Olkapään kuntoutus sijoiltaanmenon jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

NP

VIP
Kaupunki
Helsinki
Miten kuntouttaa olkapää sijoiltaanmenon jälkeen?

Minulla meni lauantaina amerikkalaisen jalkapallon harjoituksissa olkapää sijoiltaan. Treenasimme taklauksia. Itse painan n. 95kg ja vastaani asettui n. 140kg painava pelaaja. Hänen oli tarkoitus kantaa palloa ja tulla minun ohitseni, ja minun oli tarkoitus estää hänen kulkunsa ja taklata hänet. Suoritusta tehdessäni, taklasin olkapää edellä, huonossa käden asennossa, joka aiheutti olkapään nivelen paikoiltaan menon. Suoritus tehtiin vinoon, eli kuljettiin ns. 45asteeseen. Nivel meni sisäänpäin. Painoin itse käden takaisin, koska kukaan muukaan sitä ei tehnyt ja käsittääkseni se on paras tehdä mahd. pian. Nyt kättä särkee, otan kipuun Buranaa.

Olen aiemmin sen samaisen olkapään loukannut salitreenissä niskan takaa punnerruksessa. Kuntoutin olkapään huonosti, silloin tällöin vihloi treenissä, liian suuret painot tietenkin. Nyt olen pari kuukautta ennen nykyistä loukkaantumista tehny pitempää sarjaa, väh. 10 toistoa. Se auttoi vihlomiseen ja olkapäät tuntuivat hyviltä.

Nyt olen käynyt lääkärissä ja röntgenin mukaan minulla on murtunut kaarikupin alaosasta pieni palanen, jossa nivel liikkuu. Luultavasti minua odottaa leikkaus, johon menee jonossa aikaa. Oletan suurinpiirtein 9kk odotusaikaa. Lääkäri sanoi että "kiristämme" nivelsiteitä myös. Harkitsemme myös Atrhyl-nimisen lääkehoidon aloittamista kuntoutuksen yhteydessä, se lisää rustotusta, mutta tämä on vain harkinnassa. Nyt joudun käyttämään kantosidettä kaksi viikkoa.

Nyt itse kuntouttamiseen, ajattelin aloittaa olkapään kuntouttamisen noin 6vk päästä, tietenkin kuunnellen olkapään kipuja. Tässä tulee hieman pohdittavaa: Minkä pituisia sarjoja teen? Monta sarjaa? Mitä liikettä? Ajattelin yhden käden käsipainopunnerrusta istuen ihan perusliikkeenä, myöskin vipunostot. Käden kiertoa en vielä uskaltaisi koittaa, mutta se on harkinnassa.

Tässä mietintää sarjoista ja toistoista:
(tauot viikoilla 1-4 n. 1,5 minuuttia; viikoilla 6-9 n. minuutti)
(teen vain toista kättä, koska uskoakseni se on menettänyt rutkasti voimaa ja kestävyyttä)

vk1: Olkapääpunnerrus istuen käsipainolla - 1 x 20 toistoa
vk2: Olkapääpunnerrus istuen käsipainolla - 1 x 20 toistoa
Vipunosto sivulle käsipainolla - 1 x 15 toistoa
vk3: Olkapääpunnerrus istuen käsipainolla - 2 x 15 toistoa
Vipunosto sivulle käsipainolla - 2 x 15 toistoa
vk4: Olkapääpunnerrus istuen käsipainolla - 2 x 15 toistoa
Vipunosto sivulle käsipainolla - 2 x 15 toistoa

vk5: Taukoa treenistä, palautumista ajatellen.

vk6: Olkapääpunnerrus istuen käsipainolla - 3 x 12 toistoa
Vipunosto sivulle käsipainolla - 3 x 12 toistoa
Vipunosto taakse kulmassa käsipainolla - 2 x 15 toistoa
vk7: Olkapääpunnerrus istuen käsipainolla - 2 x 20 toistoa
Vipunosto sivulle käsipainolla - 2 x 20 toistoa
Vipunosto taakse käsipainolla - 2 x 20 toistoa
vk8: Olkapääpunnerrus istuen käsipainolla - 3 x 10 toistoa
Vipunosto sivulle käsipainolla - 3 x 10 toistoa
Vipunosto taakse käsipainolla - 3 x 10 toistoa
vk9: (Tämä viikko samoin kuin viikko kahdeksan)

vk10: taas yksi viikko lepoa

Nyt pitäisi miettiä miten sovittaa käden kierto (eli kyynärvarsi on puolessa välissä hauiskääntöä) ja kättä kierretään n. 45 astetta.

Pitäisikö jotain jättää pois?

Onko joitain luontaistuotteita, jotka auttavat olkapään kuntoutumiseen? Olen kuullut luontaistuotteesta nimeltään "Hain rusto & simpukka" se kuulemma auttaa niveliä voimaan hyvin.

Tässä on kyse minun loppuelämän urheilemisesta jenkkifutiksessa, voimanostossa ym. Toivoisin kaikkia tietäväisiä auttamaan tässä. Tämä tuntuu minusta erittäin vakavalta asialta. Kiitän kaikkia jotka ovat valmiita auttamaan minua. :thumbs:

Kaverilla leikattiin olkapää tähystämällä kuukausi sitten. Nivelsiteet repesivät metsähommissa.

Leikkauksen jälkeen hänellä oli 3 viikkoa kantoside, jonka jälkeen aloitettiin fysioterapia. Hän tekee pitkiä pystypunnerrussarjoja 2 kg käsipainoilla. Painoja lisätään hyvin varovasti, ettei vahinkoja satu ja alkuvaiheessa kipua ei saisi tuntua. Kuulemma vasta 4-5 kuukauden kuluttua leikkauksesta kättä voi käyttää vapaasti rajuimmissakin liikkeissä.

Eli hyvin varovasti liikkeelle painojen kanssa. Sinun kannattaisi varmuuden vuoksi käydä tuo ohjelma läpi fysioterapeutin kanssa.

Muistaakseni Twinlabilla on jotain tuotteita nivelten vahvistamiseen, mutta minä en oikein jaksa uskoa noihin. Leikkauksen jälkeen elimistö on pienessä shokissa, joten oikealla ruokavaliolla on merkitystä toipumisessa. Osoitteesta http://www.sairaalabotnia.fi/index.php?132 löytyy olkaleikatun potilaan kuntoutusohjelma.

Malta mielesi ja kuntouta olkapääsi kunnolla. Itse lähdin nilkan nivelsideleikkauksen jälkeen liian rajusti liikkeelle. Nilkka tuntui kipsin poiston jälkeen yllättävänkin hyvältä, mutta parin viikon jälkeen se turposi ja kipeytyi. Turvotusta ja kipua kesti pitkän aikaa eikä urheilusta tullut mitään.

Tuosta mainitsemastasi luontaistuotteesta... sen pitäisi sisältää "luonnollisessa" muodossa glukosamiinia eli samaa ainetta kuin lääkärisi ehdottama Arthryl.
Eli kannataa jättää simpukat ranskalaisille ja muille kulinaristeille, hain rustosta puhumattakaan ja itse vedellä kunnon glukosamiinia. Glukosamiinia saa muuten useasta lisäravinnekaupasta, vaikka sen myyminen ei aivan lain ja pykälien sallimaa olekaan (tämän takia noita simpukka&rustohässäköitä on myynnissä).

Olkapää on vittumainen kuntoutettava! Itselläni meni 9/02 olkapää sijoiltaan sotilaspainissa ja todettiin ruston revenneen edestä klo12-6 väliseltä matkalta sekä mainitsemasi hill sachsin leesio l. olkapään kuopan reunuksen pyöristyminen. Olkapää leikattiin (am. caspari) heti seuraavana päivänä ja 6viikon päästä alkoi fysioterapia (sitä ennen kantositessä yötä päivää). Alussa oli ainoastaan vastuskumeilla tehtäviä liikkeitä ja vaakatasoon päästiin vasta viikolla 10-12. Kokonaan kunnossa oli vasta helmikuussa/03 jolloin pystyin tekemään jo penkkiä ja vipunostoja. Mun mielestä ei kannata paljoa tehdä yli vaakatason liikkeitä vaikka tuntuisi että "kyllähän tää menee" ennenkuin on saatu rustot kiinnitettyä ja olkapää stbiiliksi. Ostat ne vastus kumit (etolasta jne.) ja alat tekemään sisä- ja ulkokiertoja 3-5*15-20 3-5x viikossa ja näin vahvistat olkapään kiertäjiä, jotka auttavat sen paikallaan pysymisessä. Tottakai kuntoutus on erilaista leikkauksen jälkeen kuin ennen leikkausta mutta parhaimman tuloksen saat kun menet tiedustelemeen hoito-ohjeita urheilufysioterapeutilta esim. Helsingissä Toolon Urheilu Fysio (TUF) on erikoistunut urheilijoiden vammiohin (ei mitään mummojen jumppia). Ja muistutuksena vielä että on tuskastuttavaa tehdä kuntoutus harjoitukseia kun painoina on joku 2kg tai vastus kumi mutta kärsivällisyys palkitaan! Kontaktilajeja sai muistaakseni alkaa harrastamaan vasta 6kk päästä leikkaukseta.

:offtopic: Itse en ensimmäisellä kerralla tehnyt kunnolla harjoituksia ja seurauksena oli että olkapää meni uudestaan 7/03 sijoiltaan ja leikattiin 9/03 uudestaan. Tällä kertaa viisastuneena leikkaus tehtiin Bankartin menetelmällä ja laitettiin ankkureilla kiinni (casparissa ompeleilla jotka eivät kestä kauhean kovaa rasitusta). Nyt on taas kuntoutettu ja HUOLELLA. Huomaa heti eron! Ainoana haittana mikä jäi oli olkpään hieman rajoittunut ulko pronaatio--->kiristys. Uinti ura jäi ensimmäisen leikkauksen jälkeen jo pois kuvioista, eli sekin voidaan laskea mukaan miinuksiin.

P.S. jos joudutte pitämään kantosidettä leikkauksen jälkeen niin pitäkää se tasan ne viikot mitä neuvottiin! Muuten ruston kiinnittyminen ei välttämättä onnistu ollenkaan ja leikkaukseta ei ollut mitään hyötyä. Maltti on valttia kun omasta terveydestä on kyse! :kippis1:

NP sanoi:
Onko joitain luontaistuotteita, jotka auttavat olkapään kuntoutumiseen?

Piimaa - kenties. Sen pitäisi auttaa sidekudoksen ja luun (kollageenin) muodostumisessa. Hätäiseen en löytänyt mitään fiksua lähdettä tälle 'perimätiedolle', vaan törmäsin nuorten kilpahevosten ravintolisäsuosituksiin. :rolleyes: Alunperin tämän poppakonstin minulle neuvoi hierojani, jolta olen yleensä saanut toimivia vinkkejä.

Piimaa kannattaa ostaa jauheena, jolloin maksaa vain aineesta itsestään.

kas-vain sanoi:
Ostat ne vastus kumit (etolasta jne.) ja alat tekemään sisä- ja ulkokiertoja 3-5*15-20 3-5x viikossa ja näin vahvistat olkapään kiertäjiä, jotka auttavat sen paikallaan pysymisessä.
Vaikkei mulla ole koskaan olkapäiden kanssa ongelmia ollutkaan, pyrin silti tekemään aina olkapäätreenissä 1-2 sarjaa tuota ulkokiertoa käsipainolla, koska olkapään ulkokiertäjän heikkous on vähintään osasyynä useimpiin olkapäävammoihin. Lisäksi ulkokiertäjän kehittymättömyys asettaa usein biologisen rajan vastalihasten kehitykselle. Kannattaa lukea Charles Poliquinin erittäin hyvä artikkeli kyseisestä aiheesta:
Achieving Structural Balance

Arthryl sisältää - kuten sanottu - glukosamiinia, joka on toimivaa tavaraa. En ymmärrä miksi tuo on Suomessa kallis reseptilääke, sillä esimerkiksi Jenkeissä sitä myytiin ruokakaupassa hyvin edullisesti sillä melkein kaikki vähänkään iäkkäämmät henkilöt käyttivät sitä hyvin tuloksin.

Olen kuullut myös, että uinti auttaa nivelvaivoihin. Huomasin että kas-vain oli näemmä intissä kun ensimmäinen leikkaus tehtiin, koska pääsi seuraavana päivänä leikkaukseen. Mietin vain että kauankohan minulla menee ennen kuin pääsen leikkaukseen, siis jos yleensäkään pääsen.

Kuulemma erikoislääkärit päättävät siitä pääsenkö leikkaukseen vai en, aika julmaa kun ajattelee että he päättävät suurilta osin minun urheilu-urastani. Yksityisellä lääkärillä lukemani mukaan, jotkin leikkaukset maksoivat rapiat 2000e.

Multa meni olkapää sijoiltaan nyt 20.3 perjantaina. Saatiin paikalleen kahden röntgenkuvan jälkeen lääkärin toimesta. Oli jo lähettämässä töölöön nukutettavaksi, kun oli niin lihaksikkaat olkapäät, että panivat kovasti vastaan. Onneksi nyt kuitenkin sai paikalleen. Magneettikuvassa kävin sitten heti seuraavan viikon keskiviikkona ja ortopedilla torstaina. Kuulemma luussa mustelma ja rusto rikki. Pitäisi tähystää ja samalla sitten tähystämällä korjata, jos on tarvetta. Hän ei näitä kuitenkaan tee, vaan antoi mulle nimen Harri Heliö, joka on ilmeisestikin Suomen johtavia olkapääspesialisteja, sen näki siitäkin, että ajan sain Heliölle vasta 16.4. Siellä sitten selviää mitä tehdään, kantosidettä pidin pari viikkoa, vaikka se tuntuikin melko tarpeettomalta. Olen nyt käyttänyt kättä jo kirjoittamiseen, ruuan laittamiseen ja muihin pikkujuttuihin, eikö se oli kipeä ollenkaan. Ilmeisestikin olkapäässä on edelleen nestettä, koska peilin edessä "pullistellessa" lihas erottuvuus toisessa olkapäässä on kuin toiselta planeetalta. Tämä rikkinäinen on vaan yksi suuri pallo. Se ei kuitenkaan tunnu mitenkään nesteiseltä. Toivottavasti leikkaus olisi vain pikkujuttu ja pääsisi pian takaisin normaaleihin rutiineihin, mutta vähän epäilen. Luin Heliön Harrin haastattelun olkanivelen sjoiltaan menosta ja artikkeli oli sitä mieltä, että alle 20-vuotiaat tulisi aina leikata olkanivelen mennessä pois sijoiltaan. 1-2 kk olisi ankaria liikeratarajoituskia ja 4-5 kk kuluttua käyttä vois käyttää "täysii". Kellään havaintoja kuinka ankaria nuo liikerajoitukset sitten ovat? Kiipeilyn voinee unohtaa, mutta jos voisi käydä varovasti tekemässä puntilla edes käsiä, niin ei kunto katoaisi tyystin. Nyt on jo pari kiloa pudonnut painoa parissa viikossa :itku:

Hulkki sanoi:
Vaikkei mulla ole koskaan olkapäiden kanssa ongelmia ollutkaan, pyrin silti tekemään aina olkapäätreenissä 1-2 sarjaa tuota ulkokiertoa käsipainolla, koska olkapään ulkokiertäjän heikkous on vähintään osasyynä useimpiin olkapäävammoihin. Lisäksi ulkokiertäjän kehittymättömyys asettaa usein biologisen rajan vastalihasten kehitykselle. Kannattaa lukea Charles Poliquinin erittäin hyvä artikkeli kyseisestä aiheesta:
Achieving Structural Balance

Arthryl sisältää - kuten sanottu - glukosamiinia, joka on toimivaa tavaraa. En ymmärrä miksi tuo on Suomessa kallis reseptilääke, sillä esimerkiksi Jenkeissä sitä myytiin ruokakaupassa hyvin edullisesti sillä melkein kaikki vähänkään iäkkäämmät henkilöt käyttivät sitä hyvin tuloksin.

Entä onko tarpeellista tehdä sisäkiertäjiä jos kerran tekee noita ulkokiertoja? Ajattelin nyt sitten itsekkin liittää nuo treeniohjelmaan..

Nike sanoi:
Entä onko tarpeellista tehdä sisäkiertäjiä jos kerran tekee noita ulkokiertoja? Ajattelin nyt sitten itsekkin liittää nuo treeniohjelmaan..
Punnerrusliikkeet rasittavat sisäkiertäjiä suhteettoman paljon enemmän kuin vetoliikkeet rasittavat ulkokiertäjiä. Tästä syystä sisäkiertäjät eivät yleensä tarvitse erillistä harjoittamista, mutta ulkokiertäjät tarvitsevat. Etu- ja takaolkapäiden kanssa on melko lailla sama juttu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näytin viestiä vaimollekin joka on kohta valmistuva lääkäri ja itselläänkin olkapää huonokuntoinen.

Kas-vain antoikin jo oikeastaan oleelisimmat tiedot. Jos haluat panostaa tosiaan kätesi kuntoon saattamiseksi niin kannattaa marssia oikealle asiaan perehtyneelle urheilufysioterapeutille. Suunnittelette siellä yhdessä kuntoutusohjelman.

Hyvällä kuntoutuksella voi olla suurempi merkitys jatkossa, kun tulevalla leikkauksella joten ei kannata kikkailla itsekseen hirveästi (oma ohjelmasi näyttää liian rajulta. Kannattaa edetä kuntoutuksessa maltilla).

Todennäköisesti kuntoutus aloitetaan vastuskumeilla.

Kiipijä sanoi:
. Kellään havaintoja kuinka ankaria nuo liikerajoitukset sitten ovat? Kiipeilyn voinee unohtaa, mutta jos voisi käydä varovasti tekemässä puntilla edes käsiä, niin ei kunto katoaisi tyystin. Nyt on jo pari kiloa pudonnut painoa parissa viikossa :itku:

Ne todellakin ovat ANKARIA eli käsi yötä päivää kantositeessä. :love: Poislukien suihkussa käynti..Lyhyesti: jos olkapää operoidaan niin 4-5 kuukaudeksi voit unohtaa leuanvedot sun muut kiipeilyyn viittaavat. Vaikka lihakset kestäisi niin rusto ei. Lääkärit tietävät yleensä (poikkeuksia on) kuntoutuksesta yhtä paljon kuin kuka tahansa meistä, joten ne neuvot kannattaa käydä kysymässä asiaan erikoistuneelta ---> fysiterapeutti, OMT, jne.

...Ja lisäyksenä vielä ettei perus fysioterapeuttikaan välttämättä tiedä tarpeeksi vaan kannattaa suunnistaa suoraan ihan urheilijoiden hoitoon perehtyneelle fysioterapeutille.

Muuten.. lääkäri sanoi kaiken lisäksi, että "Ottaen huomioon ikäsi ja jo kaksi loukkaantumista, niin luultavammin joudut leikkaukseen."

Toivotaan että se tapahtuu mahd. nopeasti.

Itellä meni kans just 3vko sitten olkapää sijoiltaan kamppailutreeneissä. Oli jo toinen kerta, ekan kerran meni vuosi sitten puntilla. Odotettuani täs 3vko rupes tuntuu ku otin asioista selvää ette menee viä helkutin kauan ennen ku tonne leikkaukseen pääsee.. nii soitin eilen Tampereen Kirurgipalveluun(Mehiläinen)... sain tähystykseen ajan ens viikon torstaiksi. Ortopedi itse ei ole viä mulle soittanut, mutta puhelimeen vastannut nainen sanoi että leikkaukseen voi varata rahaa n. 3000e!! Aika paljon on joo.. varsinkin kun mistää vakuutuksesta saa mitää.. Kelaltakaan ei varmaan hirveempiä. Oliskohan osaavia kirurgeja halvemmalla, jonne pääsis yhtä nopeasti? Treenitauko kyl vituttaa älyttömästi... mut jos se tolla kolmella tonnilla tuleen LOPULLISESTI kuntoon niin ok... tarvis saada jo joku takuu kyl tolla hintaa.. :jahas:

Mul meni olkapää sijoiltaan, ku oltii jenkeissä ja tein vipunostoo vinopenkillä... Kävi niin että vikassa toistossa vasen ojentaja ei jaksanu suoristaa kättä (huom kova penkkisarja alla) ja olkapää muljahti paikoiltaan ja käsi tippu painon kanssa "maahan"!!
Ensin, ku peiliin katoin ni tuli mieleen, että siinä se loma sitten oli, mutta onneks sain käden paikoilleen noin minsan päästä tapahtuneesta!! En sanonu kellekkään mitää ja tein vielä sen jälkeen hauiksen ja dipit (tyhmä kun olen) ja kokoajan tuntu silt et käsi lähtee irti!!

