Olkapään kuntoutus sijoiltaanmenon jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kas-vain sanoi:
:offtopic: Jos on nuori ja on olkapään sijoiltaanmeno/-menoja yleensä leikataan ja kiristetään kapselia heti. Jos taas on yyber masokisti (jota 98% meistä ei ole - ihminen on luonnostaan mukavuuden haluinen ja laiska) ja pystyy noudattamaan vahvistavia/kuntouttavia/stabiloivia harjoitusohjelmia niin ei välttämättä tarvitse leikata.
Tuota lääkärikin puhui minulle. Millähän vauhdilla pääsen leikkaukseen?

NP sanoi:
Millähän vauhdilla pääsen leikkaukseen?

Riippuu onko vakuutusta eli voiko kävllä esim. diacoriin/mehiläiseen ja sanoa että "antakaa veistä ja kokenein olkapääspesialisti tänne ja sassiin", vai joudutko odottamaan kunnallisen terveydenhuollon jonossa jossa menne kuukkaudesta vuoteen jopa yli. Riippuen ainoastaan arvioidusta kiirellisyydestä. Sanoit että meni jenkkifutis harkoissa? No luulis että sulla on lisenssit ja muut tapaturmavakuutukset kunnossa? Silloin leikkaukseen pääsy kestää juuri sen ajan kuin itse haluat. Tottakai riippuu myös siitä kenet haluat leikkaamaan. Mutta alle kuukaudessa varmasti. Jos nyt sattui niin pahasti, että vakuutukset ei kata jostain syystä ja rahaa ei ole heti nyhtästä niin menee kinkkisemmäksi. Tietääkseni osamaksulla ei yksityistä voi maksaa? Itse pistäisin kyllä terveyden maalisen hyvinvoinnin edelle ja ottaisin lainaa/pyytäisin sukulaisilta avustusta. Yleensä kunnallisessa terveydenhuollossa kun leikataan vammoja niin tehdään se keskiverto leikkaus (lue liukuhihna) joka nyt on "ihan käypä" mutta silti ei se paras vaihtoehto. Eli voi elellä normaalia elämää mutta välttämättä et kilpailemaan kontaktilajeissa täyspainoisesti. En nyt tarkoita että lääkärit tekisivät tahalleen perus-paska-vähän-alle mentaliteetillä vaan pikemin resurssipulan/kustannusrajojen pakottamana. Kuten jo olen maininnut niin itselläni ensimmäinen leikkaus (Tilkssa) oli juuri tällainen. Rusto kiristettiin ompeleilla ja näin tehdään siellä suurimmalle osalle. Harmin paikka on että ompeleet ei kestäneet (minulla) kauhean kovaa rasitusta ja vaiva uusiutui. Sitten otettiin yhteys uudelleen VALTIOKONTTORIIN ja kerrottiin mikä on asian laita. Kuuntelivat nöyränä ja sanoivat että saan valita lääkärin ja sairaalan missä leikataan he maksavat. Asia meni kumminkin hieman monimutkaiseksi kun olin silloin jatkamassa palvelusta ja terveydenhuolto on intissä hoidettu KSS:n puolesta. Jos olisin leikkauttanut esim Mehiläisessä Eero Hyvärisellä ja leikkaus ei olisi jostain syystä epäonnistunut niin loppuhoidot ja kustannukset tulisivat minun kontolleni. Kun taas hommattiin Tilkkaan kokeneet lääkärit ja pelit sekä rensselit niin saatiin varmasti yhtä hyvä lopputulos, sillä plussalla että jos joskus vaikka 10v päästä olkapää vaivaa niin valtoikonttori hoitaa kaikki kulut.

Mieleeni tuli vielä yksi asia jota monet ei ajattele: kaikki yrtit, lisäravinteet ja lääkkeet kannatta kertoa mitä käyttää koska niillä voi olla mahdollisia sivuvaikutuksia nukutuksessa. Esim efedra ja muut lisäyrtit voi aiheuttaa jopa kuolettavia yhteisvaikutuksia anestesian kanssa.

