Olkapää pois paikoiltaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Körkö
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse ainakin ekoilla sijoiltaanmeno kerroilla pidin vähän pidempiä salitaukoja, koska lääkäri neuvoi 3 viikon kantositeen pidon ja tuon saman 6 viikon ulkorotaatio kiellon mutta jos sinne salille pakko on päästä niin itse ainakin jättäisin toistaiseksi vielä raskaat niskantakaa punnerrukset ja takakyykyt pois.

Kiitos vastauksesta! Taidanpa tyytyä käden kuntouttamiseen, kun luin jostain, että vaiva on pysyvämpää laatua nuoremmilla. Itsellä oli ensimmäinen kerta kun olkapää lähti. Tekstisi antaa ymmärtää, että sullakin olkapää lähtee sijoiltaan useasti. Toistuuko vaiva sulla usein ja haittaako paljon saleilua? Onko mitään liikkeitä, mitä et pysty tekemään?

Edit. kuulen mielellään muidenkin vastauksia :)

Kiitos vastauksesta! Taidanpa tyytyä käden kuntouttamiseen, kun luin jostain, että vaiva on pysyvämpää laatua nuoremmilla. Itsellä oli ensimmäinen kerta kun olkapää lähti. Tekstisi antaa ymmärtää, että sullakin olkapää lähtee sijoiltaan useasti. Toistuuko vaiva sulla usein ja haittaako paljon saleilua? Onko mitään liikkeitä, mitä et pysty tekemään?

Eipä mitään! Mulla on nyt 5 kertaa lähtenyt ja pystypunnerrukset ja takakyykyt nyt ainakin ovat täysin pois suljettuja(kerran takakyykyssä jo lähtenyt) Muuten pystyn kyllä jotenkin treenaamaan kuhan malttaa ottaa rauhallisesti eikä ala repimään. Olkapää myös varoittaa usein kivulla/muljahduksella että nyt on aika lopettaa. Suosittelen kyllä lämpimästi kuntouttamista ja ainakin aluksi melko rauhallista treeniä, koska mitä useammin se olkapää sijoiltaan menee sitä enemmän se löystyy.

Samaa mieltä yllä olevan kanssa. Hoida olkapääsi oikeasti kuntoon ennen kuin alat sillä enemmän repimään (varsinkin jos ikää sulla ei vielä hirveästi ole). Itse väänsin olkapääni nuorempana judossa, enkä malttanut hoitaa sitä täysin kuntoon. Niinpä se sitten treenaamaan palatessa pamahti paskaksi ja takana nyt kolme leikkausta. Itsellä myös takakyykky ja niskantakaa punnerrus täysin poissuljettuja salilla. Leuanvedossakaan en pysty laskemaan käsiä täysin suoraksi ja olkapäissä pidettävä kokoajan jännitys.

26 v. löytyy ikää, että ehkei mua enää ihan teiniksi voi enää laskea, vaikka eka viesti niin antaisi ymmärtää. Pystäriä niskan takaa en ole muutenkaan pahemmin tehnyt, mutta että takakyykytkin pitää jättää pois :( No onneksi älysin kysyä täältä ajoissa neuvoa. Ajattelin, että sitten kun tässä joskus taas saleilun aloitan niin olisikohan olkapäille parempi, jos tekisi etukyykkyä remmeillä vai onko etukyykkykin not not? Mites muuten pystäri käsipainoilla, pystyykö sitä sitten joskus vielä tekemään?

Älä vielä liikoja murehdi. Sulla on kuitenkin vasta mennyt tuo olkapää ainoastaan kerran sijoiltaa, joten eiköhän tuon vielä saa täysin normaaliin pelikuntoon (jos nyt ei ole pahasti hajonnut). Kuntouta se vain rauhassa ja sen jälkeen salille tunnustelemaan.

Itsellä ei ole etukyykyssä olkapää koskaan vaivannut (käsi siis leikattu kolme kertaa ja sijoiltaan ollut jossain 10 - 20 välillä). Etukyykky on muuten aivan kuningasliike :rock: Ei ole itseä kyllä yhtään haitannut että jouduin jättämään takakyykyn pois. Mielestäni etukyykyllä saa keskikroppaan ihan eri tavalla potkua verrattuna takakyykkyyn. Tosin liike saattaa aluksi olla hieman outo, jos et sitä hirveästi ole aikaisemmin tehnyt.

Tuon pystypunnerruksen käsipainoilla olen itse jättänyt oikeastaan kokonaan pois (itse asiassa oon tehnyt liiketta vain jos takana on joku varmistamassa). On ainakin itselle aika pelottava liike, koska jos tuo leikattu käsi pääsee karkaamaan tietyn pisteen yli taaksepäin niin siitä katoa täysin voimat ja kontrolli. Itselle turvallisin ylöspäin suuntautuva punnerrusliike on pystypunnerrus tangolla hieman etuviistoon ja lähtö rinnalta. Tuota uskallan tehdä melko hyvin ja tangolla saan paljon paremmin kontrollin olkapään liikeratoihin verrattuna käsipainoihin.

Mutta joo, kuten sanoin, sulla on varmasti vielä pullat hyvin uunissa koska takana vasta yksi sijoiltaanmeno. Jos hoidat käden rauhassa kuntoon, niin pystyt varmasti jatkossa tekemään täysin ongelmitta noita kaikkia yllä mainitsemiasi liikkeitä.

Älä vielä liikoja murehdi. Sulla on kuitenkin vasta mennyt tuo olkapää ainoastaan kerran sijoiltaa, joten eiköhän tuon vielä saa täysin normaaliin pelikuntoon (jos nyt ei ole pahasti hajonnut). Kuntouta se vain rauhassa ja sen jälkeen salille tunnustelemaan.

Itsellä ei ole etukyykyssä olkapää koskaan vaivannut (käsi siis leikattu kolme kertaa ja sijoiltaan ollut jossain 10 - 20 välillä). Etukyykky on muuten aivan kuningasliike :rock: Ei ole itseä kyllä yhtään haitannut että jouduin jättämään takakyykyn pois. Mielestäni etukyykyllä saa keskikroppaan ihan eri tavalla potkua verrattuna takakyykkyyn. Tosin liike saattaa aluksi olla hieman outo, jos et sitä hirveästi ole aikaisemmin tehnyt.

Tuon pystypunnerruksen käsipainoilla olen itse jättänyt oikeastaan kokonaan pois (itse asiassa oon tehnyt liiketta vain jos takana on joku varmistamassa). On ainakin itselle aika pelottava liike, koska jos tuo leikattu käsi pääsee karkaamaan tietyn pisteen yli taaksepäin niin siitä katoa täysin voimat ja kontrolli. Itselle turvallisin ylöspäin suuntautuva punnerrusliike on pystypunnerrus tangolla hieman etuviistoon ja lähtö rinnalta. Tuota uskallan tehdä melko hyvin ja tangolla saan paljon paremmin kontrollin olkapään liikeratoihin verrattuna käsipainoihin.

Mutta joo, kuten sanoin, sulla on varmasti vielä pullat hyvin uunissa koska takana vasta yksi sijoiltaanmeno. Jos hoidat käden rauhassa kuntoon, niin pystyt varmasti jatkossa tekemään täysin ongelmitta noita kaikkia yllä mainitsemiasi liikkeitä.

Eiköhän nuita kinttuja saa tosiaan etukyykylläkin kuritettua. Aina silloin tällöin on tullut tehtyäkin sitä huvikseen, mutta sitten olen aina vaihtanut takaisin normikyykkyyn, kun raudat on niin paljon pienemmät etukyykyssä (tyhmä syy kyllä :D).

Mitkä liikkeet sitten ovat sallittuja yläkropalle, kunhan salille menen? NTPtä ei tietenkään saa tehdä, mutta entäs normipenkki ja dipit? Nämähän ovat niitä tunnettuja olkapään tappajia. Olisiko esimerkiksi vinopenkki parempi korvike penkille ja onko järkevämpää tehdä liikkeitä käsipainoilla kuin tangolla?

Itse pystyn tekemään tuon olkapääni kanssa penkkiä ja dippiä oikeastaan ihan normaalisti. Tosin olen kyllä joutunut varsinkin penkissä kiinnittämään melko paljon huomiota tekniikkaan (mikä nyt ei tietenkään ole huono juttu), jotta olkapäähän ei tule ylimääräistä rasitusta. Tuo tekniikkaan panostaminen on mielestäni tärkeämpää kuin liikkeen valitseminen (esim. penkki vs. vinopenkki). Pystyt kyllä varmasti tekemään noita kaikkia liikkeitä ihan hyvin kunhan vain hoidat tekniikan kuntoon (itsellä tämä vaati egoilu unohtamisen ja painojen reilun pudottamisen)

En nyt itse ole mikään varsinainen asiantuntija ja puhun täysin oman kokemuksen perusteella, mutta suosittelisin kyllä aluksi tekemmän nuo penkit, vinopenkit ja pystypunnerrukset tangolla (ei siis käsipainoilla). Kun teet liikkeet tangolla, on sun molemmat kädet lukittuna samaan kaappaleeseen ja tällöin olkapäiden liikeradat ovat rajoitetummat ja helpommin hallittavat (kässäreiden kanssa molemmat kädet pystyvät liikkumaan vapaasti toisistaan riippumatta). Kun saat tangolla ensin vahvistettua lihaksistoa tämän jälkeen voit varmasti hyvin siirtyä myös kässäreiden pariin.

Elikkä vinkkinä tiivistetysti kun päätät palata salillle: aloita tunnustellen pienillä painoilla, kiinnitä huomiota tekniikkaan, treenaa aluksi ilman käsipainoja.

Itse pystyn tekemään tuon olkapääni kanssa penkkiä ja dippiä oikeastaan ihan normaalisti. Tosin olen kyllä joutunut varsinkin penkissä kiinnittämään melko paljon huomiota tekniikkaan (mikä nyt ei tietenkään ole huono juttu), jotta olkapäähän ei tule ylimääräistä rasitusta. Tuo tekniikkaan panostaminen on mielestäni tärkeämpää kuin liikkeen valitseminen (esim. penkki vs. vinopenkki). Pystyt kyllä varmasti tekemään noita kaikkia liikkeitä ihan hyvin kunhan vain hoidat tekniikan kuntoon (itsellä tämä vaati egoilu unohtamisen ja painojen reilun pudottamisen)

En nyt itse ole mikään varsinainen asiantuntija ja puhun täysin oman kokemuksen perusteella, mutta suosittelisin kyllä aluksi tekemmän nuo penkit, vinopenkit ja pystypunnerrukset tangolla (ei siis käsipainoilla). Kun teet liikkeet tangolla, on sun molemmat kädet lukittuna samaan kaappaleeseen ja tällöin olkapäiden liikeradat ovat rajoitetummat ja helpommin hallittavat (kässäreiden kanssa molemmat kädet pystyvät liikkumaan vapaasti toisistaan riippumatta). Kun saat tangolla ensin vahvistettua lihaksistoa tämän jälkeen voit varmasti hyvin siirtyä myös kässäreiden pariin.

Elikkä vinkkinä tiivistetysti kun päätät palata salillle: aloita tunnustellen pienillä painoilla, kiinnitä huomiota tekniikkaan, treenaa aluksi ilman käsipainoja.

Tarkemmin kun ajattelee niin hyvä puolihan se tangossa tosiaan on, kun terve käsi on siinä ikään kuin varmistamassa. Jostain vain oli jäänyt päähän, että käsipainot olisi jotenkin olkapäälle ystävällisemmät. Mukava kuulla, että ei ole sun tavinnut penkkiä ja dippejä jättää. Varsinkin dipeillä tulee itselle parhaimmat tuntumat yläkropan lihoihin.

Nyt on sitten leikkaus ohitte.Bankartille ei ollut mahdollisuuksia,etulabrumia ei enää "näkyny".Tehtiin sitten latarjet-operaatio.Sairaslomaa aluksi 3kk.Saa nähdä tuleeko kättä enää..
Osaisko joku selventää/suomentaa seuraavaa lausetta:nivelkapseli kiinnittyy humerukseen kauttaaltaan normaalisti,mutta kapselin posterosuperioriosassa on jonkinlainen defekti,josta infraspinatuslihaksen säikeitä näkyy.:wtf:

Taas meni olkapää paskaksi tuossa vuodenvaihteessa ja salilla penkissä ja kyykyssä tuntuu vieläkin. Penkkiä tehdessä suht kapealla (peukalon mitan verran karhennuksista) tuntuu olkapäässä siltä kuin joku painaisi jollain palikalla olkapäähän. Ei siis kipua tai mitään, semmoinen todella kevyt paineen tuntu etuolkapäässä, ei tässä mitään, mutta takakyykyt taitaa jäädä nyt tekemättä. Kun tangon laittaa takaisin tellinkiin, niin kipua tuntuu eikä käsi meinaa liikkua tämän jälkeen. Tuo takakyykky on oikeastaan ainut liike missä kipua tuntuu, ei kyykätessä, mutta juuri tuossa kun tangon laskee siis pois ja irrottaa kädet tangosta.

Onko muuten kellään näistä lääkärin / fyssarin suosituksia tai omia kokemuksia?

Olkatuki - Osta laadukkaat urheiluvälineet edullisesti!

Jonkin noista ajattelin tilata ja kokeilla jos yhtään auttaisi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä LATARJETistä nyt 3kk ja tänään salilla treenailin jo kahdenkilon käsipainoilla olkapäitä. Tein selliasia 3x20 sarjoja... Peruselämää ei leikattu olkapää enää haittaa mitenkään. Kuukauden olen ollut jo töissä... Liikeradat ovat lähes täydet, ainoastaan ulkokierto noin 15 astetta tervettäkättä jäykempi. Eka kuukauden jälkeen aloittelin itse treenaamisen fyssarin ohjeiden mukaan. Treenasin kolme kertaa päivässä heti kun sain mitellan pois. Treenit ei ole alussa kummoisia, mutta pikkuhiljaa ne kehittyvät, kun käsi paranee..... Kannattaa etsiä kunnon fyssari, joka on kuntouttanut näitä aiemminkin...

Lowpowerille vapaa suomennos.... eli kapseli kiinnittyy olkaluuhun normaalisti mutta kapselin ottanut vähän osumaa...:)

Ei kannata työntää päätä pensaaseen ..... kyllä siitä vielä hyvä käsi tulee..

Reilu 3kk latarjet operaatiosta.Käsi liikkuu jo suht.mukavasti,voimatasot on vielä todella heikot(punnerrus 1,5kg kp:llä 3x15 toistoa max...)Työterveyslääkärillä kävin joka ei vielä oikein suositellut töihin paluuta.(on kuulemma hartian ja lavan lihakset vielä niin huonossa hapessa)
No pitelen viime vuoden lomia pois ja yritän jumpata ahkerasti.Millä liikkeillä tohon lavan seutuun sais "kohtuu"nopeasti lisää voimaa/tukevuutta?Lähinnä tuon m.subscapuraliksen kohdalla on vain "monttu" jäljellä!
Noita fyssarin antamia kuminauhaliikkeitä oon tehny ahkerasti mut alkaa jo tympimään.

Tässä sitä "taas" ollaan.n.3kk edellisestä kirjoituksesta.Pari kuukautta oon ollu kuntoutustuella(varma) "työelämässä".Olkapää on ollut "vaihtelevassa"kunnossa.Viime aikoina on menny omasta mielestä huonompaan suuntaan.Heräsin tuossa viime viikolla helvetin moiseen kipuun,sattui lavan puolelle ja etupuolelle hartiaan.Nappasin 1000mg panadolin poskeen ja aloin takas nukkumaan mahallani käsi oikosenaan vierällä.Aamulla herätessäni ei ollu mitään kipuja.Jälkikäteen mietin et oisko meinannu lähteä käpälä johonkin suuntaan pois paikoiltaan?Sen tapauksen jälkeen ei kärsiny ulkokiertoja tehdä kuminauhalla ollenkaan,tuntu kuin joku ois puukolla tökänny sivulohkoon.
Eilen kärsi pienen reenin vetää mut eipä täs oikeen kehumista ole.(lepokipuja on aikalailla):(
Mites muut esim.karra miten sulla treenit pyyhkii?

Leikkauksesta nyt noin 10kk. Vapailla painoilla olen reenaillut nyt noin kuukauden. Ennen sitä kuminauhajumppaa, vesijumppaa ja pienillä painoilla pitkiä sarjoja.
Vapailla painoilla teen nyt maksimia "kipurajaa" vastaa. Tulokset nousee kyllä ihan kivaa vauhtia. Nyt Olen tehnyt esim. penkkiä 3kertaa 8*50kg.

Täysin kivuitta pystyy tekemään max-5kg painolla. Jotkut hankaavat liikket aiheuttaa kipua olkapäähän, mutta fyssarin mukaan nämä jäävät kans jossain vaiheessa pois.
Glukosamiinia kannattaa syödä, niin nivelpinta saa siitä "lisävoitelua"

Kannattaa olla kärsivällinen... Minulla oli noin puolivuotta samantyyppisiä kipuiluja, mitä edellä kuvaat.
Jos epäilyttää että nivelessä on tulehdusta tai jotain muuta häikkää niin kannattaa mennä näyttämään ortopedille...

Tsemppiä kuntoutukseen kaikille kanssaeläjille:puntti:

32 päivää sitten tehtiin bankartin operaatio, labrum oli irronnut ja kadonnut ALPSA-tyyppisesti, jonkinlainen variaatio "normaalista" bankartin leesiosta. Vähän jäi sellainen kuva lääkärin höpinöistä (olin aika pöllyissä ja lääketieteen termistö ei maailman tutuin ole :D), että kyseinen operaatio ei välttämättä se optimaalisin ollut. Mulla on 10 päivän päästä kontrolli niin kyselen vähän enemmän. Nyt oon siinä vaiheessa, että kotona yksin ollessa voin olla ilman kantosidettä, nukkuessa ja ulkona sitä täytyy vielä käyttää. Käsi ei tunnu ollenkaan hyvältä kun tekee noita ohjeiden mukaisia liikkeitä ja paljon on vielä duunia edessä ennen kuin pääsee salibandykentille dominoimaan.

Tänään päätin lähteä ostamaan leipää 30 metrin päässä olevalta huoltoasemalta ilman kantosidettä, kuitenkin pitäen kättä "kantosideasennossa", niin tietenkin joku narkkari siihen tuli pummimaan kahta euroa/että käyn ostamassa sille yhden kaljan/onks mulla budia tarjota. Erittäin ärsyttävä nilkki joka ei meinannut jättää millään rauhaan. Onneksi supliikkimiehenä sain narkkarin rauhoteltua olemalla overall hyvä jätkä kun meinasi jo käydä päälle (en antanut rahaa) ja selvisin tilanteesta säikähdyksellä/vitutuksella.

Tsemppiä kaikille instabiilista olkapäästä kärsiville, ja niille jotka miettivät mennäkkö leikkaukseen vai ei niin siellä on erittäin todennäköisesti paikat niin paskana että ei sitä toistuvasti sijoiltaanmenevää olkapäätä millään kuminauhajumpalla kuntoon saada. :(

Onkohan mulla käynyt tuuri olkapään kanssa. Piti mennä leikkaukseen mutta peruin koska ei häiritse normaalielämää eikä reenaamista. Olkapää lähteny varmaa 7 kertaa paikaltaan. Mitä tosta leikkauksesta olen kuullut niin osalla ei auta yhtään ja tosi pitkä kuntoutus. Ei kestä pää olla kuukausia tekemättä mitään normaalia.

Kohta vuosi latarjet-operaatiosta.Käsi liikkuu melkein täysillä liikeradoilla, kipeytyy aika herkästi töissä(semmoista v....maista jomotusta).Koko ajan on erillainen"fiilis" kuin terveessä kädessä.
Kuminauha-jumpassa ulkokiertoon on "muljahtanut" aika ilkeästi pari kertaa.(menee jotenkin "yli" jos ei ole varuillaan)Äkkäilleekö kiertäjäkalvosin vastaan??
Parin viikon päästä ois leikanneen lekurin vastaanotto,et katotaan mitä "setä" sanoo.:wtf:

Tosi vaihtelevia kokemuksia näyttäis olevan olkapääleikkausten jälkeen. Itsellä olkapää rikkoitui puolitoista vuotta sitten ulkomaan reissulla, kun paikallinen jengi 'nätisti pyytämällä' vei lompakon sekä kellon. Siinä sitten vasen olkapää poskessa kiinni ja sairaalaan laittamaan paikalleen. Lääkärin mukaan kantosidettä 4 viikkoa ja sitten elämä taas hymyilee. Suomessa oli jälkitarkastus, jossa todettiin että olkapää on kunnossa. Tämän jälkeen olkapää lähti jatkuvasti sijoiltaan ihan normaaleissa askareissa, takkia päälle laittaessa tai herätyskelloa sammuttaessa. Tähän alkoi jo sitten tottumaan ja varsin helposti sai olkapään takaisin paikalleen. Sitten uudelleen lääkäriin, josta ohjaus ortopedille.. jonossa yli 8kk, josta sitten ohjailtiinkin pikaisesti leikkaukseen. Lähtö tilanteena 'Iso Hill Sachs, Bankartin murtuman jälkitila ja anteriorinen labrum magneetissa varsin möhnöinen'. Latarjet leikkaus oli 4 viikkoa sitten ja nyt käsi on vapautunut kantositeestä. Olkapää tuntuu erinomaiselta, kaikki rutina on poissa ja tuntuu todella tukevalta. Hieman on vielä jäykkyyttä ulkokierrossa. Lääkäri lupaili, että huhtikuussa pystyisi pelailemaan muutakin kuin shakkia ja että olkapäästä voi tulla parempi kuin alkuperäisestä. :) tsemppiä kaikille kuntoutuville!

"setä" sano et liikkuvuus ok ,taakse suuntautuvaa ulkokiertoa kannattaa varoa....
Valittelin yläasennoissa tulevaa kipua töissä:johtuu lihaksista (ei kiinnostanut).Tänään taas huomasin peilistä kattottuna et olka "roikkuu" alempana kun toinen puoli.Pari kertaa ku jännitti olan yläasentoon niin oltiin taas
"stabiilissa" toisen puolen kanssa.Eli näillä mennään ilmeisesti hamaan tulevaisuuteen asti:fuckyeah:

Back
Ylös Bottom