasvuun, kun lopetti kaiken maailman sikaviparit, tiputti painoja ja rupesi tekemään pidempiä, polttavia sarjoja noilla edellämainituilla tekniikoilla. Kuitenkin ekaksi suurin teho pois pystärillä =)

Eipä täälläkään domsseja oikeestaan koskaan olkapäihin tule, vaikka ne kuinka hinkkaisi treenissä loppuun asti. Silti ottaneet hyvin itteensä ja kasvaneet. Itse suosin olkapäiden suhteen raskasta pystypunnerrusta ekaksi liikkeeksi, oli se sitten smithissä, seisten tangolla, kässäreillä jne. Sen jälkeen erilaisia vipareita milloin missäkin, pudotussarjoja, supersettejä ja muita erikoistekniikoita. Parhaiten henkilökohtaisesti lähtivät kasvuun, kun lopetti kaiken maailman sikaviparit, tiputti painoja ja rupesi tekemään pidempiä, polttavia sarjoja noilla edellämainituilla tekniikoilla. Kuitenkin ekaksi suurin teho pois pystärillä =)

Noin just mäkin vedän. Toimii.

Back
Ylös Bottom