Biggz sanoi:
hgw, mis muuten noin kallista oli et 4000e kustansi? Tua Mehiläises on ~3000e... ja sekin kuulostaa suurelta.. varsinkin omasta pussista.

Diacor, 4000e oli kustannusarvio vakuutusyhtiölle, en tiedä lopullista hintaa. Mutta toi on siis pelkkä operaatio, varjoainekuvaukset, lääkärilläkäynnit tulee vielä tohon päälle.

Niin, ja vakuutusyhtiötä vertaillessa kannattaa selvittää antaako ne maksusitoumuksen, kaikki ei käsittääkseni anna. Mä olen noi "pikkukulut" maksanut itse ja lähettänyt kuitit sitten vakuutukseen. Leikkaukseen oli 4000e maksusitoumus, muuten olisi sekin raha pitänyt ensin itse jostain kehittää.

Sen jälkeen kun vakuutuksesta tuli vihreä valo, leikkuuaika löytyi muutaman viikon sisään. Aamulla sisään, iltapäivällä ulos.

Multa meni syksyllä 2002 olkapää sijoiltaan koskessa meloessa. Nivelkupin reuna murtui noin klo 7-11 alueelta jos sitä kellotauluna kuvattaisiin. Lisäks se nivelside joka kuppia kiertää repeytyi samalta matkalta. Tuloksena 4 viikkoa kantosidettä, 3 kuukautta sairaslomaa ja varovaista kuntoutusta, jonka jälkeen 3 kuukautta intensiivisempää kuntoutusta.

Mua jäi sun tapauksessa lähinnä mietityttää että onko sulla magneettikuvat otettu? Röntgenhän paljastaa vain murtuman, ei nivelsiderepeämää. Mietin siksi että kirurgini mukaan kriittinen raja on noin kuukausi jonka jälkeen nivelside on liian arpeutunut eikä tulos ole välttämättä enää yhtä hyvä.

Mulla kävi tuuri kun vakuutukset oli kunnossa ja marssin tapaturman jälkeen suoraan pulssiin ja homma lähti etenemään reippaalla vauhdilla. Tosin se mahdollisen repeytymän reuna "freesataan" joka tapauksessa ja nuorella kaverilla ekan leikkauksen tulos on yleensä varsin hyvä vaikka joutuisikin tuohon normaaliin leikkausjonoon.

En osaa leikausta edeltävään kuntoutukseen sanoa juuta enkä jaata koska mun käsi leikattiin 3 viikkoa tapaturman jälkeen pulssissa mutta leikkauksen jälkeen tein seuraavaa; ehkäpä siitä saat jotain ideoita.

Kuntoutukseen sekä kirurgi että fysioterapeutti suosittelivat taljalla (ristitalja, kelkka puoleenväliin) tehtyjä kiertäjäkalvosimen treenejä (käden kierto johon viittasit), sekä vipunostoja eteen, sivulle ja taakse. Kiertäjäkalvosimille toistoja 3*20-25 ja vipunostoja 15-20. Leikattu käsi tulee myöskin olemaan kantositeen poistuttua todella heikko, ei kannata pelästyä, voimat palaavat melko nopeasti. Itse muistan 6 viikkoa leikkauksen jälkeen kokeilleeni punnerruksia lattialla ja sain 3 kappaletta jonka jälkeen käsi tärisi kuin horkassa :eek:

Kiertäjäkalvosimen treenejä ei sovi myöskään lopettaa varsinaisen kuntoutuksen loputtua, koska ei se nivelside täysin parantuneenakaan ainakaan vahvempi ole kuin ennen tapaturmaa joten ympäröivien lihasten on syytä olla timmissä.

ainiin ja yksi käytännön vinkki, lääkäri saattaa antaa kantositeestä ohjeen että yöksi voi ottaa pois, mutta kannattaa silti pitää se ja vetää kohtuu kireällekin, itse heräsin yhtenä aamuna käsi täysin ojentuneena siis siihen suuntaan mihin sit ei todellakaan saisi liikuttaa. Nukkuminen voi olla vaikeeta selällään ja käsi sidottuna mutta koita tottua vaan.

Tilanne on tosiaan vittumainen, itse tuli vietettyä monet unettomat yöt notta tähänkö se koskimelonta sitten loppuu jne. tuntui ettei mikään kiinnosta jos joutuu luopumaan rakastamastaan lajista. Mutta kirurgi kyllä hoitaa oman osuutensa, oleellista on se että sinä itse et laiminlyö kuntoutusta ja muita annettuja ohjeita.

Yhtäkaikki mun olkapääni on nyt kokonaisuudessaan terveempi kuin ennen tapaturmaa, enkä yhtään epäile etteikö sinun kohdallasi asia tulisi olemaan samoin :thumbs: Tsemppiä !

ps. leikkaus maksoin reilut 3000 egee, magneetti 1000 ja muut käynnit vielä tonnin eli 5000 oli terveen olkapään hinta. Terveisiä vaan vakuutusyhtiölle ;)

NP sanoi:
Kuulemma erikoislääkärit päättävät siitä pääsenkö leikkaukseen vai en, aika julmaa kun ajattelee että he päättävät suurilta osin minun urheilu-urastani. Yksityisellä lääkärillä lukemani mukaan, jotkin leikkaukset maksoivat rapiat 2000e.

Eikö sulla ole vakuutusta?

gnut sanoi:
Eikö sulla ole vakuutusta?
On, mutta jenkkifutista ei ole minun vakuutusyhtiössä saatavilla. En vielä näin talven harjoituskaudella tehnyt asialle mitään.. olisi pitänyt sanoa että kaaduin pyörällä. Mitäs muuta?

Saatanan hölmöä koko touhu.

Itsellä aktiiviurheillessa olkapäästä tuli suurin ongelma nilkan ja nivusten ohella.

Useemman kerran joutui veitsen alle ja kertaakaan en tyhmänä vienyt kuntoutusta loppuun kun oli kiire takaisin kentälle.

Nyt ei tarvi paljoa penkkiäennätyksistä haaveilla 10 vuotta myöhemmin. ÄLKÄÄ RISKEERATKO!

Itellä on mennyt olkapää sinänsä rikki, että tuo hauiksen pidempi pää pomppasi pois kolostaan, ja sitte meni samantien takaisin. Pari viikkoa kesti salitaukoa ja ekat 4 pv tms. olivat aika kipeät. Olkapäät menee kai helposti rikki, niin tuuri kai ettei ton pahemmin mennyt. Toisaalta tuo kyynärpään sijoiltaanmeno kusi saliharrastuksen pariksikin vuodeksi oikein kunnolla: Mulla on "normaalisti", eli tossa terveessä kädessä vielä yliojennus kyynärpäissä. Tuo vasuri meni sijoiltaan --> ei luutunut tms. samaan kohtaan kuin ennen, ja nyt se ei enää ole ylitaipuva. Parantuminen varmaan kestää juurikin tuon takia niin törkeän kauan, kun se ei ottanut kunnolla kiinni oikeaan paikkaan sitä kuntoon laitettaessa.

Oh well

Mulla mennyt kanssa olkapää sijoiltaan, rustorengas repesi ja vähän jännevauriota tuli. Se sijoiltaanmenon kipu oli ehdottomasti pahinta mitä mulla on tähän mennessä ollut. Vakuutukset oli ja pääsin leikkaukseen pian, laskin että mulla on n. 7000 e olkapää nyt. Olkapää oli pitkään huonossa kunnossa että aika yksikätinen olin ja olin aika maassa sen takia. Kauheesti vaan kuminauhajumppaa ja pikkuhiljaa se siitä elpyi. Melkeen vuosi siinä kaikkiaan meni. Nyt ei oikeastaan häiritse pahemmin edes salitreeniä, vähän joskus muistuttelee itsestään. On tuo leikattu olkapää edelleen vähän erinäköinen kuin toinen, jotenkin vinossa. Tiedän että PALJON vakavampiakin ja oikeasti invalidisoivia onnettomuuksia voi sattua, mutta voi että mä toivon että toi olkapää nyt pysyisi kunnossa!!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ai tällänenkin lanka on olemassa, necrotkaamme siis. Eli neuvoja, tai jopa apua, tarvitsisin treeniohjelman suunnitteluun. Tilanne on sellainen, että olkapääni on leikattu 23.8.-13 labrumin (ruston) repeämän takia, olipa siellä jännevaurioitakin, ja siellä on nyt ankkuri pitelemässä sitä kasassa. Punkan pohjalla viihdyinkin sitten 10kk, koska leikkauksen jälkeen todettiin jäätynyt olkapää ja elopainoahan tuli vajaat 15kg lisää sinä aikana ja nehän vituttaa. Nyt elokuussa loppui fysikaaliset ja vieläkin olkapäätä aristaa ja voimat ei ole tasapainossa lähelläkään. Eli neuvoja tarvitsisin siinä millä voisin korvata penkin, maven ja muut kumppanukset treeniohjelmasta vähän enemmän olkapää ystävällisempään muotoon ja vahvistamaan olkapään lihaksia, notta vielä joskus pääsisi noitakin taas tekemään. Kiitos ja kumarrus.

Aivan ensimmäiseksi kannattaa avata kaikki jumit olkapään seudun, käden ja selän lihaksista. Ne on luultavasti jäätävässä jumissa, mikä aiheuttaa kipuja ja hankaloittaa kuntoutusliikkeiden tekemistä oikeilla lihaksilla. Rullailet tennispalloa kropan ja seinän välissä tai terveellä kädellä availet jumeja. Toki myös hierojalla käynnistä on hyötyä, kunhan muistaa pyytää keskittymään siihen olkapäähän.

Sitten kun nuo asiat on hoidossa, aloitat kuminauhajumpan eristävillä liikkeillä vaihdellen liikkeen kulmaa huolehtien siitä että olkapää on ryhdikkäästi tuettuna luontaisessa paikassaan (eli ei karkaa eteen) ja että liike tuntuu siinä lihaksessa jolle se on tarkoitettukin. Useampia lihasryhmiä rasittaviin liikkeisiin siirryt sittten kun noiden eristävien liikkeiden teko onnistuu leikatulla puolella lähes yhtä hyvin kuin terveellä. Jos isoihin liikkeisiin kiirehtii, seuraa siitä todennäköisesti lisää kipua ja ongelmia.

Näitä kannattaa kokeilla:

Rikoin vasemman olkapääni (rustovamma, ei sijoiltaan) joskus vuonna -97, on aika ajoin vihoitellut. Sen jälkeen kun aloitin kahvakuulien kanssa jumppailun, niin olkapää(t) on paljon parempi, ei kipua ja voimatasot kohdallaan. Pystyn nyt melko vaivatta tekemään turkkilaisen (TGU) 40 kg kuulalla, sekä vasemmalla että oikealla kädellä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
4.2013 pomppasi olkapää paikoiltaan jujutsukilpailuissa epäonnistuneen alasviennin myötä. Saatiin paikanpäällä takaisin paikalleen hoitohenkilökunnan avustuksella. Ensin yritettiin riiputtamalla pieni levypaino käteen sidottuna saada käsi itsestään paikalleen. Ei tuottanut tulosta, joten paikalla ollut ensihoitaja? nykäisi käden sijoilleen. Röntgenissä paljastui Ac-nivelen löystyminen ja lääkärin ohje oli välttää ylöspäin tapahtuvia nostoja kuukauden ajan. Melko nopeasti tuo käsi alkoi elpymään ja pääsin aloittamaan kevyen kuntosaliharjoittelun jo kesäkuussa. Paljon tuli kuminauhoilla jumppailtua ja vahvistettua takaolkäpäitä ja kiertäjiä. Tällä hetkellä olkapää täysin kunnossa. Salilla pystyy painamaan 100% lasissa ja painihommatkin onnistuu. Yhden kerran tuon onnettomuuden jälkeen saman käden ac-nivel ärtyi ja pidin parin viikon tauon salitreenistä. Aika vähällä näköjään pääsin, mutta joskus näinkin päin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom