Olankohautus tangolla

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tulipa mieleeni että onko tangolla tehtävässä olankohautuksella väliä kehityksen kannalta sillä, pitääkö tangosta kiinni mave-otteella vai molemmat käsipohjat samaan suuntaan osoittaen?

Tulipa mieleeni että onko tangolla tehtävässä olankohautuksella väliä kehityksen kannalta sillä, pitääkö tangosta kiinni mave-otteella vai molemmat käsipohjat samaan suuntaan osoittaen?

On. Epätasasestihan ne lihat kasvaa jos eri otteella teet. Myötäottella aina ja vaikka remmejä käyttäen jos ei muuta. Samoin maastavedossa kannattaa vaihdella sitä ristiotetta tai tehdä aina myötäottella, koska ristiottella tulee lähes poikkeuksetta vedettyä vähäsen vinoon. Aiheuttaa lihasepätasapainoja, mikä hidastaa kehitystä ja voi hyvinkin aiheuttaa loukkaantumisia.

Miten monet treenaa erikseen noita epäkkäitä? Musta tuntuu, että ne saa ihan kivasti osumaa normaalissa mavessa ja muutenkin dominoi :pano: koko yläkroppaa, vaikken ole niitä koskaan erikseen treenannut :confused:

Kässäreillä, smithissä ja vapaalla tangolla. Joskus selänkin takaa tullut kohauteltua. Joskus kehittelin itse pystypunnerrusvipuvarsikoneesta koheutuslaitteen kun vedin sen istumapenkin päälle tavallisen tasapenkin ja siihen päälle seisomaan ja kohauttelemaan.:puntti:

Mavehan nyt ottaa tosi hyvin, varsinkin jos vähän viel hifistelee ja tekee pienen kohautuksen samalla. Mut jos pelkkiä kohautuksia teet niin tanko selän takana saa ainakin itellä epäkkäät huutamaan hoosiannaa, ja kätöset tietysti samaan suuntaan niinkun tuolla sanottiin.:thumbs:

Oonkohan kummallinen kun veto ei kyllä ikinä tunnu epäkkäissä ja pari vuotta sitten treenailin kohautuksia kaikilla tavoilla ja epäkkäät oli ainoa sen näköinen lihaspari, josta miltein näkyi että salilla kävin. Nytkun en enää ole kohautellut ovat epäkkäät pienentyneet :sinnemenisekinprkl:

Kässäreillä, smithissä ja vapaalla tangolla. Joskus selänkin takaa tullut kohauteltua. Joskus kehittelin itse pystypunnerrusvipuvarsikoneesta koheutuslaitteen kun vedin sen istumapenkin päälle tavallisen tasapenkin ja siihen päälle seisomaan ja kohauttelemaan.:puntti:
Salilla missä käyn on "penkkikone", eli semmonen painopakallinen laite, missä pystyy säätämään kahvojen korkeutta. Siinä on hyvä tehdä kohautuksia, kun pistää sen ala-asentoon.

Oonkohan kummallinen kun veto ei kyllä ikinä tunnu epäkkäissä ja pari vuotta sitten treenailin kohautuksia kaikilla tavoilla ja epäkkäät oli ainoa sen näköinen lihaspari, josta miltein näkyi että salilla kävin. Nytkun en enää ole kohautellut ovat epäkkäät pienentyneet :sinnemenisekinprkl:

Itse olen parhaimman tuntuman saanut epäkkäisiin kun on pudottanut painot niin alas että suoritukset pystyy tekemään jo melkolailla ylipuhtaasti (ja esim. kunnon pysäytyksellä). Tosin nyt ei enää saa lähellekään niin hyvää tuntumaa kun tuota on pidemmän aikaa tehnyt. Alussa sai todella hyvät poltteet sinne minne pitikin, joten täytynee hakea taas uusia lähestymistapoja. Täytyy pitää tuo seläntakaa tehtävä versio mielessä tulevissa treeneissä.

Kohautukset kanssa olen tehnyt samalla myös pohkeet (kohautus, pohjenousu, kohautus jne.), mutta nyt tuntuu ettei painot enää riitä pohkeille. Harmi, tuo säästi mukavasti aikaa omissa treeneissä jotka muutenkin tahtoo venyä kestoltaan lähemmäs 1.5 tuntiin.

Itse teen kohautuksia lähinnä ehkäistäkseni niskakipuja, ilman kohautuksia tulee epäkkäille turhan staattisia harjoituksia kuten mavet ja pystypunnerrukset. teen myös jonkun verran pystypunnerruksia yksi käsi kerrallaan käsipainolla joka myös ainakin omalla kohdallani vähentää niskan jumeja ja kipuilua.

Kohautuksiin yleensä: myötäote (käytä tarvittaessa siis remmejä) eikä mitään pyörityksiä olkapäille, selkeästi vaan ylös ja alas. Eri oteleveydet vaikuttaa myös jonkun verran erilailla, jos vertaat vaikka hartioita kapeammalla otteella tehtyjä ja noin penkkipunnerruksen oteleveydellä tehtyjä kohautuksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselle toiminyt parheiten sellanen, että mennään penkille istumaan ja tankoa vedetään suoraan ylöspäin eikä vähän kulmassa niinku yleensä seisten käy. eli tanko siihen penkin alle ja kiskomaan kohti persittä. Remmit itsellä käytössä kohauttelussa. Toimii!

Jos epäkkäitä tarvitsee tehdä, niin power shrug on melkeinpä paras IMO; aktivoi kuitenkin mukavasti koko yläkroppaa ja voi käyttää isoja romuja.

Suositut

Back
Ylös Bottom