Oikeutta eläimille!

Originally posted by Kani.Jo

Olen lukenut eläinten mahdollisista itsemurhista, enkä pidä niitäkään huuhailuna.
----
Jonkun ajan päästä kissa asteli partsin kaiteelle ja hyppäsi alas.

Jos lemmikkejä pitää, kannattaa ottaa vaikka kaksi saman lajin ötökkää. Yksinhän ei ole kiva olla kellään ainakaan koko elämän ajan.

Myöskin delfiinien on todistettu (niin pitkälle kuin se vierestä on mahdollista) yrittävän delfinaarioissa tai muissa vastaavissa itsemurhia uimalla täysillä päin seiniä. Muitakin esimerkkejä varmasti on.

Eläinten mielenterveyshäiriöt ovat varmasti lisääntyneet, omalta osaltaan vaikuttanee nykyajan kiireinen elämänmeno.

"Keskittymiskyvyttömyys yleistä myös eläimillä"
"Kouvolan eläinpsykiatrian klinikalla työskentelevä Jaana Kotti kertoo tekemiinsä tutkimuksiin ja koesarjoihin pohjautuen esimerkiksi jopa joka kolmannen lypsykarjaan kuuluvan nautaeläimen harkitsevan itsemurhaa."
http://hiusverkko.net/20/tiede.htm

Saman lajin "ötökkien" yhteiselossakin voi olla huonot puolensa:
"Toissakesänä San Fransiscon Episkopaalisessa kirkossa vihitty koirapari Rusty ja Dolly ovat ajautuneet avioeroon."
http://hiusverkko.net/20/ulko.htm

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Dragon
Jortsulle: Jortsu, sinä olet eläin.
En tiedä osuinko oikeaan mutta oletan että tarkoitat että toimin vaiston varassa. Väitän vastaan, minulle ei esimerkiksi tulisi mieleeni ensimmäiseksi syödä nälkääni lajitoveria kuten vaikka esimerkiksi ahvenella. Myönnän että eläin voi tuntea jonkin sortin kiintymystä, mutta en todellakaan jaksa uskoa että eläin murehtii/suunnittelee tulevaisuutta, "tässä minua taidetaan kasvatella lihoiksi vaikka muutoin elelisin vielä vuosia, voisin siittää suurperheen yms." Niinkuin Kani.jo oikein päättelikin tämä juttu lähti tuosta "eläimet mielummin kuolevat kuin elävät" -lausahduksesta.

kekexx, niin, mun on iiiihan pakko tarttua tähän:

1.En hyväksy koko egologisuuden käsitettä.

onko tämä egologisuus loogista egoilua, jota tunnut edelleen kevyin perustein kannattavan, koska kasvissyöjät pännivät?
Mutta muuten kommentoisin vain, että mm. monen mielestä nolot tapaukset, eli elämänarvokasvissyöjädyykkarit, toteuttavat omaa tehtäväänsä kauppojen ylijäämäkasvisten osalta
;) Sekasyöjät kanssa illan pimetessä roskiksille tekemään maailmaa paremmaksi, vaikkakin jälkikäteen:D

Ja etteivät nämä termit "eläinten oikeuksien puolustaminen" ja "perinteinen eläinsuojelu" mene pahemmin sekaisin, niin eläinoikeusihmiset katsovat kaikkien tuntevien olentojen omaavan samat perustavanlaatuiset oikeudet, mutta eläinsuojelija hyväksyy eläinten hyväksikäytön (ja lopettamisen), kunhan eläimillä on hyvät olot ja niitä hoidetaan kunnolla sekä lopettaminen tapahtuu liikoja tuskia tuottamatta. Kummassakaan itse asioista ei taida arvojen puutetta mainittavasti löytyä, päinvastoin.

Paven kanssa samaa mieltä ja iloisesti yllättynytkin olen, että, motiiveista viis, tähän keskusteluun on osallistuttu ja sivustakin seurattu.

kekexx, mä luin ja luin sun ekologisuuskaatoasi, mutten todella ymmärtänyt, mistä puhut? On kai se sulle selvää, että liikkumaton tehokasvatettu karja rasittaa luontoa (paikallisestikin) eri tavalla ja luonnon kannalta liikaa kuin vaeltava karja? Lihakarjaa varten kasvatetaan rehua pilvin pimein, vaikka samalta alalta voisi tuottaa ihmisille ravintoa eläinten sijasta. Onko tämä viisasta, kun maailmassa on nälkää näkeviä ihmisiä? Tuo edellinen ei tietenkään parane pelkästään kasvissyöjäksi ryhtymällä, vaan monilla muilla valinnoilla, joiden avulla köyhät kehitysmaalaiset saadaan tuottamaan omaan maahan ruokaa eikä luksustuotteita vientiin.

Joko sinä et ole ymmärtänyt, mistä puhutaan tai mulla on paha luki- ja ymmärryshäiriö.

kekexx, mä luin ja luin sun ekologisuuskaatoasi, mutten todella ymmärtänyt, mistä puhut? On kai se sulle selvää, että liikkumaton tehokasvatettu karja rasittaa luontoa (paikallisestikin) eri tavalla ja luonnon kannalta liikaa kuin vaeltava karja? Lihakarjaa varten kasvatetaan rehua pilvin pimein, vaikka samalta alalta voisi tuottaa ihmisille ravintoa eläinten sijasta. Onko tämä viisasta, kun maailmassa on nälkää näkeviä ihmisiä? Tuo edellinen ei tietenkään parane pelkästään kasvissyöjäksi ryhtymällä, vaan monilla muilla valinnoilla, joiden avulla köyhät kehitysmaalaiset saadaan tuottamaan omaan maahan ruokaa eikä luksustuotteita vientiin.

Minä olen käsittänyt, että resurssien ja teknologian puolesta maailman nälkäongelmat voitaisiin ratkaista jo tällä hetkellä. Se, että näin ei tapahdu, johtuu aivan muista syistä kuin lihakarjan kasvatuksesta. Mm. geenimanipuloitujen lajikkeiden, kuten kultaisen riisin, vastustaminen huterista syistä ei ainakaan paranna tilannetta.

AKV, totta tuokin tietyssä mittakaavassa, mutta emme voi unohtaa jokaisen omaa vaikuttamista asiassa kuin asiassa, jos vain sympatiaa löytyy tasavertaisen elämän jakamiseksi joka paikkaan. Itse en todellakaan ole virheetön, mutta pyrkimys on hyvä. Sanaa on levitettävä ihan jo ihmisyyskysymyksissä, vaikkei olekaan ihmisoikeusjuristi tai sotalääkäri tms. Kuten olen todennut, kukin valitsee tavallaan ja jos ei olisi erilaisia ihmisiä, niin maailmanmeno rullaisi paikallaan. Epäkohtien myötä syntyy tarpeita puuttua asioihin.

kekexx, mä luin ja luin sun ekologisuuskaatoasi, mutten todella ymmärtänyt, mistä puhut?
----------
Joko sinä et ole ymmärtänyt, mistä puhutaan tai mulla on paha luki- ja ymmärryshäiriö.

OK, oletin/kirjoitin seuraavaa:

-maapallo on suljettu systeemi(eli ufomiesten varastamia lehmiä ei tarvi ottaa huomioon) eli ainetta ei häviä maapallolta ulkoavaruuteen

-Aine on häviämätöntä

-mainitsit alunperin "ekologisemman vaihtoehdon"

Tällöin kaikki aine (myös tehokasvatetut naudat) kiertää eri kiertokuluissa maapallolla ja _kokonaisuuden_ kannalta lihakarjan tuotanto ei kuluta/rasita maapalloa yhtään enempää kuin soijan tuotanto, kiertokulut vaan ovat erilaisia.

Pari esimerkkiä periaatteellisista kiertokuluista:
maa(ravinteet)->soija->ihminen->maa
maa(ravinteet)->soija->nauta->ihminen->maa
maa(ravinteet)->ötökkä->kala->iso kala->hai->maa

Sanaa on levitettävä ihan jo ihmisyyskysymyksissä, vaikkei olekaan ihmisoikeusjuristi tai sotalääkäri tms.

Onko sanaa levitettävä, vaikka vastaanottajan viritin on viritetty eri taajuudelle? Ja ihan mielenkiinnosta, kuinka levittäisit eläinsuojelun/ihmisyyden sanaa, jos olisit sotalääkäri?

Lihakarjaa varten kasvatetaan rehua pilvin pimein, vaikka samalta alalta voisi tuottaa ihmisille ravintoa eläinten sijasta. Onko tämä viisasta, kun maailmassa on nälkää näkeviä ihmisiä? Tuo edellinen ei tietenkään parane pelkästään kasvissyöjäksi ryhtymällä, vaan monilla muilla valinnoilla, joiden avulla köyhät kehitysmaalaiset saadaan tuottamaan omaan maahan ruokaa eikä luksustuotteita vientiin.

:offtopic:
Jos nälkä todella haluttaisiin poistaa, se olisi jo tehty. On siis todettava, että kansojen enemmistö ja heidän edustajansa päättävissä asemissa eivät tätä halua. Keinoja mm.:

-kehitysapu(ei tunnu toimivan)
-ruoka-apu(ei kestävää apua, pitkittää kärsimyksiä)
-neutronipommi(tehokas, eettiset ongelmat)
-pakkosterilisaatio(vie aikaa, tehokas, eettiset ongelmat)
-ehkäisyvalistus(vie hyvin kauan aikaa, asenteet)
-ihmissyönti(tehokas, itsekorjaava systeemi, eettiset ongelmat)
-kasvissyöjäksi ryhtyminen(ööö.. hyöty?)

Toimiva ratkaisumalli voisi olla neutronipommin ja ihmissyönnin yhdistäminen.

Natupelle, en suurempia jaksa ottaa kantaa kommentteihisi, mutta kerron puolestani, että on turha odottaa hyvä(hkö)käytöksiseltä vastapuolelta iloista jutustelua, jos itse väsäät tämän henkilöön liittyviä kommenttejasi värittäen ne epäkunnioittavilla sävyillä: sanot "höpöttelit ummet ja lammet", kun voisit sanoa "mainitsit ekologisuudesta" jne. Tätäkin kutsutaan asenteeksi, ja niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kaikenkaikkiaan koen sinut kovin hyökkäävänä ja narisevalla äänellä itserakkaasti kommentoivana. Huom: sanoin, minä koen! En sanonut, että olet:D Ja sukupuolellani tuskin on mitään tekemistä asian kanssa, korkeintaan henkisellä iälläni ja sillä, miten ja milloin jaksaa lapsettaa.

Tiedän vegaanibodarin, mutten rupea hänellä täällä repostelemaan. Hänelläkin on oikeus omaan yksityisyyteensä ja elämänfilosofiansa salaamiseen. Googlen kanssa varmasti olisi selvinnyt, että lakto-ovo-veget ovat munia ja maitotuotteita käyttäviä kasvipainoitteisesti syöviä; joku sen myös taisi mainita tässä threadissakin.

Jepulisjee. Näistä on kyllä turha kauheasti vääntää kättä, mutta sana on toki vapaa.

Ääh, suututa kerran tosissaan oleva nainen ja kärsi koko elämä.. Siltikin pilkkaava asenteeni on huono tekosyy jättää vastaamatta kysymyksiin tai jättää todistamatta väitteet. YHTÄÄN kasvissyöjävoimannostajaa/painonnostajaa et kertonut vaikka väitit tällaisia, menestyviäkin, olevan useampia. Aivan turha esitellä mitään laktoosiovulaattoreita kun kerran itse puhuit nimenomaan kasvissyöjistä.

Delfiinin itsemurhan voisin herkkänä hetkenä vielä uskoakin, kissasta en ikinä. Hassua kun kissan kaltaisia älyttömiä elukoita inhimillistetään tuolla tavoin. Villejä eläimiä ei vaivaa surut eikä moraaliset kysymykset, ne ottaa mistä saa. Sama koskee pitkälti kissaa. Toki kesytetyt lajit (kissat, koirat jne) leimaantuvat isäntiinsä/emäntiinsä mutta tästä ei pidä johtaa villeihin eläimiin suoria yhtäläisyysviivoja. On nimittäin tullut JONKIN verran villiä luontoa seurattua ja nimenomaan EI televisiosta. Villi luonto ei myöskään ala siirtolapuutarha-alueella tai paikallisella hautausmaalla jossa söpöt pikku oravaiset odottelevat ajattelemattomien ihmisten tuomia makupaloja.

Originally posted by Jortsu
En tiedä osuinko oikeaan mutta oletan että tarkoitat että toimin vaiston varassa. Väitän vastaan, minulle ei esimerkiksi tulisi mieleeni ensimmäiseksi syödä nälkääni lajitoveria kuten vaikka esimerkiksi ahvenella. Myönnän että eläin voi tuntea jonkin sortin kiintymystä, mutta en todellakaan jaksa uskoa että eläin murehtii/suunnittelee tulevaisuutta, "tässä minua taidetaan kasvatella lihoiksi vaikka muutoin elelisin vielä vuosia, voisin siittää suurperheen yms." Niinkuin Kani.jo oikein päättelikin tämä juttu lähti tuosta "eläimet mielummin kuolevat kuin elävät" -lausahduksesta.

Onko ahvenen ainoa vaisto syödä lajitovereita herra kärjistäjä?

Eläimen murehtemisesta ja tulevaisuuden suunnittelusta ei voida olla varmoja mutta tietääkseni orava piilottaa käpyjä, karhu syö itsensä pulskaksi talvea varten, linnut muuttavat etelään, bakteerit tekevät lepoitiöitä epäsuotuisissa oloissa, kädelliset käyttävät moniosaisia työkaluja, varikset tekevät yksinkertaisia työkaluja jne. Vaistoa ja suunnittelua väittäisin.

Murehtimisesta tai kuolemanpelosta en nyt muista kuin yhden esimerkin. Ainakin norsu pelkää oman lajitoverinsa luurankoja.

Eläimen murehtemisesta ja tulevaisuuden suunnittelusta ei voida olla varmoja mutta tietääkseni orava piilottaa käpyjä, karhu syö itsensä pulskaksi talvea varten, linnut muuttavat etelään, bakteerit tekevät lepoitiöitä epäsuotuisissa oloissa, kädelliset käyttävät moniosaisia työkaluja, varikset tekevät yksinkertaisia työkaluja jne. Vaistoa ja suunnittelua väittäisin.
Todellakin eläin toimii näissä edellisissä tapauksissa siihen istutetun vaiston varassa, ei samaan tyyliin tulevaisuutta suunnittelemalla kuin vaikka ihminen joka laittaa joka kuukausi tilistään syrjään jotta saisi mätkyt maksettua.

Eni vei, kukaan ei murehdi kuolemaansa enää sen jälkeen kun on kuollut ja voisin pistää vaikka pääni pantiksi että eläin ei murehdi tuleevaa ennen aikaista kuolemaansa. Huonot elinolosuhteet ovat sitten asia erikseen.

Originally posted by Jortsu
Todellakin eläin toimii näissä edellisissä tapauksissa siihen istutetun vaiston varassa, ei samaan tyyliin tulevaisuutta suunnittelemalla kuin vaikka ihminen joka laittaa joka kuukausi tilistään syrjään jotta saisi mätkyt maksettua.

Kuka tai mikä muka on istuttanut eläimeen jonkun vaiston?

Vaisto on aikaisemmin opittu taito, joka on todennäköisesti muuntunut pitkän ajan kuluessa taidosta refleksin kautta vaistoksi.

Vaisto on epämääräisesti todettavissa oleva tapahtuma, koska ei voida tietää tietystä käytöksestä mikä on vaistoa ja mikä opittua käytöstä. Tätä on yritetty selvittää ns. Kaspar Hauser -kokeissa.

kekexx, ei ole mun asiani tutkailla kenenkään virittimien säätöjä tai kuntoja. Täälläkään ei ole pakko istua seuraamassa keskustelua kasvissyönnistä tai eläinten oikeuksista. Useimmat (aikuiset) kuitenkin ovat vilpittömästi kiinnostuneita massasta poikkeavien ihmisten ajatuksista, vaikka ennakkoluulot olisivat mitä.

Eikös sotalääkäri joudu todistamaan työssään aika epäihmismäistä toimintaa? Lajitovereiden (ja eläinten käyttämistä elävänä maalitauluna aivan huvikseen) silmitöntä tappamista? Eikö sotalääkäri kokemuksiensa kautta pysty jo paikan päällä auktoriteettinsakin turvin toimimaan asioiden puolesta myös avaamalla suunsa ja kirjoittamalla, perustamalla työryhmiä, hakemaan lahjoituksia ja näyttämään sodattomien maiden kansalaisille totuuden (heh, mikäli media antaa)? Ei ole yhtä voimaa, joka muuttaa tai vaikuttaa ja kärsimys loppuu. Musta on mahtavaa joka ikinen pieni ponnistelu, joka auttaa edes muutamaakin olentoa. Eli, kekexx, puhuin yleisesti mistä tahansa sanan levittämisestä.

Natupelle, ole joskus oma-aloitteinen, huolellisempi postailussa ja päättelykykyinen. Olen sulle vastannut kaikkeen järkevään (ja jopa vähemmän järkevään ja selvästi pääteltävään). Mulla ei ole tekosyitä; on vain hyviä syitä antaa olla:)

En väittänyt kenenkään vegaanibodarin menestyksestä mitään, lukumäärästä en pieraissut ulos mitään heittoa, enkä esitellyt täällä linkkejä kasvispainoitteisesti syövien heppujen pullisteluille.

Kissa ei ole älytön eläin, monet ihmiset sen sijaan ovat. Kissat oppivat samoille tempuillekin kuin koirat, mutta ne eivät vain jaksa miellyttää ihmistä koiran tavoin. Meidän kissojemme älyttömyydestä kertokoon, että ne on opetettu kerrostaloaikoinamme käymään wc-pytyllä molemmilla tarpeillaan. Kun pytylle oli jonoa tai poissa ollessamme kissakaverin pissaa ei oltu vedetty pois, niin mirrit käyttivät keksimäänsä varasuunnitelmaa: vessan lavuaarille sihittämään :thumbs:

On hyvä, että, Natupelle, opastat meitä kaikkia löytämään villin luonnon. Mä olen sen jo lapsena löytänyt, samoin myös hautausmaan ja oman kotini. Silti katson luonto-ohjelmia, joissa näkyy meidän metsissä liikkumattomia eläimiä.

EDIT: ei ole kissan inhimillistämistä, jos myöntää, että silläkin voi olla kykyjä ja taitoja, jotka voivat "sairaustilassa" johtaa itsemurhaan. Onhan noita kissoja tai marsuja jne, jotka ovat kumppanin kuoleman jälkeen lopettaneet syömisen ja kuolleet siten pois. Ja tähän on varmasti yksiavioisuuden sijasta syynä se, että eläin on vankina ihmisen luona toisen kuoleman jälkeen eikä se pääse toipumaan lajitovereiden seuraan tai "rakastumaan" uudelleen.

...orava piilottaa käpyjä, karhu syö itsensä pulskaksi talvea varten, linnut muuttavat etelään, bakteerit tekevät lepoitiöitä epäsuotuisissa oloissa, kädelliset käyttävät moniosaisia työkaluja, varikset tekevät yksinkertaisia työkaluja jne. Vaistoa ja suunnittelua väittäisin.

Tässä on minun mielestä hyvä esimerkki eläinsuojelun rajanveto-ongelmasta. Ihmisen ja eläimen välistä rajaa on totuttu pitämään selvänä, kuitenkin bakteerit ja eläimet voidaan rinnastaa.

Pitäisikö lepoitiöitä tekevälle bakteerille ja pesää rakentavalle linnulle antaa samat oikedet? Entä tietokoneessa eläville madoille? Jos ei, millä perusteella?

Höhhöö kaniliini ei muuta ko onnea vaan valitsemallesi tielle. En jaksa enempää kiusata mutta kova olet selittelemään juttujasi parhain päin.. ;) Luehan uudelleen mitä kirjoitit vegsuvoimailijoista ja myönnä liioitelleesi.

Nyt tämä poika poistuu pyytämään luomuruokaa luonnosta pariksi päiväksi.

edit. Kissan itsemurhasta keskustelu kuvaa väitteenesittäjän luonnontietotasoa mukavasti. Kissa ei ymmärrä kuolemaa eikä voi sitä tietoisesti haluta. Elämänhaluttomuus on eri asia kuin tietoinen elämän lopettaminen. Ja hypyt kuolemaan selittyy mielenhäiriöillä eikä tahdolla kuolla voi kristus.

lisäedit. Kissan oppimiskyky ei ole mitenkään sidoksissa sen olemattomaan kykyyn käsitellä omaa kuolemaa ja elämistä.

Natupelle, laitapa sinä nätti lainaus liioittelustani kasvissyöjävoimailijasta, ole hyvä.

Ihanko tosi kissan oppimiskyky ei ole sidoksissa sen kykyyn käsittää tavallaan elämän loppuminen. Olenko niin(kään) kertaakaan väittänyt? Jos kissa on mielestäsi älytön, se ei voi oppia wc-pytylle kuin kenties nälkäkuoleman partaalla, jos palkinnoksi saa ruokaa. Anteeksi vaan, mutten kohta voi kuin itkeä lukiessani juttujasi ja harja-harjan varsi -vetoja. No, eip se mittää. Meidänhän ei onneksi tavitse toistemme kanssa keskustella.

Meehä sie mettään, mut elä kasvata hartioitas liikaa kertoessas umpihulluista mättähän mussuttajista. :kippis1:

Jep jep, kyllähän koira tai kissa voi vaikka lukea itsensä tohtoriksi jos vain ihmiset antaisivat. Ilkeät ihmiset estävät eläimiä toteuttamasta itseään, paskan ihmiset :evil:

Kani Jo on kyllä jaksaaa jauhaa eläinten tunteista joo'o, mutta valitettavasti nämä ns. eläinten tunne-elämäy ymp. on vain ihmisen itsensä eläimeen projisoimia.

Jos todella olet 27 vee, niin kyllä olet, Kani Jo, yksisilmäisimmin maailmaa katsova ihminen mitä tänne on koskaan kirjoittanut. Jos taas ikäkohtaan on lipsahtanut 2 kun sen olisi pitänyt jäädä tyhjäksi, niin ymmärrän sinua oikein hyvin :rolleyes:

:kuola:

JohnnyB, kiitos analyysistäsi. Ole vapaasti sitä mieltä. Yksisilmäisyys on pahe, jonka kanssasi näköjään ajoittain jaamme. En unohda kohdaltasi mahdollisia motiiveja sanomasi julkituomiseen, älä sinäkään minun. Näinhän se maailma pelaa.
Olen pahoillani, jos olen oikeasti jotakuta loukannut lennokkailla kommenteillani. Joskus on vain pelattava samoilla säännöillä kuin 'vastapuolen' edustajat.

Taidat JohnnyB olla itse maankuulu ihmisluonnetohtori moderaattorin virkasi ohella. Pienestä punaisesta kirjasta voi kuitenkin löytyä uusia, laajempia ajatuksia, jos sitä lukee oikein päin... Ja tämä todella on silkka vitsi, joka toimii minunkin kohdallani.

Mutta voimailkaamme edelleen :D

Kani.Jo miten ihmeessä olisit voinut loukata kommenteillasi ketään?? Missä näet vastapuolen edustajat joita vastaan taistelet? Mitä luulet voittavasi ja kenet?

Oletko huomannut että olet voimalupalstalla, et missään eläinsuojelu?

Tai sittenkin älä vastaa kysymysiini, vastauksesi ovat liiankin arvattavia

PS. Taidanpa lähteä sorsastamaan ja ihan HUVIKSENI, mikään ei piristä päivää paremmin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom