Oletko eräjormailija?

Kevo ois kova. Oon miettiny lähtöä jo pitkään, mutta kun reitti on suora eikä ympyrä, on oman auton käyttö hiukka hankalaa. Mitenhän tuolla bussit kulkis, jos tulis bussilla takas lähtöpaikalle? Miten muut on järjestäneet kyytipuolen?

Kyllähän tonne bussit kulkee etelästä päin sekä alku- että loppupaikalle. Luulis että paikallisilla matkailuyrittäjillä voisi olla myös autonsiirtopalvelu että siirtävät maksusta auton odottamaan loppupaikkaan. Mua on arveluttaneet lähinnä laavujen ym. vähyys sekä kahluut...Kun en tosiaan kovin pro erähommissa ole. Mutta maisemat on siellä päin kyllä aivan mielettömän näköiset!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alkaa muuteen olemaan ruska-aika pikkuhiljaa ja luonto kauneimmillaan.. prkl, ku pitää nysvätä töissä. Ja mikä parasta, ei oo pahemmin ötököitä. (aina tulee se offi mainos mieleen "mitä sie etelän mies huitot? Mikset sie käytä ohovia?"

Eräjormailu on ihan parasta rentoutusta! Varsinkin nyt syksyisin ollaan miehen kanssa lähes viikottain luonnon rauhassa lähinnä metsästyksen ja kalastuksen merkeissä. Ja toki niitä sieniä ja marjojakin tulee haeskeltua siinä sivussa, jos moinen lasketaan myös.

Hirvijahtien alkua tässä odotellessa..... :)

Nostellaas tällästäkin threadia...
Koko pienen ikäni olen käynyt kalassa ja isän kanssa viitisen vuotta uistelua myös kilpailuissa hyvällä menestyksellä(monta vuotta voitettu seuran kuha- ja syysuistelut ja omalle kohdalle on tullu kuhakisoista piirinmestaruus pronssi ja kulta). Vaelluksella en ole ikinä käynyt ja kesällä ajattelin jonkun kaverin saada mukaan, jos kävis tota ilvesvaellus -reittiä evo-padasjoki-evo reissun. Kauhukseni katsoin rinkkojen hintoja ja meinasin tippua tuolilta. Ei viittis monta sataa pelkästä rinkasta maksaa jos tulee kerran vuodessa käytyä reissussa. kengät löytyy hyvät ja vaatteiden ei ehkä tarvi olla viimesen päälle hi-tech ;) Niin ja minkä kokoinen sen rinkan olisi hyvä olla alle viikon reissuille?

Erätukusta saa muutamalla kympillä rinkan, joka kestää ainakin satunnaista käyttöä mainiosti.

Ite oon pari viikon reissua käyny 45 litran rinkalla ja täytyy sanoa, että on vähän pienen livakka. Varmaan 60 litranen olis sopiva yleisrinkka. Kannattaa kokeilla niitä rinkkoja ennen ostoa, painolastin kanssa tietenkin.

Pikku pojasta aina kulkenut isän kanssa metillä, olinkohan 10 vuotias kun ekan kerran aseen kanssa olin metällä, 13 vuotiiana vasta kuitenki suoritin metästyskortin ja siitä eteenpäin olen kulkenut aika paljon yksin metillä, joskus veivannut pyörällä eka 5km metästys paikkaa ja siellä sitten kävellyt toiset mokomat ja taas ajanut kotia pyörällä.
Isän ja kavereitten kanssa käydään joka syksy kämpällä olemassa melkein joka viikonloppu ja nyt kun on tota ikää 17 niin 2 vuotta kulkenut mopolla, kerran jopa kaverin kanssa heitettiin teltta reppuun ja hujautettiin 30km päähään 3 päiväksi metille.

Kalassaki tietenki käyn mahdollisimman paljon, jos kohta sais veneenki vesille laitettua niin pääsis heittelemään ja kaikista rentouttavinta mato onkimista.

Onkos kukaan korkannu vielä vetouistelu kautta? Minä ainakin menen heti kun mökkijärvestä jäät lähtee hakemaan sen ennätyshauen pois sieltä kaislikon reunasta:evil:

Eräjormailu on kyllä mukavaa touhua.

Mikään ei voita sitä tunnetta, kun loppukesästä/syksyllä kävelet 20kilsaa jonkun lammen rannalle, teet nuotiot ja paistelet kyrsän pimeässä leimahtelevissa liekeissä. Päälle sinappia ja janojuomaksi olutta ja rommia. Siinä samalla voi paisuttaa niitä edellisillä reissuilla kertomia kalastus&metsästystarinoita taas toiseen potenssiin ja viskoa kuksalla epätoivoisesti vettä nuotiosta laajentuvaan kulotusalueeseen. aaah!

Onkos kukaan korkannu vielä vetouistelu kautta? Minä ainakin menen heti kun mökkijärvestä jäät lähtee hakemaan sen ennätyshauen pois sieltä kaislikon reunasta:evil:

Kyllä on! Lauantaina tuli muutaman tunnin kalareissu tehtyä. Kalaa ei tullu, mutta mukavaa hommaa se silti on varsinkin jos keli suosii. Ilta-aurinko ja tyyni vesi ni joha mieli lepää :)

Kyllä on! Lauantaina tuli muutaman tunnin kalareissu tehtyä. Kalaa ei tullu, mutta mukavaa hommaa se silti on varsinkin jos keli suosii. Ilta-aurinko ja tyyni vesi ni joha mieli lepää :)
Näin on.:thumbs: Sulla vissiin aika etelässä kalavedet, kun oot päässy jo uistelee.

Kaapista löytyy tollanen 80L Haltin rinkka. Hyvin pelittäny ja mukava selässä, vaikka useimmiten kuulee haukkuja Haltista.

Paljon tullut vaelleltua käsivarren ja päälaen alueella sekä Norjassa, samalla tietty kalastaen. Elokuun lopulla olisi tarkoitus taas lähteä jahtaan harria, taimenta ja rautua.
Mulle vaellus-&kalastusreissut on arjesta irtautumista. Hyvä kaveriseura, mahtavat maisemat + irti kaikesta arjen paskasta, avaa muuten ajatusta mahtavasti.

Notski+rööki+kahvi&teräste+kalat paistumassa (illalla, pimeässä)= Parhaita hetkiä vuodessa.

Mulle vaellus-&kalastusreissut on arjesta irtautumista. Hyvä kaveriseura, mahtavat maisemat + irti kaikesta arjen paskasta, avaa muuten ajatusta mahtavasti.

Notski+rööki+kahvi&teräste+kalat paistumassa (illalla, pimeässä)= Parhaita hetkiä vuodessa.

Loistavasti sanottu. Vituttaa kun jää tämän vuoden kalareissut väliin intin takia, viime vuosina on tullut vaellettua tuolla Näätämön seutuvilla ja mm. Tenollakin tullut käytyä. On tuolla pohjoisessa kyllä niin mahtavia mestoja että sitä kesän reissua odottaa koko vuoden, kalavedet hieman eri luokkaa kun täällä pääkaupunkiseudulla :)

Ainakin perhokalastajan kannattaa ostaa mahdollisimman iso rinkka, joku 50 litranen käy hieman ahtaaksi kun aletaan kahluuvehkeitä ym roudaamaan :D

Nuo nuotiohetket on kyllä yleensä niitä parhaimpia.

Panumiehelle lohdutukseks että kyllä jopa intissäkin on joskus ihan mukavaa metässä. Muistuu päällimmäisenä mieleen yks ilta kun oltiin kävelty noin 20km rinkan kanssa ja ties että enää ei tarvii kävellä yhtään minnekkään. Oli jo siinä loue pystytetty erään erälammen rantaan kainuussa ja auringon lasku oli tietysti sillä hetkellä. Siinä edessä sitten oli nuotio jonka laidalla oli lohta loimuttumassa ja sille oli kaveriks tuoretta ruisleipää ja voita. Kaiken kruunas se että tiedossa oli jo herätysaika seuraavaks aamuks ja siitä pysty laskemaan että saa vielä kohtalaisen hyvät unetkin. Voisin ihan millon vaan siirtyä tuohon hetkeen takasin.

Olisi aika kova juttu joku pakkiksen eräJormailijoiden miitti jossain, vaikkapa maantieteellisen kompromissin takia keskisuomessa. Puolijoukkueteltta, 10 koria kaljaa ja 100 pakettia kyrsää messiin ja 3 päivää ränniä ja painia :D
olisin välittömästi mukana

Edit: saiskohan idea ihan oikeasti kannatusta? Jollakin varmasti on puolijoukkueteltta ja makuupussin saa jokainen ostettua kympilläkin. Ois aika helvetin siistiä tulistella porukalla jossain korvessa.

Yksi ongelma tulee. Puukkoja ei kukaan saisi tuoda mukana, eikä muita teräaseita. Muuten tuolla olis joku Pakkotoisto-massacre. Sitten ei saisi makkaroihin viiltoja :(

Kyllä maar toi eräjormailu on paras tapa viettää lomaa ainakin. Joka kesä tuolla lapis tulee käytyä samoilemassa. Siellä sen vasta ymmärtää mitä on oikeasti hiljaisuus ja myöhemmin syksyllä pimeys. Ei sitä tajuakaan, että täällä etelässä ei ole koskaan täysin hiljaista. Pelkästään toi on jo upea kokemus.

Parasta on kuitenkin se kiireettömyys. Ei tarvi paljon miettiä mitään kun tuolla samoilee. Jonnekin eräkämpälle yöksi ja lampeen uimaan. Aivan mahtavaa!
Mukavimpia noi keikat on yksin, mutta max. kahdestaan jonkun kanssa. Helppo on aloittaa vaikka jostain etelämmän kansallispuistosta ja sitten lähteä seuraavalla kerralla pohjoisempaan. Suosittelen kaikille!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom