Oliiviöljy - Nestemäinen kulta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arnold
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🫒🔥 OLIIVIÖLJY – NESTEMÄINEN KULTA JOKA NOSTAA RUOAN JA TERVEYDEN TASOA 🔥🫒

Meta description: Laadukas öljy parempaan makuun, palautumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Mikä nyt sitten on paras omega3 lähde? Rasvainen lohi, omega3 kapselit... Entäs kun tarkoituksena on ottaa öljystä lisäkaloreita ruokavalioon ja muutenkin rasvaa (aika niukka rasvainen ruokavalio, vaikkakin paljon kaloreita), niin mitä sitten noista kaupan tuotteista kannattaa käyttää? Kylmäpuristettua rypsiöljyä/oliiviöljyä, jotakin kookosöljyä, vehnänalkioöljyä vai mitä?? Entäs MCT-öljy??

Olen ollut laiska aina tutkimaan tätä öljypuolta ja muutenkaan ei jaksa siihen panostaa muuten, kuin tietäis suurinpiirtein mistä otan n. 1000kcal (n. 100g) rasvana helposti, hyödyllisesti ja terveellisesti?? Voisko joku vastata tähän oman mielipiteensä, kuinka ottaisi tuon määrän, jos ottaisit!!

Mikä nyt sitten on paras omega3 lähde? Rasvainen lohi, omega3 kapselit... Entäs kun tarkoituksena on ottaa öljystä lisäkaloreita ruokavalioon ja muutenkin rasvaa (aika niukka rasvainen ruokavalio, vaikkakin paljon kaloreita), niin mitä sitten noista kaupan tuotteista kannattaa käyttää? Kylmäpuristettua rypsiöljyä/oliiviöljyä, jotakin kookosöljyä, vehnänalkioöljyä vai mitä?? Entäs MCT-öljy??

Olen ollut laiska aina tutkimaan tätä öljypuolta ja muutenkaan ei jaksa siihen panostaa muuten, kuin tietäis suurinpiirtein mistä otan n. 1000kcal (n. 100g) rasvana helposti, hyödyllisesti ja terveellisesti?? Voisko joku vastata tähän oman mielipiteensä, kuinka ottaisi tuon määrän, jos ottaisit!!

Tosta artikkelisarjasta johon laitoinkin jo linkkiä löytyy helposti perusjuttuja. Itse olen lukemani perusteella päätynyt seuraavaan: perusöljynä kylmäpuristettua oliiviöljyä (tummassa lasipullossa), nestemäistä kalaöljyä pullosta jos ei kala maistu, paistamiseen voita tai kylmäpuristettua kookosöljyä ruuasta riippuen. Loput rasvat tulevat erilaisista pähkinöistä, avocadosta ja lihasta yms. eläinkunnan tuotteista. Tyydyttynyttä rasvaa en välttele, mutta en sillä liiemmin läträäkkään. Paistamiseen tyydyttynyttä rasvaa koska tyydyttymättömät rasvahapot eivät kestä kuumentamista.

Tosta artikkelisarjasta johon laitoinkin jo linkkiä löytyy helposti perusjuttuja. Itse olen lukemani perusteella päätynyt seuraavaan: perusöljynä kylmäpuristettua oliiviöljyä (tummassa lasipullossa), nestemäistä kalaöljyä pullosta jos ei kala maistu, paistamiseen voita tai kylmäpuristettua kookosöljyä ruuasta riippuen. Loput rasvat tulevat erilaisista pähkinöistä, avocadosta ja lihasta yms. eläinkunnan tuotteista. Tyydyttynyttä rasvaa en välttele, mutta en sillä liiemmin läträäkkään. Paistamiseen tyydyttynyttä rasvaa koska tyydyttymättömät rasvahapot eivät kestä kuumentamista.

Samaan tulokseen olen itsekin tullut. Kalaöljyä (laadukasta, jääkaapissa säilytettyä jossa päiväystä kannattaa olla vielä vuosi jäljellä) kannattanee jonkin verran käyttää kaikkien, ellei sitten syö rasvaista kalaa oikeasti päivittäin. Kannattaa huomata että kalaöljyissä kapseli vähentää hapettumisen riskiä. Laatua voi halutessaan tarkkailla puremalla kapselit rikki.

Hyvänä vinkkinä myös macadamiapähkinät, joissa on pähkinöistä tietääkseni eniten rasvaa, mutta silti vähiten omega-6.

christian_bale_american_psycho_patrick_bateman_axe_10989289_RE_PwnzElite_has_declared_war_on_Grammar_Nazis-s400x300-173837.jpg

Olive oil is better for you, but not better in that you should have a lot of it. It's okay to cook with.
The greatest exponent of monounsaturated fat is olive oil, and it is a prime component of the Mediterranean Diet.
Olive oil is a natural juice which preserves the taste, aroma, vitamins and properties of the olive fruit.

Oliiviöljyä tulee käytettyä ruuanlaitossa ja joskus puuron seassa. Makuun tottuu joten rypsäriä ei oo enään löytynyt hetkeen omasta keittiöstä.

Eihän sitä rypsiöljyä oikeastaan EPAn takia yleensä syödä, vaan sillä saa hyvin tuon Omega3-Omega6 suhteen parempaan suuntaan. Eli siis alfalinoleenihapon takia, mikä on ihan hyödyllistä tavaraa. Siinä margariinitiedotuksen pdf:ssä on hyvin juttua asiasta.

Kalaöljystä kyllä EPAt saa hyvin, mutta sitä yleensä otetaan niin pieniä määriä, ettei se tuohon Omega3-Omega6 suhteeseen pahemmin vaikuta.

Tosin onhan tuo pellavansiemenöljy laadukasta myös Omega3sten puolesta.

Mä en ny oikein ymmärrä, että kuinka rypsiöljyllä saadaan omega3 ja omega6 suhteet paremmiksi. Siinä on kumminkin se n. 20g omega6 ja n.10g omega3, niin kuinka se suhde muuttuu paremmaks, jos sitä juodessa saa enemmän omega6 kun omega3. Eikös kalanmaksaöljy kumminkin ois ainut öljy, jolla se suhde oikeesti muuttuu paremmaksi. Sitähän pitäis kai tavotella, että omega3 tulis enemmän päivän aikana kun omega6. Kai mä vaan oon vitun kujalla..

Ostin tuossa pari viikkoa sitten Rainbow neitsytoliiviöljyä. Jäi juomatta tuo kura :urjo: ja ostin kylmäpuristettua rypsäriä tilalle niin taas menee 1-2 rkl päivässä + kaikki ruuat mitä pannulla teen niin pikku loraus alle tuota.

heidän työpiireissään Heikkilällä on vähän surullisenkuuluisa maine.

Heikkilähän ei pidä pahana kovien rasvojen saamista. Tämä on vähän kyseenalaista koska mies itsekkin tietää miten kova rasite tämä on elimistölle aiheuttaen pidemmänpäälle sydän ja verisuonisairauksia. (Tuohon ruokavalioon, kun yhdistetään jo olemassa oleva ylipaino, perintötekijät jne niin aikapommi on valmis räjähtämään, kun suonet tukitaan) Heikkilä kyllä jakaa mielipiteitä. Toiset kannattaa, Toiset ei. Tekee omaa bisnestä johon kaikki mainostoiminta ja esillä oleminenkin perustuu.

Ite olen pitänyt tuon Heikkilän kirjoituksia hyvinä, ainakin mielestäni osaa perustella asioita hyvin ja esittää faktoja tueksi.

Kyllähän sitä esim. on tutkittu että luonnonmukainen maito ja naudanliha on rasvoiltaan paljon parempaa eikä niin huonoa kun hormoonirehuilla kasvatetun.

Ite olen pitänyt tuon Heikkilän kirjoituksia hyvinä, ainakin mielestäni osaa perustella asioita hyvin ja esittää faktoja tueksi.

Kyllähän sitä esim. on tutkittu että luonnonmukainen maito ja naudanliha on rasvoiltaan paljon parempaa eikä niin huonoa kun hormoonirehuilla kasvatetun.

Se on totta, että luonnonmukainen ravinto on aina parempaa, terveellisempää, vitamiinirikkaampaa, puhtaampaa ja jopa paremman makuista kuin tarkoituksella tuotettu. Kuitenkin tuolla rasvanlaadulla on merkityksensä. Näitä suonet jo tukossa ja aivoinfarktin saaneita kovien rasvojen syöjiä, kun on jo tipahdellut.

Heikkilä itse tuntee varsin tarkkaan Pohjois-Karjala projektin ja siitä saavutetut edut. Itä-Suomessa sekä Pohjois-Suomessa on tutkitusti ollut enemmän sydän ja verisuoniperäisiä sairauksia. Tuolla projektilla pyrittiin kiinnittämään huomiota muun muassa ruokailutottumusten muuttamiseen. Korvaamaan kovia rasvoja pehmeillä ja hyvistä lähteistä tulevilla kuten juuri tässäkin ketkussa keskustellut Oliivi- ja rypsiöljyt ovat. Tällä projektilla saavutettiin se, että sydän ja verisuonisairauksista johtuvien kuolemien määrä väheni huomattavasti pelkästään ruokavaliota muuttamalla.

Itselläni ei ole mitään Heikkilää vastaan. Paljon löytyy hyviäkin juttuja! Ja mitä tulee tähän Oliivi ja rypsiöljy keskusteluun niin mielestäni noiden erot ovat marginaaliset. Itse käytän omassa ravitsemuksessani molempia samanaikaisesti. Välillä myös oikeaakin voita ruuassa, mutta tässäkin määrä ja laatu ratkaisevat.

Itse käytän myös molempia. Oliivi menee paistamisessa, rypsiä sitten salaattiin yms.

Transrasvoja yritän välttää ja sellaista eläinperäistä kovaa rasvaa mikä ei ole luomua.

Transrasvoja yritän välttää

Mutta paistat oliiviöljyllä? Oon käsittäny että oliiviöljyn smoke point on jotain ihan naurettavan vähän, eli se palaa paskaksi pannulla ku pannulla jos jotain erehdyt sillä paisteleen.

Itse käytän myös molempia. Oliivi menee paistamisessa, rypsiä sitten salaattiin yms.

Eikös tää mene vähän nurinperin? :)

Neitsytoliiviöljyä suositaan oliiviöljy-maissa sen rikkaiden aromien ansiosta kylmänä maustamiseen, johon tarkoitukseen taas rypsi ei ole kovin hääppöisen makuista. Rypsi sensijaan sopii paistoöljyksi, koska se on edullisempaa eikä anna voimakkaita makuja ruokaan, kun paistaessahan on vain tarkoitus estää pohjaanpalaminen.

Itsekin myönnän käytäväni oliiviöljyä paistamiseen. Mutta ainoastaan siksi, että en ole viitsinyt ostaa kaappiin erillistä (rypsi)öljyä tarkoitukseen ja paistaessa käytän vain mitättömän tilkan verran. Yksi öljypullo kestää minulla varmaankin vuoden tai ylikin, vaikka paistan ja maustan samalla tavaralla. Ja joulukorissa saa aina uuden oliiviöljyn lahjaksi... :)

Jo 25 grammasta rypsiöljyä saa reilut 2g alfalinoleenihappoa. Tässä määrässä rypsiöljyä on omega-6 rasvahappoa vain 5g. Monityydyttämättömiä rasvahappoja tulee alle 8g.

Lainasin kirjoituksestasi kohtaa "omega-6 rasvahappoa vain 5g", joka ei ole mikään vain vaan järkyttävän huono eli 2,5 kertainen suhde verrattuna omega-3:sen esiasteen alfalinoleenihapon määrään kahteen grammaan.

Joten vetämällä rypsäriä saat aina 2,5 kertaisen määrän omega-6 rasvahappoja suhteessa alfalinoleenin määrään ja mitä enemmän rypsäriä vetelet sen vääristyneemmäksi tuo suhde tulee.

Tavallinen meijerivoikin on 10 kertaa rypsäriä tervellisempää, sillä se ei nosta omega-6 pitoisuutta, vaan laskee sitä suhteessa muihin rasvoihin.

Lisäksi rypsiöljy hapettuu jo 40 asteessa ja on sen jälkeen ihmisravinnoksi kelpaamatonta, paistamiseen sitä ei voi edellämainitusta syystä käyttää lainkaan.

Rypsiöljyssä ei oikeastaan ole omega-3:sta vaan sen esiastetta alfalinoleenihappoa.Teoriassa alfalinoleenihappo voi muuttua pitempiketjuiseksi omega-3-rasvaksi (DHA, EPA) mutta käytännössä niin ei käy, vaan aine jää elimistöön ja helposti hapettuvana rasvana muuttuu haitalliseksi yhdisteeksi.

Back
Ylös Bottom