Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites kylmäpuristettu rypsiöljy (virgino)?? Minkälainen suhde omega 3:lla ja 6:lla sitten on hyvä??
Mikä nyt sitten on paras omega3 lähde? Rasvainen lohi, omega3 kapselit... Entäs kun tarkoituksena on ottaa öljystä lisäkaloreita ruokavalioon ja muutenkin rasvaa (aika niukka rasvainen ruokavalio, vaikkakin paljon kaloreita), niin mitä sitten noista kaupan tuotteista kannattaa käyttää? Kylmäpuristettua rypsiöljyä/oliiviöljyä, jotakin kookosöljyä, vehnänalkioöljyä vai mitä?? Entäs MCT-öljy??
Olen ollut laiska aina tutkimaan tätä öljypuolta ja muutenkaan ei jaksa siihen panostaa muuten, kuin tietäis suurinpiirtein mistä otan n. 1000kcal (n. 100g) rasvana helposti, hyödyllisesti ja terveellisesti?? Voisko joku vastata tähän oman mielipiteensä, kuinka ottaisi tuon määrän, jos ottaisit!!
Tosta artikkelisarjasta johon laitoinkin jo linkkiä löytyy helposti perusjuttuja. Itse olen lukemani perusteella päätynyt seuraavaan: perusöljynä kylmäpuristettua oliiviöljyä (tummassa lasipullossa), nestemäistä kalaöljyä pullosta jos ei kala maistu, paistamiseen voita tai kylmäpuristettua kookosöljyä ruuasta riippuen. Loput rasvat tulevat erilaisista pähkinöistä, avocadosta ja lihasta yms. eläinkunnan tuotteista. Tyydyttynyttä rasvaa en välttele, mutta en sillä liiemmin läträäkkään. Paistamiseen tyydyttynyttä rasvaa koska tyydyttymättömät rasvahapot eivät kestä kuumentamista.
Eihän sitä rypsiöljyä oikeastaan EPAn takia yleensä syödä, vaan sillä saa hyvin tuon Omega3-Omega6 suhteen parempaan suuntaan. Eli siis alfalinoleenihapon takia, mikä on ihan hyödyllistä tavaraa. Siinä margariinitiedotuksen pdf:ssä on hyvin juttua asiasta.
Kalaöljystä kyllä EPAt saa hyvin, mutta sitä yleensä otetaan niin pieniä määriä, ettei se tuohon Omega3-Omega6 suhteeseen pahemmin vaikuta.
Tosin onhan tuo pellavansiemenöljy laadukasta myös Omega3sten puolesta.
Kiitos Caitlyn!! :kippis1:
heidän työpiireissään Heikkilällä on vähän surullisenkuuluisa maine.
Ite olen pitänyt tuon Heikkilän kirjoituksia hyvinä, ainakin mielestäni osaa perustella asioita hyvin ja esittää faktoja tueksi.
Kyllähän sitä esim. on tutkittu että luonnonmukainen maito ja naudanliha on rasvoiltaan paljon parempaa eikä niin huonoa kun hormoonirehuilla kasvatetun.
Transrasvoja yritän välttää
Itse käytän myös molempia. Oliivi menee paistamisessa, rypsiä sitten salaattiin yms.

Jo 25 grammasta rypsiöljyä saa reilut 2g alfalinoleenihappoa. Tässä määrässä rypsiöljyä on omega-6 rasvahappoa vain 5g. Monityydyttämättömiä rasvahappoja tulee alle 8g.