Olkapää pois paikoiltaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Körkö
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yritä vaan lowpower sitkeästi päästä magneettiin. Siellä näkyy myös rusto- ja jännevammat, jotka on aika todennäköisiä sijoiltaanmenossa niinkun tuossa jo muut sanoivatkin. Magneetista saadulla diagnoosilla puolestaan pääset todennäköisesti leikkaukseen, jota ainakin itse suosittelen tehtäväksi heti kun mahdollista. Sijoiltaanmenolla on tapana uusiutua ja jokaisella kerralla nivel löystyy lisää ja aina on riski, että repeämiä & venähdyksiä tulee lisää.

Voin hyvin samaistua teikäläisen tunnelmiin siellä. Mulla meni puolitoista vuotta sitten ensimmäisen kerran olkapää sijoiltaan. En mennyt heti leikkaukseen vaan uskottelin itselleni, että kyllä se tästä kun jumppaa. Treenillä siitä tulikin tosi hyvä kunnes se 10kk päästä meni uudestaan pois paikaltaan. Siitä alkoi kierre (3-5 sijoiltaanmenoa joidenkin kuukausien sisällä), joka johti turhautumiseen ja leikkaukseen.

Olkapää leikattiin 2,5kk sitten tähystyksessä. Labrum kiinnitettiin lanka-ankkureilla uudestaan ja nyt on jo pahin takana. Vaikka tämä on vasta kuntoutusvaiheessa (puoltoista viikkoa tehty kuminauhatreeniä) niin normaalissa käytössä toimii loistavasti. Koviin punttitreeneihin ja itsepuolustushommiin paluu tosin kestää vielä useita kuukausia ellei enemmänkin. Näitä asioita kannattaa kuitenkin ajatella pitkällä tähtäimellä. Jatkuva epävarmuuden tunne ja osittaistenkin sijoiltaanmenojen jälkitilat on etenkin henkisesti tosi raskaita fyysisten kipujen lisäksi.

Yhteenvetona täältä siis ääni leikkaukselle (olettaen, että sullakin on labrum riekaleina mikä selviää sitten mahd. magneetissa).

Hermorata kuvaukseen saatu lähete,ei pitäis kuulemma kauhean kauan kestää kun kutsu tulee...
Taidan käydä vielä näyttämässä olkap.yhdelle tutun tutulle.On ammatiltaan joku urheiluhieroja tai vast.
Meinas tänään kun puhuttiin puhelimessa et saattaa olla ettei olkapää ole ihan täysin paikallaan kupissaan.Eihän se ota jos ei annakkaan,katsotaan kuinka käy oisko jotain apuva...:wtf:

No niin,nyt on asiantuntijalla käyty. Eipä ollut kunnolla olkap.paikallaan!Jonkin aikaa ku äijä muljautteli ja nosteli kättä ylöspäin kainalosta alko tuntumaan ihan erillaiselta.Hävis vittumainen jomotus ja käsikin alkoi liikkumaan ihan eri tyyliin.Puutuneisuuden tuntukin pitäis hävitä pikku hiljaa,oli jokin hermo puristuksissa.B-vitamiineja pitäis syödä tuplasti ja hautoa suolahauteella tunti kerrallaan.Nopeuttaa kuulemma tulehduksen ja turvotuksen parantumista.
Käsisidettä kannattaa pitää kävellessä+nukkuessa.Meinas et vois alkaa tekeen jo kevyitä liikkeitä kuminauhan kanssa.Ei kyllä voi kauhean ylistäviä lausuntoja antaa arvauskeskukseen päin!:face::face:
No näillä mennään,jospa tästä pikkuhiljaa selvitään.:)

Parin viikon päästä ois hermoratatutk.aika.Kevyttä kuminauha jumppaa oon yrittäny tehdä.Sivulle päin käsi ei paljoa paremmin nouse vieläkään.Sain käsiini lekurin tekemän sairauskertomuksen,siinä lukeepi näin:humeruksen caputin
dorsaalipinnalla näkyy pieni laattamainen painauma joka voisi olla hill-sachc-tyyppinen vaurio.Kysymys kuuluu voiko tuo vaikuttaa olkavarren liikkuvuuteen?
Entä kuinka kauan venyneiden nivelsiteiden paraneminen kestää?Vieläkin jos esim.istahtaa nopeammin ni vihlasee olkavartta aika "mukavasti".
Toivottavasti joku täällä jaksaa vastata.Kiitos!

Minulla oli sillon 10v takaperin yhden vuoden aikana olkapää osittain pois sijoiltaan sen 20 krt (sählyssä, kaukiksessa, intissä, laskettelussa...) ja tasan yhden ja sen viimeisen kerran niin että piti mennä päivystykseen nykimään sitä paikoilleen. Noi on pienempiä juttuja noi osittaiset sijoiltaan menot. 2 viikon huililla niistä selvisi, tosin varovainen pitää olla puntilla ja muutenkin urheillessa vaikkei kipua olisikaan. Nivel on sen verran (tai ainakin minulla oli) löystynyt että lähtee helposti sijoiltaan.

Minulla auttoi sairaala reissun jälkeen se 3kk ilman urheilua, jotta olkapään liikeradat palautuivat. Tämän jälkeen pääsi taas käymään puntilla, mutta helvetin pienillä painoilla ja kunnollisilla lämmittelyillä. Siitä sitten jatkoin ihan omien tuntemusten mukaan mitkä liikkeet sopi ja mitkä ei. Esim. pystypunnerrukset, penkkipunnerrukset kp:llä ja tietyt ojentajaliikkeet sai unohtaa ihan kokonaan. Nykyään ei ongelmaa ole missään, ja lätkässäkin pystyy ihan hyvin taklaamaan ja ottamaan taklauksiakin vastaan. Etenkin kun vertaa siihen kertaan kun kaukiksessa lämätessä pahimpaan aikaan olkapää muljahti pois paikoiltaan :D

Nää on kyllä v-mäisiä vammoja joista ei pääse kunnolla eroon ilman kirurgin veistä, jos silloinkaan.

Olkapään sijoiltaan meno on kyllä sellainen vaiva että suosittelen tekemään kuntouksen kunnolla jos kyseessä on ensimmäinen kerta. Näin saatat välttää vamman uusiutumisen mikä on aina todella huono asia. Itsellä oli tämä vaiva reilut kuusi vuotta ennen kuin lopulta leikkauksella hoidettiin kuntoon. Ekan sijoiltaan menon jälkeen kesti varmaan vuoden päivät ennen seuraavaa kertaa mutta tahti alkoi kiihtymään kerta kerran jälkeen niin kuin näissä on tapana.
Leikkausjonossa ollessani olkapää oli siinä kunnossa että se lähti paikoiltaan mm. lähes joka yö nukkuessa, aina kun laittoi takin päälle varomatta olkapäätä jne. Suurimman osan urheiluista sai myös unohtaa koska sen verran kipeää sijoiltaan meno teki, vaikka sainkin aina itse muljautettua olkapään takaisin paikoilleen. Leikkauksen jälkeen olkapää on onneksi pysynyt kunnossa, mihin varmasti osaltaan auttaa punttie nostelu mitä en siis ennen sitä harrastanut.

Jaahas tää topikki on jäänyt näköjään huomaamatta. Uskoisin, että vedän pohjat täällä noissa olkapään sijoiltaanmenoissa eli täys 10. :D Vasen 9 kertaa sijoiltaan taakse/ulkokiertoon; ekan kerran pyörällä kaatuessa ja sen jälkeen kelkkamäessä, nyrkkeillessä kavereiden kanssa ja vaikka missä. Jäi pysyvästi hieman löysäksi mistä syystä en pysty tekemään esim. tempausta, valakyykkyä ja tuulimyllyä. Oikea mennyt vain kerran, viime syksynä pyörällä kaatuessa ja eteenpäin toisin kuin toi vasen.

Joka kerta olen itse saanut laitettua paikalleen. Vasemman aina kiertämällä sitä oikealla kädellä sisään ja oikean siten, että otin valatolpasta kiinni ja nykäisin. Toi oikean olkapään sijoiltaanmeno oli ylivoimaisesti pahin noista, johtuen ehkä siitä, että lihasmassaa on ympärillä vitusti enemmän kuin pentuna. Vasen parantui aina päivässä parissa, oikeassa meni viikkoja(3kk että pystyi takakyykkäämään).

Kannattaa aina yrittää saada mahdollisimman nopeasti se käsi paikalleen, niin parantuu nopeammin. Onnistuu varsin helposti itse, jos kestää kipua ja ei mene paniikkiin. Kylmää ja kipulääkettä sen jälkeen. Ja kannattaa alkaa jumppaamaan niitä liikeratoja heti kun pystyy, ei missään nimessä mitään täyslepoa paria päivää enempää.

Keskiviikkona ois nyt sitten hermorata testaus.Sivuolasta on hävinnyt kyllä jo "puutunut olo".En tiedä onko tuo testi nyt sitten jo turha?Mut onhan sinne mentävä kun on ajan saanu.
Käsi nousee eteen n.silmien korkeudelle ja sivulle n.vaakatasoon jonka jälkeen olkavarressa alkaa jokin jumittaa...
Kuminauha jumppaa oon tehny pari kertaa päivässä."Voimat"on pikkusen jo palautuneet,mut eipä oo kehumista.Laskikselin tossa juuri että,n.7 viikkoa on mennyt sairaslomalla.
Alkaa jo pikku hiljaa tympiä.No toivottavasti tosta vielä käsi joskus tulee.....:(

Hermorata testit otettu.Yksittäinen säie on vaurioitunut jostakin isommasta "nipusta".Ei tarvitse kuulemma alkaa leikkelemään.Parantuu kuulemma sitten omia aikojaan "joskus".Voi kestää viikkoja tai kuukausia.
On kuulemma syypää tohon käden heikkoon liikkuvuuteen.Eipä auta muutaku seurailla kuin käy.:(

Taas kerran lääkärin kontrollissa käyty.Ortopedille saatu aika( n.kuukauden sisällä).Ottivat röntgen kuvan(joku murtuma siellä oli,lääkäri kattoo kuvat vasta loppukuusta).Niin ja lisää saikkua 1kk.
Kävin taas sen asiantuntijan luona,ei ollu täysin pysyny olka paikallaan n.0,5 cm oli pudonnut.Eli näillä mennään eteenpäin.
Osaisko kukaan suomentaa enmg-tutkimuksen tekstiä?
Deltoideuksessa fibrillaatiotoimintaa ja kohtalainen yksikkökatu,aktivoituvissa yksiköissä polyfasiaa.Ext carpi radialiksessa ja ext dig communiksessa yksikkökatoa,muut tutkitut lihakset norm.
Brachiaalipleksuksen post.juosteen korjautumassa oleva vaurio oikealla.Distaalisissa lihaksissa enää vähäinen yksikkökato,deltoideuksessa vahvemmat muutokset.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pariviikkoo takaperin mulla meni vinopenkissä olkapää en tiedä lähtikö paikoiltaan?

Eli tein vinopenkissä sarjaa tunsin toisiksviimisellä toistolla että nosto kaatu olkapäille, ajattelin että en jätä sarjaa kesken kerkesin tankoa muutaman sentin laske ja naksahti olkapää sain työnnettyä tangon reisienpäälle ja samalla olkapää naksahti uudelleen. Olkapää oli hetken kipee mutta kipu hävis tosin käsituntu vähän voimattomalta mutta tein treenin loppuun. Jossain liikkeissä tuntuu vieläkin oudolta ja penkkiä tänään tehdessä tuntu olkapäässä alaslaskussa oudolta. Pelkäsin että olis menny taas jos oisin laittanut lisää painoa . Onkohan lähteny paikaltaan vai mitä?

Viimein pääsin ortopedin juttusille(eihän tässä kauaa ole mennykkään tapaturmasta,kohta 4kk).Eipä kummempia ihmetelly,käänteli ja väänteli kättä eri suuntiin ja kirjoitti heti lähetteen mangneettikuvaukseen.Kysyin et mitä arvelee ongelmaksi.Tuumasi vaan et luultavasti labrumissa/nivelkapselissa repeämä.Leikkauksesta alkoi puhumaan.Tässä se tais loppu vuosi sitten mennä kärvistellessä...:face:

Nyt tais alkaa homma vihdoin rullaamaan.Maanantaina on mangneetti ja viikko siitä ortopedin uusi käynti(kyllä se "pikana"kuviin jotain näköjään auttaa).Ois vaan pitäny heti silloi alussa vaatia ortopedia kattomaan mut eihän sitä kaikkia maallikko kässää.
Mutta maanantaina ollaan jo vähän viisaampia.:wtf:

Vähän kyllä hermostuttaa toi jos joutuu siihen labrumin leikkaukseen.Onko kokemuksia kuinka kauan kestää työkuntoon pääseminen?? Ite oon LVI-asentaja eli olkapää joutuu päivittäin kyllä monen näköiseen vääntöön/kääntöön.
Toisaalta ..onhan tässä melkein 4kk oltu jo saikulla.Mutta ois kumminkin mukava kuulla kokemuksia...

Nyt on mangneettikuvaus takana(varjoaineen kanssa).Eipä ollut kauheen miellyttävä kokemus!Olen aina kuvitellut et se tuubi mihin "sukelletaan" olisi isompi,meinas jo vähän alkaa ahristaa...
No sitten viikko oottelua niin kuulee ortobedin tuomion.:(

Mulla on Labrum niitattu aikanaan niiteillä. En edes tiedä milloin oli irronnut ja miksi, jossain vaiheessa vaan tajusi ettei kättä pystynyt nostamaan esim etukautta ylös kun avustettuna. Oisko ollu 3-4 viikkoa kantositeessä mutta pidin vaan 2 viikkoa ja lopun ajan vaan "jäädytin" käden kantosideasentoon. Hiljakseen aloitin treenaamisen ja liikkuvuus lisääntyi päivittäin.

Itellä 9kk kulunut olkapääleikkauksesta ja nyt on salitulokset saatu ennalleen. 1kk meni, että normiaskareet sujui ongelmitta. 3kk, että pystyi nukkumaan oikealla kyljellä.

Ongelmana oli toistuva sijoiltaanmeno. Röntgenissä käytiin muutaman kerran, ultraäänessä kerran. Kummassakaan ei havaittu selkeää vikaa, mutta leikkaushoitoa suositeltiin. Bankartin operaatiolla hoidettiin. Nykyään pystyy jo yläkautta heittämään pesäpalloa, keihästä jne. ongelmitta. Teinpä vastikään uuden rataennätyksenki frisbeegolffissa, joten tyytyväinen olen leikkaukseen.

Hieman vähättelevästi lääkärit tuntuvat suhtautuvan olkapääongelmiin, apua piti melkeenpä vaatia että jotain tapahtuisi.

Toivotaan, että vasen olkapää säästyy tuolta rumbalta, se on mennyt sijoiltaan vasta kerran :)

Tsemppiä lowpowerille.

Itellä tilanne on tällä hetkellä et käsi nousee edestä vähän pään yläpuolelle ja sivulle vähän vaakatason yläpuolelle.Lisäksi kun edestä toisella kädellä auttaa niin nousee vähän ylemmäksi mutta sitten tulee semmoinen "polttava" kipu olkapäähän.
Kun laskee sitten käden alas niin kipu leviää melkein sormiin asti.Kestää muutama sekuntti ja kipu häviää.:(

Nyt tuli sitten tuomio,labrum irronnut takaosasta.Eli leikkausjonossa ollaan.Ortopedi vaan tuumas et pitäis saada käden liikeradat kuntoon ennen leikkausta ni paranis nopeammin.En vaan oikein ymmärrä miten se onnistuu,kun yrittää avustaa toisella kädellä venytyksiä/ojennuksia pidemmälle ni alkaa sattuu ihan helvetisti olkapäähän!!
Oisko kellään antaa vinkkejä?

Back
Ylös Bottom