Olkapään naksuilu/muljahtelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Craig
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi!

Olkapäät muljahtelee aina tietyssä asennossa (nopeissa tilanteissa). Muljahtelut ovat yleisiä aamuisin ja esim. kun salibandyssä on ahtaissa tiloissa temmeltämässä.
Normaalissa salitreenissä ei vaivasta ole mitään haittaa. Muljahdus on äkillinen ja hyvin hetkellisesti kivulias, jonka jälkee esimerkiksi pystyy juuri salibandyä jatkamaan. Välillä tuntuu vaan että koko olkapää "räjähtäisi", mutta kipu tosiaan hälvenee äkkiä.

En saa muljahdusta itse aikaiseksi, mutta se tapahtuu todennäköisesti tilanteissa joissa olkapäätä ja käsiä joutuu siirtämään toisiaan kohti, eli supistamaan.

Vasemman olkapään muljahtelu alkoi kun kaaduin jääkiekossa kyljelleni. Oikea olkapää taas muljahti ensimmäisen kerran tenniksen rystylyönnissä.

Olin lääkärissä, kun vasen olkapää alkoi muljahdella, mutta lääkäri sanoi vaan, että peliä vaan... :(

pidät totaaliloman ja katsot paraneeko? tai toiselle lääkärille. josko siellä ois joku tulehdus? voihan tietty olla että jos ei ikinä ole venytelly ja lämmitelly paikkoja ennen treenejä niin jonkunnäköinen vamma... tosta kaatumisesta varmaankin joku vamma/tulehdus

Koska vaiva symmetrinen (molemmilla puolilla), niin luultavasti syntymälahjana oot periny sellaiset olkanivelet jotka käyvät helposti sijoiltaan - se aiheuttanee sen räjähdyskivun. Jäkis ja rystylyönti ovat vaan olleet ns. laukaiseva tekijä. Ne eivät mulahda kokonaan irti, koska ligamentit ja lihakset ovat ympärilä riittävän tiukat. Koska ne eivät lähde kokonaan irti, niin niille ei välttämättä tehdä mitään, varsinkin jos ne eivät kipuile pitkään. Tokihan niitä voi yrittää leikkauksessa kiristää, mutta ne eivät välttämättä kireänä pysy. Vältä sellaisia liikkeitä joissa kädet tulevat yhtee, kuten esim. etuheilautus kahdella kädellä (kuula).

Treenaa itsellesi vahvat kiertäjät ja vältä nukkumista kyljellään (paine kasvaa silloin olkapäässä ja se rasittuu myös nukkuessa).

Tuskin on tulehdusta tai sen kummempaa vammaa. Toki internet-diagnoosi voi mennä metsäänkin, mutta tässä nimenomaan tuo molemmilla puolilla tapahtuva muljahtelu viittaa rakennevikaan.

E: Ja jos meet lääkärille, niin fysiatrille tai ortopedille suoraan.

Itsellä sama ongelma. :( Aina olen lämmitellyt hyvin ja huolellisti eli vissiin on vaan geeneistä perityt paskat olkapäät. :(

Mulla tulee noita muljahduksia just nukkuessa. Kiva herätä siihen, että olkapää muljahtaa! :(
Ei lähde kokonaan pois sijoiltaan, vaan just silleen ärsyttävästi käy "reunalla kurkkaamassa" ja menee sitten takaisin paikalleen.
Sattuu hemmetisti, muttei ole pitkään kipeä.
Löysempi olkapääni lähtee myös mukana, jos heitän jotakin; vaikkapa koiralle keppiä.

Itsellä meni oikea olkapää aikonaan koulussa ja muljahteli about kerran kuussa tahdilla. Mun muljahtelu oli sitä että se lähti kevyesti sijoiltaan ja jäi jumiin hetkeksi, palautui sitten kuitenkin itsestään. Ainut lääke tuohon on että lihhaa kunnolla olkapäähän tukemaan sitä tai sitten pittää käyä operoimasa leikkuupöydällä josta irtoaa samalla se joku 6kk saikkua ja käyttökieltoa + näitten leikkauksen onnistumisprosentitki on vissii jotai muuta ku 100.

Back
Ylös Bottom