En tiedä onko mulla kova kivunsietokyky tai jotaki et pystyin tekeen viel jotain sen jälkeen... saman päivän mentii viel pyöräilemään voit kuvitella, et tuli pidettyy vasen käsi aika tiukasti jalkaan tuettuna=) seuraaval viikol vesihiihdettii (yhel kädel suurimmaks osaks) sun muuta, mut lääkäriin en menny... en siellä enkä suomessa ja noin parin kolmen kuukauden kivun ja olkapään löysyyden jälkeen käsi oli taas kunnossa ja täl hetkel tuntuu siltä et vasen käsi on paremmassa kunnossa ku oikea=)
Tosin tuohon aikaan en kyl käyny lääkärissä mistää muustakaan syystä, koska olis joutunu pitää taukoo punttiksesta.... (huom. oon käyny puntilla vaikka rystyset painu sisään sillälailla, että käsi nyrkissä jos sitä joskus sain nyrkkiin rystysiä ei näkyny ollenkaan!! sattu niin prkl.....sti) Mut, ehkä sit, ku oon 70v ni mun kädet ei liiku mihinkää;)

Mut mun neuvo on, et pidät pari kolme viikkoo taukoo ja sit kevyesti jotain "koneilla"
ei vapailla painoilla ja viimeseks maastavetoo siin lähtee kädet jo muutenki irti...
Ja hauistaki kannattaa tehä tuetusti.. siis scottii tai jotaki!!
Mut noit mun päättömiä temppuja ei kannata toistaa en tiedä miten ne sit vaikuttaa pitemmän päälle... Nykyään oon sitä mieltä et aina lääkäriin jos jotaki sattuu, koska jälkikäteen niille ei pysty tehä mitään=(

Ps. toivoo et oikeeki käsi lähtis sijoiltaan ni ei enää vihlois niin paljo;)

Erittäin paljon tullut vastauksia ja muitten kokemuksia. Eiköhän tästä päästä jotenkin eteenpäin. Toivotaan että pääsen mahdollisimman nopeasti leikkaukseen.

Kiitos! :worship: :thumbs: :D :kippis1:

Itellä käytännössä sama vaiva kuin kasvaimella, ruston pepeämä 6-12. Painissa meni mullakin. Tähystys oli muutama viikko sitten ja yksikätisenä tätä naputtelen. Kohtapuolin on eka kontrollikäynti, pääsee jännittämään että onnistuiko. Leikkuu kustansi 4000e, onneksi oli vakuutukset kunnossa. Kolme kuukautta oli mulla arvio painikuntoon pääsystä...

Pitänee kyl ottaa selvää jos löytyis joku kohtuullisen hintainen vakuutus noita harrastuksia eli punttia ja ju-jutsua varten.. oon vain siinä käsitykses et se on helkutin kallista... mut jos ny viä joskus paikat paukkuu niin hyvähän se ois olla. Seurallakaan ei oo minkäänlaista. Ortopedi soitteli mulle tänään ja sanoi tyyliin, että kantosidettä täytyy pitää vissiin 2-3kk! ja kuntoutusta aloittaa pikku hiljaa sen jälkeen... kamppailutreenejä ja riskialttiita punttiliikkeitä ei kuulemma saa ottaa 5 kuukauteen!! Vituttaa kyl vietävästi.. mut ei auta.. ku ton verran ny maksaa niin täytyy kyl hoitaa ettei ainakaan sama olkapää enää vaivais vastaisuudes:)

NP, sitä kantosidettä kannattaa kyl pitää tunnollisesti ainakin 4 vko, vaikka ei leikattaiskaan! Näin oon kuullu monen urheilulääkärin suusta... tosin mua viimeks vuos sitte "hoitanu" ortopedi käski ottaa sen jo 2 vkon jälkeen pois.. ja tulos on tää... :( Tosin leikata kyl kandee heti ekal kertaa jos yhtää kovempaa urheilee.

hgw, mis muuten noin kallista oli et 4000e kustansi? Tua Mehiläises on ~3000e... ja sekin kuulostaa suurelta.. varsinkin omasta pussista.

Biggz sanoi:
mis muuten noin kallista oli et 4000e kustansi? Tua Mehiläises on ~3000e... ja sekin kuulostaa suurelta.. varsinkin omasta pussista.

Leikkauksessa on monta asiaa, jotka maksaa. Yksi yllättävä on ne pultit/nastat/ankkurit...jotka sinne olkapäähän sijoitetaan. Aineena niissä on yleensä titanium/sulavat bio-nastat. Maksaa 100e- ylöspäin ja kun tarvitaan (vamman laadusta/laajuudesta riippuen) enemmän niin hintaakin tulee. Lääkärin osuus on yleensä pienimmästä päästä kustannuksissa. Tottakai hintaan vaikutaa monta yötä haluaa viettää sairaalassa, ottaako magneetti-kuvat...jne...

MRI-kuvaus kannattaa (jos on olemassa vakuutus/on IKEAN omistaja :hyper: ) ottaa siitä olkapäästä/nivelestä niin saadaan suht hyvä varmuus mitä kannattaa/ei kannata tehdä. Itselläni ennen toista leikkausta ei pelkissä röntgen kuvissa näkynyt mitään poikkeavaa vaikka tunsin kyllä mikä oli homman nimi. MRI:ssä varjoaineella höystettynä sitten havaittiin vaikka mitä kivaa ja ihmeteltiin että "taisit sittenkin olla oikeassa". Vertaa alkuperäiseen diagnoosiin Haminan VKS:ssä: Röntgenin jälkeen suositeltiin 2viikon lepoa koska olkapää oli vain vähän ärtynyt. :piis:

Vakuutuksissa on se huono puoli, että kertaalleen vammautunut paikkaa ei enään korvata (jos ei ole kyse samasta vammasta/hoitovirheestä jne.). Eli kaikki turhat vamman selvitykset tyyliin "on mulla joskus ala-asteen liikka tunnin suikussa likastumisen jälkeen tuntunut vähän kipua siellä ja siellä" pois, jos ne ei oleellisesti ollut osallisena vamman syntyyn.

Leikkauksen jälkeisestä kivunlievityksestä ei kannata kieltäytyä, koska on siihen viittaavia tutkimuksia sekä kokemuksia, että tarpeeksi "kova" ja tehokas kipulääkitys yleensäkkin vamman/leikkauksen jälkeen estää mahdollisten kipu heijasteiden/ opittujen kipujen synnyssä. Itse ensimmäisen leikkauksen jälkeen kieltydyin opioideista koska olin "kova jätkä" ----> sain syödä ketoriinia, bextraa pitkän tovin. Toisella kerralla mentiin hyvässä opioidi-myötäisessä pari päivää ja -voila! en tarvinnut YHTÄÄN kipulääkettä (paitsi :kippis1: )kuntoutuksen aikana.

:offtopic: Jos on nuori ja on olkapään sijoiltaanmeno/-menoja yleensä leikataan ja kiristetään kapselia heti. Jos taas on yyber masokisti (jota 98% meistä ei ole - ihminen on luonnostaan mukavuuden haluinen ja laiska) ja pystyy noudattamaan vahvistavia/kuntouttavia/stabiloivia harjoitusohjelmia niin ei välttämättä tarvitse leikata. Toisaalta jos jättää kiristämättä ja kuntouttaa ns. "vasemmalla kädellä" niin tottakai voi elellä suhtkoht normaalia elämää mutta vähitellen vaivat alkavat ilmaantua (menee kokoajan sijoiltaan nukkuessa, persettä pyyhkiessä jne. voimattomuutta, hermovaivoja) ja myöhemmässä vaiheessa vammat ovat yleensä pahentuneet---> on enemmän vaivaa sekä rahaa vievää saada kuntoon. Tarpeeksi ajoissa reagoimalla ja tekemällä asialle jotain saavuttaa useimiten parhaat tulokset asiassa kuin asiassa. Jos nyt ei muuta hyötyä leikkauksesta ole niin ainakin placebo-vaikutus jota nivelkuluma/nivelrikkopotilailla on raportoitu. Niille siis tehtiin "leikkaus" eli nukutettiin tehtiin viillot mutta ei tehty mitään nivelelle. Ommeltiin vaan kiinni ja uskoteltiin, että nyt on kunnossa. Verokkiryhmään verrattuna oli paraneminen samanlaista. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom