Multa meni syksyllä 2002 olkapää sijoiltaan koskessa meloessa. Nivelkupin reuna murtui noin klo 7-11 alueelta jos sitä kellotauluna kuvattaisiin. Lisäks se nivelside joka kuppia kiertää repeytyi samalta matkalta. Tuloksena 4 viikkoa kantosidettä, 3 kuukautta sairaslomaa ja varovaista kuntoutusta, jonka jälkeen 3 kuukautta intensiivisempää kuntoutusta.
Mua jäi sun tapauksessa lähinnä mietityttää että onko sulla magneettikuvat otettu? Röntgenhän paljastaa vain murtuman, ei nivelsiderepeämää. Mietin siksi että kirurgini mukaan kriittinen raja on noin kuukausi jonka jälkeen nivelside on liian arpeutunut eikä tulos ole välttämättä enää yhtä hyvä.
Mulla kävi tuuri kun vakuutukset oli kunnossa ja marssin tapaturman jälkeen suoraan pulssiin ja homma lähti etenemään reippaalla vauhdilla. Tosin se mahdollisen repeytymän reuna "freesataan" joka tapauksessa ja nuorella kaverilla ekan leikkauksen tulos on yleensä varsin hyvä vaikka joutuisikin tuohon normaaliin leikkausjonoon.
En osaa leikausta edeltävään kuntoutukseen sanoa juuta enkä jaata koska mun käsi leikattiin 3 viikkoa tapaturman jälkeen pulssissa mutta leikkauksen jälkeen tein seuraavaa; ehkäpä siitä saat jotain ideoita.
Kuntoutukseen sekä kirurgi että fysioterapeutti suosittelivat taljalla (ristitalja, kelkka puoleenväliin) tehtyjä kiertäjäkalvosimen treenejä (käden kierto johon viittasit), sekä vipunostoja eteen, sivulle ja taakse. Kiertäjäkalvosimille toistoja 3*20-25 ja vipunostoja 15-20. Leikattu käsi tulee myöskin olemaan kantositeen poistuttua todella heikko, ei kannata pelästyä, voimat palaavat melko nopeasti. Itse muistan 6 viikkoa leikkauksen jälkeen kokeilleeni punnerruksia lattialla ja sain 3 kappaletta jonka jälkeen käsi tärisi kuin horkassa
Kiertäjäkalvosimen treenejä ei sovi myöskään lopettaa varsinaisen kuntoutuksen loputtua, koska ei se nivelside täysin parantuneenakaan ainakaan vahvempi ole kuin ennen tapaturmaa joten ympäröivien lihasten on syytä olla timmissä.
ainiin ja yksi käytännön vinkki, lääkäri saattaa antaa kantositeestä ohjeen että yöksi voi ottaa pois, mutta kannattaa silti pitää se ja vetää kohtuu kireällekin, itse heräsin yhtenä aamuna käsi täysin ojentuneena siis siihen suuntaan mihin sit ei todellakaan saisi liikuttaa. Nukkuminen voi olla vaikeeta selällään ja käsi sidottuna mutta koita tottua vaan.
Tilanne on tosiaan vittumainen, itse tuli vietettyä monet unettomat yöt notta tähänkö se koskimelonta sitten loppuu jne. tuntui ettei mikään kiinnosta jos joutuu luopumaan rakastamastaan lajista. Mutta kirurgi kyllä hoitaa oman osuutensa, oleellista on se että sinä itse et laiminlyö kuntoutusta ja muita annettuja ohjeita.
Yhtäkaikki mun olkapääni on nyt kokonaisuudessaan terveempi kuin ennen tapaturmaa, enkä yhtään epäile etteikö sinun kohdallasi asia tulisi olemaan samoin :thumbs: Tsemppiä !
ps. leikkaus maksoin reilut 3000 egee, magneetti 1000 ja muut käynnit vielä tonnin eli 5000 oli terveen olkapään hinta. Terveisiä vaan vakuutusyhtiölle ;)