Oikea vai vasen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

Oletko oikea- vai vasenkätinen?

• Oikea

Votes: 0 0,0%
  • Vasen

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    0
Rupesi vain jostain syystä kiinnostamaan miten hallitsevaa oikeakätisyys ihmisissä on.

Mikä johtaa ihmisen kätisyyden määritykseen? Onko se täysin sattumanvaraista vai määräytyykö se geenien mukaan. Vaikuttaako alkuajan kasvatus kätisyyteen? Jos lapsi tarttuu ensimmäisen kerran tissiin vasemmalla kädellä, niin tuleeko siitä vasenkätinen?

Me ollaan kummatkin oikeakätisiä, mutta 8kk poika tarraa tällä hetkellä kaikkeen vasemmalla. Tiedä sitten onko tuossa iässä kätisyys lopullista. Ekan kerran tissiin tarrasi suullaan..

Aika rankasti prosentit vielä näyttää oikeaa. Mistä tuo radikaali ylivoima johtuu? Kaikki jotka äänestää vasenta vois tänne kertoa muistikuviaan miksi vasenkätisyys on itsellä se kätisyys.

Järjellä kun ajattelee, niin ei voi olla mitään sattumaa tuommoinen prosenttilukema. Tuon pitäisi mennä kaiken logiikan mukaan tasapuolisesti. Vasemman käden anatomia on identtinen oikean kanssa. Onko tässä kyse sitten aivoista ja niiden lähettämistä signaaleista vai jostain universaalista ohjautumisesta oikealle?

Jostain luin että varkaat paetessaan kääntyvät harvinaisen usein oikealle.

modified sanoi:
Vastaava kysymys:

Miksi niin monet oikeakätiset pelaavat lätkää vasemmalla puolella?

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.

Itseasiassa kun miettii niin oudompaa on se että suurin osa oikeakätisistä pelaa vasemmalta puolelta. Oikealta puolelta pelattaessa kynät tehdään nimenomaan oikealla kädellä ja vetoihinkin otetaan voima oikeasta kädestä.

oikealle meni ääni, vaikkakin esim mailapeleissä tulee pelattua vasenkätisten puolelta, tiedä sitten mistä se johtuu.

Sekakätisyys by jänkäkoira:

Vasen:
-kirjoitus
-haarukka/maitolasi/olutpullo -käsi
-saksilla leikkely
-puukolla vuoleminen
-tiskaharjakäsi

Oikea:
-pallon/tikan/joulukuusen/(valitse esine) heitto
-oikealta pelaan lätkää ja lyön pesismailalla
-perhonsidonnassa spigottikäsi
-hiirikäsi
-otteluasennossa oikea on takakäsi eli oikea suora parempi
-käden vääntö

Jompi kumpi:
-vasaralla lyönti
-:wänk:

Vastasin vasemman, koska sillä kuitenkin kirjoitan. Lyhyesti sanottuna oikealla teen voimaa vaativat hommat ja vasemmalla sitten tarkkuutta vaativat. En tiedä, ehkä voisin myös kirjoittaa oikealla jos opettelisin. Myös kaksoissiskoni kirjoittaa vasemmalla ja tästä johtuen saattaa olla, että aikanaan piiperoisina, kun sisko oli ottanut kynän vasempaan käteen niin myös veikkakin oli ottanut.

Oikea, mutta melkein kaikki onnistuu vasemmallakin, maila lefti mutta välistä tuntuu että voisi olla right :( Syön vasenkätisesti, työhommissa teen aina vasenkätisesti yms, voimassa ei eroa puolien välillä. Kirjoitan oikealla mutta käsiala sen verran huono että olisi ehkä kannattanut kakarana laittaa se kynä vasempaan :D

Ps. Pikainen huomio kaveripiiristä; jokaikinen vasuri taiteellinen (hyvä piirtäjä tms).

vasuri oon. mitesnkäs tuo lefti ja righti määräytyikään mailassa. vasen käsi on mulla alempana pelatessa. ja esimerkiksi saksilla leikkaan oikealla. ennen pystyin siihen molemmilla käsillä :(

taiteellisuudesta sen verran että kuvis ja käsityö on kymppi..tai no oli ala-asteella mutta on tästä kehitytty :D

M-Nutrition OsmoPure 1 kg -35%
Onkohan tämä bullshittiä.

Vasurit käyttävät enemmän oikeaa aivopuoliskoa ja
oikeakätiset vasenta. Mahdolliset taidolliset erot voivat
osittain selittyä tällä seikalla.

huumor sanoi:
vasuri oon. mitesnkäs tuo lefti ja righti määräytyikään mailassa. vasen käsi on mulla alempana pelatessa. ja esimerkiksi saksilla leikkaan oikealla. ennen pystyin siihen molemmilla käsillä :(

taiteellisuudesta sen verran että kuvis ja käsityö on kymppi..tai no oli ala-asteella mutta on tästä kehitytty :D
Sen käden mukaan joka an alempana mailan varressa. Eli oot lefti.

Tavallisessa elämässä olisin oikeakätinen, mutta koska käytän käsiä vain treeneissä, hanskani ovat samanarvoiset.

Mnää oon kans southpaw (eli vasenkätinen) ja kyllä, rightilla heiluu säbämaila silloin harvoin kuin heiluu. Poikkeuksia on mulla ainoastaan hiiren käyttö oikealla käpälällä (niinkuin tosi monella vasenkätisellä) ja kiväärinperä tuetaan oikeaan olkapäähän jos halutaan osua mihinkään ladon seinää isompaan (on kuulemma vasemmalta ampuvat aika harvassa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom