Oletko pihi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Xedra
  • Aloitettu Aloitettu
Uusimmassa Me Naisten numerossa oli juttu "Sietämättömän pihi kaveri"
Tässä parhaita paloja. (tunnistatko itsesi?! ;) )

"Ystavälläni ja hänen aviopuolisollaan on jääkaapissa omat hyllyt, jotta toinen ei syö toisen ruokaa."

"Tuttavani pesee kahvinkeittimen suodatinpussit ja käyttää niitä uudelleen kunnes ne hajoavat."

"Ystävättäreni on uskomattoman tarkka ruokakulujen puolittamisessaa. Kokkasimme luonani ja kun chilikastikkeesta jäi osa yli, hän pyysi minua maksamaan kastikkeesta rahaa takaisin."

"Ysräväni kutsui meidät luokseen syömään. Ennen ruokailua hän pyysi jokaiselta kolme euroa kattaakseen ruokakulut."

"Kaverini parsii keittiörätin ja rätti näyttää ihan hämähäkinseitiltä" Mahtaa tuoksuakin hyvältä...

"Sukulaiseni vie kaupan vessoista vessapaperit, ettei tarvitse itse ostaa." Tähän olen kyllä itsekin sortunut opiskeluaikoina :whip:

Nauroin itseni kipeäksi lukiessani noita. Onko teillä vastaavia juttuja saidoista ihmisistä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite en oo pihi, enkä oikeen pidä pihtailusta. Mummu joskus aina laimens limonaatia vedellä ja yks tuttu vanhempi mies säästää siis aivan kaiken jemmaan pihtausmielessä.

Tätini on ei pidä valoja koskaan, korkeintaan lukiessa joku pikkulamppu. :wall:

Onneks ei sentään ole samoja piirteitä, vaikka mistäpä sitä tietää mimmonen ite on 85 vuotiaana...

Xedra sanoi:
"Sukulaiseni vie kaupan vessoista vessapaperit, ettei tarvitse itse ostaa." Tähän olen kyllä itsekin sortunut opiskeluaikoina :whip:

Pihi saa olla, mutta tuo menee jo yli. Kyseessä on kuitenkin jo näpistys, eikä enää pelkkä pennin venytys. Erittäin yleistähän tuontyyppinen toiminta kuitenkin on ja muut sitten maksaa loppupeleissä ne kulut :down:

Kyllä mä koitain jonkinverran nuukailla, jotta sitten voi ostella vaikka aluvanteet autoon ja muuta mukavaa... :D

Xedra sanoi:
"Ystävättäreni on uskomattoman tarkka ruokakulujen puolittamisessaa. Kokkasimme luonani ja kun chilikastikkeesta jäi osa yli, hän pyysi minua maksamaan kastikkeesta rahaa takaisin."

"Ysräväni kutsui meidät luokseen syömään. Ennen ruokailua hän pyysi jokaiselta kolme euroa kattaakseen ruokakulut."

Voi luoja, kuka on tommoisen kaveri saati sitten elinkumppani.

Richard75 sanoi:
Tätini on ei pidä valoja koskaan, korkeintaan lukiessa joku pikkulamppu. :wall:

Onneks ei sentään ole samoja piirteitä, vaikka mistäpä sitä tietää mimmonen ite on 85 vuotiaana...

Sano vielä että sillä on kotonaan sähkölämmitys.. :jahas:

Edit: Minäkin olen kai saita, en enää ryyppää ravintoloissa kaikkia rahojani.

kohtis sanoi:
Ite en oo pihi, enkä oikeen pidä pihtailusta. Mummu joskus aina laimens limonaatia vedellä ja yks tuttu vanhempi mies säästää siis aivan kaiken jemmaan pihtausmielessä.

Luulenpa että lähes kaikki viime sodan/sodat kokeneet ihmiset ovat "pihejä". Ilmeisesti sen aikainen systeemi säännöstelyineen ja pelkoineen on mennyt niin alitajuntaan että ihminen säästää tiedostamattaan pahan päivän varalle vaikka rahaa ja tavaraa on yllin kyllin.

Isä oli varakas mies mutta ei koskaan raaskinut ostaa itselleen juuri mitään. Kun kuskasin isän jäämistöä talteen ja kaatopaikalle, niin esimerkiksi hänen paitansa olivat niin loppuun käytettyjä että päivä paistoi läpi.

X-vaimon toinen mummo säästi kaupan hedelmäpussitkin, ravintolassa käydessä laittoi jämät tupperware-rasioihin, eikä juuri uusilla vaatteilla koreillut. Lapsenlapsilleen hän kuitenkin saattoi antaa joululahjaksi pari tuhatta euroa per nenä ja kuollessaan häneltä jäi lähes miljoonaperintö.

Toinen juttu minkä olen huomannut noista sodan kokeneista ihmisistä on se, että ainakin kerran päivässä (mielellään kuitenkin joka aterialla) pitää saada LIHAA. Ja kunnon lihahan oli sota-aikana kortilla.

laihialla keitetään samoista kahvinporoista niin kauan kahvia että ne muuttuvat valkoisiksi, ja sen jälkeen niistä voi keittää mannapuuroa

Joskus, silloin kun Afris oli jauhesammuttimen kokoinen, yksi naapuri tiskasi/pesi käytetyt muovipussit ja vei ne sit pihalle narulle kuivumaan.

Tähän nuukuuteen liittyen musta on aika mielenkiintoista huomata miten ihmiset käyttäytyvät alennusmyynneissä tai Stockan hulluilla päivillä.. Hamstrataan hysteerisenä kaikkea sellaistakin tavaraa ja vaate-reuhkanoita mitä ei "normaaleissa oloissa" voisi missään nimessä kuvitella ostavansa. Mutta on vain pakko ostaa kun kerran saa muka halvalla.

Nojoo, omalla kohalla ois toi säästäväisyys välillä iha paikallaanki :rolleyes: Mutmut...mutsin tädin mies osaa kyllä venyttää penniä. Maita ja rahaa riittäis vaikka muille jaettavax, mutta...about kymmenen vuotta sitte rakennuttivat uuden omakotitalon samalle isolle tontille entisen, noin 50neliön mummonmökin rinnalle. Uus talo valmistui alkukeväästä, ja ilmat vaati siis vielä talon lämmitystä. Herrasväki sitten asui siinä vanhassa talossa vielä kesään asti, ettei rahaa palaisi uuden ja isomman lämmitykseen. Tästä tulikin sitten jokavuotinen perinne; ensilumien aikaan muutetaan siihen pienempään mökkiin, ja jätetään uus talo kylmilleen lumien lähtöön saakka.
Muitakin esimerkkejä löytys, mutta tää ny tuli ensimmäisenä mielee...ulkomaan matkoille otettujen omien eväiden lisäksi. Seku o nii kallista toi ravintolassa ruokailu..

Tutun tuttulla oli avokkinsa kanssa niin, että mies omisti auton ja vaimo maksoi x euroa jos matkusti etupenkillä ja x-y euroa jos tyytyi takapenkkiin. Usein kuultu läppä oli miehen suusta (parempi palkka) että sä olet 3 euroa 25 senttiä auki.

Sanomattakin selvää, että ero tuli.

Omat vanhemmat: valot pois ettei kulu sähköä. Ja on sähkölämmitys, mutta sitä ei käytetä! Takka/leivinuuni/hellakompleksissa poltetaan polttopuita(sisälämpötila väh. 29 C, myös kesällä, koska ruoka tehdään puuhellalla), kun niitä saa omasta metästä ilmaiseksi. Polttopuita(lapuja) on tehty ehkä n. 100 m3 ! Kaupasta ei ikinä osteta leipeä, se tehdään itse. Perunat omasta perunapellosta ja hirveliha metästä. Kreetan matkalle: ruisleipä, perunoita, kahvia "kyllähän se ois jäenen hirveliha sen matka-ajan säelyny, mutta emminä sitte ottanu". jne

Nitsku sanoi:
X-vaimon toinen mummo säästi kaupan hedelmäpussitkin, ravintolassa käydessä laittoi jämät tupperware-rasioihin, eikä juuri uusilla vaatteilla koreillut. Lapsenlapsilleen hän kuitenkin saattoi antaa joululahjaksi pari tuhatta euroa per nenä ja kuollessaan häneltä jäi lähes miljoonaperintö.
Jos positiivisesti ajattelee, tuossa se ehkä kiteytyy se pihiyden pointti, jos ei tuhlaa rahojaan, eurokin riittää loppuelämäksi. Ja rahaa on aina yllin kyllin, koska sitä on säästetty.

Itse olen raha-asioissa leväperäinen, mutta isäni puolelta on piheys tuttua.

Vielä porukoilla asuessani sain minä ja pimeydessä elävä äitimuorini tottua siihen että isäukkoni sammutti valot nopeammin kuin kerkesit kissaa sanoa.

Jos meni toiseen huoneseen hakemaan jotain ja sitä varten sytytti valot niin jo tämä wattivahti kerkesi selän takana napsaista lyhdyt himmeikksi, siinä sitten oli kiva kolistella, joka huonekaluun osuen, polvet mustelmilla pimeässä takaisin - tämä asia meni aina huumorin puolelle.

Isäukkoni äiti, eli mummo vainaani oli pihi mm. keittäessään kahvia. Hän laittoi kahvinporoja mahdollisimman vähän.
Tästä seurasi kerran huvittava tilanne, kuin suoraan elokuvista, kun pikkupoikana kysyin kovalla äänellä äidiltäni kaikkien vieraiden kuulleen että "juotko sinä teetä?".
Oli mummo laittanut taas niin vähän poroja että kahvi ei ollut mustaa kuten kahvi yleensä on, vaan laihaa teenväristä litkua.
Äit'muorilla oli naurussa pitelemistä.

Olen lukenut jostain että tälläisen luonteenpiirteet vain korostuvat vanhemmiten, eli jos on pihi kolmekymppisenä niin viisikymppisenä on vielä pihempi.

Tiedän yhden mummelin, joka tekee kaikki vessatarpeensa ämpäriin sen vuoksi, ettei wc:n huuhtelussa kulu vettä. Haju hänen vessassa on järkyttävä. Ja tottakai hän polttaa pimeällä kynttilöitä säästääkseen sähköä. Ja tällä mummelilla on rahaa ja omaisuutta niin paljon, ettei kaikki taida mahtua käärinliinojen taskuihin.

Likkakaveri oli seurustellut pari kk sellaisen jätkän kanssa, kenen perheellä on erittäin menestyvä maahantuontiyritys, eikä rahasta ole todellakaan siitä perheestä puutetta. Tämä sankari oli mm. kauppareissun jälkeen laskun puolittamista 5 c tarkkuudella, bensakulujen puolittamista joka ainoalla reissulla ja toki tyttö maksoi ulkona käydessä safkansa ja leffalippunsa itse. Kaiken huippu oli viikonloppu tämän ökyperheen saaressa olevalla mökillä, johon oli menty moottoriveneellä. Arvatkaas joutuiko tyttöystävä maksamaan puolet veneen bensoista? Aivan käsittämätöntä. Perheellä on joitakin kymmeniä miljoonia euroja omaisuutta ja tämä piheys on varmasti yksi syy siihen. :jahas:

Jam sanoi:
Tutun tuttulla oli avokkinsa kanssa niin, että mies omisti auton ja vaimo maksoi x euroa jos matkusti etupenkillä ja x-y euroa jos tyytyi takapenkkiin. Usein kuultu läppä oli miehen suusta (parempi palkka) että sä olet 3 euroa 25 senttiä auki.

W-T-F??? :eek:

Yksi tuttavapariskunta osaa kyllä pihtailun jalon taidon ja on osittain jalostanut sen jopa taiteen tasolla. Esim. eräänä jouluna pariskunnan herrapuoleinen osapuoli oli tehnyt jouluolutta, jota sitten antoi pari putelia mukaan maisteltavaksi, kun broidin kanssa käväisimme heillä joulutervehdystä viemässä - ja pyysi tuomaan tyhjät pullot takaisin, kauppaan palauttamista varten... :rolleyes:

No joo, ite en pidä itseäni varsinaisesti pihinä.. rahaa kuluu kokoajan mihin sattuu turhuuksiin, mutta prkleen opiskelijabudjetti on iskostunut päähän jo sen verran rankasti että kaupassa ihan automaattisesti tulee aina katsottua halvin mahdollinen hinta ruokaostoksilla. Lisäksi huomasin pari viikkoa sitten ravintolassa vertailemassa kahden kahviannoksen hinta/määrä suhdetta :nolo deivid:
Kyrpii kyllä tämmönen opintotuella kituuttaminen, pääsis jo töihin vähitellen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom