Oksetus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ile_91
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Rugbyä harrastava 3x treenit viikossa + peli vkl usein. 16vuotias 182cm + 75kg painava. Olen nyt alkanut kummastelemaan, mistä johtuu se että nykyään vähän kovemmastakin urheilusta alkaa tulemaan oksettava olo ? syitä seuraamuksia ? ? kysykää lisätietoja vapaasti vain. Toivotaan että tämä on oikean paikka tälle threadille.:5:

Kuvaile oireita vähän tarkemmin. Nouseeko oksennus suuhun vai tuleeko paha olo vai mitä? Miten syöt ennen treenejä? Eli treenaatko pian ruokailun jälkeen? Onko noita oksettavia oloja muulloin, kuin urheillessa? Näihin nyt aluksi vastausta niin voi jo miettiä tarkemmin.

Jokin lääkitys päällä tai muuttunut?

Edit2: Voisi ainakin sanoa, että noin paljon treenaavalle painat liian vähän (syöt liian vähän) varsinkin kun saatat olla vielä kasvuiässä, mutta ... ehkä tämä on vain turhaa spekulointia :) mistä minä mitään tietäisin.

Edit2: Voisi ainakin sanoa, että noin paljon treenaavalle painat liian vähän (syöt liian vähän) varsinkin kun saatat olla vielä kasvuiässä, mutta ... ehkä tämä on vain turhaa spekulointia :) mistä minä mitään tietäisin.
Siksihän kaveri varmaan painaakin noin vähän (pituuteen verrattuna), kun se on vielä kasvuiässä. Jos kasvaa liki 10cm vuodessa pituutta, niin ei se massa ihan samaa tahtia kartu kuin pituus, eli silloin on nuorena laiha. Muutenkin tuntuu, että täällä pakkiksella on kysymykseen kuin kysymykseen ohjeena, että syö enemmän :D

Ite veikkaisin myös noita aikasemmin mainittuja liian vähän syönti tai sitten liian raskaan ruoan syöntiä liian aikasin urheiluun nähden.

Joskus myös liian hapan mahan sisältö saattaa tehdä kuvotuksen tunteen, joka raskaasta liikunnasta pahenee paljonkin. (Mekanismi kai on, että ruokatorven/mahanportin ärsytys tuntuu oksetuksena eikä polttona/närästyksenä). Pikatestinä happamuuteen voi kokeilla vaikuttaisiko joku Pepsid duo (tai muu neutralointiin tarkoitettu käsikauppalääke) ennen treeniä oloon millään lailla. Pitemmällä tähtäimellä sitten pitää korjata syömiset (kahvi, rasva, paistopinta, tuore leipä, voimakkaat hedelmät, paprika, sipuli...?).

Oksetukseen voi olla monia syitä, mutta itsellä oksetuksen tunnetta treenien aikana aiheutti palleatyrä, joka on yleensä huomattavasti vanhempien ja ylipainoisten ongelma, mutta voi ilmeisesti olla myös nuoremmilla ja hoikemmilla. Eli käytännössä mahalaukun hapan sisältö pääsee nousemaan ruokatorveen.

samaa mietin kun KatiP, jos sattuu olemaan tapana juoda kahvia ennen treeniä niin tai muuten vaan paljon niin voi johtua siitä, samoin rööki ja rasvaiset ruuat etenkin tekee noita oireita. tai miksei joku kitkerä ravinne tms.

mulla ruppeepi yleensä, ei niinkää oksettamaa, mutta röyhtäyttämää julle ja muut liikkeet joissa pitää kyyristyä. hölömö homma

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Laitan tähän samaan threadiin mun ongelman. Mulla on sellaista ongelmaa , että kun pulssi alkaa nousta liian korkealle alkaa tulemaan kakomista kesken suorituksen. Tämä on todella v.mäistä. Joskus pulssi ollut niin korkealla että tuntuu kuin sydän tulisi rinnasta läpi, ja kun siihen pisteeseen on tultu niin kaikki potku on kadonnut lihaksista. Johtuuko tämä huonosta kunnosta? Olen juuri aloittanut bjj:n peruskurssin ja täytyy toivoa etten oksenna kaverin päälle kesken väännön. Tupakkaa olen joskus polttanut. Voisiko kyse olla hapenotto kyvystä?

en tiiä liittyykö tämä mitenkään vaivaasi mutta hengitätkö oikein reenien aikana?
Mulla tulee oksetus/huono olo/pyörtymisen tunne-reaktio jos hengitän väärin jonkin urheilusuorituksen aikana. Kun huomaan tämän niin yritän tasata hengityksen paremmaksi--> kaksi lyhyttä sisään hengitystä, 1-2sek pidätys ja yksi pitkä ulos (sen aikaa et olo menee ohi) :rolleyes: muistaakseni.. ja johan helpottaa, ainakin mun kohdalla :)

Jos vastustajasi haisee kovin pahalle, niin syy voi olla siinä.

No ei vaiskaan. Onko sulla miten paljon liikuntataustaa ennen tota bjj:tä?
Mulla on itsellä niin paska aerobinen kunto kuin olla ja voi, mutta silti jaksaa salilla vääntää täysillä, kunhan muistaa sen oikeaoppisen tankkauksen vähän ennen treeniä.

itsellä meinaa tulla oksennus yleensä aina jalkareenin jälkeen, ku onnistun yleensä sillon hengittämään niin väärin ku voi olla. + Vielä se että juon liikaa vettä, ja nämä asiaa yhdessä antavat niin oksettavan olon ku reeni on ohi. Varsinki jos alkaa palkkaria litkimään samointein :urjo:.

Mulla on jonkun verran jääkiekkoa takana, mutta siitä aikaa joitakin vuosia. Nyt olen käynyt salilla aktiivisesti kk ajan , ja tänään kävin kokeilemassa juosta cooperin testin. Tulokseksi siinä tuli 2500m , tosin tuo tulos oli todella kovan työn takana. Pulssi oli lopussa varmaan 180.

Hengitykseen olen kokeillut kiinnittää huomiota. Luulen että siinä ainakin on parantamista, jos tuota cooperia muistelee. Cooper mennyt joskus 3100, mutta sillä tuloksella ei enää näy olevan vaikutusta.

edit:

Minkälainen olisi oikeaoppinen tankkaus ennen bjj harjoituksia?

edit2:

Oikeastaan oksetus alkaa siten että vaikka olen juonut niin suuta alkaa kuivaa , ja sitä kautta alkaa yskähtely ja pikku kakominen , todella v.mäistä varsinkin sillon ku pitäs singahtaa.

jos on ylikuntoa niin silloinhan ei ruoka maistu ollenkaan ja oksettaa helposti ja on paha olo, hikoilee koko ajan ja sydän hakkaa eikä saa unta öisin vaikka päivisin väsyttää, eikä jaksa treenata eikä tehdä yhtään mitään... Onko tällaisia oireita?

Moi.

Ei tälläisiä oireita kyllä ole ollut. Ruokamaistuu ja öisin olen saanut nukuttua. Lepopulssia en ole mitannut, mutta olo siis kaikin puolin ok.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom