Olkanivelen tähystysleikkauksen uusiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tampio
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käteni lyhyt historia:

syksy 2000: intissä olkapää sijoiltaan
syksy 2001:kaatuminen pyörällä, sama olkapää sijoiltaan
2001-joulu 2003: saman olkapään sijoiltaan menoja about 30-40. Pahimmillaan meni nukkuessa sijoiltaan ja heräsin kipuun (käsi ei liiku kunnolla) ja sitten käsi takaisin paikalleen.
joulu 2003: olkapään tähystysleikkaus
kesä 2006: hyppy uimapatjalle järveen, käsi rusahti, muttei mennyt kokonaan sijoiltaan. Sattui kuitenkin ja käsi arka pari päivää
marras 2006: käsi rusahti salilla treenin aikana kun veryyttelin käsiä sarjojen välissä. Pyöritin kättä (taakse päin) ja se rusahti ja kipeytyi. Lopetin (käsi)treenin ja lähdin kotia.
tammikuu 2007: salilla alkulämmittelyä, käsien pyörittämistä ja keppijumppaa. Lapojen avaamista kepin kanssa (leveällä otteella keppi eteen ja taakse) ja sitten ns pyörittämällä samaa, jolloin käsi rusahti, ikäänkuin tipahti vähän paikaltaan ja meni heti takaisin. Ilkeä ääni. Ei kuitenkaan hirveästi kipeytynyt. Nostin penkkiä pelkällä tangolla muutamia kertoja ja koitin miltä tuntuu, ei tuntunut miltään. Treenasin sitten vain jalat.

Ja nyt siis tämän viimeisimmän kerran jälkeen elän siinä uskossa, että olkapää ei enää ole tosiaankaan kunnossa, vaan alkaa pikkuhiljaa menemään sijoiltaan kuten ennenkin. Olkapää on jäykempi kuin ennen leikkausta (leikkaus siis kiristi sitä) ja lavat ovat aika jäykät muutenkin.

Noniin, nyt sitten olisi vaihtoehtoja muutama:

1. Ei tehdä mitään, vaan totutella siihen että käsi on paskana ja se tulee menemään sijoiltaan aina sillon tällöin. Koittaa vaan vahvistaa lihaksia ja venytellä lapoja ja olkapäätä, että tulee luonnollista liikkuvuutta lisää.

2. Mennä uudelleen leikkaukseen ja lopettaa liikkuminen (pyöräily, motocross, sali, uiminen). Käsi kiristyisi luultavasti vielä enemmän. Leikkauksen joutuisin maksamaan itse (jos en kunnalisen kautta halua jonotta), koska vakuutuksista on olkapää suljettu ulkopuolelle. Btw. Valtionkonttori ei suostunut korvaamaan edes alkuperäistä vammaa, joten mitään epäselvyyttä siitä, ettei joutuisi itse maksamaan ei ole.

Mitä kannattaa tehdä?
Onko kellään kokemuksia uusintaleikkauksista?

Ennen sain laitettua käden takaisin paikoillee itse, eikä lääkäriin tarvinnut mennä kuin ekoilla kerroilla. Pyörällä kaatumisen jälkeen kättä pidettiin 3,5h sijoiltaan, kun jonotin ensin paikallisessa terkkarissa, sitten Peijaksessa vielä ensin lääkäriin, sitten röntgeniin ja sitten lääkäriin joka laittoin käden takaisin (takaisin laitossa meni varmaa 30s). Tämän jälkeen laitoin käden mieluummin itse.

Oletko miten aktiivisesti harjoitellut kiertäjäkalvosinta? Uskoisin että sitä kannattaisi vahvistaa, ja paljon. Minulla tähystys takana, aikaa kulunut vuosi + 1kk ja käsi on kuin entinen (aivan pientä liikerajoitusta lukuunottamatta). Tosin sijoiltaan se ei ole koskaan lähtenyt, vaan tähysteltiin rustovaurion takia.

Nyt olen tästä "post-operatiivisesta" ajasta ensimmäisen puoliskon päivittäin, ja loppuajan pari-kolme kertaa viikossa tehnyt olkapäille sekä kiertäjäkalvosinta (sekä ulos- että sisäänkiertäjät) vahvistavia ja liikkuvuutta lisääviä (ts. venytyksiä) harjotteita. Kuntoutuminen tapahtui leikanneen lääkärin, hoitaneen lääkärin ja fysioterapeutin mielestä normaalia vauhdikkaammin, ehkä siksi että olin tehnyt ko. harjoituksia aktiivisesti. Joten niitä kannattaa tehdä. En toki väitä, että et olisi omaasi hyvin kuntouttanut, mutta kiertäjäkalvosimen lihakset stabilisoivat olkaluuta kuopassaan (joka on muuten kuin golfpallo tiillä), ja estävät juurikin vissin sijoiltaan menoja.

Ja missä muuten tuo käsi meni intissä? Menikö palveluksen aikana (siis ei vapaa-ajalla)? Maksoitko itse ensimmäisen tähystyksen vai menikö kunnallisen kautta? Voisit päästä jonossa skippamaan joidenkin toisten ohi jos tapauksesi on kovin paha? Olet kuitenkin nuori ja vamma haittaa varmasti elämääsi enemmän kuin 75v papparaisen (sori vaan) vastaava.

Mutta jokatapauksessa kannattaa mennä käymään lääkärillä (mieluiten jotain kautta olkapäihin erikoistunut, eli ortopedi tai joku urheilulääkäri?) tai fysioterapeutilla. Eivät he sinua leikkaukseen voi pakottaa, ja voit kyllä keskustella vaihtoehdoista heidän kanssaan.

Palveluksen aikana meni, mutta ei mennä enää siihen. Asia ollut vakuutusoikeudessa ja vakuutusyhtiö+valtionkonttori ovat taistellet keskenään ja kanssani vuodesta 2000 vuoteen 2003...

Spesialistilla kävin joskus tuon 2001 ja 2003 vuoden välillä, ehdottivat leikkausta, leikkaus meni kuitenkin kunnallisen kautta ja pääsin jollain lisämaksulla yms. nopeammin leikkaukseen.

Kuntoutus meni ilmeisesti hyvin ja tein kuminauhajumppaa, juuri noita mainitsemiasi liikkeitä ja käsi olikin tosi hyvä viime kesään asti. Noin puolen vuoden jälkeen leikkauksesta lopetin säännöllisen kuminauhajumpan ja jatkoin muuta ns. normaalia urheilua ja käsi vahvistui siinä samalla vähitellen. Uintia (rinulia) uin aika paljon, koska lääkäri sitä suositteli. Kävin uimassa n. 1-2 kertaa viikossa. Nyt tullut harrastettua lähinä normaalia punttistreeniä kohtuullisen pienillä painoilla (koska olen heikko :curs: ), sekä kaikenlaista muuta urheilua.

Kai sitä käpälää vois käydä näyttämässä, mutta ilman magneettikuvia (maksaa) ei taida kukaan osata sanoa kannattaako leikata vai ei.

Käteni lyhyt historia:

syksy 2000: intissä olkapää sijoiltaan
syksy 2001:kaatuminen pyörällä, sama olkapää sijoiltaan
2001-joulu 2003: saman olkapään sijoiltaan menoja about 30-40. Pahimmillaan meni nukkuessa sijoiltaan ja heräsin kipuun (käsi ei liiku kunnolla) ja sitten käsi takaisin paikalleen.
joulu 2003: olkapään tähystysleikkaus
kesä 2006: hyppy uimapatjalle järveen, käsi rusahti, muttei mennyt kokonaan sijoiltaan. Sattui kuitenkin ja käsi arka pari päivää
marras 2006: käsi rusahti salilla treenin aikana kun veryyttelin käsiä sarjojen välissä. Pyöritin kättä (taakse päin) ja se rusahti ja kipeytyi. Lopetin (käsi)treenin ja lähdin kotia.
tammikuu 2007: salilla alkulämmittelyä, käsien pyörittämistä ja keppijumppaa. Lapojen avaamista kepin kanssa (leveällä otteella keppi eteen ja taakse) ja sitten ns pyörittämällä samaa, jolloin käsi rusahti, ikäänkuin tipahti vähän paikaltaan ja meni heti takaisin. Ilkeä ääni. Ei kuitenkaan hirveästi kipeytynyt. Nostin penkkiä pelkällä tangolla muutamia kertoja ja koitin miltä tuntuu, ei tuntunut miltään. Treenasin sitten vain jalat.

Ja nyt siis tämän viimeisimmän kerran jälkeen elän siinä uskossa, että olkapää ei enää ole tosiaankaan kunnossa, vaan alkaa pikkuhiljaa menemään sijoiltaan kuten ennenkin. Olkapää on jäykempi kuin ennen leikkausta (leikkaus siis kiristi sitä) ja lavat ovat aika jäykät muutenkin.

Noniin, nyt sitten olisi vaihtoehtoja muutama:

1. Ei tehdä mitään, vaan totutella siihen että käsi on paskana ja se tulee menemään sijoiltaan aina sillon tällöin. Koittaa vaan vahvistaa lihaksia ja venytellä lapoja ja olkapäätä, että tulee luonnollista liikkuvuutta lisää.

2. Mennä uudelleen leikkaukseen ja lopettaa liikkuminen (pyöräily, motocross, sali, uiminen). Käsi kiristyisi luultavasti vielä enemmän. Leikkauksen joutuisin maksamaan itse (jos en kunnalisen kautta halua jonotta), koska vakuutuksista on olkapää suljettu ulkopuolelle. Btw. Valtionkonttori ei suostunut korvaamaan edes alkuperäistä vammaa, joten mitään epäselvyyttä siitä, ettei joutuisi itse maksamaan ei ole.

Mitä kannattaa tehdä?
Onko kellään kokemuksia uusintaleikkauksista?

Ennen sain laitettua käden takaisin paikoillee itse, eikä lääkäriin tarvinnut mennä kuin ekoilla kerroilla. Pyörällä kaatumisen jälkeen kättä pidettiin 3,5h sijoiltaan, kun jonotin ensin paikallisessa terkkarissa, sitten Peijaksessa vielä ensin lääkäriin, sitten röntgeniin ja sitten lääkäriin joka laittoin käden takaisin (takaisin laitossa meni varmaa 30s). Tämän jälkeen laitoin käden mieluummin itse.

Mulla on aika samanlainen tapaus,ei kyllä mennyt kun kerran kunnolla sijoiltaan ekan leikkauksen jälkeen mutta se riitti,sit leikattiin toisen kerran eikä sitä enää kuntoon saatu.Hirveää rutinaa aika ajoin kuuluu olkapäästä mutta en itekkään viitti enää kolmatta leikkausta,ainakaan vielä alkaa pyytelemään.Ei nyt ole enää onneks sijoiltaan mennyt.Vittumainen vaiva..eipä nyt tästä mitään apua ollut,mutta onpa kohtalotovereita ainakin:) En itekkään tiedä mitä helvettiä tässä pitäis tehdä,nyt pystyy onneks kuitenkin käydä urheilemassa,välillä tulee kyllä kipeäks.

Ihan rohkaisevaa kuulla että muutkin ovat pärjänneet vammansa kanssa.

Hirvittää vaan että joutuu taas alkaa rykimään kättä paikoilleen, ekat kerrat on aika berberistä.

Itellä vähän samanlaista ongelmaa, tosin ei mene pois paikaltaan vaan nousee pois kupista. Sekä välillä joku hermo ottaa itteensä ja alkaa särkemään niin prkleesti.
Oon jumpannut olkapäätä aktiivisesti sekä käyny salilla jonku verra.

Röntgenkuvat oottaa lääkärinlausuntoa, josko niistä jtn näkyisi ja toivoa kuntoutumisesta olisi.

1. Minkälainen operaatio toi tähystys/leikkaus on ja miten nopesti siitä kuntoutuu, jos sellaiseen joutuu?
2. Minkälainen jonotusaika tossa kunnallisessa on?

Tähystys on tähystys. Tohtori tuikkaa olkapäähäsi kaksi reikää, toisen etu- ja toisen takapuolelle. Toisesta menee sisään instrumentti ( :D onko tuo edes oikea sana tähän yhteyteen) jolla rassaillaan mitä pitää rassailla ja toisesta menee kamera.

Minulla oli heti aluksi kuukausi kantositeessä käsi. Harjoittelut oli ekat viikot sitä että nostelin terveellä kädellä leikattua. Parin kuukauden jälkeen rupesi jo tuntumaan vähän terveemmältä. Kuuden kuukauden kohdalla rupesi jo punttia kestämään paremmin. Nyt, vuoden jälkeen on kuin normaali, tosin vielä pientä liikerajoitusta on (siis ei taivu aivan kaikkialle mihin terve). Mutta luulen että kuntoutuminen riippuu huomattavasti siitä mitä siellä tehdään. Olkapäähän siis laitettiin muistaakseni 3kpl "ankkureita" (1. linkissä olevat siniset "narut" näyttävät kovasti omiltani ;) ) joilla sidottiin revennyt labrum paikoilleen.

http://www.shoulderinstitute.co.za/anthroscopic.html

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=shoulder+arthroscopy

Back
Ylös Bottom